De zin en onzin rondom nitromotoren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, hoeft niet. De bigger bang moet ook uit de brandstoftoevoer komen en dus de tijdsduur dat de krukas en de inlaatpoort open staan. Een 3.5cc met een grotere inlaat timing laat meer brandstof naar binnen dan een 4cc met een kleinere inlaat timing.

Ook in de 1:1 auto's is dit fenomeen terug te vinden. Kijk maar eens naar de Honda CRX'jes met een 1.6 blok en 150pk tov. een standaard personenauto met een 1.8 blok met maar 100pk. OK, ik praat over PK's maar gezien de grote verschillen zal dat verschil ook in het koppel terug te vinden zijn.

inderdaad, dat was ik even vergeten

Grappig dat je de diesel aanhaalt want die haalt zijn koppel ook uit een hogere compressie. Ook dit is weer terug te vinden op ons soort motoren....

Veel standaard RTR .25/.28 motoren draaien op een plug 4 of 5 terwijl veel .21 competitiemotoren op een plug 6, 7 of zelfs een 8 draaien, uitgaande van een dezelfde ontstekingstijdstip betekent het dat de 3.5cc competitiemotor op een hogere compressie zit....

Ja, maar diesels hebben hun koppelkurve zo rond de 200-3500 toeren, bij een redelijk laag toerental dus, tewijl onze .21 jes behoorlijk wat toeren moeten draaien

Koppel haal je uit cilinderinhoud, topvermogen uit toeren.

Nope, koppel haal je uit gemiddeld geïndiceerde druk, ook wel effectieve druk of Pe genoemd. Cylinderinhoud is hier slechts een factor (in de zin van "getal waar je iets mee moet vermenigvuldigen om een uitkomst te krijgen"). Cylinderinhoud is een gegeven voor een bepaalde motor, Pe kun je beïnvloeden: Door klep,- en ontstekingstiming, compressieverhouding, chargerdruk, Inlaattemperatuur, lengte en doorsnee van zowel in en uitlaat traject etc, etc aan te pasen kun je uit dezelfde motor meer koppel óf meer toeren bij hetzelfde koppel peuteren. Da's tunen. Als je de cylinder inhoud aanpast, heb je in feite een andere motor. Da's geen tunen.

Een motor met een heel grote cylinderinhoud maar een beroerde gemiddelde druk, zal nog steeds geen wereldschokkend koppel vertonen.

En daarbij, koppel aan de kruk zegt niks. Het is het koppel aan de uitgaande diff-assen waar je werkelijk wat aan hebt, en daar zit nog een hele rits overbrengingen tussen. Vermogen aan de kruk zegt wel wat, want dat blijft afgezien van de verliezen wel gelijk van kruk tot wiel.

Dus het is toch echt vermogen wat zowel voor de snelheid als de acceleratie maatgevend zijn. Koppel op zich niet, maar de vorm van de koppelkromme, zegt alleen wat over de bruikbaarheid van het vermogen. Meer niet.

Verhalen over koppel versus vermogen zijn eigenlijk alleen maar goed voor de stoere verhalen aan de bar of zo.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Maar als je die CRX chiptuned zal er meer koppel ontstaan dan je VW (waarvan ik de verschillen overigens niet schokkend vind) en dan praat je alleen maar over het aanpassen van timingen en mengsels. Een groter oppervlakte is dus zeker niet de enige factor voor koppel.

Een FWD auto zou ik niet chiptunen als je niet veel geld in banden wil steken.
Wij hebben onze Volvo 5cyl. ook gechipt en om de 10.000km nieuwe banden. Later las ik in TopGear: bij de 200pk + versies is het aan te raden de voorbanden om de 10.000km te vervangen:mrgreen:

Wij hebben onze Volvo 5cyl. ook gechipt en om de 10.000km nieuwe banden. Later las ik in TopGear: bij de 200pk + versies is het aan te raden de voorbanden om de 10.000km te vervangen:mrgreen:

