Demoiselle van Sig

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Peet43, 28 jan 2018.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.
    Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk TGV trein, kunnen eenzelfde Kv hebben.

    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampère) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    In het kort:
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.

    Both a 10watt motor and a 10kilowatt motor can have the same Kv motorconstant.
    • A motor's Kv constant says nothing about ... max.current and max. power a motor can handle, it is no indiction for efficiency, rpm, quality, torque, propsize etc. Kv is only about matching prop rpm and battery voltage.
    • The Kv motorconstant is not a rating, not a figure of merit, in that higher or lower is better, it's just a characteristic. More windings will give lower Kv, less windings will give higher Kv, that's all there is to it. No big deal, anyone can rewind a motor with more (thicker) copperwire. Will give you a more efficient (Pout/Pin), more powerful and cooler running motor.
    • Simple instructive table giving the extra current when you add one extra cell to a pack
      (a.k.a. "why did my motor and/or controller and/or battery go up in smoke :eek: ???")
      In depth discussion
      www.theampeer.org/ampeer/ampnov15/ampnov15.htm#ADD
      Excellent explanation
      www.rcgroups.com/forums/showthread.php?660918-Scorpion-Motors-Questions-and-Answers/page4&perpage=10#post7157040
    • Motor/battery-current is proportional to voltage squared :eek: and proportional to Kv cubed :eek::eek: ! Way more than one would expect, a disproportionate increase in current and power. (Worst case, ignoring voltage losses/sag due to the higher current ).
      Whether motor can handle those current- and powerlevels is a different story.
    • Motors have just one Kv, not e.g. 2000Kv's.The motor Kv constant is a physical quantity (length, weight, time, current, ...) measured/expressed in rpm/volt. It is not a physical unit (meter, kg, s, ampère, ... ). Therefore, Kv=2000rpm/volt.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2018
  2. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Vanavond de wielen samen gesteld, hebben vlug de nijging om te gaan golven, heb ze vervolgen opgespannen en de ribbetjes eropgelijmd. Hierdoor zijn ze redelijk recht geworden.

    631348DC-48C8-4C7A-BD1B-E697CCF6F4EA.jpeg

    95100DDA-96A3-47CA-A75F-8165D04F709D.jpeg

    Kleurtje gegeven en even gepast.

    DE15C6C0-AEE8-4E8C-8246-EF12CFC14351.jpeg

    BE3D275E-2FF0-4FF6-880D-5D47553C374B.jpeg
     
    ISOLA2 en Ariel vinden dit leuk.
  3. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Motortje besteld in Hong Kong en vandaag binnen, kunnen we weer verder.

    12987E08-78E5-4079-9312-8FE2C50BE9C5.jpeg

    Prop 15x5 meebesteld, is wel groot, zou deze niet te zijn voor dit motortje?
     
  4. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Staat wel mooi, zo’n grote prop!

    AA1D1F86-4E9D-4A62-B7C7-097D9CC59CAA.jpeg
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Arm motortje...... :eek:
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De vertraging is zo te zien flink, waardoor het motortje de prop misschien wel kan trekken. De vraag is of dan de spoed van 5" voldoende is om op vliegsnelheid nog trekkracht te leveren.
    Heb je meer informatie over de motor en het aantal cellen waarmee je wilt vliegen? En graag geschat vlieggewicht en vleugeloppervlak om benodigd vermogen en vliegsnelheid in te schatten.
    Zo ja kunnen we gerichter advies geven.
     
  7. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik vermoed dat het nylon tandwiel na opstart snel van zijn tandjes gestript gaat worden.
     
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb dezelfde motor met vertraging, de vertraging is ongeveer 1/5,5
    Volgens prop calc is deze prop goed, al zal de massa wel traag op gang komen.
    Propvermogen 50 watt op 2S
    Ruim voldoende power voor zo'n lichte kist.
    De Demoiselle heeft een kruissnelheid van ik schat 6 km/uur, meer vermogen betekend dat hij gaat klimmen maar nauwelijks sneller gaat.
    Regelaar 10 a 12 amp is zwaar genoeg.
    Vreemd hoe een vertraging het rendement van een motor&prop ruim kan verdubbelen niet?

