Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

  1. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    hi gerald.
    vind je draatje echt top vind het alleen jammer dat je op een schaal f16 geen ailerons maakt.
    en geen rudder.
    in mijn gedachten heligschenis.
    maar ja dat is dus mijn smaak voor de rest super veel details en daar hou ik wel van
     
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    @ Huib, thnx!

    Marco, ik begrijp je best en ben het er ook wel mee eens, eigenlijk hoort alles te kunnen bewegen tot en met speedbrakes en vanghaak toe maarrrrr, wereld van wedstrijd vliegen zit vol met compromissen. Ik wil een mooi vliegend schaal model hebben en het gewicht daarbij laag houden is een heel belangrijk deel daarvan. Daarnaast is zo´n model zoals je ziet erg veel werk....die heb ik niet meer....dus als ik hem ooit weer vliegend wil krijgen...... :wink: En daarbij genomen, zonder deze vlakken is hij even goed te besturen, zelfs met crosswind landingen :!:

    Trouwens, als je het uiteindelijke resultaat ziet kun je het moeilijk onderscheiden. Mooie complimenten heb ik regelmatig gekregen bij mijn F15 in de trend van:"heefd dat nou wel zin die kleine flaps en ailerons op je F15"!!!!!! Als ik ze dan uitleg dat ze niet kunnen bewegen.......

    Groet,
    Gerald
     
  3. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ik begrijp je het is moeilijk een model net zo echt te krijgen als het 1:1

    maar je doet in elk geval je best zo als dat landings gestel super daar heb je heel wat uurtjes aan gespandeerd
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    All the F-16's die je je maar kunt wensen . . .

    Klik

    :p


    jan.



    Edited by Jorrit: Forumlayout
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inderdaad hele stoere plaatjes met vééééls te véééél details erop! Kan er uren naar turen wat en hoe we het gaan maken, echter alles namaken is onmogelijk. Een wereldkampioen schaal modelbouwer zei eens:
    "Een schaal model is nooit af, té veel om te detaileren, wij proberen alleen de werkelijkheid te benaderen...."

    Jan, mooie trigger om wat nieuws te vragen....is er echter nog effe niet, afgelopen weken weer niet zo veel tijd gehad. Hoop over twee weken weer wat te gaan doen, spuiten staat vrij dicht op de planning, moet alleen nog effe wat RAL nummers omzetten.....

    Groet,
    Gerald
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
  9. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Hoi Gerald, ik heb een paar foto's op de site gezet. Het heeft even geduurt maar beter laat dan nooit. Ze staan onder 881 (nummer v/d kist).
    Zou gister 20 liter peut er door heen jagen maar heb geen drup kunnen opstoken, foutje in de stroom voorziening met gevolg aecu stuk. De startmotor slaat niet aan. Shit happens.
    Al plannen om binnenkort te vliegen of is de lak nog niet droog?
    Vlieg 6-7 mei mee met ph.bleu op Leeuwarden.
    Groetjes Peter
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Erg mooie foto´s Peter, ziet er goed schaal uit! (Zie ook dat je nozzle wat bijgewerkt heb :D )

    Jammer van je accu probleempje, hoeveel vluchten heb je er op zitten?

    Spuit werk is niet eens begonnen bij mij.... :cry: Ben te druk met andere dingen bezig, hoop er wel zeer spoedig mee te beginnen. Ga binnenkort de spuiter van mijn J055 bezoeken.....komt goed!

    Groet,
    Gerald
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Eindelijk maar weer eens tijd gemaakt om verder te gaan, nu tot spuiten toe hoop ik... :)

    De sterkere motor die er straks in gaat is nu helemaal afgetest en gereed om ingebouwd te worden, nog maar effe niet dus tijdelijk in een plastic zakje voor de stof die we nog gaan maken. Deze turbine is een eigenbouw gemodificeerde KJ66 zoals ook hier te zien:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=26592&start=45

    12 kg stuwdruk schoon aan de (vis)haak, zie krachtmeter. Meer vermogen is trouwens niet om harder te kunnen maar zoals ik reeds eerder zei om mooie schaal slow passes te maken en vervolgens verticaal te kunnen...of zo.... 8)

    [​IMG]


    Een van de laatste dingen die ik nog wil doen voor spuiten is de hoogteroer aansluiting weg werken. Nu is deze (Zoals ook in de Philip Avonds F-15) extern aangesloten. Op zich een zéér safe en solide systeem die niet echt opvalt daar de hevels aan de onderzijde zitten. Echter willen we voor schaal gaan natuurlijk...., hieronder de huidige aansturing:
    [​IMG]

    Eerst even de geometrie bepaald en nagemaakt met een balsa hevel, daarna gemaakt van aluminium en het zaakje alvast in positie gebracht om mogelijke knel punten te bekijken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De hevels worden om de bestaande koolstof scharnierpen van 8 mm geklemt zoals te zien is op de foto´s. Na aandraaien zit dit múúrvast!
    Daarna toch wel een beetje zorgen gemaakt over de torsie vastheid van de koolstof pen. Philip maar eens gevraagd en hij zag daar niet zo´n probleem in. Voor de zekerheid toch maar proef op de som: Veerunster gepakt, zender+ontvanger aan en kracht gemeten van servo. daarna veerunster op kale aluminium hevel gezet en gedraaid met hoogteroer. Het blijkt dat ze bij ongeveer dezelfde kracht gaan flexen. Zal dus dan maar goed zijn.