Kereltje kereltje.
Waar in de vredes naam praat je over.
Je bent 14 jaar, en je praat over het chiptunen van een auto alsof je het dagelijks doet. Als je voor elk stoplicht gaat staan spinnen tijdens het wegrijden is het mogelijk. Wat jij zegt is BS. Dat zou betekenen dat ik dus 5 tot 6 x per jaar banden moet wissellen. ( rij 55.000 km gem per jaar.) En gelukkig heb ik maar 1 x per jaar nieuwe bandjes nodig.
Praat voortaan liever over dingen waar je wel echt verstand van hebt.
En als je het niet weet, geen BS lullen maar gewoon ff w8en tot er een ervaren iemand(die 99,9% van de tijd wel weet waar hij/zij over praat) aan het woord is geweest. Weet je het dan nog niet vraag om tekst en uitleg, en zwam niet zomaar wat in het rond.(heeft niemand wat aan).

heb redelijk wat rond gezworven in het tunings wereldje maar denk als iedereen die een impreza heeft en die em gechipt heeft om de 10.000 km nieuwe banden had moeten halen dat er weinig chips verkocht zouden worden want dat word voor de meeste wel een dure grap als je om de 10.000 km om nieuwe 18" banden moet gaan ;)

Kereltje kereltje.
Waar in de vredes naam praat je over.
Je bent 14 jaar, en je praat over het chiptunen van een auto alsof je het dagelijks doet. Als je voor elk stoplicht gaat staan spinnen tijdens het wegrijden is het mogelijk. Wat jij zegt is BS. Dat zou betekenen dat ik dus 5 tot 6 x per jaar banden moet wissellen. ( rij 55.000 km gem per jaar.) En gelukkig heb ik maar 1 x per jaar nieuwe bandjes nodig.
Praat voortaan liever over dingen waar je wel echt verstand van hebt.
En als je het niet weet, geen BS lullen maar gewoon ff w8en tot er een ervaren iemand(die 99,9% van de tijd wel weet waar hij/zij over praat) aan het woord is geweest. Weet je het dan nog niet vraag om tekst en uitleg, en zwam niet zomaar wat in het rond.(heeft niemand wat aan).

Dan rijdt jij vast in een Fiat 500...

heb redelijk wat rond gezworven in het tunings wereldje maar denk als iedereen die een impreza heeft en die em gechipt heeft om de 10.000 km nieuwe banden had moeten halen dat er weinig chips verkocht zouden worden want dat word voor de meeste wel een dure grap als je om de 10.000 km om nieuwe 18" banden moet gaan ;)

Het valt natuurlijk wel mee, wij hebben ook eens per jaar nieuwe banden nodig, maar voor iemand die vaak aan het stoplichttrekken is...
en ik vond het wel grappig dat topgear dat ook zij

Je lult je zelf nu al weer klem kerel.
Eerst is het om de 10.000 km en nu ineens per jaar?
Maar mn 500tje met 150 pk is ook niet verkeerd.
En hoef gelukkig maar om de 100 km bandjes te wissellen.:sleepy::sleeping:
Hou op met je gelul en praat gewoon niet over dingen waar je nog niet eens in mag rijden.

BSB
Het valt natuurlijk wel mee, wij hebben ook eens per jaar nieuwe banden nodig, maar voor iemand die vaak aan het stoplichttrekken is...
en ik vond het wel grappig dat topgear dat ook zij.

Volg de adviesen die de anderen ook al geven eens op en hou op met dat onzin gelul. Als je gelijk hebt zal een ander dat ook niet ontkennen maar steeds weer gezwam en gezwets, daar schiet je ook nix mee op.

Je lult je zelf nu al weer klem kerel.
Eerst is het om de 10.000 km en nu ineens per jaar?
Maar mn 500tje met 150 pk is ook niet verkeerd.
En hoef gelukkig maar om de 100 km bandjes te wissellen.:sleepy::sleeping:
Hou op met je gelul en praat gewoon niet over dingen waar je nog niet eens in mag rijden.

BSB
en ik vond het wel grappig dat topgear dat ook zij.

Volg de adviesen die de anderen ook al geven eens op en hou op met dat onzin gelul. Als je gelijk hebt zal een ander dat ook niet ontkennen maar steeds weer gezwam en gezwets, daar schiet je ook nix mee op.
Als je zo begint te schrijven stopt hier helemaal niemand:evil:

hallo mensen gaan we het nog over rc auto's hebben met name de modellen die echt tellen en waar mensen echt hun informatie uit kunnen halen en nog lang en met veel plezier van onze hobby's kunnen genieten. bedankt alvast voor de moeite en de tijd

Ik vind het zelf heel goed en zeker om te leren.
Jammer dat ik pas begin en het niet begrijp..
Maar voor de gene die niet noob zijn UITSTEKEND!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back