Del Prado's Bounty

Het gewicht van die zeilen trekt natuurlijk die masten naar elkaar. Je wilt ze strak spannen en dan krijg je dat. Je zou die stag waar dat zeil opkomt kunnen vervangen door een staaldraad of het touw strak maken door te verharden met ca. Zomaar een idee.
Of wachten met aanspannen totdat alle pardoens en stagen aangebracht zijn. Die houden het zaakje ook op hun plek.
 
Het is een heel gedoe om de zeilen goed te krijgen. Mooi om te lezen dat er verschillende manieren gebruikt worden. Het wordt een geweldig mooi en compleet schip op deze manier. :thumbsup:
 
Update 41
De laatste tijd zijn er vorderingen gemaakt met de Bounty.
Allereerst heb ik het voormarswant voorzien van weeflijnen. Knopen, knopen, knopen. Gelukkig heeft het bramwant geen weeflijnen. Vervolgens alle stagen aangebracht.

full


De pardoenen nog niet want die gaan anders in de weg zitten.
Ook de laatste twee stagzeilen zijn genaaid en aangebracht.

full


Tenslotte de voorbramzeilen inclusief de lijzeilen gemaakt. Ik begin bovenaan dan zitten de onderzeilen niet in de weg.

full


Voordat ik alles ophang heb ik eerst alle lijnen aangebracht:

full


Jammer genoeg had ik nog niet het zeil aan de ra bevestigd, dat was wat lastiger. Volgende keer eerst doen.
Daarna het geheel opgehangen.

full


Nu realiseerde ik me eigenlijk dat de de lijnen van de lijzeilen lopen via een blok aan de onderliggende ra, zodat die nog los hangen. Pas als de marsra hangt kan ik die lijnen vast maken. Maar de lijnen van de marszeilen lopen via een blok aan de ra, dus daarvoor heb ik de ra nodig.
Het lijkt dus wat dat betreft logischer om niet bovenaan maar onderaan te beginnen met ophangen van de zeilen. Dus deze zeilen gaan er weer af en ik ga eerste de onderzeilen maken.
Het streven is om op 30 sept de fokkemast geheel met zeilen te hebben. We zullen zien.
Maar eerst weer een stukje verder met het Fluytschip.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Ja, Stephan, dat is een goede vraag. Het heeft iets te maken met het uitgangspunt Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. Maar de belangrijkste reden ligt een jaar of wat in het verleden. In ieder geval voor jouw forumtijd. Toen was het forum door anderen in beheer, Toen is er een crash geweest waardoor alle foto's van het forum zijn verdwenen en ook nooit meer teruggekomen. Enkele mensen, waaronder ikzelf, hadden hun foto's op eigen lokatie zo goed bewaard dat ze ze weer opnieuw konden uploaden. Maar de meeste niet. Kijk maar naar oude verslagen, je zal daar weinig foto's zien. Of van Photobucket. Ik heb toen mijn foto's ook overgezet naar photobucket en vandaar gelinked naar het forum. Totdat zij flink geld gingen vragen daarvoor. Toen heb ik ze overgezet naar Flickr. En ook zij gingen na verloop van tijd daar flink geld voor vragen. Toen was ik het zat en besloot het in eigen hand te nemen. Mijn foto's staan nu dus op een eigen server die draait op een Raspberry Pi onder Linux. Dit is overigeens vooral het werk van mijn zoon die hier veel handiger in is dan ikzelf. Maar vanwege security moet je toch af en toe updates uitvoeren en daar is het misgegaan.
Het is nu wel hersteld maar ook mijn omgeving is dus niet "waterproof". Maar daar kan ik alleen mijzelf de schuld van geven en geen anderen.
Ondertussen is ons forum nu in beheer bij de NVM waar zich tot nu toe nog geen problemen hebben voorgedaan. Er zal een tijd komen waar ik opnieuw zal overwegen waar de foto's te plaatsen. We zullen het zien.
 
Update 42
Iedereen kent wel het verhaal van de Bounty. Kapitein Bligh met 18 bemanningsleden zijn door de muiters in een barkas de oceaan opgestuurd met wat water en proviand.
Op 3 mei 1789 vertrokken ze vanaf het eiland Tofoa en op 14 juni 1789 kwamen ze allen aan op Koepang op het eiland Timor. 3618 mijlen (± 5000 km) verder. Na aankomst stierven er nog 5 op Batavia.
Met kapitein Bligh zaten de volgende personen ook in de barkas:
John Fryer, stuurman
Thomas Ledward, dokter
David Nelson, botanicus
William Peckover, kanonnier
William Cole, bootsman
William Elphinstone, bootsmaat
William Purcell, timmerman
Thomas Hayward, adelborst
John Hallet, adelborst
Robert Tinkler, adelborst
John Norton, kwartiermeester, Gedood door inboorlingen.
Peter Lenkletter, kwartiermeester
George, Simpson, kwatiermeestersmaat
Lawrence Lebogue, zeilmaker
John Samuel, klerk-hofmeester
Robert Lamb, volmatroos en slager
Robert Smith, volmatroos
Thomas Hall, volmatroos en kok

Van de barkas heb ik eerder al een paar foto’s laten zien. Het leek mij leuk om de barkas ook te voorzien van de volledige bemanning die de reis met de barkas hebben afgelegd.
De figuurtjes die ik hiervoor nodig heb, heb ik “besteld” bij mijn figurenleverancier Bert Mogelin.
Zie: www.mogelin.nl.

Na wat verfwerk ziet het er zo uit:

full


full


full


full


full


full


full


full



Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Ja maar afgezien daarvan, slechts met wat brood en een beetje water. En wat ze onderweg konden vangen. Paar vogels en vissen. En regenwater opvangen.
 
Update 43
Ook de Bounty moet netjes “aangekleed” worden voor de show op 30 sept.
In een van de vorige updates was al te zien dat alle stagzeilen geplaatst waren.
Maar bij het plaatsen van de fokkebramzeilen bleek dat de lijnen hiervan door blokken moeten lopen aan de fokkera, die er nog niet was. Dus optuigen van boven naar beneden was niet zo’n goed idee.
Daarom eerst maar de zeilen voor de fokkera gemaakt.

full


Daarna de zeilen voorzien van lijketouwen rifbanden en riflijnen

full


en de ra voorzien van enkele blokken.
Daarna zoveel mogelijk lijnen aan de zeilen en de ra bevestigd. Nu kan ik er nog makkelijk bij.

full


Als je goed kijkt naar de ra dan zie je dat het zeil is aangeslagen met individuele rabanden. Dus niet één lange rijglijn, maar zoals in onderstaande tekening uit Mondfelt.

full


Elk kleed is met twee rabanden aangeslagen. De fok met de linker methode en de lijzeilen met de rechter.
De volgende stap is het ophangen van dit geheel.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Helaas, die kans is klein, we liggen in Dordt en even naar A'dam heen en weer racen zie ik niet zo zitten.
Tenzij iemand uit Dordt die kant opgaat en deze dame mag meeliften?
@*Hans*? Riedijkshaven..... TX51
 
Back
Top