Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Wieldeuren zijn klaar nu, kunnen we verder met het onderstel te verven.......vindt ze zo eigenlijk mooier...maar ja, je wilt een schaalmodel bouwen dus moet er verf over... :cry:

    Dit onderstel heb ik zelf ontworpen en gebouwd. Toen ik de Avonds kit had gekregen wilde ik er persé een schaal onderstel in. Op de markt was er op deze schaal nog niet veel en zelf maken is tenslotte veel leuker, tekentijd dus. Na wat schetsen op papier ben ik eea in AutoCAD gaan uitzetten. Het locking mechaniek is een beetje afgekeken van mijn Saab Viggen waar ik toen tekeningen van ene Einar Johnson uit Zweden had gekregen. (Heb ik nog steeds, iemand interesse??) Het mechaniek eerst met triplex mallen op geometrie uitgeprobeerd en daarna langzaam overgegaan met aluminium.

    [​IMG]

    In deze stage toonde Philip Avonds ook interesse en wilde deze later wel als kitvorm gaan produceren. In die zin heb ik dus zoveel mogelijk de standaard spanten proberen te gebruiken.

    Hieronder een jic waarin ik het hele zaakje gemonteerd heb op testen.

    [​IMG]

    Ik heb gebruik gemaakt van één enkele robart cylinder in de hoop dat dit sterk genoeg zou zijn. Het kantel moment is hier echter erg groot dus dat bleek geen enkel probleem. Reden voor maar 1 cylinder is de gedachte om alles zo simpel mogelijk te houden. Dit onderstel is al redelijk complex en ik wil niet op het veld úúren knutselen voor maar één vlucht!!!
    Het moet dus betrouwbaar zijn en mijn filosofie daarin is hoe minder onderdelen, hoe minder kans op.....
    Betrouwbaarheid is gelukkig reeds bewezen, in alle tot nu toe gemaakte vluchten heeft het onderstel heel weinig mankementen vertoond.

    Nu op het moment gekomen om het hele zaakje dus een kleur te geven en gisteravond het hele zaakje uitgebouwd. Dit was trouwens de eerste keer dat ik er een goede inspectie over kon geven na alle landingen. Het enige wat een zwakte bleek zijn de kunstof ballinks die bovenop de strut dempers zaten, eentje was zelfs al ingescheurd. Deze heb ik nu vervangen door aluminium types.

    [​IMG]

    De demperstruts als eerste geverfd, blijf het wel jammer.........:

    [​IMG]

    Vanavond weer een paar stukjes spuiten....., hiervoor gebruik ik trouwens autolak van Motip. Eerst goed schoonmaken/ontvetten met thinner, daarna grondverf en daarna wit erover.

    Groet,
    Gerald
     
  2. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    prachtig....

    is er toevallig ook een filmpje beschikbaar die de beweging (in- en uitklappen) van het landingsgestel kan tonen ?



    groeten
    steffe
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Helaas, ik "doe" nog niet in digitale filmpjes.....

    De wielen en remmen heb ik deze keer niet zelf gemaakt maar zijn van Avonds en BVM, ook mooi en degelijk spul. Had onder andere te maken om het onderstel passend te maken op Philips spullen. Daarnaast zie je ook de kunstof gegoten typische F16 velgen.

    [​IMG]

    De Bob Violet remmen zijn van type O-ring. Deze ring zit in het remhuis en lucht wordt van binnenuit geperst. Dit doet de ring naar buiten uitzetten, tegen het draaiende wielhuis. Simpel en effectief. Mijn eigen remmen zijn gemaakt mbv een silicone slang die ik met lucht opblaas en zich dan ook tegen het wielhuis afzet. Komt op hetzelfde neer hoewel ik met deze opblaas techniek volgens mij meer remkracht heb. Nadeel is dan weer het slijten van de silicone slang die dan op een gegeven moment klapt.....geen remmen meer, meestal wanneer je ze nét nodig hebt... tja, wereld van compromissen.....
    Hieronder plaatje van de Avonds wielen en BVM remmen. Banden zijn van type Robart, echter deze zijn opnieuw gegoten door Avonds en veel sterker. Het normale Robart rubber is voor de wat zwaardere 8+ kg jets te zwak en zakken té veel door, gevolg: Veel rol weerstand.

    [​IMG]

    Groet,
    Gerald
     
  4. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Prachtig landingsgestel!
    Ik herken elk onderdeel ,op het werk maken we ze namelijk schaal 1:1 voor F16
    Echt mooi, ga zo door.
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dag Arjan, leuk man! Je werkt bij SP of zo?
    Zal je ook wel opgevallen zijn dat ik de oude wiel velgen heb, deze zijn inmiddels meerdere malen gewijzigd?

    Groet,
    Gerald
     
  6. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Had ik je eerder moeten kennen, had ik je zo de afmetingen kunnen vragen...... 8) Voor de maten ben ik naar het militaire luchtmacht museum te Soesterberg gegaan waar een oudere F16 binnen op display staat. Ben er een half uurtje onder gaan liggen met schuifmaat en rolmaat om de maten op te nemen van de struts, geometrie en detailering. Tja, die modelvliegers zijn af en toe een beetje... :hammer:

    Hieronder deels gespoten poot, struts en ander gernituur volgen nog.

