Wieldeuren zijn klaar nu, kunnen we verder met het onderstel te verven.......vindt ze zo eigenlijk mooier...maar ja, je wilt een schaalmodel bouwen dus moet er verf over... :cry:
Dit onderstel heb ik zelf ontworpen en gebouwd. Toen ik de Avonds kit had gekregen wilde ik er persé een schaal onderstel in. Op de markt was er op deze schaal nog niet veel en zelf maken is tenslotte veel leuker, tekentijd dus. Na wat schetsen op papier ben ik eea in AutoCAD gaan uitzetten. Het locking mechaniek is een beetje afgekeken van mijn Saab Viggen waar ik toen tekeningen van ene Einar Johnson uit Zweden had gekregen. (Heb ik nog steeds, iemand interesse??) Het mechaniek eerst met triplex mallen op geometrie uitgeprobeerd en daarna langzaam overgegaan met aluminium.
In deze stage toonde Philip Avonds ook interesse en wilde deze later wel als kitvorm gaan produceren. In die zin heb ik dus zoveel mogelijk de standaard spanten proberen te gebruiken.
Hieronder een jic waarin ik het hele zaakje gemonteerd heb op testen.
Ik heb gebruik gemaakt van één enkele robart cylinder in de hoop dat dit sterk genoeg zou zijn. Het kantel moment is hier echter erg groot dus dat bleek geen enkel probleem. Reden voor maar 1 cylinder is de gedachte om alles zo simpel mogelijk te houden. Dit onderstel is al redelijk complex en ik wil niet op het veld úúren knutselen voor maar één vlucht!!!
Het moet dus betrouwbaar zijn en mijn filosofie daarin is hoe minder onderdelen, hoe minder kans op.....
Betrouwbaarheid is gelukkig reeds bewezen, in alle tot nu toe gemaakte vluchten heeft het onderstel heel weinig mankementen vertoond.
Nu op het moment gekomen om het hele zaakje dus een kleur te geven en gisteravond het hele zaakje uitgebouwd. Dit was trouwens de eerste keer dat ik er een goede inspectie over kon geven na alle landingen. Het enige wat een zwakte bleek zijn de kunstof ballinks die bovenop de strut dempers zaten, eentje was zelfs al ingescheurd. Deze heb ik nu vervangen door aluminium types.
De demperstruts als eerste geverfd, blijf het wel jammer.........:
Vanavond weer een paar stukjes spuiten....., hiervoor gebruik ik trouwens autolak van Motip. Eerst goed schoonmaken/ontvetten met thinner, daarna grondverf en daarna wit erover.
Groet,
Gerald
Dit onderstel heb ik zelf ontworpen en gebouwd. Toen ik de Avonds kit had gekregen wilde ik er persé een schaal onderstel in. Op de markt was er op deze schaal nog niet veel en zelf maken is tenslotte veel leuker, tekentijd dus. Na wat schetsen op papier ben ik eea in AutoCAD gaan uitzetten. Het locking mechaniek is een beetje afgekeken van mijn Saab Viggen waar ik toen tekeningen van ene Einar Johnson uit Zweden had gekregen. (Heb ik nog steeds, iemand interesse??) Het mechaniek eerst met triplex mallen op geometrie uitgeprobeerd en daarna langzaam overgegaan met aluminium.

In deze stage toonde Philip Avonds ook interesse en wilde deze later wel als kitvorm gaan produceren. In die zin heb ik dus zoveel mogelijk de standaard spanten proberen te gebruiken.
Hieronder een jic waarin ik het hele zaakje gemonteerd heb op testen.

Ik heb gebruik gemaakt van één enkele robart cylinder in de hoop dat dit sterk genoeg zou zijn. Het kantel moment is hier echter erg groot dus dat bleek geen enkel probleem. Reden voor maar 1 cylinder is de gedachte om alles zo simpel mogelijk te houden. Dit onderstel is al redelijk complex en ik wil niet op het veld úúren knutselen voor maar één vlucht!!!
Het moet dus betrouwbaar zijn en mijn filosofie daarin is hoe minder onderdelen, hoe minder kans op.....
Betrouwbaarheid is gelukkig reeds bewezen, in alle tot nu toe gemaakte vluchten heeft het onderstel heel weinig mankementen vertoond.
Nu op het moment gekomen om het hele zaakje dus een kleur te geven en gisteravond het hele zaakje uitgebouwd. Dit was trouwens de eerste keer dat ik er een goede inspectie over kon geven na alle landingen. Het enige wat een zwakte bleek zijn de kunstof ballinks die bovenop de strut dempers zaten, eentje was zelfs al ingescheurd. Deze heb ik nu vervangen door aluminium types.

De demperstruts als eerste geverfd, blijf het wel jammer.........:

Vanavond weer een paar stukjes spuiten....., hiervoor gebruik ik trouwens autolak van Motip. Eerst goed schoonmaken/ontvetten met thinner, daarna grondverf en daarna wit erover.
Groet,
Gerald