Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Volgend jaar, effe Jet World Masters winnen :proost:
Ja ja, "effe"........ikke maar zwoegen in de knutselschuur ha ha ha....we zien wel :D.



Roostertjes eindelijk af, weer eens iets anders, de cockpit. Dit zal ook weer een huzarenstukje moeten worden omdat ik vind dat dit de "smoel" van een kist bepaald. Op één of andere manier is dit toch altijd een magneet/blikvanger waar iedereen meteen naar kijkt. (...of ben ik de enige??) Dusss, dat moet goed gevuld worden. Echter nog effe gedult, ik ga eerst de general layout maken en hoofd onderdelen, nog weinig detaileren want dat komt in een later stadium. Eerst de belangrijke onderdelen waarmee de eerste vluchten gemaakt kunnen worden. Ben ook nog steeds op zoek naar een mooie 1/5 fighterpilot. Die zijn er links en rechts wel maar kosten dan ook behoorlijk wat....misschien ook hier maar eens de stoute schoenen aantrekken.

Hieronder de laatste vorderingen:

Laatste rooster:
GroteFoto-646WKUXF.jpg


Achterste glarepanel op plakken, eerst nog wat verlichtingsgaten eronder...;)
GroteFoto-T7W4YPSJ.jpg


Hulpspanten inplakken in dit geval met R&G epoxy, veel microbaloons voor gewichts verlaging en een ordinair medisch spuitje afspuiten.
GroteFoto-76F7OAV3.jpg


Naderhand nog effe met vingertje uitstrijken en voilá, een mooie lijmnaad.
GroteFoto-PHMTF8UG.jpg


De constructie laten harden voor de volgende stap. De achtewand is vast glad gemaakt en cockpit grijs gespoten omdat je er eenmaal ingelijmd lastig bij kan. De grote ronde gaten zijn de posities voor de lucht tanks.
GroteFoto-LNTXDNZZ.jpg


Voorste glarepaneel vast op maat gemaakt en airco-sleufjes uitgefreesd.
GroteFoto-4RUXZIAZ.jpg


Groetjes,
Gerald
 
Daar heb ik hem al eens over bericht, dat wordt 'em te zwaar... ;)

Voor degene die hierin geïnteresseerd zijn, nog even geduld. Ik ben nl. iets aan het ontwikkelen wat op iedere schaaljet kan worden toegepast! :mrgreen: Zie voor updates hieromtrent ook mijn bouwdraadje...

~Jolmer
 
Ja, mooi spul waar Jolmer mee bezig is. Misschien later nog een optie.... (Ik ga eea waarschijnlijk modulair maken waardoor ik hem voor jetmasters en demo vliegen kan optuigen, alleen voor schaal F4C kan ik hem dan strippen tot 15kg, heb al wat gedachten daarover)

Verder met cockpit en canopy. Vandaag het transperante deel voor het eerst uit de besschermende folie gehaald, waauw, wat glimd dat ding zeg!! Zo'n goede kwaliteit heb ik zelden gezien. De Avonds canopies zijn best mooi maar qua helderheid kunnen ze niet tippen aan deze.

Komt het volgende probleem...., de kap bewerken! Elke handeling kan potentieel krassen maken, erg voorzichtig te werk gaan dus, vooral met zo'n maagdelijk mooie glans. Ik denk dat ik hem voor een groot deel ga intapen.
GroteFoto-IHMRFKVQ.jpg


Nog wat bewerkingen van het frame, ook effe kijken of de hoek goed scharnierd met behulp van een kartonnen malletje van precies 36 graden zoals de echte opengaat.
GroteFoto-R3BWUIGM.jpg


Binnenkant van frame en sponning alvast mat zwart gespoten. Deze zie je straks niet meer maar er komen hier en daar wat gaten in van de lock haken in het frame, dan mag je door de spleten natuurlijk geen witte gelcoat zien natuurlijk! :D

GroteFoto-HVUGKAQD.jpg


Morgen weer verder, misschien de kap al op maat snijden en er in plakken.

