Decathlon van Phoenix (BosModelAir)

welke verschillen, ik zie er totaal geen........... ook de link is gelijk..........

Code:
http://www.bosmodelair.nl/ons/decathlon/decathlon29.jpg

decathlon30.jpg

gokje dat het decathlon30.jpg is :wink:

Het lijkt erop dat er niets gedaan is maar niets is minder waar.

Afgelopen donderdagochtend vroeg het landingsgestel er weer onder geschroefd alleen geeen foto`s van gemaakt, `s middags heeft de Decathlon weer gevlogen als van ouds:)

En het is weer eens zover :-(

Het landingsgestel is er alweer onderuit, het is al eens vaker gebeurt maar nu gaan we voor een definiteve reparatie.

Dat het landingsgestel er onder uit brak is niet echt te voorkomen geweest.
We verloren een wiel onderweg en ondanks de zo zacht mogelijk landing greep het landingsgestel toch in de grond met de huidige schade:
decathlon31.jpg

We gaan hem nu dus maar eens echt goed repareren zodat het landingsgestel ook onze landingen doorstaat ;)

Ik kan Onno de schuld geven want die vloog ermee aan de kabel toien het gebeurde.

We hadden het hele voorval kunnen voorkomen maar ach het is maar een Decathlon dus gewoon door vliegen en we zien wel.

Het ging namenlijk zo.

We hadden die dag al een aantal keer gevlogen zonder problemen zo ook bijna deze vlucht.
Ik was met Onno even starts aan het oefenen, je kent het wel, opstijgen/ landen/terug taxien, opstijgen/landen/ etc.etc.
En bij 1 van die start verdraait de linkerwielkap op zijn kop.
Ik zeg nog tegen Onno: "zet `m maar even neer dan zetten we hem vast."

Maar Onno was lekker een het vliegen dus die zegt: "hij vliegt toch nog, dus we zien wel wat er gebeurt".
"best, maakt het uit" zei ik en zo was onno lekker rond aan het tuffen.
Tijdens een van zijn vluchten over het veld valt de kap met wiel eraf en was er dus echt geen weg meer terug.

1 van de collega vliegers pakt het wiel en de kap en Onno blijft lekker doorvliegen tot we ongeveer de brandstof hebben verbuikt.

De landing mocht ik ineens weer doen (erg flauw Onno :wink: ) en dat resulteerde dus in een weer eens afgebroken landingsgestel die niet erg vast al meer zat.

Ach maakt het uit we hebben weer gelachen.

Het grootste gedeelte zit alweer gelijmd dus als het meezit gaat ie woensdag weer gewoon mee :)

Het landingsgestel blok weer gemonteerd:
decathlon32.jpg

En momenteel 2 Decathlons op de bouwtafel:
decathlon33.jpg

Berto zei:

Berto , zo te zien is de motor kaarsrecht op het motorschot bevestigd
geen down en righttrust ingebouwd ? merk je daar niets van bij het vliegen?
:?:

Berto , zo te zien is de motor kaarsrecht op het motorschot bevestigd
geen down en righttrust ingebouwd ? merk je daar niets van bij het vliegen?
Op deze foto was de motor gewoon recht tegen het brandschot geschroefd later heb ik wel een ringetje toegepast om wat right thrust in te bouwen.

De downthrust is gelijk gebleven maar dat zou ook aangepast moeten worden maar dan past de motorkap niet lekker meer en zou ik nog meer aan moeten passen.

Ik heb namenlijk nu het hoogteroer ligt up staan omdat anders het model hard naar beneden gaat.
De oorzaak weet ik ook en dat is dat de neus tijdens de opbouw is gaan hangen waardoor ook de motor te veel down staat t.o.v. de instelhoeken van de vleugels en daardoor is er wat up nodig om horizontaal te blijven vliegen.

