Deagostini Yamato bouwvorderingen, tips en meer

• Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum
Afstoffen

Hallo allemaal,

Net als velen onder jullie heb ik het ook bere druk gehad met andere dingen en doordat de DeAgostini enveloppen met enige regelmaat door de brievenbus bleven komen raakte mijn "Yamato opslag" enigzinds vol.

Gelukkig maar want na het afstoffen van mijn tot nu toe gebouwde onderdelen kan ik de romp eigenlijk achter elkaar monteren. Op het drogen van de lijm na natuurlijk.

Een verder voordeel is natuurlijk ook dat op het formum veel waardevolle tips zijn weggeschreven die als mosterd na de maaltijd zouden zijn gekomen had ik de bouw volgens schema gevolgd. Mijn dank alvast voor de tips. Ik zal hier dankbaar gebruik van maken.

Ik ben nog op zoek naar een leuke, en vooral gemakkelijke manier om ook wat foto's op het forum te zetten. Het heeft wel niets met de bouw op zich te maken maar een goede tip op dit gebied is van harte welkom.

m.v.g.
Paul1965

Achtersteven

Hallo allen,
Ben op het ogenblik met de achtersteven besig en had daar een vraag over. Het is niet goed op de fotoos te zien, maar moet het blok van de achtersteven precies passen op de laatste dwarsspant, of mag/moet het iets uitsteken? Op dekniveau zie ik wel dat het precies moet aansluiten, maar ergens anders? Alvast bedankt voor jullie antwoord(en).

Bart

Hallo wederom,
Misschien ten overvloede: ik heb eerst het blok bijgesneden en afgevijld voor het aan de dwarsspant te lijmen.. Het lijmen is dus nog niet gebeurd.

hallo
allemaal
die schuinelatjes zitten die er bij of moet je die zelf maken.
ik zie ook de ene krijgt 8 latjes per keer de andere 10.
hier bij ons zijn het er tien.
sommige dingen in de boekjes zijn niet al te duidelijk.
ik zie ook dat jullie nog juist de bovenkant moeten toesteken tot waar de spanten rechtkomen.
groetjes

Weer ff wat tijd gehad om aan de boot te werken. De munitie deuren en rails geplaatst. Ook de "openingen" in het achterdek verder aangekleed. Het kleine gat dat er nog zit wordt voor de trap. Het dek is nog niet geschuurd en zit ter bescherming in de blanke lak. Ook de eerst rij vensters gemaakt. De metalen venstertjes plaats ik pas nadat de romp de eerste laklaag heeft. Ik bouw uit de doos, d.w.z. gebruik alleen die materialen die worden geleverd. Hoewel niet super verfijnd kun je daar toch aardige toevoegingen mee maken. Het luchtdoelgeschut schiet ook al op. Binnenkort daar wat foto's van.
Mario, overview - Hyves.net - Always in touch with your friends

kan iemand mij eens uitleggen waarom je voor de patrijspoorten gaatjes van 1,5 mm diep en 2 mm in doorsnede moet maken, als dat zo is zouden ze wat verdiept komen te liggen (denk ik), aan de andere kant als je de plaatjes bekijkt liggen ze weer op de romp, en vraag je je weer af waarom gaatjes ?????.....dit is weer één van de dingen waarin de DeAGOSTINI weer zo duidelijk is als poppestront...binnenkort staan er weer wat nieuwe foto's op me site

Beste allen,
ik ben nieuw hier, was al een tijdje jullie aan het volgen, en vanaf nu wil ik jullie mijn vorderingen, vragen en tips met jullie delen. Tzt hoop ik wat foto's van mijn schip te plaatsen.

Ik heb voor nu een vraagje: de basis van alle luchtdoelgeschut moet volgens de bouwbeschrijving worden geplakt op de opbouw met dubbelzijdig plakband. Weet iemand waarom, waarom niet gewoon lijmen?:confused:
Vriendelijke groet, Ric

Hallo Danny & Joop.
Zoals ik het heb begrepen zijn de gaten voor de patrijspoorten waarin je GEEN metalen plaatjes plaatst. De losse patrijspoorten moet je er opplakken zonder een gat te boren. Mocht het dan te "dik" worden zoals Danny zegt is schuren tot een kleinere dikte een optie. Als je de poortjes in een gat plaatst en daarna gaat verfen/spuiten vallen ze weg. Ik heb dat geprobeerd en het was geen succes.

groet, Mario

Hallo Ric,

Ik zou me daar nu nog niet zo druk over maken. Ikzelf zal pas alle "losse" onderdelen plaatsen nadat alles compleet en in de verf zit. Alleen de onderdelen waarbij je na het samenstellen nog met plamuur etc. aan de slag moet doe ik voor het verfen. Anders loop je het risico te moeten "breken" omdat op een later moment toch nog iets moet worden aangepast.
Ook het spuiten/verfen van de uiteindelijke laklaag doe ik in 1x als alles in componenten is samengesteld. Al is het alleen maar om niet elke keer de boel schoon te moeten maken na een spuit klusje.

Groet,
Mario.

Ik zie al dat je de brug op de bovenbouw hebt bevestigd.
Is dit wel verstandig omdat dit nog niet aan bod is gekomen in de delen.

Misschien een beetje off-topic maar ik ben erg benieuwd of er ook onder de Yamato bouwers ook bouwers zijn die aan de Bismarck van Hachette gaan beginnen.
Zelf heb ik veel twijfel. Ik loop achter met de Yamato en heb daar me handen aan vol. Aan de andere kant is de Bismarck ook een indrukwekkend schip wat ik absoluut wil gaan bouwen. Ik volg in ieder geval het Bismarck draadje.

Groet John

Back