Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Wat gaat dat mooi zeg :) Mooi traag al. Is dat op 5 bar? Is het nu schaal snelheid? Lijkt me wat snel nog.....
 
Super Gerald! Loopt inderdaad ontzettend mooi :worship:

Trekt of duwt de cilinder met intrekken gear? Ik neem aan dat deze ingetrokken op druk blijft staan?!
Alle afdichtingen met o-ringen of ook nog iets anders (keerring) gebruikt???
 
Wat gaat dat mooi zeg :) Mooi traag al. Is dat op 5 bar? Is het nu schaal snelheid? Lijkt me wat snel nog.....
Dat is inderdaad al op 5 bar en minder want de tank loopt erg snel leeg, heb grotere tanks nodig, deze is een halve liter. Zelfs bij 2,5bar gaat hij volledig en locked naar binnen. Snelheid kan ik aanpassen en is hier louter voor illustratie. Er zitten verstelbare reducers tussen. Moet nog effe kijken naar filmpjes van de echte hoe snel dat gaat in take-off. Heb wel een paar filmpjes gezien op de bokken maar die zijn niet representatief omdat er dan een extrerne hydraulische pomp gebruikt wordt die vaak beperkt in flow is, zie hieronder;


Trekt of duwt de cilinder met intrekken gear? Ik neem aan dat deze ingetrokken op druk blijft staan?!
Alle afdichtingen met o-ringen of ook nog iets anders (keerring) gebruikt???
De cilinder trekt als het ingetrokken wordt, ik gebruik normale O-ringen voor alle afdichtingen, lekker makkelijk en goedkoop. Ingetrokken blijft hij inderdaad altijd op druk, anders moeten we er te veel sequencers en zo tussen stoppen en dat past dan weer niet bij m'n kiss principe...;)

Mooi gemaakt. Is nu in een keer je luchttankje leeg als je deze grote cilinder laat vollopen??
Ja, zoals ik eerder zei is'tie inderdaad in no-time leeg. Ik heb nu op een testplankie een klep, manometer en een petfles van een halve liter. Ik denk dat ik straks totaal 1,5liter volume zal moeten hebben met alle neus en wieldeurcilinders erbij. Daarnaast heb ik nog lucht nodig voor de wielremmen, speedbrakes en neuspoot extensie maar die laat ik waarschijnlijk over een tweede systeem lopen met eigen tank. Minder risico als één van de systemen een lek heefd dat alles dan plat ligt.

Groetjes,
Gerald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat moet wel lukken, ruimte zat. En die petflessen wegen gelukkig ook niet zo erg veel. Ik was benieuwd hoeveel bar ze kunnen hebben, hoger als 10bar heb ik niet en daarbij geeft hij nog geen krimp. De hele nacht zo laten staan dus 6-7 bar max zit ik behoorlijk safe denk ik. Enig idee hoeveel bar ze met die pet waterraketten gebruiken?
 
Nee maar die 10 bar komt wel bekend voor. Even een mythbusters aflevering zoeken :) 7 bar moet prima gaan.
 
Ik gebruik voor de druktanks lege remerijniger spuitbussen
vulslang op het gedeelte lijmen waar normaal de spuitkop op zit
je hebd dan meteen een goed werkend ventiel
en een buisje in de bodem solderen
 
fles

@Gerald.

Heb nog een orgineel groot Robart flesje liggen, 4 of 500 cc dacht ik, staat wel zo netjes in je kist, hoef er niets voor te hebben, zondag meenemen?

En dat gear................................. ademloos machtig mooi man.

Ger.
 
@Gerald

Prachtig hoor, niet alleen jij bent aan het spelen met je retracks, maar ik ook, ik denk dat ik dat filmpie al 30 x bekeken heb super hoor.


Gr Japioooooooooooooo
 
Ik gebruik voor de druktanks lege remerijniger spuitbussen
vulslang op het gedeelte lijmen waar normaal de spuitkop op zit
je hebd dan meteen een goed werkend ventiel
en een buisje in de bodem solderen
Bedankt voor de tip maar die zijn me té zwaar. Weet je nog, ik ben op zoek naar élke gram besparing, elk onderdeel gaat eerst de weegschaal op voordat het m'n model in verdwijnt.

@Gerald.

