Deans Marine Furie

Ook met een echt schip is achteruitvaren moeilijk Maarten. Het ene schip wil dat beter dan het ander. Het gekke is dat mijn Bugsier 3 redelijk goed achteruit vaart en dan eenmaal op snelheid goed bestuurbaar. Maar mijn Smit Finland met haar dubbele schroeven en Becker-roeren heeft er weinig zin in. Mijn avatar 90 cm lang en 12 cm breed is op achteruit ook goed bestuurbaar. Mijn coastertje daarentegen met 65x15 cm gaat achteruit gelijk de bocht om. Maar dat is dan bij het manoeuvreren weer net de uitdaging. Met de achtergrondmuziek bij de proefvaart miste ik het geluid van de aandrijving.
Loopt alles lekker geruisloos? Heb niet gezien hoe de aandrijflijn er uitziet. Ben altijd wel belangstellend hoe dat loopt. Zelf ben ik op dat gebied nogal kritisch. Bij de sleepboten hoor je de piep van de regelaar in de motor. Boven halfgas is dat weg. De rest hoor je met de dubbele kruiskoppelingen niet. Tankertje heeft rubber koppelingen met tussenasje en in het coastertje zit een plastic slangetje, wat ik nog eens wil vervangen door een stukje siliconenslang. Eerst zat er een dubbele kruiskoppeling in, maar dat liep niet naar mijn zin. Op de schroefas een plat vlakje gevijld voor het borgschroefje, maar dat laat nu het slangetje een beetje wiebelen. Maar dat is wel te verhelpen. Probleem is dat het wat minder toegankelijk is. Vroeger had ik een Engelse collega en die riep dan: Don't worry, it's cosmetic only! Komt wel goed op een regenachtige dag. Wens je veel vaarplezier met je vloot! Gr. Klaas.

Dag Klaas, Hierbij een stukje film voor het motorgeluid.
.Op de achtergrond hoor je nog de radio van de visser die er zat, maar de boot hoor je nauwelijks. Een ESC hoor je niet omdat ik een hoogfrequent esc gebruik. (CTI THOR15HF 18KHz met rem Vaar-Rijregelaar 16A VSA) Als koppeling gebruik ik een Geforce (Revtec) Flex 12 rubber koppeling.

IMG_4038.jpeg

Daarmee kan je je aandrijving prima uitlijnen en ze maken geen geluid.

Mijn complimenten hoor Maarten! Had al gezien dat bij jou de lat hoog ligt en dat werpt zijn vruchten af. Bedankt voor het extra filmpje. Gr. Klaas.

prachtig schip geworden, zoals te verwachten was bij het volgen van je bouw verslag.
Geniet er van de komende maanden en jaren. trouwens mooi vaarwater.

Back