Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Tnx all! :D

Vandaag eindelijk eens iets anders, soms staar je je iets té lang op iets en krijg je er wel eens een bulthoofd van....

Roostertjes, zitten er zat op de F16, alvast de lastige maken zodat er later niet zo veel geslepen hoefd te worden na de maiden.

Eerst slijpen/frezen met dremel:
GroteFoto-WZI3SOL8.jpg

GroteFoto-UTTAJQT8.jpg

Verder mooi vijlen met sleutelvijltjes:
GroteFoto-LMVOOF3K.jpg

Plaat 0,8mm triplex voorgespoten met primer waaruit stripjes zijn gesneden. Deze achter de gaten geplakt met het volgende resultaat:
GroteFoto-BNGWOAGQ.jpg

En zo moest het worden......
GroteFoto-XWLJUKN4.jpg

......en dat lijkt er wel een beetje op. Nog een aantal te gaan, fijn piel werk! :cool:

Grt,
Gerald
GroteFoto-BQNADEI8.jpg

Mooi hoor, allemaal!

Kun je niet nog 2 van die luchtcilinders voor speedbrakes in schaal 1:6,8 maken? Dan weet ik nog wel een afnemer! :mrgreen:

~Jolmer

Heb ook al een nieuw projectje gevonden voor je Gerald.

Kijk eens even naar de aandrijving(en) :shock:

Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, altijd baas boven baas hé :rolleyes:.......
Stel je voor, restdruk per turbine is 0,5kg, da's 2kg minimaal vermogen bij de landing, lastig om te landen. Mooie kist verder, jammer dat de kleuren niet kloppen.

Grtz,
Gerald

Gerald, maak je geen zorgen. Die grote hoeveelheid restdruk is schaal. De F-16 kan om die reden ook niet lang taxien, want dan worden de remmen te heet.

Dat was zo idd, tijdens de ontwikkeling/testfase vd F16.

Omdat de nozzle van de F16 bij stationair draaien (Idle) dicht stond, werden de remmen te heet tijdens taxien.
De motor leverde Idle te veel stuwdruk, en moest de vlieger constant remmen om te voorkomen dat hij te snel zou taxien.

Daarom hebben ze Idle Area Reset uit gevonden:

Bij een bepaalde stand van de Throttle (rond idle) en Gear down & Locked gaat de Nozzle volledig open staan om stuwdruk te "Dumpen"

De Nozzle van de F16 is een soort venturi, bij "dichte stand" heeft de venturi keel een kleine opening = meer thrust, staat hij open, andersom: grote keel, weinig stuwdruk.

Als je een 1 op 1 F16 hoort aankomen voor de landing hoor je weleens een fluit-toon
Dat is de nozzle die open gezet wordt (middels een air-motor, en die hoor je)

zeker niet om betweterig over te komen dit verhaal, gewoon "Nice to Know"
en goed bedoeld!

zo: =On-Topic= !!!

2 kg op je staart tijdens de landing merk je denk ik wel, hopen dat die brakes voldoende effectief zijn,
hoeveel restdruk heeft jou turbine?
gr Gertjan

Beste, zeer schitterend project.

Ik volg het nu al een tijdje in stilte maar ik wou toch ook eens mijn commentaar kwijt.

Bij ons op het werk volgen we jou project zelfs.

Je bak begint er gewoon gaaf uit te zien van gundoor met latchen tot het landingsgestel maar wat ons het meeste aan sprak waren jou speedbrakes dat is echt niet meer normaal zo perfect na gebouwt ik was direct bij ons naar de echte gaan kijken gewoon gaaf.

Nee ik zou zeggen doe zo voort en het word gewoon een vette bak.

Als je een 1 op 1 F16 hoort aankomen voor de landing hoor je weleens een fluit-toon

Ik heb me al meerdere keren afgevraagd waar die fluittoon vandaan kwam. Nu weet ik het :), waar het MBF al niet goed voor is. :cool:

Bedankt voor de complimenten!

Inderdaad erg leuk dat zo via mbf info binnenkomt, zo leer je nog eens wat! :D Dat gefluit heb ik inderdaad ook wel eens gehoord maar wist niet dat daar een pneumatisch motortje achter zat.

2 kg op je staart tijdens de landing merk je denk ik wel, hopen dat die brakes voldoende effectief zijn,
hoeveel restdruk heeft jou turbine?
gr Gertjan
De mijne heefd "maar" 0,5 kg restdruk. De speedbrakes zijn dan weer erg handig zodat ik samen met flaps en high-alpha met veel vermogen binnen kan komen. Niet alleen is de motor acceleratie naar vol vermogen dan binnen een seconde gerealiseerd (in geval van een noodlottige doorstart) maar als je dan de speedbrakes inklapt gaat hij eigenlijk vanzelf weer door. Dat gevoel had ik ook al een paar keer met mijn F15 waar ik pas later de speedbrake heb ingebouwd, erg handig ding blijkt.

Groetjes,
Gerald
(deze week effe ginne progressss, druk aan het leren voor m'n baas)

Dat zal dan "Grutsk" (="Trots") moeten zijn, als we het dan toch over de Friese boeg gooien? :mrgreen:

En als buitenstaander (een Fries) ben ook ik trots op de bouwerij van deze Brabonees! ;)

~Jolmer

Behalve dat, ging het me eigenlijk om de laatste zin van dat postje :-)
Wat Gerald klaarmaakt moet gewoon de cup naar NL brengen, dat gaat onder de driekleur.

Dat was zo idd, tijdens de ontwikkeling/testfase vd F16.

Omdat de nozzle van de F16 bij stationair draaien (Idle) dicht stond, werden de remmen te heet tijdens taxien.
De motor leverde Idle te veel stuwdruk, en moest de vlieger constant remmen om te voorkomen dat hij te snel zou taxien.

Daarom hebben ze Idle Area Reset uit gevonden:

Bij een bepaalde stand van de Throttle (rond idle) en Gear down & Locked gaat de Nozzle volledig open staan om stuwdruk te "Dumpen"

De Nozzle van de F16 is een soort venturi, bij "dichte stand" heeft de venturi keel een kleine opening = meer thrust, staat hij open, andersom: grote keel, weinig stuwdruk.

zeker niet om betweterig over te komen dit verhaal, gewoon "Nice to Know"
en goed bedoeld!

zo: =On-Topic= !!!

Soms is een "Off Topic" wel heel erg prettig (en leerzaam) :thumbsup:

Back