ron van sommeren
Forum veteraan
Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.Ik ga er een 1000rpm/volt borsteloze motor opzetten
Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk TGV trein, kunnen eenzelfde Kv hebben.
Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampère) betreft kunnen ...
- Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
rpm_onbelast = spanning × Kv.
- Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom.
stroom = koppel × Kv
- De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
- Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
Both a 10watt motor and a 10kilowatt motor can have the same Kv motorconstant.
- A motor's Kv constant says nothing about ... max.current and max. power a motor can handle, it is no indiction for efficiency, rpm, quality, torque, propsize etc. Kv is only about matching prop rpm and battery voltage.
- The Kv motorconstant is not a rating, not a figure of merit, in that higher or lower is better, it's just a characteristic. More windings will give lower Kv, less windings will give higher Kv, that's all there is to it. No big deal, anyone can rewind a motor with more (thicker) copperwire. Will give you a more efficient (Pout/Pin), more powerful and cooler running motor.
- Simple instructive table giving the extra current when you add one extra cell to a pack
(a.k.a. "why did my motor and/or controller and/or battery go up in smoke???")
In depth discussion
www.theampeer.org/ampeer/ampnov15/ampnov15.htm#ADD
Excellent explanation
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?660918-Scorpion-Motors-Questions-and-Answers/page4&perpage=10#post7157040
- Motor/battery-current is proportional to voltage squared
and proportional to Kv cubed
! Way more than one would expect, a disproportionate increase in current and power. (Worst case, ignoring voltage losses/sag due to the higher current ).
Whether motor can handle those current- and powerlevels is a different story.
- Motors have just one Kv, not e.g. 2000Kv's.The motor Kv constant is a physical quantity (length, weight, time, current, ...) measured/expressed in rpm/volt. It is not a physical unit (meter, kg, s, ampère, ... ). Therefore, Kv=2000rpm/volt.
Laatst bewerkt: