@Gert,
Kraantje draait niet zoveel meer per jaar.
In Februari keur gehad, kan er weer 2 jaar tegen.
![]()
Plaatje uit ketelboek.
Water voorwarmen doe ik in de injecteur, alleen het gas gaat natuurlijk gewoon mee de ketel in.
Ik heb geen mogelijkheid om dit met een pomp de ketel in te persen.
Chemicalien toevoegen is een klein beetje natte vinger werk.
Je weet dat als je zoveel cm water toevoegt (aflezen op peilglas) dat het dan ongeveer zoveel liters zijn. De toevoegingen laat ik via een trechter de zuigpijp van de injecteur in lopen.
Na een uurtje testen en voor het wegzetten nog eens een overdosis zuurstof binder erin.
En zo afentoe eens spuien, wat best lastig is, die drab zweeft natuurlijk door de hele ketel tijdens bedrijf.
En na een tijd stilstaan spui je enkel de sludge die direkt bij de spuikraan ligt.
Als ik weet dat ik een hele tijd niet onder stoom hoef laat ik alles eruit lopen.
Als je spuit op indikking (conductivity) gewoon een X aantal seconden spuien, maar als je sludge wilt spuien, een boiler coagulant gebruiken (houd het vuil "los" maar het komt wel onderin de ketel te zitten, en zweeft niet door het hele ding heen) en dan een flink aantal keer achter elkaar (wel met voldoende tussentijd om het vuil weer te laten bezinken) heel kort spuien. Wegzetten van een koude ketel deed ik altijd met (over)dosis zuurstofbinder en dan helemaal opvullen tot het de ontluchting uitkomt. Op die manier hoef je ook niet uren te ontluchtentijdens het opstoken, want dat word altijd zo'n bende met dat condens overal....
Dat is wat ik altijd aangehouden heb toen ik nog met stoom voer. Helaas tegenwoordig op een schip met thermische olie, een stuk minder interessant
Groet, Bert
Laatst bewerkt door een moderator: