Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ...en vandaag het hele zaakje er weer ingeschroefd en uitgeprobeerd, en wat denk je.......het werkt niet meer :cry: ....
    Wat blijkt, ik had eea aan geometrie gewijzigd (Nieuwe ballinks op demper struts en aangepaste centrale scharnier ophanging) en dat volgt dus best kritisch. Na wat afstel werk ging hij er weer in!

    [​IMG]

    Heb ook hier en daar wat verf weg moeten halen daar anders wat linkjes vast liepen, logisch maar niet te vergeten... ook de scharnieren een beetje ge-olied, loopt weer als een trein!

    Hieronder twee foto´s van binnen genomen om een idee te krijgen van de cyclus:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik maak gebruik van slechts één sequence valve voor de wieldeuren, deze is gepositioneerd bij de hoofdwielen. Als deze ingeduwd wordt zullen alle deuren, dus ook de neus deur dicht gaan. Het is dus belangrijk dat als de hoofdwielen deze schakelaar sluit dat het neuswiel dan al binnen is..... :D . Dit heb ik gedaan met diverse restrictors in de leidingen. Eenmaal afgesteld werkt dit ontzettend goed. Bij de bouwdoos van Avonds is deze sequence valve weer terug geplaats naar de neuspoot waar hij oorspronkelijk zat, maakt niet zo veel uit denk ik.

    [​IMG]

    Er zijn dus helemaal geen electronische sequencers of zoiets wat cyclus doet vertragen of in de war schoppen. De retract servo bedient slechts één luchtschakelaar die de hele handel in beweging zet. Simpel...., toch? :roll: ...
    Groot voordeel (en dat kunnen sommige die met electr. sequencers gewerkt hebben beamen..) is dat wanneer het onderstel gedeeltelijk binnen is en je besluit wegens noodlanding dat het er weer snel uit moet dat dat dan ook onmiddenlijk gebeurdt :!: , bij mijn F15 is dat anders, een aantal deuren zullen wat later komen en als de grond snel dichterbij komt kan dat wel eens knap lastig worden..... :oops:

    Hieronder ook nog een plaatje van de wieldeur cilinder opstelling:

    [​IMG]

    .... :D ..en speciaal voor Steffe, geen filmpje maar hieronder kun je aardig zien hoe het hele handeltje naar binnen gaat:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo! Weer genoeg gedaan vandaag, nu filmpje kijken met meissie, biertje erbij... :bye:

    Groet,
    Gerald
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Prachtig prachtig wat mooi.
    Hoe krijg je het voor elkaar?
    Ik wilde dat ik je handen af en toe mocht lenen.
    Veel succes verder.
    Ik kijk alleen plaatjes want de rest gaat boven mijn pet.

    zucht wat mooi
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    :worship: Moet ik meer zeggen?
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Het is inderdaad van een grote schoonheid! :p


    jan.
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Bedankt heren, kan er zelf ook uren naar tuuren..... :)

    Cockpit bevestiging...., deze is bedoeld voor snelle toegang daar eronder alle apperatuur zit, turbine start paneel, pneumatische vulnippels voor remmen en retracts en Futaba schakelaars/laad pluggen. Origineel heefd Avonds dit met zijn welbekende elastiek gedaan. Dit klinkt prutserig maar is zeer simpel maar toch doeltreffend. Een GFK haak aan de canopy deel geplakt en een elastiek ergens in de romp gehaakt. Voor wordt de kap in een sleuf gehaakt waarna de elastiek uit de romp wordt getrokken. Deze haak je aan de canopy en laat hem gewoon vallen. Wil je hem weer open hebben kun je simpel de canopy omhoog trekken en de elastiek van de haak doen. Dit heeft hij ook bij enkele andere bouwdozen gedaan: F15 en Rafale. Mijn vader heeft deze methode ook toegepast bij zijn Beech C45, op de motorgondel luikjes voor bij-tanken, je ziet helemaal geen bevestigings middel zo. Ook ik heb hier de eerste test vluchten mee gevlogen en werkt goed. Echter straks wil ik ook deze cockpit eindeloos detaileren en wil al dat werk niet van een elastiekje af laten hangen indien het rubber op een of andere manier de geest geeft.... Een latch zal er dus op komen. Deze kun je kopen maar ook simpel zelf maken, véél goedkoper. Kort samengevat: een 2 mm stalen staaf, stukje triplex en een balpen veertje.....ligt bij iedereen wel in zijn hobbyshop.