    Let wel op, mijn C20 motor heeft een kv2050.
    Wat is de kv van jouw motor?
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Volgens Drivecalc zal de C20 met een kv van 2050, een 5.5:1 vertraging en een 15x5" prop op 2S ongeveer 3 Ampère trekken (dus 22 Watt) en een toerental van 2320 rpm. Dit levert een theoretische snelheid op van 18 km/h max.
    De Demoiselle met 32,9 dm² en 280 gram komt op een vleugelbelasting van 8.5 gr/dm² en dit levert een minimum vliegbare snelheid op van 13.5 km/h (bij Cl=1).
    Je zult dus vrijwel constant met volgas moeten vliegen.
    Met een 14 x 8.5 prop (bv APC-E) trek je volgas ook 3 Amp, bij het zelfde toerental maar heb je een theoretische snelhied van 30 km/h. Dit houdt in dat je ook op het einde van de acculading nog wat trekkracht hebt en je tijdens de gehele vlucht flink kan terugregelen. De propeller heeft in die omstandigheden ook een hoger rendement.
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Rick
    Je maakt denk ik een kleine fout, het vleugel profiel.
    Ik vlieg indoor met een Demoiselle en een Bleriot XI
    Beide hebben een sterk undercamber profiel en een zeer grote instelhoek.
    Dan is je Cl niet 1 maar een stuk hoger.
    Het profiel zit echt in kruis al tegen de overtrek hoek (op school geleerd, er bestaat geen overtreksnelheid alleen een invalshoek waarbij de stroming loslaat)
    Dit geeft een zeer ander vlieggedrag dan wij gewend zijn bij andere vleugelprofielen.
    Zwaartepunt ligt op 40 tot 45% van de koorde
    Snelheid is zeer laag, zou zeggen snelle wandelpas.
    Het verschil tussen overtreksnelheid, kruissnelheid en topsnelheid is zeer gering.
    Ik ga ervan uit dat de 15x5 goed is, anders kan ik ook een 15x6 nemen (motor limiet is 100 watt opnemen bij 2S)
    https://rcplanes.online/calc_thrust.htm
    hier kom ik op met 15x5 bij 2700 rpm op 330 gram static thrust
    21 km/u static
    prop 31 watt (rond ik af naar 50 watt op de meter i.v.m. alle verliezen)

    EDIT nagekeken tandwielen zijn 64:12 tanden = 1:5,33
    Dus iets meer proptoeren
    En ik ga zeker de propelloras zoveel mogelijk inkorten = sterker en = minderkans op onbalans
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2018
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik weet dat dit en veel indoor modellen, zeker ook de schaal modellen uit die tijd een flinke welving hebben. Daardoor kunnen ze niet eens snel vliegen. Maar veel meer dan CL=1 zal je in de praktijk niet vliegen, zelfs als je met Cl=1.5 rekent kom je op een minimum snelheid van 11 km/h. Ik heb zoveel indoor gevlogen dat ik weet dat alleen de F1D modellen op loopsnelheid vliegen en zelfs de Peanuts sneller zijn.
     
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hier een SIG Demoiselle (niet van mij)

    Een propsnelheid van 21 km/h lijkt mij voldoende, maar iets meer kan natuurlijk geen kwaad (dan kan je inderdaad makkelijker tot 3,3 volt per cel vliegen)
     
  13. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Hoi Willem, ik heb deze http://www.rcecho.com/AEO-RC-Airpla...unner-Brushless-Motor-and-Gear-Box-OM445.html en een 2s lipo.
    Heb hem laten draaien maar draaid wel hard naar mijn idee, is dit nog op de zender te vertragen, door misschien niet vol gas te kunnen?
     
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Die is 4900 kv en 250 watt volgens de gegevens, heel wat sneller en krachtiger als je nodig hebt.
    (ik heb een 2050kv)
    Met die prop zal je motortje zeker kapot gaan.
    2S zal onbelast 6800 rpm, belast wat minder.
    De motor zal met deze prop teveel stroom trekken, en verbranden.

    je moet dan een 10x4 prop hebben (motor kan best meer aan, maar de kist niet!)
    De grote schaal prop zal niet gaan.
    Motor wisselen van de vertraging zal wel gaan, maar is ook niet op voorraad!
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vertraging verlaagt Kv van het geheel:
    Kv_uit = Kv_in_in × vertraging.

    Opgenomen motorstroom en -vermogen zijn rechtevenredig met Kv³ (en met spanning²). Door van Kv=2050rpm/volt naar Kv=4900rpm/volt te gaan, willen vermogen en stroom toenemen met factor (4900/2050)³ = 13 (dertien).
     
