Demoiselle van Sig

Vervolgens mijn eerste ervaring met litespan, moet zeggen dat het wel ging maar vindt het geen makkelijk product om te verwerken.
Heb het frame met verdunde houtlijm ingesmeert en laten drogen, dat drogen is naar mijn idee niet echt nodig, sterker, als het te droog is lijmde het niet meer bij verwarming. Dus ingesmeerd litespan erop even wachten en met een strijkboutje vastplakken.

Beter is het frame in te smeren met "Balsaloc" als hechtmiddel , het "lijkt" wel op witte houtlijm maar dit werk zeer goed bij mij in combinatie met "polyester-tissue-achtige " bekleding en strijkbout .
079.JPG


Groeten Jef
 
Beter is het frame in te smeren met "Balsaloc" als hechtmiddel , het "lijkt" wel op witte houtlijm maar dit werk zeer goed bij mij in combinatie met "polyester-tissue-achtige " bekleding en strijkbout .
Bekijk bijlage 272303

Groeten Jef

Hey Jef, ik begreep dat witte houtlijm het zelfde was, maar dat blijkt dus niet. Bedankt voor de tip.
 
  • Like
Reactions: jef
Ja dit is een kistje voor absoluut windstil weer, ik heb vooral indoor gevlogen.

Even een paar opmerkingen:

Die aluminium buisjes voor het kruisscharnier lijmen volgens de manual is veel te zwak.
Ik heb het als volgt gedaan.
1) hechten met drupje CA
2) omwikkelen met "staalgaren" en goed vastknopen.
3) Staallgaren doordrenken met CA lijm
Deze methode gebruik ik ook in andere kisten en is heel erg sterk.

In een eerdere post (#5) had ik al gewaarschuwd voor het zwaartepunt.
De kist is ontworpen voor 350 mAh Nicad cellen, volgens de manual wogen die 95 gram.
Een 2S 350 mAh Lipo weegt 25 gram.
De neus is kort en je zal dan lood in de neus moeten plaatsen.
Een zwaardere accu als 2S 1000 is echt onzin, dat is net als ballastlood.
Beter is (zie post #5) om de ontvanger en servo's naar voren te plaatsen, die zitten nu achter het zwaartepunt en kunnen best naar voren.
Samen is dat denk ik 20 gram wat je van achter naar voren brengt, scheelt zeker 30 gram lood.

De accu zit bij de voeten van de piloot, de motor ver daarboven.
Lange kabels van accu naar ESC is gevaarlijk (veel over geschreven), beter is de kabels van ESC naar motor te verlengen.
De ESC kan dan beter vlak bij de accu geplaatst worden, beter voor zwaartepunt ook.

Succes Willem

Hey Willem, die tip van de aluminium buisjes ga ik zeker meenemen.
Voor wat betreft het zwarte punt heb ik een andere ervaring, zie foto’s.
19903C78-FAE5-4AFC-B880-18A65D2351D1.jpeg


23A51918-7053-48DB-B60B-17186554F5B4.jpeg


547F2264-8D68-421E-A511-AD0F055DCC78.jpeg


Groeten Peter
 
Lange kabels van accu naar ESC is gevaarlijk (veel over geschreven), beter is de kabels van ESC naar motor te verlengen.
Extend motor wires, and keep the battery wires short. Keep controller close to battery.

Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG
Contents
  • Solution I & II, rules of thumb
  • Problem
  • Capacitor type & polarity (orientation!)
  • How & where (not) to add extra capacitors
  • DIY capacitor pack pictures
  • Capacitor & pack suppliers
  • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
  • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
 
Laatst bewerkt:
Nog even wat laatste foto’s van de Demoiselle. Heb nog een piloot toegevoegd, zo zal hij niet kunnen vliegen weegt zoals op de foto’s 400 gram zonder lipo. Voorlopig zal hij aan het plafond komen te hangen tot een mooie zomeravond.

0098CAA0-2A4C-4C74-B451-4519627E8590.jpeg
B1075F32-3F1C-4420-9946-2B88C6999C3A.jpeg
69E340F4-EE3B-40E7-9637-815B19972E99.jpeg
 
Back
Top