Decathlon van Phoenix (BosModelAir)

Ja hoor, zeker wel een sociaal leven, maar ook lekker veel vrije tijd voor mijzelf :yes:

Zo vanavond even langs Onno gereden en zijn Piper Cub :2gunfire: "bestolen" van de Saito 65.

Zijn Piper Cub heeft genoeg aan een Saito 56 met de 65 vlogen we vaak niet boven half gas uit dus dan kunnen we nu op 3/4 gaan vliegen.

De Decathlon mag wel voldoende vermogen hebben dus hebben we ze maar geswitcht 8) (vermogen scheelt niet veel maar het gaat om het idee :wink: ).
Na wat perikelen rond de inbouw, standhoek, etc heb ik de Saito 65 er toch goed in gekregen, een kleine trim met behulp van ringetjes is nog wel nodig maar ik ben zeer tevreden met het resultaat :yes:

decathlon18.jpg

decathlon19.jpg

Het wordt wel weer wat :rolling:

Greetingz,
Berto.

Geloof het of niet, het bespannen is begonnen :banana:

Voordat ik naar mijn werk ging even de rechterzijde al onder handen genomen en zie hier de uitkomst
decathlon20.jpg

decathlon21.jpg

Er is me echter wel iets opgevallen waar ik niet helemaal blij mee ben maar de eerste vlucht zal uit wijzen of ik het wel of niet moet veranderen.

Ondanks het seccuur in elkaar lijmen van de puzzelstukje heb ik toch het idee dat de vleugelzadel en de neus van het toestel wat zijn gaan "hangen".

Maar we zullen wel zien wat er tijdens de eerste vlucht gebeurt.
Op het oog ziet het er allemaal wel goed uit dus vliegen moet lukken.

Greetingz,
Berto.

@Arvid,
Ik heb ook een goede hoop dat het ons gaat lukken :rolling:

@Rico,
Ramen, ja de ramen, ehh hoe zat het ook alweer met de ramen.......... 8O

Oh ja ik weet het weer.

Omdat deze kist maandag "moet" vliegen heb ik besloten (in overleg met Onno :wink:) om momenteel even niet de orginele ramen te monteren maar dummy`s (zwart bespan).

Dit vereenvoudigd het werk aanzienlijk en de compleet beplankte romp is nu ook wat steviger want met de ramen wordt de constructie toch weer fragieler (en het blijft een aan elkaar gelijmde "puzzel" :| ).

Grt,
Berto.

Het model is weer kompleet bespannen en er rets mij nu nog alleen het volgende:
- maken, monteren en bespannen van de tankdeksel,
- servo`s en ontvanger installeren,
- invliegen?!?

decathlon22.jpg

decathlon23.jpg

Ik ben niet geheel tevreden over de stand van het stabilo, vleugel en motor ten op zichte van elkaar.
Zoals ik in mijn vorige post al vermelde heb ik het idee dat ze zijn gaan "hangen" tijdens de opbouw en de eerste vlucht zal moeten uitwijzen of het nadelig is of dat er gewoon mee gevlogen kan worden (ik hoop het laatste).

Mocht het nu echt zo zijn dat het nergens op lijkt dan ben ik van plan (dat zeg ik nu althans) om een nieuwe romp te maken maar we zullen eerst maandag z`n maiden maar eens afwachten.

De Maiden zal weer gefilmd worden en er zal dus snel duidelijk zijn wat het model doet.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik over de reparatie niet geheel tevreden ben maar dat is volkomen te wijten aan het streven om èèn week na de crash van Joop het model weer vliegend te hebben.
Met andere modellen zou ik meer tijd nemen maar dit is gewoon een strijd geworden voor mijzelf :) (en om Onno een leuke 2de oefenkist te geven :D (zo heb ik de schuld toch weer afgeschoven :wink: )).

Greetingz,
Berto.

Zo de (bijna) laatste hand is gelegd aan de Decathlon.