    [​IMG]

    Groet,
    Gerald
     
  8. juan30

    juan30 Guest

    gerald

    petje af hoor. volg je draadje al een tijdje en ik moest toch even reageren. ga zo door.
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ....work in progress........

    [​IMG]
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx, Juan!

    Groet,
    Gerald
     
  11. juan30

    juan30 Guest

    heej gerald als de vliegende schaalmodellen meeting er is kom je toch ook???. af of niet af maakt niet uit.
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Waar, wanneer?? Ik zal er proberen te zijn, altijd leuk om ervaringen met anderen te delen.

    Groet,
    Gerald
     
  13. juan30

    juan30 Guest

  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gerald byzonder knap
    ik weet nu ook gelijk hoe je remt dat is erg handig.
    Maar wat is het allemaal ingewikkeld man.
    Ik krijg steeds meer respect voor de turbine mannen :thumbsup:
     
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Bertus,
    Dank je :D
    (en nou vlieg ik er (nog) niet eens mee.....haha.)

    Ik krijg zelf met name steeds meer bewondering voor de mannen (oa PHBlue leden) die al járen geleden mee zijn begonnen en nog veel nieuw terrein hebben moeten verkennen.
    Tegenwoordig is er meer kennis en zijn er véél zaken te koop. Motoren en allerei aanverwante artikelenzijn betrouwbaarder geworden.
    Die mannen moesten vroeger in het donker roeien.
    Gerald heeft zelfs zijn eigen motoren gebouwd, helemaal petje af...

    Ik gebruik Intairco's op mijn jets, mooie wielen.
    http://www.intairco.net/default.asp?MenuOpen=p7menu2&page=product&cat=2&subcat=147&id=421
    Het remsysteem is een kunststof (rubber?) band die om het centrale gedeelte zit. Daarin zit een cilinder die aan drie kanten naar buiten drukt bij remmen en het rubber tegen de velg drukt.
    Schijnt minder storingsgevoelig te zijn, wat Gerald al zegt: de rubber slang kan doorschuren.
    Als je dat hebt dan is tevens de kans groot dat je luchtverlies hebt en ook je wielen er niet meer uitkomen.

    Net zoals veel andere jetvliegers heb ik voor de remmen een aparte luchtcilinder, dan kan je dát tenminste niet overkomen. Maar 100.000 andere dingen liggen er nog op de loer...
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ha ha, dat maakt het juist zo spannend....... :yes:
     
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Verder gegaan met wat spuitwerk, wielbak afgeplakt en blazen maarrrrrr..........:

    [​IMG]

    Daarnaast wieldeur cilinders iets gemodificeert. De onderste aansluiting die in openlucht zichbaar is heb ik voorzien van een messing verleng pijpje, ziet er mooier uit als een rubber slangetje..., effect zal straks zichtbaar zijn na inbouw.

    [​IMG]

    Hoop het gear er morgen in te schroeven en kijken of het nét zo mooi werkt in een wit jasje. Moet nog wat detail en schilder werk aan gebeuren maar doe ik in een later stadium. Hieronder de gespoten onderstel onderdelen weer bij elkaar gevoegd, ziet er al F16-achtig uit, niet? :D

    [​IMG]

    Groet,
    Gerald
     
  18. jeehaa

    jeehaa Guest

    tis echt ongelooflijk. ik weet wel dat ik rondhang in het "vliegende schaalmodellen" forum maar ik blijf met open mond zitten. durf je al een redelijke schatting te geven over de kosten die je hebt gemaakt en nog gaat maken?
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx, Jeehaa!

    Kosten..... :roll: : Denk ik eigenlijk liever niet over na......is eigenlijk een uitgespreid geheel wat in de loop der bouwtijd bij elkaar gespaard wordt.

    Toch effe wat vaste prijzen op een rijtje, schaam me er niet voor hoor:
    - F16 turbine kist kost bij PA ongeveer 1300,-
    - Turbine motor normaal gesproken rond 3000,-
    Heb mijn turbine zelf gebouwd en materiaal kosten zijn ongeveer 500,- totaal.
    - Standaard intrekbaar landings gestel ongeveer 600,- kompleet met remmen ed.
    Schaal onderstel is behoorlijk duurder , zie www.avonds.com
    Heb de mijne echter zelf gemaakt en zal aan materiaal niet meer dan 50,- hebben gekost.....
    - Verf en lakken zal ongeveer uitkomen op 100,- totaal
    - Daarnaast een aantal optionele schaal items gekocht die ook aardig aan kunnen tikken......, tsja............ :cry:

    De één bouwd zijn auto vol met HiFi spul (Met vaak meer waarde dan auto...!), de ander doet aan vissen met de meest geavanceerde hengels die ook turbo duur kunnen zijn, en ik speel wat met modellekkes......

    Groet,
    Gerald
     
  20. extra

    extra Guest

    hallo gerald,ik vlieg namelijk ook turbine en heb een vraag voor je,de turbine die ik gebruk is een treffs 85 hier heb ik namelijk een probleem mee.
    ik draai hier nu 115000 toeren open dan heb ik geen probleem,normaal zou ik 125000 toeren moeten kunnen volgens de fabrikant,maar als ik dit doe draai ik hem onmiddelijk stuk,word veel te heet ,deze heeft namelijk geen smering op de achterste lager,heb jij soms een idee hoe ik dit zou kunnen verhelpen?
     

Deel Deze Pagina