Heb nog een orgineel groot Robart flesje liggen, 4 of 500 cc dacht ik, staat wel zo netjes in je kist, hoef er niets voor te hebben, zondag meenemen?
Ger.
Hey Ger, als ik netheid voorrang geef op functionaliteit ben ik zo weer een paar kilo's zwaarder ;). Die fles heb ik ook en weegt ruim 55gram. De kunstof fles die ik nu heb van 500cc weegt nog geen 20gram.... en ik heb er tenminste 3 nodig voor die grote cilinders, da's al snel 100gram door de plee! Een pet fles van 1500cc weegt trouwens maar 43gram en is per saldo weer veel lichter, moet effe kijken of ik dat kan plaatsen.

Dacht dat je het al wist maar zondag gaat mij niet lukken, zondag vliegen.

@Jaap, tnx! Jij gaat ook lekker zie ik, dinsdag vliegen?

Groetjes,
Gerald
 
klopt

@Gerald.

Damn, waarom heb je zo vaak gelijk, flesje gewogen,.............................. en je hebt gelijk, exakt 55 gram, zo'n halve liter PET, een klein Cristal Clear flesje, en wat denk je? 23 gram.
Maal 3 is 96 gram verschil, en dat gaat doortellen natuurlijk, zijn toch 2 normal size servo's.

Volgens mij ga jij een heel eind komen in de buurt van de 15 kilo dry.

Bouw ze.

Ger.
 
helemaalgeweldig Gerald,

zoals een echte schaalbouwer betaamd zullen bij jou kist de slats en flaps ook wel mooi mee gaan lopen. (de oplettende kijker zal het wel gezien hebben op het 1:1 filmpje)
blijf het zeker weer volgen, heel erg mooi gedaan.
groeten Gertjan
 
...........hoger als 10bar heb ik niet en daarbij geeft hij nog geen krimp. De hele nacht zo laten staan dus 6-7 bar max zit ik behoorlijk safe denk ik. Enig idee hoeveel bar ze met die pet waterraketten gebruiken?

Ik meen iets van 4-6 bar, maar voor dat je een pet fles gebruikt even druk testen met water [fles helemaal vol doen] ik heb een fles gehad die een mooi bolle buik kreeg bij 8 bar luchtdruk [compressor], maar niet kapot ging, en bij mijn andere flesjes die ik had getest gebeurde niets, zal wel net toeval zijn geweest met die ene fles.
Maar als er iets gebeurt met de fles is het meestal als je voor de eerste keer druk op zet.
 
helemaalgeweldig Gerald,

zoals een echte schaalbouwer betaamd zullen bij jou kist de slats en flaps ook wel mooi mee gaan lopen. (de oplettende kijker zal het wel gezien hebben op het 1:1 filmpje)
blijf het zeker weer volgen, heel erg mooi gedaan.
groeten Gertjan

Ja, flaps én slats (LE Jolmer:mrgreen:) zullen operationeel worden en in zekere mate meegemixed worden. In het echt zit het echter wat complexer in elkaar als het filmpje. De zogenaamde "air data computer" heefd hier de vinger in de pap en regelt zelf flaps/slat/elevator settings. Wat je op het filmpje zag is bij 0 knopen airspeed. Zodra die snelheid meetbuizen wat op pikken wordt het ineens een heel ander verhaal. Dat moet ook wel want anders stuitert het hele ding zo weer uit de lucht als er ergens iets niet klopt. Wij modelers hebben het zwaartepunt drastisch verlegd zodat er weer normale aerodynamische wetten op vallen.

Bij mij zal ik een paar standen in programmeren.
1. take-off: flaps half/slats up
2. landing: flaps full/slats down/ speed brakes extended
3. high-alpha flight: flaps up/slats full down speed brakes extended

Nu alleen nog effe m'n zender's boekie erbij zoeken hoe we dat doen ha ha ha! :cool:

Grtz,
Gerald
 
Ok tja dat verandert de zaak
Dat probleem heb je niet met een spit ofzoo
Ik blijf dit draatje zeer aandachtig volgen
Je bent een ware kunstenaar
 
Zo, even een lang weekendje weggeweest en alweer heel wat gemist op het forum, zie ik?! ;)

