Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Jammer dat ik je gemist heb bij de KNVvL (ik heb de shelter van PhiB ook gemist).
Wat ik me afvroeg:
Welke tekst staat er op de voorwieldeur?
De namen van de crew?

Ja jammer, maar alles op de opendagen is ook zoooo groot en ruim, kan lang niet alles zien. K'heb er 4 dagen rond gehangen en nog steeds niet alles gezien. Op de voordeur staat inderdaad de crew:

GroteFoto-TNRLLKZ4.jpg
 
het is inderdaad een foto van door de geluidsbarrière heen gaan en ik moet zeggen een bijzonder mooi staaltje foto kunst om die zo haar scherp en exact in beeld te krijgen.
ik had zelf op nu.nl gekeken maar kreeg daar bij deze foto niet te zien.
nu moet eigenlijk de f16 van Gerald dat ook doen he om schaal te vliegen:p
 
De belgische dispaly had het ook heel kort tijdens de zondag maar alleen achter de cockpit. niet achter het toestel

gr

vinze
 
vanaf nu niet meer. Vanwege bezuinigingen vallen er soms dagen uit. Dit jaar de marinedagen, volgend jaar de landmachtdagen en in 2012 de luchtmachtdagen.
Komend jaar zijn de luchtmachtdagen in Leeuwarden.

Weet je dat zeker? Ik dacht dat er vanaf nu nog maar één krijgsmachtonderdeel per jaar open dagen organiseert en dat de KLu pas weer in 2013 (100 jaar!) aan de beurt is.


Ik zag overigens via NU.nl een foto waarop de NL demo F-16 verdraaid dicht bij de geluidssnelheid zat. Je zag op 3 plaatsen zo'n driehoekige luchtgolf.

Ik was helaas net te laat met het indrukken van het knopje van de camera...
 
Zoals gezegd, het is NIET door de geluidsbarriere heen;-) Anders was dat wel op niet zo'n positieve manier in het nieuws geweest.
 
niemand zegt toch ook dat hij er HELEMAAL doorheen zat? Ik zei dat hij er verdraaid dichtbij zat. Inderdaad iets van mach 0.99
 
niemand zegt toch ook dat hij er HELEMAAL doorheen zat? Ik zei dat hij er verdraaid dichtbij zat. Inderdaad iets van mach 0.99
Inderdaad, mee eens Jitze! Ik zei dus in voorgaande posts ook al dat hij tegen de geluidssnelheid aan zat, niet dat hij erdoor heen geknald is. En iedereen die denkt dat dit niet het geval is, heeft het toch echt mis.

Je kunt nl. duidelijk de drukopbouw zien, ter hoogte van de canopy en begin van het kielvlak. Natuurlijk is dit alles beter zichtbaar bij hoge luchtvochtigheid, maar snelheid is snelheid. En ik heb in het verleden echt heul veul materiaal bestudeerd, waardoor ik kan zeggen dat dit bijna het schoolboekvoorbeeld van het inluiden van een "sonic boom" is... ;)

~Jolmer
 
heren even voor de gene die er niet voor op hebben gestudeerd....... wat waren de effecten geweest asl hij er echt doorheen was gegaan....

de knal ken ik maar wat waren de effecten op korte afstand

gr

vinze
 
een flinke dreun.

toen ik nog bij de klu zat zijn er 2 f16's op lage hoogte (tijdens het oefenen van de air attack) door de barriere gegaan. de ramen op de toren stonden goed te schudden.
de mannen die met de tent opbouw bezig waren waren niet echt geschrokken terwijl het recht boven hun gebeurde....
 
