Decathlon van Phoenix (BosModelAir)

Ja, het is maar hoe je het bekijkt, nieuw kopen is een optie maar niet direct onze stijl.
Is toch weer een 100+ euro wat je uitgeeft terwijl de reparatie nu voornamenlijk alleen maar tijd kost en een klein beetje hout en bespan.

Eigenlijk zitten we op de grote klapper te wachten tot die echt niet meer vliegt maar dat gebeurt steeds net niet :-(

Maar gezien het aantal uren wat de kist nu alweer gedraaid heeft (14+ in onze tijd) hebben we niets te klagen en mag die af en toe wat gebreken vertonen.

Zowiezo zal deze Decathlon binnenkort weer minder misbruikt worden als Onno zijn Piper Cub weer af heeft en ik de Super Decathlon van ons.
Gewicht maakt voor dit kissie ook niet zoveel uit, vermogen zat.

Ach leskisten worden nu eenmaal wat meer misbruikt en bij ons al helemaal :-)

Goed komen doet het zeker wel weer, dit is echt zo`n kist waarvan je weet dat die het altijd doet en daarom 1 van de favorieten
(wordt toch wel weer eens tijd voor een andere favoriet ;-) )

Zo hier de schade foto`s van de laatste crash.

Nu onze Super Decathlon zo goed als af is heb ik deze maar vast uit de schuur gevist voor reparatie :-)

De totale schade:
decathlon36.jpg

De schade aan de romp:
decathlon37.jpg

Het staartstuk:
decathlon38.jpg

Beide vleugelbevestigingen zijn uitgebroken:
decathlon39.jpg

En de rechtervleugeltip heeft een klapje gehad:
decathlon40.jpg

Op naar de sloop praktijken en dan het reparatie proces 8)

had nou even gewacht met deze in de grond te boren , nu kunnen jullie nog niet in formatie vliegen met de Bellanca`s :lol:

Zo de rust is weder gekeerd :roll: en ik heb de reparatie weer even opgepakt.

Beide romp zijkanten worden nu gemaakt van 2,5mm triplex (lekker stevig voor de volgende crash :wink: ):
decathlon41.jpg

decathlon42.jpg

decathlon43.jpg

En de zijkanten definitief uitgelijnd en vastgelijmd:
decathlon44.jpg

Het schiet al weer op, nog even en we gaan deze Decathlon weer misbruiken :D

Zeg, als je klaar bent, heb ik nog wel een toestel ter reparatie voor je ;) :P

Dat uitlijnen, heb je daar nog bijzondere handigheden voor?

Doel je op je Calmato of de Tojeiro :lol:

Ach bijzonder handelingen :roll: zonder tekening komt het voornamenlijk veel aan op het oog en de waterpas.
Momenteel is het het belangrijkste de vleugel vlak en recht op de romp te krijgen, dat is nu het geval.

Straks de staartvlakken weer netje zien te monteren en direct even kijken of ik deze zo kan monteren zodat ik niet meer redelijk wat up moet trimmen om horizontaal te vliegen (dus weer even op het oog :wink: ).

Ah ja, het heilige oog, daar was ik al bang voor :P

En ik doelde op de Tojeiro, maar die Calmato ligt er ook nog inderdaad.. maar weest niet bevreesd, dat ga ik zelf doen hoor ;)

Als je up moet trimmen voor horizontaal vliegen, zou je dat ook niet met domping en zwaartepunt kunnen corrigeren?

Bevreesd ben ik zeker niet beide kisten zijn eenvoudig reparabel, no problemo voor jou 8)

Als je up moet trimmen voor horizontaal vliegen, zou je dat ook niet met domping en zwaartepunt kunnen corrigeren?
Het zwaartepunt ligt goed, en motordomping, ja, dat zou kunnen maar dat was niet de goede aanpak.

Na de eerste grote crash toen wij het model hebben overgenomen heb ik de romp gewoon als een puzzel in elkaar geplakt.
Toen is de neus wat te ver gaan hangen en is ook de instelhoek van de vleugel te klein geworden.

Alles bij elkaar moest ik dus redelijk up trimmen.

Nu ook de staart eraf ligt wil ik de vleugel en de staart op elkaar uitrichten en de motor er opnieuw voorhangen.
Als ik het dan goed doe dan zou ik alleen nog met een kleine motordomp correctie het model weer goed uitgetrimd moeten krijgen (en anders vliegen we gewoon weer met wat up- of downtrim rond ;-) ).

Jaja, nu weet ik zeker dat de eerste puzzel niet geheel origineel verlopen is.

Ik had nu namenlijk gewoon de gecrashte romp overgetrokken en nieuwe zijkanten gemaakt.
Deze zijkanten heb ik vastgelijmd, vleugel gemonteerd en toen eens gaan meten.

Dit was de uitkomst:
decathlon45.jpg

De vleugel had een instelhoek van -1 gr. tov de 0 gr. lijn.

Dus even snijden, breken, schuren etc en nu heeft de vleugel een instelhoek van 1 gr.:
decathlon46.jpg

Ook duidelijk te zien aan de vleugelachterlijst, op de eerste foto ligt ie nog op de romp, op de tweede foto mooi verzonken :)

Dat zal wel een stuk schelen dus geen grote uptrim meer nodig.

En hup we gaan weer even verder met het bouwen 8)

Mhhh, misschien deze ook uitvoerbaar maken voor drijvers..........

Affijn, Onno en ik hebben besloten om de kist een geheel nieuwe striping te geven dus ben heb ik de kist alvast kaal gemaakt.
Onno zadelt me wel weer op met heel wat bespanwerk :evil:

De hobby kamer ziet er nu zo uit:
decathlon47.jpg

De schade aan de rechtervleugel:
decathlon48.jpg

En de romp met de weer vastgezette vleugelbevestiging:
decathlon49.jpg

Berto zei:
De hobby kamer ziet er nu zo uit:
decathlon47.jpg

Dat ziet er toch nog netjes uit hoor. Mijn hobbyruimte ziet er lang niet zo goed meer uit............

Second that.. ik kan geen foto van m'n hobbyruimte maken, simpelweg omdat je door de zooi de ruimte niet meer ziet :P

Tja en weet je wat het ergste is :?

Elke keer moet het weer een beetje opgeruimd worden, zeker dat bespan anders sleuren onze 2 katten `s nachts de hele bende vanuit de hobbykamer door het hele huis heen 8)

En dat vindt het vrouwtje wat minder :( (maar dan is wel de hobbykamer redelijk leeg :lol: ).

Het kielvlak gerepareerd:
decathlon51.jpg

Het kapotte richtingsroer:
decathlon52.jpg

En voor een deel weer in elkaar:
decathlon53.jpg

en weer wat gedaan op m`n vrije dag :-)

Het landingsgestel is er al diverse malen onderuit geweest dus dat moet een definitievere oplossing worden.

Eerst al het oude maar eens verwijderen:
decathlon54.jpg

En een stevigere plaat gemonteerd:
decathlon55.jpg

Nu nog inwendig wat 3-hoeks latjes aanbrengen en dan moet dit wel "BosModelAir-proof" zijn :lol:

Het schiet al weer aardig op, binnenkort maar eens bespan gaan halen 8)
decathlon56.jpg

decathlon57.jpg

decathlon58.jpg

De reparatie vordert gestaag dus we kunnen al langzaam gaan denken aan bespannen :-)

Onno droeg onderstaande striping voor en die wordt het dan ook (hij maakt het me wel gemakkelijk :lol: ).
big_73174395.jpg

De staart is klaar dus alvast voorzichtig met de roeren begonnen.

Eerst maar eens op ware grote de striping uitgetekend dan maak ik daar de tekenmallen van:
striping11.jpg

En alvast begonnen met bespannen van een hoogteroer helft.

Eerst de voorzijde en 2 binnenkanten gefolied, toen de scharnieren geplaatst en geborgd:
decathlon59.jpg

Dan het roer bespannen en dan is de borging van de scharnieren niet te zien dus geen lelijke spelden, putjes of gaatjes in het bespan :-)
decathlon60.jpg

Eens kijken of we morgen nog wat opschieten :roll:

Back