Update 31
Nu ik een redelijk (en gedocumenteerd) beeld heb hoe de tuigage moet gaan worden is het tijd voor een update.
De eerste stap van het tuigen is gereed. D.w.z. de ondermasten met wanten en stagen.
Ik had vroeger al eens het want van de fokkemast geplaatst en de weeflijnen aangebracht. Maar ik heb die even losgemaakt omdat ik een aantal oogbouten en andere belegpunten nog moest aanbrengen. Ik probeerde dat want weer vast te zetten, maar ineens waren ze ruim een cm te lang. Ik denk dat de fokkemast er niet goed ingezeten heeft en nu wel. Maar wel een cm of zo lager.
Dus want maar opnieuw aangebracht.
Ik weet nu ook dat aan de binnenkant van het want diverse kikkers moeten zitten als belegpunten voor allerlei tuigage. Die weeflijnen gaan over de kikkers heen. Ik heb te kort kikkers dus moet nog even wachten met de weeflijnen.
Foto: Kikker op het want, vlak boven de juffer.
Verder met de fokkestag en fokkeborgstag.
Foto: Fokkestag en fokkeborgstag
Dan het grootstag en grootborgstag.
Foto: Het grootstag gaat langs de fokkemast en zit met een paar stevige blokken om de boegspriet.
De borgstag loopt via een blok aan de mast naar een takel aan dek.
Foto: De bezaanstag is lichter en loopt via een blok aan de grote mast naar een takel aan dek.
Dan nog een overzicht van het totale schip.
Foto: Overzicht totaal
De touwen tussen de jufferblokken zijn nog niet vastgezet. Misschien moet ik zog naspannen.
De volgende stap is het plaatsen van de topmasten en de stagen daartussen.
Wordt vervolgd.