    Ik wil het ook nog eens schaal hebben dus op zoek naar iets om piefje te lijken, en ja, achter op de rug van de F16 zit een klein vinnetje, de zogenoemde "TACAN" antenne.

    Eerst eea op de tekening getekend, vergroot van 1/48 driezijden aanzicht en wat foto´s. Daarna attributen op maat gemaakt:

    [​IMG]

    Paar keer passen en meten en daarna messing vinnetje op stallen staafje hardgesoldeerd:

    [​IMG]

    Glasvezel delen in romp opruwen met grote korel schuurpapier en daarna met dikke cyano in romp gelijmt:

    [​IMG]

    En zó ziet het er dan uiteindelijk uit, kleine antenne vinnetje en verder niets!

    [​IMG]

    Wel nog even een verstevigings spantje in de ABS canopy gelijmt, zit´ie straks muurvast. Eenvoudig en snel gemaakt!

    [​IMG]

    Groet,
    Gerald
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo iets heb ik het bij mijn zwever ook gemaakt.
    Alleen zit bij mij de handle onder het luik van het wiel
    Die werken wel met elastiekjes :oops: ik trek er 1 open en duw tegen een handletje. werkt bij jouw makkelijker.
    Maar bij mij zit daar geen antenne :lol:
    Maar mooi gemaakt.
     
  8. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    als nog iemand intresse moest hebben van de landingsgestel , ik heb de plannen op schaal van van de echte F-16 .

    mvg johnnyb
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ......ik denk dat er vast wel een aantal geintereseerden zijn... 8)


    Ailerons: Die heefd deze kist niet! Net zoals de Avonds F15 wordt de F16 alleen gevlogen op de achterste hoogteroeren, hier gemixed als delta elevons. Ook heefd het geen zin om deze als flaps te laten werken, deze F16 kan al errug langzaam binnenkomen voor landing en als je flaps gebruikt bij deze kist ben ik van mening dat je ook de voorlijst slats moet gebruiken om de landing attitude normaal te houden. Allemaal weer extra gewicht, extra dingen die mis kunnen gaan en extra bouw tijd die ik ook ergens anders in kan stoppen! Neemt niet weg dat er wel een schaal alternatief moet komen, ik doe hier hetzelfde als ik bij mijn F15 heb gedaan: simuleren alsof er wel roeren zijn mbv scharnier lijnen en sleuven in de zijkant:

    [​IMG]

    De zijkanten zijn open en de scharnier lijst is gemaakt met plamuur tegen een tape randje en later na spuiten eea accentueren met grafiet krijt.

    Eerst op driezijdenaanzicht maar eens nameten waar het zaakje komt te zitten. De zij-wandjes maak ik van restanten epoxy plaat wat ik eerder uit de romp gezaagd heb. Kan ook van 1 mm triplex, afgewerkt met tissue of polyuretaan lak.

    [​IMG]

    Sleuven gewoon met hand figuurzaag uitgezaagd en geschuurd met metalen lineaal en wat schuurpapier erop geplakt. De gfk strips bij elkaar geplakt met 1 mm triplex verbindings plaatje, deze 1 mm wordt dus ook de sleuf dikte.

    [​IMG]

    Paar keer passen, meten en kijken of het goed zit, daarna met 5 min. epoxy er in gelijmt. (Moet wel opschieten met uitlijnen, bij twijfel 30 min. epoxy gebruiken..) Om de sleuven mooi parallel te houden heb ik tijdens het lijmen er een 1 mm plaatje tussen geklemt. Zo bijft eea mooi recht, later als lijm hard is de plaatjes weghalen:

    [​IMG]

    Morgen zaakje glad schuren en waar nodig plamuren.

