Deagostini Yamato bouwvorderingen, tips en meer

• Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum
Misschien een beetje off-topic maar ik ben erg benieuwd of er ook onder de Yamato bouwers ook bouwers zijn die aan de Bismarck van Hachette gaan beginnen.
Zelf heb ik veel twijfel. Ik loop achter met de Yamato en heb daar me handen aan vol. Aan de andere kant is de Bismarck ook een indrukwekkend schip wat ik absoluut wil gaan bouwen. Ik volg in ieder geval het Bismarck draadje.

Groet John

Ik heb al een abonnement genomen op de Bismarck.
Deze bewaar ik dan gewoon in de doosjes totdat de Yamato klaar is.
Dan begin ik aan de Bismarck.
Als modelbouw liefhebber van oorlogsschepen vind ik wel dat de Bismarck er ook bij hoort.

Heeft iemand tekeningen of iets dergelijks van photo etched onderdelen.
Ik wil sommige onderdelen ook zelf maken echter heb ik heb geen maten van deze onderdelen (bv deuren, etc).

Hoi,

Wie kan mij helpen met het volgende. Ik ben nu bij deel 25 bldz 14 bekleding van de scheepsromp. Ik moet onderdelen nr 6 gaan bevestigen. Wat mij niet helemaal duidelijk is (ondanks de inzet) of dat de onderdelen nr 6 OP het dek komen of er tegen aan gelijmd worden.
Als het op het dek wordt gelijmd dan zal ik dus wat van de bovenkant van dwarsspant 17 af moeten halen. Graag hulp en misschien heeft er iemand een foto van dat gedeelte.

Dank alvast.

Dank je Danny voor je uitleg. Ik was ook van mening dat het tegen het dek wordt gelijmd en niet erop. Maar de de tekening (inzetje) bracht mij in verwarring.
Nog even een ander vraagje, verf jij al alle onderdelen of doe je dat op het laatst? Er zitten onderdelen bij waar je later niet goed meer bij kan volgens mij. en heb je nog meer foto's van je vorderingen. Het is voor mij een goede hulp.

Groet, John

Hoi,

Heeft er iemand van jullie ervaring met de service van deagostini?
Bij deel 54 zitten 2 schroefassen. 1 daarvan is kapot aangeleverd. Ik heb ze een mail gestuurd via Yamato website. Krijg je snel antwoord of sturen ze het onderdeel gewoon op? Ik heb namelijk nog geen reactie gehad.

Gr John.

Idem dito. Mijn kleinzoon had "geholpen" bij de boeg. Een onderdeel beschadigd. Gemaild. Geen reactie op de mail, maar wel redelijk snel nieuwe stukjes voor de boeg.

Heren dank voor jullie reactie. Ik heb weer een vraagje (Als beginneling heb ik veel vragen, ik hoop niet dat dat als vervelend wordt ervaren...). In deel 26 ben ik bezig met de bekleding van de scheepsromp. Vanaf beschrijving 16 raak ik de draad een beetje kwijt. Bij 16 heb ik volgens mij al 3 stroken geplaatst. In 17 gaat de uitleg verder met een tweede strook?? Verder begrijp ik 19 niet goed. Plank moet 4 mm boven dwarspant uitsteken. Moet ik deze 5 mm lat schuin afschaven. Zo ja waar is het dan 4 mm en waar is het dan weer 5 mm? Of moet de gehele lat 4 mm maken? Ik vind de tekening bij 19 niet erg verhelderend werken. Misschien iemand die mij op weg kan helpen.
Dank je.

bekleding scheepsromp deel 26

Heren dank voor jullie reactie. Ik heb weer een vraagje (Als beginneling heb ik veel vragen, ik hoop niet dat dat als vervelend wordt ervaren...). In deel 26 ben ik bezig met de bekleding van de scheepsromp. Vanaf beschrijving 16 raak ik de draad een beetje kwijt. Bij 16 heb ik volgens mij al 3 stroken geplaatst. In 17 gaat de uitleg verder met een tweede strook?? Verder begrijp ik 19 niet goed. Plank moet 4 mm boven dwarspant uitsteken. Moet ik deze 5 mm lat schuin afschaven. Zo ja waar is het dan 4 mm en waar is het dan weer 5 mm? Of moet de gehele lat 4 mm maken? Ik vind de tekening bij 19 niet erg verhelderend werken. Misschien iemand die mij op weg kan helpen.
Dank je.

Erg duidelijk is het ook niet. Wat ik heb gedaan is me weinig van de bouwbeschrijving aangetrokken. Er moeten tot aan de vijfde spant een aantal latjes boven de spanten uitsteken om het verloop van de voorplecht op te vangen. Die latjes moeten dus boven die voorplecht uitsteken en moeten straks worden afgeschaad/geschuurd/geveild om gelijk met de voorplecht te komen. Ik zou zeggen kijk naar de foto's. Die geven aan hoe het hoort te komen en leg het voordek even op z'n plaats. steken de latjes er een paar mm bovenuit, dan is dat voldoende. Tenminste, zo heb ik het gedaan.

Dank voor je antwoord knutselsmurf (leuke naam trouwens, ben je zo klein of ben je blauw..:>))...).
Ik kan wel wat met dit antwoord. Ik had ook het gevoel dat ik me niet te veel van de bouwbeschrijving moest aantrekken. Maar ben nog erg onzeker vanwege het gemis aan ervaring om er zomaar van af te wijken. De tip om de voorplecht ernaast te leggen en dat als leidraad te gebruiken ga ik gebruiken. Dank je.

Vraagje.. is autoplamuur het beste wat ik kan gebruiken om de romp verder af te werken of is houtplamuur van Topcraft (nu te koop bij de Aldi) goed genoeg ?

Hoi John O,

ik zou geen houtplamuur nemen van de Aldi als ik jou was, tenzij ik absoluut zeker was dat het tegen water kon.
Van autoplamuur ben ik meer overtuigd dat het tegen water kan, houtplamuur van de Aldi is zeer waarschijnlijk bedoeld voor binnen. En misschien ook moeilijker echt glad te krijgen.
Er zit wel verschil in of je een deur glad wilt krijgen, of een modelboot...

VrGr,

Theo

Ken de plamuur van Aldi niet. Zelf gebruik ik Epanol van Action. voldoet prima. Maar het is niet de bedoeling dat mijn Yamato het water in gaat.

Zelfs als hij niet in het water gaat, dan nog denk ik dat autoplamuur beter is dan de genoemde houtplamuur. Het gaat er namelijk ook om hoe glad je het wilt hebben, en ook dan denk ik dat er minder hoge eisen gesteld kunnen worden aan de houtplamuur.
Probeer het anders eerst uit op een ander stuk hout, het liefst met een gebogen vorm. Een stukje dik multiplex oid in een gebogen vorm zagen met de decoupeerzaag, en dan kijken of je dat mooi glad krijgt bijvoorbeeld. Maar dan ook echt mooi glad, ook als je met "strijklicht" kijkt, dus licht vlak boven het model. Dan zie je des te beter de putjes en pitjes zitten. Als je dan nog te spreken bent over de plamuur, dan ga je ermee op je model bezig.

Mijn bescheiden mening, bij deze gegeven :-)

VrGr,

Theo

Hmm, ik werk al jaren met deze plamuur en ik heb echt geen klachten. Oké je moet schuren. Maar dat is bekend.
Je hebt natuurlijk wel gelijk dat uitproberen op een proefstukje zonder meer het beste is.

Back