Maar dat maakt weinig uit de kist vliegt al meer dan 10 uur lekker zo dus we doen er voorlopig niets aan :wink:

Zo de Decathlon van ons is weer klaar om misbruikt te worden morgen :)

decathlon34.jpg

decathlon35.jpg

Morgen op het werk nog even de wielen erop en klaar :P

en klaar is kees (ohnee Berto)

Waarom zet je geen kleine breekboutjes in het landingsgestel zodat ie niet gelijk een stuk romp mee afbreekt (zal wel een reden hebben dat je het zo doet maargoed ik vraag het me gewoon af) :lol:
Grt. Wesley

Mhhh, waarom kwam daar niet eerder iemand mee :hammer:

De kist zat eerst met breekboutjes maar toen brak alsnog het gehele blok eronderuit dus dat had weinig zin.
Nu zou het op zich wel weer kunnen maar of het echt verschil uit zou maken :roll:
Die 4 breekboutjes zijn dan net weer even te sterk, 2 breekboutjes zou mooi zijn maar ja, het landingsgestel bestaat uit 2 delen dus dat wil niet zo.

Ik zou natuurlijk 4 dunnere breekbouten kunnen nemen maar de slagmoeren zitten door eerdere "reparaties" volledig opgesloten tussen, hout, lijm, triplex, epoxy etc. etc.

Dus houden we het maar even zo, op zich geeft dit weinig problemen en zou de constructie stevig genoeg moeten zijn maar als het er een keer onderuit is geweest en je repareert het even snel met Epoxy en sec. lijm dan weet je gewoon dat het niet zo stevig is als even goed opbouwen.

Het zou nu toch weer een beetje onze landingen moeten kunnen doorstaan :roll:
En anders maar niet gaan we wel weer in de weer met lijm, balsa, epoxy etc. etc. :wink:

wesley puma zei:
en klaar is kees (ohnee Berto)

Waarom zet je geen kleine breekboutjes in het landingsgestel zodat ie niet gelijk een stuk romp mee afbreekt (zal wel een reden hebben dat je het zo doet maargoed ik vraag het me gewoon af) :lol:
Grt. Wesley

Kun je de resten van een gebroken breekboutje makkelijk verwijderen en vervangen ?
Denken jullie aan metalen of kunststof boutjes ?

Breekbouten zijn van plastic en als ze eenmaal gebroken zijn zijn ze makkelijk te vervangen.

Het gedeelte wat in het draad blijft zitten draait er altijd weer zo uit en mocht dat niet lukken even met een klein boortje erin en dan draait ie van zelf een keer mee eruit.

als ze niet breken pak dan de zaag en maak een klijn gleufje in de bout net onder de kop
dan breekt hij makelijker

En het is weer zover :banana:

Wij hebben deze Decathlon weer gecrasht (Onno eigenlijk ;-) )

Nee hoor, ja we hebben wel de Decathlon gecrasht maar het is niet Onno`s schuld.

Onno was heerlijk circuitjes aan het draaien aan de kabel en hij maakte zulke mooie landingen die ik niet had kunnen verbeteren.
Na in totaal iets minder dan 1,5 uur met de Decathlon te hebben gelest ging het fout.

Onno vloog een nette downwind, maar bij het draaien naar base ging het blijkbaar mis.
Ikheb verder niet echt opgelet want meestal ben ik alleen alert als hij vlak boven het veld hangt.

Onno waarschuwde me, de kist bleef in een dalende linkerbocht hangen, ik nam hem over maar ook ik had geen controle meer, de dalende bocht zette zich door tot aan de grond :-)

De schade valt op zich wel weer mee (jammer genoeg) de kist is weer niet stuk genoeg om weg te doen dus we moeten hem maar weer eens rustig opbouwen.

De schade bestaat uit:
- vleugelbevestiging los gebroken,
- rechterdeel romp ter hoogte van de vleugel uitgebroken,
- linker landingsgestel eronderuit,
- rechgtervleugeltip licht gekraakt.

Binnenkort wat foto`s.

Berto zei:
De schade valt op zich wel weer mee (jammer genoeg) de kist is weer niet stuk genoeg om weg te doen dus we moeten hem maar weer eens rustig opbouwen.

Hey berto, jamer zech maar bedenk wel dat het op een gegevemoment goedkoper is als je een nieuwe koopt dan alsmaar te repareren (het toestel word er veelal niet mooier en lichter op dus.... :wink: maar dat vind ik (maar julie staan er om bekend dat julie bijna "total loss kisten) weer opkalafateren dus ... het zal wel goed komen. ;)

groetjes.

Back