    Groet,
    Gerald
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    .....en het overtollige weg geschuurd, gedaan met vlakschuurblokje bij korrel 240:

    [​IMG]

    Na beetje vullen en spuiten wat gespeeld met grafiet van potlood om effect zichtbaar te maken, lijkt al een beetje op een rolroer niet?? :)

    [​IMG]

    Verder gegaan met romp detailering, bij de bouwdoos zitten allerlei ABS vacuum geperste vormpjes voor inlaatjes ed. Deze met figuurzaagje uitgezaagd en opgebouwd. Enkele waren qua vorm niet helemaal goed (Nogmaals, dit zijn vaak kniezooi dingetjes die bijna niemand ziet behalve vrienden van wedstrijd jury..... 8) )

    [​IMG]

    Onder de romp zit zo´n schoepje, hier "airconditioning heatexchanger exhaust"... Beetje aangepast met wat gfk restanten.......

    [​IMG]

    ......en in positie:

    [​IMG]

    Groet,
    Gerald
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik weet niet wat 'kniezooi' betekent (moet je ervoor op je knieen?), maar het zijn wel deze dingetjes die een kist (imho) echt tot leven doen komen.

    Misschien dat wij als niet-juryleden het niet bewust zien, maar als ze er niet zijn, dan 'zien' we wel degelijk dat er iets mist! 8O

    Maak een foto van een model zonder die dingetjes, en je ziet het direct: een model. :cry:

    Maak een goeie foto van een model (met tevens een goeie finish) met kniezooi dingetjes :p , en je twijfelt: is dit nou een echte, of . . . :?

    'Kniezooi dingetjes'.

    Mooie term, die houden we d'r in. :wink:


    jan.
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Kweet ook niet waar het vandaan komt, hoor het in het zuiden geregeld, misschien iets brabants of zo??? :?:

    Jan, hele mooie beschijving over al dan niet plaatsten van details, onderscheid inderdaad schaalmodel tov semi....., maar ik bedoelde eigenlijk meer indien dat detail er wél zit, of dat dan ook de goede formaat en proporties heefd. Die zijn vaak door ook experts niet te beoordelen totdat de jury mbv documentatie ziet dat het scheef zit, of té klein is, of verkeerde kleur heefd, of........etc, etc, etc, etc,....... dat valt dan meer in categorie "kniezooi".....

    Maar ja, ben zelf wel van type: als je het mooi maakt, doe het dan gelijk goed! Dus ik moet zelf eigenlijk ook niet zeuren, leg het mezelf op. :p

    Groet,
    Gerald
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Kniezooi, moet kniesoor zijn, dat is iemand die met een wel heel (te) kritische blik ergens naar kijkt en commentaar geeft.
     
  14. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Hoi gerald.... het ziet er al goed uit. Ik had al zo'n vaag vermoeden dat jij het landingsgestel had ontworpen. Ik moet zeggen het is prachtig en super sterk. Alleen jammer dat de f-16's nu andere velgen krijgen. Moeten we die ook weer aan gaan passen.
    Heb met mijn kist met de buiktank gevlogen, je merkt er haast niets van.

    Groeten Peter Coers
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dag Peter, leuk om van je te horen. Tja...., ik laat de velgen maar effe zoals ze zijn.....

    Conform de Klu-demo kist zal ik er weinig external stores aan hangen behalve dan de smokewinders. Wil ze er tijdens vliegen wel oplaten, jij hebt je sidewinders er tijdens vliegen ook op??

    Groet,
    Gerald
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hier trouwens de mooie F16 van Peter. :worship:

    (Sorry Peter, kon het niet laten...... :wink: )



    [​IMG]
     
  17. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Ik vlieg met de sidewinders aan de kist, alleen er is tijdens het vliegen een vinnetje afgebroken. Vibraties?

    Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel turbine F-16's er in nederland rondvliegen. Iemand enig idee?
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hey, dat zijn staatsgeheimen hoor!
     
  19. jacques

    jacques Guest

    Voor welke staat is dat geheim :?:
     
  20. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    hoi Gerald,

    Heb net ademloos je draadje uitgelezen. Klasse man; super mooie kist en heel gaaf gebouwd.
    Zal hem graag bewonderen op de schaalmodellenmeeting.

    Groeten Huib
     

Deel Deze Pagina