Leuk filmpje! :D


Afgelopen weken niet altijd aan de kist kunnen werken wegen omstandigheden. Binnenkort paar weken vrij, naast de broodnodige vakantie-lekkerweg gaan we effe flink aan de gang om de kist oranje te krijgen, het moet maar eens gaan gebeuren! Afgelopen week druk bezig geweest om de huid oppervlak te bewerken; er zitten in de romp reeds een aantal klinknagels en paneellijnen maar er moesten nog een aantal bijgezet worden, daarnaast nog wat huid details hier en daar en als laatste de romp helemaal nalopen en schuren. De hoogglans blanke lak verraad een heleboel dus moet deze keer écht mijn best doen om alle krasjes weg te werken. Bij grijs/matte militaire bakken zie je dat niet zo. We werken met een schuursysteem van grid # 80-120-240-360 en als laatste 600. Het grove is alleen bij plamuur klussen nodig, de rest van de romp begint pas bij # 240. Hoopjes werk maar het moet glad. En zelfs dan zul je nog steeds met een loep ergens wat vinden, maar da's bij de echte zéker niet minder hoor! ;)

Deze week zal ik al het externe werk af te hebben, volgende week een druk spuitschema op de planning, hopelijk komt er nu niets meer tussen.


Inlaat sectie; enkele panelen bij-krassen met een kraspen en rivets slijpen.
GroteFoto-GULHLYNP.jpg


Ook op de romp enkele klinknagels "zetten" en bestaande opnieuw accentueren, zijn er een paar honders, zoniet duizend..... Ook motor toegangsluik naden passender gemaakt met epoxy en keukenfolie er tussen.
GroteFoto-BXDTOSH6.jpg


De romp is nu helemaal klaar, komende dagen verder aan de vleugels/elevators/kielvlak en andere onderdelen. Dan ook nog even een "grill" houder maken waarin ik de hele kist kompleet in op kan hangen én ronddraaien om zijn as, maakt spuiten een stuk makkelijker.

Grt,
Gerald
GroteFoto-G8S3ENXV.jpg
 
Laatst bewerkt:
mooi werk!

Gaat goed zo!

Veel succes met het spuiten!

Maarreuh... je gaat toch niet al de friese namen op de nosewheel door plakken nu he???
Je bent de kist begonnen in de Demotijd van Volkel/Sjeik!!!

Als volkeliaan eis ik een volkel versie!!! ;-)

suc6!
 
De hoogglans blanke lak verraad een heleboel dus moet deze keer écht mijn best doen om alle krasjes weg te werken. We werken met een schuursysteem van grid # 80-120-240-360 en als laatste 600.

Hoi Gerald nu gaat het echt spannend worden! Het is niet de hoogglans die oneffenheden verraad maar de metallic. Deze is zo dun dat zelfs hand geschuurde krassen van korrel 400 terug kunnen komen in de lak. De blanke lak gaat werken als een vergrootglas, des te meer een grote uitdaging om het mooi te krijgen, maar dat gaat vast lukken.

Even een tip, de gang naar een kleinere korrel mag maximaal 100 zijn maar het liefste 80. Dus een stap van 240 naar 360 is te groot dit zou dan 340 moeten zijn of 320. Je gaat dan weer diepere krassen kreëren.
Als je van 400 naar 600 gaat is geen probleem. Ik zou zelf van 320 naar 400 gaan.
Ga je de blanke lak spuiten met een pistool met opening 1.0 of word het nu te technisch :confused:.

Heb je de matte verf ook voor de neuscone of los je dat anders op.

Grt,
Peter
 
In de autoscade is het gewoon schuren mer korol 180 dan spuitplamuur dan een nevel laag mat zwart
en dan schuren mert waterproof korol 800 met water tot er geen zwarte nevel meer zichtbaar is
je bent dan alle krassen kwijt
 
Dat werkt zeker makkelijker alleen zitten er op deze kist zoveel details en die moeten goed zichtbaar blijven anders is al het werk voor niks geweest. Ik denk dat die spuitplamuur wel het nodige zal verbergen.

In de jachtbouw wordt korrel 80 gebruikt en dan een aantal lagen primer en daarna zit er niet veel verschil meer in. Alleen eindigd men bij korrel 400 tot 500.
 
Back
Top