Decathlon van Phoenix (BosModelAir)

Hier de schade foto`s:
decathlon126.jpg

decathlon127.jpg

decathlon128.jpg

decathlon129.jpg

decathlon130.jpg

Oei, da's een lelijke schade! :mad:

Aan de toestand van het hout in de neus te zien zal het ook niet meevallen dat weer te repareren, lijkt me . . . :???:

Sterkte.

jan.

Jammer Berto,

Ik vrees dat de neus eraf is gekomen doordat hij doordrengt was van olie zoals ik op het eerste gezicht kan zien.

Blijft een lelijke breuk zoals Jan al aanhaalde.

Dat hij terug zal vliegen daar twijfel ik bij jullie niet aan;)

Stevo

Ik vrees dat de neus eraf is gekomen doordat hij doordrengt was van olie zoals ik op het eerste gezicht kan zien.
Nop.

De neus is er zo af gekomen omdat bij de eerste crash (zie helemaal het begin van dit topic) deze als een legpuzzel in elkaar is gezet zonder noemenswaardige echt verstevigingen.

De nues hing meer op de balse 1,5mm rompbeplanking dan op de triplez spanten etc. ;-)

Zolang er niet gecrasht wordt is het voldoende maar nu was het even teveel voor deze kist.
De kist ging goed hard de grond in en de schade valt mij alleszins nog mee, had een grotere schade en total loss verwacht maar hier is wel weer wat mee te beginnen.

Tzt zal de romp kompleet kaal worden getrokken want "oplappen" is deze kist niet waard.
De romp moet er weer spik en span uit zien zonder teveel lapjes oracover dus kaal zal die worden.

Ook gaat dan de Saito 65 weer op de neus als die tzt weer gerepareerd is, dan wordt het weer een sportief kistje in plaats van rustig rondfladderen.

En de eerste reaktie van Onno hierop was: "Heeee, dan hebben we 2x een Saito 56 :-) eens kijken wat voor een twin we daar omheen gaan bouwen :D".

Mhhh, misschien wordt het dan stilaan tijd om eens een P-38 te gaan maken voor deze motoren :roll:

Maar ja, rustig aan wordt mijn bouwhok weer gevuld met schade kisten dus voorlopig heb ik wel weer wat werk liggen (en er was nog genoeg te doen ;-) ).

Zonde van de crash.
Ik heb dezelfde Phoenix Decathlon en heb er vandaag weer lekker mee gevlogen. Mijne heeft een OS 55 2 takt motor.

Leuk nog en een Phoenix Decathlon.

In eerste instantie hadden wij de Saito 65 erop zitten en toen vloog ie lekker, later wegens diverse motorwissels de Saito 56 gemonteerd en dat gaat maar niet overweldigend.

Dus na de reparatie gaat de Saito 65 er weer voor :D

phoenix decathlon

hee berto ik ben op zoek naar een decathlon van phoenix weet jij waar die verkrijgbaar zijn behalve dan amerika.
vezending vanuit daar is 130 dollar

Hobby In ;-)

Van Black Horse maar ik geloof dat die exact hetzelfde is als die van Phoenix (Hobby In heeft ook Phoenix ARF`en maar de Decathlon staat daar niet tussen.

Die van mij komt van Shamrock in Maastricht...was in de aanbieding voor ik geloof iets van 115 euro (ARF) . Heb m op zaterdag gekocht en gebouwd en op zondag ingevlogen. Motor was iets te breed voor het motor steuntje maar met een beetje vijlen kan ie er net in ;-), heeft zoveel power dat ik m op half gas alles kan laten doen :-)
Enige probleem tijdens de bouw was de beroerde vleugel passing op de romp dat leek echt nergens op. Vleugel had veel te veel speling en lag van voren te laag maar dat was snel opgelost met een klosje hout.

hee Berto & Tiger bedankt voor de info, ik ga toch voor de black horse van hobby in.
goede kwaliteit alles lijkt goed te passen ook de vleugel heb ik gezien op een review. Er komt een 55 ax op van os power genoeg dus.
ideaal model ook voor op het water heb nog drijvers liggen heb begrepen dat in brummen weer een meeting komt. laatste keer moest ik missen ivm ziekte.

Hee Edwin,

helemaal goed, het is een leuke kist en vliegt ook perfect.

Mhhh, op drijvers nou ik hoop je in Brummen te zien met die Decathlon :D

Net even de Decathlon ontdaan van de bespan op de beschadigde plekken en het valt me alleszins mee.
Met voldoende lijm is de kist zo weer gereed,.

De schade aan de romp is ook zo minimaal dat ik besloten heb om niet de hele romp opnieuw te gaan bespannen maar alleen het voorste deel en de romprug.

Het richtingsroer is een kwestie van een klein sneetje maken en een latje achter het gebroken deel lijmen, idem aan de vleugeltip.

Deze kist zou dus binnen afzienbare tijd weer meten kunnen vliegen met de (nog te repareren) Saito 65 ervoor ipv de 56 :-)

Zo de romp is weer 1 geheel.

Hoe doe je dat?
Je zet het motorschot op de werkbank, voorzie alle breukvlakken van lijm, dan zetten we daar de rest van de romp op, we kijken of het een beetje recht is (niet dus maar dat geeft niet ;-) ), latende romp zo een paar uur staan en klaar:
decathlon131.jpg

Dan gaan we tzt beginnen met het echt goed verstevigen van het breaukvlak en de romp weer aantoonbaar maken.

De lagers van de Saito 65 zijn ook binnen en het is de bedoeling om deze motor morgen op het werk weer helemaal in elkaar te zetten.

Zo zag de Saito 65 er om half 9 nog uit:
saito65b.jpg

En een uurtje later:
saito65a.jpg

De motor zou weer helemaal klaar moeten zijn om misbruikt te worden :cool:

Hehe, je Zenoah, is ook weer voorzien van "rechte" koelribben en is ook weer wat schoner.

En weer een stukje verder, deze kist moet binnenkort toch ook weer vliegen :yes:

decathlon132.jpg

Laatste handelingen aan de romp, het hout ligt nu te drogen en kan donderdag gelijmd worden, dan hier en daar nog wat schuren en dan kan het bespannen weer beginnen :D

Zo alles geschuurd en gedaan, morgen hopenlijk bespannen en dan is het kissie er zo goed als weer klaar voor :-)

Jaja het gaat lekker:
decathlon133.jpg

Wie weet mag die misschien woensdag ook wel mee :roll:

Back