Deagostini Yamato bouwvorderingen, tips en meer

• Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum
Uiteindelijk moeten, voor zover ik het kan bekijken, de afgeschuinde stroken van dwarspant 6 t/m 14 lopen. In deel 25 wordt het stuk tussen 12 en 14 behandeld. Je hebt dan voor zowel de suurboord- als de bakboordzijde twee afgeschuinde latjes. Waarvan je er zo'n anderhalf per zijde nodig zult hebben. De rest gewoon goed bewaren. Je weet nooit waar je ze in de toekomst nog voor kunt gebruiken. Al was het maar reparatiemateriaal.

Dank u jongens.
Nu weten die Belgen al waar ze op moeten letten als aan deel 24 komen.
Het heeft dus toch een voordeel van wat achter op te komen.

Erikssson.

Even een vraagje.
Danny, je hebt het over om een versteviging achter de schuine latjes lijmen. Dat er versteviging nodig is voor ondersteuning van de opbouw begrijp ik. Maar achter welke latjes bedoel je precies?

grtz

Wim

Volgens mij is er het een en ander niet helemaal goed vertaald. Logischer wijs klopt het niet om onder de schuine lat een tweede schuine lat te plaatsen. De spanten lopen immers al schuin. Na wat kleine research kwam ik deze foto's tegen met dank aan een Japanse bouwer met een naam die ik helaas niet kan lezen:

ita2003.jpg

Hier zie je duidelijk dat alleen de bovenste laten afgeschuind zijn.

Ik hoop dat je hier wat hebt. Morgen meer.

grtz.

Danny

Op de foto is een foutje te zien. Het latje met de schuine kant moet helemaal doorlopen tot achter het horizontale platformpje.
Je kunt dit heel mooi zien als je het plastic model van Tamiya hebt.
Deze schuine kant moet ook aan de voorkant aanwezig zijn en moet aan beide kanten geleidelijk aan weglopen of verdwijnen in de scheepsromp.
Zie ook de foto op: http://www.ipms.nl/specials/schepen-jos/yamato-04.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Danny:
Ja nu je er op wijst zie ik wat je bedoelt. Dat lijkt me inderdaad praktisch. De latjes zijn dun en beschadigen erg makkelijk. Een versteviging kunnen ze wel gebruiken.

@ Aarweghorst: Ik weet het niet. De "kinik" zoals in de foto's die Danny laat zien, komen qua verloop overeen met de "knik" in het 1:10 model in Kure.

Grtz,

Wim

Op de foto is een foutje te zien. Het latje met de schuine kant moet helemaal doorlopen tot onder het horizontale platformpje.
Je kunt dit heel mooi zien als je het plastic model van Tamiya hebt.
Deze schuine kant moet ook aan de voorkant aanwezig zijn en moet aan beide kanten geleidelijk aan weglopen of verdwijnen in de scheepsromp.
Zie ook de foto op: http://www.ipms.nl/specials/schepen-jos/yamato-04.jpg

Ik heb twee foto's, daarmee kun je misschien beter zien wat ik bedoel.

Ik heb twee foto's, daarmee kun je misschien beter zien wat ik bedoel.
Let dan vooral op waar de schuine kant (= schuine latje) van de pantsergordel eindigd!
Tamiya

Deagostini

PS. Hoe kan ik bovenstaande bericht verwijderen.

Van welk materiaal of hoe kun je het beste of mooiste de hekjes maken als je geen ets machine hebt?

Bij het solderen van messing etc, gebruik ik vaak een vochtige spons, deze leg ik op de delen die al gesoldeerd zijn zodat de warmte van de te solderen plek niet doorloopt naar de al gemaakte solderingen. Heb zelf een Weller waar een standaard bijzit met een spons. Deze gebruik ik daarvoor.
Je kan natuurlijk ook een oude lap stof gebruiken die je dan nat maakt.

grt.
Roelof.

ps.: Deze schepen worden wel super mooi!!

1 tip:
Wacht met de latjes met de schuine kant en de latjes eronder vast te zetten.
Zet eerst de breede latjes die je bij deel 27 gekregen hebt vast, en lijm dan pas de schuine latjes en de gewone latjes daaronder vast.

1 tip:
Wacht met de latjes met de schuine kant en de latjes eronder vast te zetten.
Zet eerst de breede latjes die je bij deel 27 gekregen hebt vast, en lijm dan pas de schuine latjes en de gewone latjes daaronder vast.

Ik geloof je op je woord, maar waarom?
Als ik de beschrijving bekijk kan ik geen reden daarvoor ontdekken, maar ik loop ondertussen een paar weken achter (door de jaarlijkse veldslag met de belastingdienst) en heb dus de voetangels en klemmen ook nog niet ontdekt.

Ik geloof je op je woord, maar waarom?
Als ik de beschrijving bekijk kan ik geen reden daarvoor ontdekken, maar ik loop ondertussen een paar weken achter (door de jaarlijkse veldslag met de belastingdienst) en heb dus de voetangels en klemmen ook nog niet ontdekt.

Om de schuine latjes beter te kunnen laten aansluiten op grotere latjes.
Ik had het n.m.l. ook via de handleiding gedaan echter ik kreeg toch een kleine kier tussen deze schuine en brede lat. Je kunt dat dan wel wegwerken met plamuur maar dat vind ik toch minder mooi (zo weinig mogelijk kieren ;-) )
Omdat je de latjes onder de schuine lat toch op maat moet maken maakt het dan allemaal toch niets meer uit.
Overigens het is maar een tip, iedereen moet het toch op zijn eigen manier doen :-)

Oké, nu begrijp ik 't. Als ik de belastingdienst heb verslagen zal ik 't eens gaan passen en meten en je tip zeker in gedachten houden.

Voor de Yamato liefhebbers: YouTube - IJN Battleship YAMATO

Gewoonweg prachtig!

Droop

Ik heb de dvd gezien. Inderdaad een hele mooie film en heel indrukwekkend.
Ben alleen benieuwd hoe ze de opnamen gemaakt hebben aan boord.

Ter info voor de mensen die nog niet zover zijn over deel 26 en 27:
Daarin staat dat je het gearcheerde moet uitknippen. Dit moet als mal dienen voor op de commandotoren. Alleen deze mal is veel te klein!
Dus moet je maar creatief zijn voor het plaatsen van de onderdelen op de commandotoren ;-)
Bovendien staan de trappen niet goed. Op blz 4 van deel 26 kun je dit heel mooi zien.

Back