Groetjes,
Gerald
 
Tnx Marco, gedult is inderdaad een schone zaak...:D


Vandaag het mes in de canopy gezet (sidderen en beven.....je hebt maar één kans ha ha ha) In ieder geval zorgen voor een zachte ondergrond, oude badhanddoek en een paar schone doeken in de buurt.
GroteFoto-IJDLDGYE.jpg


De canopy met schilderstape afgeplakt tegen besschadingen. Het iedere keer in het glasvezel frame passen geeft al hoopjes krassen.
GroteFoto-LP7IK6Y8.jpg


Speciale lijm die ik er voor gebruik, gewoon bij hobby-in gehaald. Deze is ideaal, lijmt prima op kunstof en kan indien nog niet droog gewoon met water/vochtige doek schoon gemaakt worden....ook nu was dat weer nodig! :mrgreen:
GroteFoto-MLD3PQSU.jpg


En hier de handel te drogen. In principe zit het zaakje overal met tape vast, echter heb ik ook een schuimrubber blok binnen in de cockpit geplaatst die van binnen tegen de kap drukt zodat de kap naar buiten wil. Wel zo handig als de tape begint te zakken.
GroteFoto-VA6GG7MW.jpg


Frame voor achter kap alvast uitgeslepen:
GroteFoto-CGUDDWVZ.jpg




Groetjes,
Gerald
 
Wederom vakwerk!
De canopy ziet er wel erg (wit)transparant uit; de MLU F-16's hebben, dacht ik, een iets groenige tint. Hoe ga je dat realiseren?
 
Wederom vakwerk!
De canopy ziet er wel erg (wit)transparant uit; de MLU F-16's hebben, dacht ik, een iets groenige tint. Hoe ga je dat realiseren?

Voorlopig helemaal niets. Er zijn inderdaad diverse getinte kleuren in de omloop, van bruin naar goud tot het laatste groen-achtige. Er zijn echter ook enkele kappen die gewoon helder zijn. Voor zover ik kan zien zit daar een héél héél licht tintje in..... Indien ik daar bewijs vor heb kan ik het nog wel aanpassen. Bij mijn Avonds F16 heb ik dat gedaan door aan de binnenzijde goede 2K blanke lak te spuiten met een paar druppels kleurpigment er bij, in dit geval oker-geel maar kan dus ook groen of zoiets zijn.

Hier de originele, kijk zelf maar.......

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-Z6T3CKQR.jpg
 
:D


Verder gegaan aan de kap, lijm eindelijk droog. De pacer canopy glue is mooi spul maar moet minimaal 24hr drogen, soms zelfs langer als het nog wit-achtig is. Op advies van Peter Cours vliegensvlug alle schilderstape weer verwijderd, blijkt dat de lijm na een poos tóch de canopy kan besschadigen.

De binnensponning op maat geslepen en passend gemaakt. Dergelijke binnenafwerking zie je zelden maar vind ik minstens zo belangrijk. Later komen in deze sponing nog allerlei haken en hevels.

GroteFoto-MKMZTUOZ.jpg


Eenmaal op maat er in geplakt met BVM v-poxy, ook weer langzaam hardend zodat ik alle tijd heb om te positioneren en waar nodig lijm resten weg te poetsen. Daarna opnieuw weer aan de romp vastgetaped zodat het frame altijd passend blijft op de romp. Doe je dat niet dan bestaat de kans dat het samengelijmde geheel een andere vorm aangenomen heefd waardoor er lelijke kieren kunnen ontstaan.
GroteFoto-EO33DLC7.jpg


Achterste canopy wat straks permanent aan de romp gelijmd wordt. Frame uitgezaagd uit 6mm multriplex en het geheel weer gelijmd, weer een dagje wachten.....;)
GroteFoto-SCPDFNNB.jpg


Groetjes,
Gerald
 
Mooi hoor...

Dus, je meissie heeft geen knijpers meer, begrijp ik? Haha, da's dus overal hetzelfde, ik "leen" ze ook altijd overal en nergens vandaan! :mrgreen:

~Jolmer
 
Mooi hoor...

Dus, je meissie heeft geen knijpers meer, begrijp ik? Haha, da's dus overal hetzelfde, ik "leen" ze ook altijd overal en nergens vandaan! :mrgreen:

~Jolmer
K'heb ze weer terug gegeven hoor, anders stopt het werk daar ook weer ha ha ha :mrgreen:. (laat ze het niet horen :rolleyes:)

Afgelopen dagen druk bezig geweest om canopy hoofdzaakjes af te ronden. Ben alvast klein beetje aan het detaileren geweest maar het ging me in principe eerst om de hoofdlijnen, de rest volgt later na het invliegen. De kap kan in open positie gefixeerd worden door kleine M3 imbus stelschroefjes onder het scharnier mechaniek, kan er relatief eenvoudig bij. In gesloten positie wordt hij dicht gehouden met een veerloze latch. Deze zit in de romp, helemaal aan de voorste frame van de kap. Ik kan deze makkelijk ontlocken vanuit het luikje onder de romp en zo zie je helemaal niets van een pinnetje of zo. (alleen een heel klein gaatje als je goed kijkt op tweede foto.)