Het tankdeksel zit (moet alleen nog even bespannen worden), de voorruit wordt daarna geplaatst en de servo`s zijn gemonteerd en afgesteld.

decathlon24.jpg

decathlon25.jpg

Niks staat ons meer in de weg om morgen, precies èèn week na de crash, de Decathlon weer het luchtruim te laten kiezen.

Deze maiden zal natuurlijk weer gefilmd worden en ik hou jullie op de hoogte :D

Greetingz,
Berto.

En nu is de laatste hand wel uitgestoken.

Het model is nu klaar voor de eerste vlucht maandag, eens kijken wat ie doet.

decathlon26.jpg

Grt,
Berto.

zooo hier heb ik best wel respect voor zo snel.
weer een vliegtuig heel en ik zit maar te treuzelen en te denken hoe ik mijn reparatie nou het beste kan uitvoeren.
Super gedaan Toppie.

sucses met de eerste vlucht weer

Hee Rick,

Dank, voor je reaktie :)

Misschien kunnen wij je helpen met over hoe je het bestje jouw kissie weer kan repareren.

Geef eens meer info (en foto`s) over wat er stuk is, wie weet geven we je een paar goede ideeen zodat je ook weer snel op de goede weg bent 8)

Greetingz,
Berto.

ps. na de vakantie gaan we beginnen met de DC-3 Dakota reparatie van Joop :D
Ook hier wordt een nieuw draadje van geopend :wink:

Het is gelukt :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Een week na de crash vliegt de Decathlon weer :thumbsup:

Zie hier de Maiden Flight video:
Decathlon Maiden Flight 05-09-05 3min 55sec / 9.9mb

Zoals ik al verwachte moest ik iets meer up geven om dat de motordomping wat aan de grote kant is maar verder vloog het model als een droom.

Onno heeft er ook mee gevlogen aan de kabel en ook hij was zeer tevreden over de vliegeigenschappen en ik heb zo`n idee dat dit èèn van z`n favouriete kissies gaat worden :wink:

Missie geslaagd.

Greetingz,
Berto.

Zo het heeft weer even geduurd maar we zijn er weer.

Gisteren na 2,5 maand voor het eerst weer wezen vliegen en ondanks de harde wind beviel het weer zeer goed.

de kist was los na 1 meter en dan lekker volgas recht omhoog tegen de wind in.
Oh wat heb ik me weer lekker uitgeleefd.

De Decathlon vliegt na de reparatie van ons weer als een scheermes en is onze "altijd vliegende" model.
Hij gaat altijd mee en vliegt in elk weertype zonder bang te hoeven zijn voor dure reparaties of wat dan ook.

Het model heeft er nu 39 vluchten opzitten met een vliegtijd van 4 uur en 21 min.

well done :) vandaag bezig geweest met mijn vleugelpijp. dat wordt niets...

Afgelopen donderdag hebben een kleine schade gevlogen aan de Decathlon.

Dit gebeurde er:

Onno was met de Decathlon aan het vliegen, tegen het einde van de vlucht heeft hij een paar landingscircuits gevlogen met 2 bijna touch en go`s en dat zag er goed uit.

Bij de laatste zat de snelheid er nog iets teveel in en hij wilde doorstarten maar net aan het einde een meter of 3 boven het veld stopte de motor ermee.
Hij zij: "Jij hebt hem" (we vlogen nog met de kabel ertussen) en ik had geen andere mogelijkheid dan hem in de hei te zetten.

Tijdens deze landing kwam de Decathlon een stuk hei tegen met z`n landingsgestel wat resulteerde onzachte draai.
Hierbij is het rechterlandingsgestel los gebroken maar dat is eigenlijk de enige schade.

Zie hier de foto`s:
decathlon27.jpg

decathlon28.jpg

decathlon29.jpg

dammit! call repairs at 0800-bosmaprepairs

komt wel goed toch voor de 20ste?

Tuurlijk hij ligt alweer op z`n rug klaar.
Nu nog evenb een paar minuten tijd vinden :)

Back