    [​IMG]

    Helaas verlies ik hiermee de mogelijkheid om de hoogteroeren snel demontabel te maken. In de praktijk heb ik ze echter tóch maar weinig losgemaakt, past ook met deze dingen in de auto. Na volgende vluchten zal ik wel een merk tekentje op de romp plaatsen ter hoogte van de voorlijst zodat ik ze redelijk getrimmed terug kan zetten in geval dat ze er toch af moeten.

    De bestaande dragende servo luikjes gesloopt, bracketjes kan ik mooi gebruiken voor de nieuwe luikjes:
    [​IMG]

    En zie hier, nieuw luikje erop en geen externe stangen meer, nu nog afwerken.
    [​IMG]

    Nu komt het vervelendste: Het afzagen van de geintegreerde servo aanstuur hevels van de hoogteroeren.....nu is er geen weg meer terug.... :roll:
    [​IMG]

    Groet,
    Gerald
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoe sterk...??? Geen idee, ze worden op alle Avonds jets tegepast die rustig 300+ km/uur kunnen vliegen. (Nog nooit eentje om dié reden uit de lucht zien vallen) Ze zien er inderdaad taai uit en een andervoordeel is het kleine stelschroefje op het einde. hiermee kun je speling wegwerken of het zaakje strak zetten, hangt van toepassing af.-

    Waar??: ze zitten standaard bij de kit maar ik heb ze volgens mij ook al eens bij Hobby-in Waalwijk gehaald als ik me niet vergis. Anders misschien Conrad?

    Groet,
    Gerald
     
  14. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Hoi gerald, mooie oplossing om van de hevels af te komen. Voor mij helaas geen optie ivm vervoer, anders had ik dit idee van je overgenomen.
    Hoe zwaar denk je dat je kist gaat wegen als hij klaar is? De mijne zit rond de 11 kg incl raketten. Heb tot nu toe 21 vluchten gemaakt, hoop dit het komende weekend tijdens meeting ph-bleu te vermeerderen.
    groet,
    peter
     
  15. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    Gerald dat heb je strak gefikst, in een woord geweldig.
    dat je nog met zoiets durft te vliegen,ik krijg soms al knikkende knieen bij een zwever of zo :lol:
    maar ga zo door ,ik zal dit draadje blijven volgen
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dank je nijsinkgj!! :D

    Lekker wat details aan het "freumelen", spuiten naderd, moet maar eens gebeuren! Alle onderdelen aan het voorbereiden, ook zichtbaar de plastic resin details die nog bewerkt moeten worden.
    [​IMG]

    Groet,
    Gerald
     
  17. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Hoi Gerald, gisteren is mijn turbine vastgeslagen tijdens het proefdraaien voor de start. Probleem zit waarschijnlijk in de aecu (projet),
    de motor accelereerde zeer bruut van 85000 naar 118000 toeren. De schade is een vastgelopen compessor en een kromme as. Toch wel schrikken als je motor bij 118000 toeren abrupt vast slaat.
    Ik zat even naar je foto te kijken en zag dat jij ook nog de oude velgen van de F-16 hebt. Ga je die nog aanpassen want dezen worden niet meer gebruikt.
    groet, peter
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Auw peter :mad: ...vast gelopen..gaat weer wat kosten!

    Wat voor turbine had je ook al weer?

    Ik ga deze kist voorlopig niet inzetten voor F4C schaalwedstrijden dus is mijnerzijds de urgentie laag. Eerst beestje in volle glorie de lucht in zien te krijgen.

    Groet,
    Gerald
     
  19. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Een TT-66 (trefz).
    De binnenbuis v/d verbrandingskamer is kapot, kromme as, kompressorwiel kan ook in de kontainer en de buitenpot is opgeblazen. En de egv kan niet achterblijven - een blad half weg geschroeid. Dit gaat inderdaad een paar eurie's kosten maar ik heb één schrale troost, als dit in de lucht was gebeurd dan had ik nu helemaal niets meer gehad. Oh ja, de startmotor is er ook nog voor weggeslagen.
    Gelukkig kan ik onderdelen bestellen bij Trefz dus zal het niet al te lang duren eer de motor weer draait.
    Hoop je toch nog eens te treffen ergens dit jaar met je kist.
    groet......peter
     
  20. Beste Gerald en Peter,

    Bij toeval liep ik deze thread. Moet zeggen geweldig.
    Dit motiveert weer om mijn eigen Avonds F-16 af te maken. Moet gaan beginnen met de afwerking.
    In dat kader heb ik meteen een vraag aan jullie.
    Ik ben van plan de F-16 in KLU kleuren te gaan maken. De kleuren en originele verf heb ik al.

    Ik ben alleen op zoek naar KLU decals. Hebben jullie tips waar ik deze kan bemachtigen of maken jullie deze ook zelf.

    Groeten Dick
     

Deel Deze Pagina