GroteFoto-GU6UUGN6.jpg


GroteFoto-JV3TTG36.jpg


GroteFoto-64QNHCVM.jpg


Zo, dit is voorlopig klaar, nu verder met het uiteindelijk inbouwen van het onderstel en de wieldeuren + bediening. De deuren zijn gevormd in de mal, inclusief de binnenzijde, later meer daarover. Eerst moeten nog een paar pneumatische cilinders op schaal na gemaakt worden. Naast dat ik geen mooie passende standaart cilinders kan vinden zijn ze meestal ook nog eens té zwaar. Zelf maken dus, aluminium cilinderbuizen en kunstof zuigers en doppen. Hieronder alvast wat getekend in autocad vanaf foto's en maten opgenomen bij de echte:

GroteFoto-I7XELTM7.jpg


Nu aan de gang, tot later!


Groetjes,
Gerald
 
Heb je de cockpit ook verwisselbaar gemaakt, of is alles gelijmd?
Je zou dan evt. een cockpit met werkende MFD's kunnen uitrusten en een lichtere voor het vliegen?

~Jolmer
 
Heb je de cockpit ook verwisselbaar gemaakt, of is alles gelijmd?
Je zou dan evt. een cockpit met werkende MFD's kunnen uitrusten en een lichtere voor het vliegen?

~Jolmer

Jazeker, da's precies de bedoeling! Alles is/wordt modulair en kan er uit, enkel voor de F4C schaalwedstrijden dus ik hou alle opties van je open ;).

Zo heb ik meerdere items op mijn verlanglijstje staan wat ik er puur voor de FAI wedstijden uit kan halen zoals:
- navigatie lampjes (electronica dan, lampjes blijven zitten)
- Flares
- Werkende smokewinders
- Cockpitkap open-dicht mechaniek
- Dragchute
- Misschien tzt zelfs een zwaardere motor maken voor het echte werk. Ik ben stiekum al stilletjes met een nieuw ontwerp bezig, 90mm wielen, 135mm buiten diameter, ongeveer 30kg stuwdruk....... maarrrrr das allemaal voor laterrrrr ha ha ha

Groetjes,
Gerald
 
Zo, dit is voorlopig klaar, nu verder met het uiteindelijk inbouwen van het onderstel en de wieldeuren + bediening. De deuren zijn gevormd in de mal, inclusief de binnenzijde, later meer daarover. Eerst moeten nog een paar pneumatische cilinders op schaal na gemaakt worden. Naast dat ik geen mooie passende standaart cilinders kan vinden zijn ze meestal ook nog eens té zwaar. Zelf maken dus, aluminium cilinderbuizen en kunstof zuigers en doppen. Hieronder alvast wat getekend in autocad vanaf foto's en maten opgenomen bij de echte:

GroteFoto-I7XELTM7.jpg


Gerald

kun je niet de cilinderbuis van b.v. epoxy en doek of carbon maken? scheelt ook weer een paar gram... of krijg je dan de binnenkant niet glad genoeg?
En verder natuurlijk :-) grote klasse!
 
kun je niet de cilinderbuis van b.v. epoxy en doek of carbon maken? scheelt ook weer een paar gram... of krijg je dan de binnenkant niet glad genoeg?
En verder natuurlijk :-) grote klasse!

Hoi, dat zou natuurlijk wel kunnen maar dat gaat zelfs mij te ver! :cool:
Ik heb geen koolstof buizen die mooi corresponderen met o-ringen en standaart buizen dichten inderdaad niet mooi af maar het is wel te maken hoor. Maar daar zou héél veel werk in zitten terwijl in dit kleine formaat het weinig zou schelen. (de tekening hierboven is bijna ware grote) Het dunwandige alu buisje weegt nog geen 3 gram....

Groetjes,
Gerald
 
Back
Top