  16. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Oke, dan zal het een kleinere prop worden.

    Vandaag verder met de bouw en dan met name de achterzijde.
    219D0FCE-D1A5-4D16-979A-E008427A8019.jpeg
    3CFDD25A-F12F-4F68-8B64-156EDAE9DACD.jpeg
    E5494C08-28DD-4ACD-8070-C4A169C36DD4.jpeg
    DE538EE1-41B6-4C0A-B262-171A9ACEB2D8.jpeg
    Is in de bouw een foutje geslopen, heb in het midden 3 ribben geplaatst en moeten er maar 2 zijn, de middelste moet eruit, is niet heel duidelijk op de tekening.

    DDE703CB-BAEA-4408-8510-96DDE8004C2E.jpeg
    424C2F6D-5EF4-48FB-8D60-0927C591F0F4.jpeg
    1DC5D501-19C7-4B67-B0EA-C4A78AFB2D7E.jpeg

    Vervolgens mijn eerste ervaring met litespan, moet zeggen dat het wel ging maar vindt het geen makkelijk product om te verwerken.
    Heb het frame met verdunde houtlijm ingesmeert en laten drogen, dat drogen is naar mijn idee niet echt nodig, sterker, als het te droog is lijmde het niet meer bij verwarming. Dus ingesmeerd litespan erop even wachten en met een strijkboutje vastplakken.
    98B3D208-371A-4EDC-A64A-34912C93A944.jpeg
    F564821A-A295-40BC-B575-491CDC77E7D1.jpeg
     
  17. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Vandaag de kruiskoppeling gemaakt. Maken ging wel, inbouwen echter niet.
    A0AAEC1B-596E-4223-A71F-879FE907DBE3.jpeg C42454D8-DA2D-4133-8950-5A4391B47B21.jpeg

    Aluminium buisjes aan elkaar lijmem is geen sucses. Heb deze vervangen voor messing (uit een brandstoftank), deze aan elkaar gesoldeerd, is veel sterker, nu wel sucses met het inbouwen.

    D01FBFDB-4022-4D78-9D75-290D72751029.jpeg

    433A7A3B-F0AB-44C3-B25A-715E5503C3FC.jpeg

    Ook de servo’s geplaatst en aangesloten.
     
    E.hof vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Knappe constructie, die kruiskoppeling... Lijkt me wel afschuwelijk kwetsbaar....

    Maar mooi!:thumbsup:
     
  19. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Zeer kwetsbaar maar dat is het hele toestel dus voorzichtigheid is zeker geboden, weet ook nog niet of ik ermee ga vliegen, kan eigenlijk wat mij betreft alleen binnen of op een windstille zomeravond buiten.
     
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja dit is een kistje voor absoluut windstil weer, ik heb vooral indoor gevlogen.

    Even een paar opmerkingen:

    Die aluminium buisjes voor het kruisscharnier lijmen volgens de manual is veel te zwak.
    Ik heb het als volgt gedaan.
    1) hechten met drupje CA
    2) omwikkelen met "staalgaren" en goed vastknopen.
    3) Staallgaren doordrenken met CA lijm
    Deze methode gebruik ik ook in andere kisten en is heel erg sterk.

    In een eerdere post (#5) had ik al gewaarschuwd voor het zwaartepunt.
    De kist is ontworpen voor 350 mAh Nicad cellen, volgens de manual wogen die 95 gram.
    Een 2S 350 mAh Lipo weegt 25 gram.
    De neus is kort en je zal dan lood in de neus moeten plaatsen.
    Een zwaardere accu als 2S 1000 is echt onzin, dat is net als ballastlood.
    Beter is (zie post #5) om de ontvanger en servo's naar voren te plaatsen, die zitten nu achter het zwaartepunt en kunnen best naar voren.
    Samen is dat denk ik 20 gram wat je van achter naar voren brengt, scheelt zeker 30 gram lood.

    De accu zit bij de voeten van de piloot, de motor ver daarboven.
    Lange kabels van accu naar ESC is gevaarlijk (veel over geschreven), beter is de kabels van ESC naar motor te verlengen.
    De ESC kan dan beter vlak bij de accu geplaatst worden, beter voor zwaartepunt ook.

    Succes Willem
     

Deel Deze Pagina