Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Prutsers ;-)jammer dat de kleuren niet kloppen.
Als je een 1 op 1 F16 hoort aankomen voor de landing hoor je weleens een fluit-toon
Dat is de nozzle die open gezet wordt (middels een air-motor, en die hoor je)
De mijne heefd "maar" 0,5 kg restdruk. De speedbrakes zijn dan weer erg handig zodat ik samen met flaps en high-alpha met veel vermogen binnen kan komen. Niet alleen is de motor acceleratie naar vol vermogen dan binnen een seconde gerealiseerd (in geval van een noodlottige doorstart) maar als je dan de speedbrakes inklapt gaat hij eigenlijk vanzelf weer door. Dat gevoel had ik ook al een paar keer met mijn F15 waar ik pas later de speedbrake heb ingebouwd, erg handig ding blijkt.2 kg op je staart tijdens de landing merk je denk ik wel, hopen dat die brakes voldoende effectief zijn,
hoeveel restdruk heeft jou turbine?
gr Gertjan
Dat was zo idd, tijdens de ontwikkeling/testfase vd F16.
Omdat de nozzle van de F16 bij stationair draaien (Idle) dicht stond, werden de remmen te heet tijdens taxien.
De motor leverde Idle te veel stuwdruk, en moest de vlieger constant remmen om te voorkomen dat hij te snel zou taxien.
Daarom hebben ze Idle Area Reset uit gevonden:
Bij een bepaalde stand van de Throttle (rond idle) en Gear down & Locked gaat de Nozzle volledig open staan om stuwdruk te "Dumpen"
De Nozzle van de F16 is een soort venturi, bij "dichte stand" heeft de venturi keel een kleine opening = meer thrust, staat hij open, andersom: grote keel, weinig stuwdruk.
Als je een 1 op 1 F16 hoort aankomen voor de landing hoor je weleens een fluit-toon
Dat is de nozzle die open gezet wordt (middels een air-motor, en die hoor je)
zeker niet om betweterig over te komen dit verhaal, gewoon "Nice to Know"
en goed bedoeld!
zo: =On-Topic= !!!