Fantastisch mooi, dat filmpje van het landingsgestel! Ben ik zelf nou zo autistisch, of kan iedereen dat filmpje wel 100 x zien? :D Ik vind het verbazingwekkend dat jij dat allemaal in dat hobbyhok van je in elkaar draait, echt super! Mocht je ooit één of ander kampioenschap winnen, dan is dat geheel terecht! ;)

Heeft Peter je nog toegefluisterd met wat voor schaalaccessoires ik voor "ons clubje" mee bezig ben? Als je dat ziet, wordt je helemaal gek! :mrgreen:

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal, lijkt vrij rustig hier....werk gaat echter gewoon door. Ben soms zó lekker bezig dat ik geen tijd/zin heb om het hier te plaatsen waar ook weer wat tijd in gaat zitten natuurlijk. Effe wat inhalen dan maar in de nachtelijke uurtjes.

Niet alles is ook interessant om over te schrijven, zo ben ik onlangs een aantal dagen druk bezig geweest de romp en andere epoxy delen naadvrij te maken, veel schuren en schuren met fijn papier. Dit om alle delen lichtjes op te ruwen voordat er primer op komt. Als je dat niet doet en je gaat een specifiek hoekje spuiten kan het rotzooi worden als je daar weer over gaat schuren. M'n hele hobbykamer is nu een stof verzamelplaats.....

Hieronder in vogelvlucht wat foto's van een paar meer interessante dingen;

Dit is een LE flap naar romp opvulstukje wat ik aan het uithollen ben voor gewicht besparing....elke gram teld.....

GroteFoto-3MFOFYRX.jpg


Enkele luiken geprepareerd, hier de grote motorluik. Een klein antennetje dient als vergrendeling met inwendig koolstof stangetjes
GroteFoto-PFCJGVGH.jpg


GroteFoto-R3QR6DDK.jpg


De accu's zullen voor het zwaartepunt waarschijnlijk zover mogelijk naar voren komen, hier een luikje onder de romp net achter de radome. Ook hier weer handig gebruik gemaakt van een antenne voor de vergrendeling. Luikje uitgezaagd met een haakse "hack-saw"
GroteFoto-RRQOJKZX.jpg


Ingredienten:
GroteFoto-VNDXHXUJ.jpg


Allemaal zo simpel maar vooral zo licht mogelijk. De koolstof mat was al extra speciaal hiervoor in de romp gesmeerd zodat ik geen triplex frame nodig heb.
GroteFoto-HG8FLYM6.jpg


En hier de omringde schaal panelen uitgekrast zodat het extra echte luikje bijna niet te zien is.
GroteFoto-CFQHTIX4.jpg


Ondertussen nog wat spullen binnengekregen waar je dan weken op zit te wachten......snap soms niet welke weg het moet bewandelen....
GroteFoto-BVDJYWL8.jpg

Zo heb ik net bericht gekregen dat er ook nog een pakketje uit hongkong ligt te wachten op inklaring, ze hebben een prijs specifikatie nodig.....vervelende lui! :( ikke maar wachten op m'n spullen.


Binnenwerk wat spanten inlijmen, rechts de flap servo, beneden de ventralvin bevestiging.
GroteFoto-ZRTKKIDX.jpg


Ventral vins:
GroteFoto-MVRAVBOE.jpg


LE flap servo:
GroteFoto-UPT6EOBD.jpg


Dragchute housing ingelijmd:
GroteFoto-JPQOEYJV.jpg


en bovenop het rudder servoluikje
GroteFoto-JEW6DD3H.jpg


Wielbakken binnenplaten passend gemaakt:
GroteFoto-INJCRHFB.jpg


En bezig geweest met nieuwe brandstof tanks. In de kit zaten er wel een paar maar dat is een drietank systeem. Twee in de vleugelwortel en een in de centersectie voor het onderstel spant. Die ruimte heb ik voor wat anders bedoeld en ik wil voor eenvoud maar twee tanks dus ze moeten groter, ongeveer 2,5 liter per tank. Eerst heb ik twee helften van balsa gemaakt waarvan ik deze week een paar vacuum "cockpitkap" afdruken laat persen bij hobby-in waalwijk. Die afdrukken gebruik ik rechtstreeks om de matjes van de nieuwe tanks in te leggen, later daarover meer.
GroteFoto-YZZFY8BE.jpg


Zo, dat was het weer effe, nog hoopjes werk maar het vorderd lekker zo.

Groetjes,
Gerald
 
Back
Top