Demoiselle

Taylorcraft

PH-SAM
In afwachting van een bestelling van een CO2 motortje voor de MS230 ben ik gestart met de bouw van een Demoiselle voor mijn boxer CO2 motortje.
Om enigzins een semi schaal model te verkrijgen maar eens geprobeerd om wielen met spaken zelf te maken.
De eerste is gereed.
Valt best mee, kost alleen wat (vrije) tijd.
P_20210720_172536~2.jpg
IMG_20210724_153711.jpg
IMG_20210724_153647.jpg
P_20210724_171448.jpg
P_20210724_171535.jpg
 
Is dat een bouwdoos of een losse tekening waar alles opstaat? Heb wel interesse in een kopie van de tekening dan.
 
Het hoogteroer en richtingsroer zijn gereed.
Zeer aparte vorm.
De volgende stap is het bouwen van de vleugels.
Rippen zijn al gesneden.
De Demoiselle zal in eerste instantie als vrije vlucht model worden gebouwd.
Hoogte en richtingsroer zal als één unit worden gebouwd en ok als zodanig worden gebruikt om te kunnen trimmen.
Nu maar afwachten of dit gaat werken.
P_20210726_160052.jpg
P_20210726_155949.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het tweede wiel is gereed.
Ik heb bij deze 4 spaken meer toegepast.
Nu nog een derde wiel maken met een gelijk aantal spaken.
Aan de hand van de foto's is te zien met hóe weinig middelen je ze zelf kunt maken.
De laatste foto's geven inzicht van de positie van de enorme boxer motor
P_20210727_104530.jpg
P_20210727_110432.jpg
P_20210727_111510.jpg
P_20210727_111746.jpg
P_20210727_124953.jpg
P_20210727_155715.jpg
P_20210727_155950.jpg
P_20210727_161524.jpg
P_20210727_161532.jpg
P_20210727_161549.jpg
.
 
Oef dat is inderdaad best zwaar..

klopt.
De motor weegt 48 gram en de romp met stabilo en richtingsroer
wegen samen 33 gram.
Verwacht vlieg gewicht :130/140 gram.
Om de vleugelbelasting in het groene bereik te houden, vergroot ik de spanwijdte met 10%.
De motor is geschikt voor modellen tot 200 gram.
 
klopt.
De motor weegt 48 gram en de romp met stabilo en richtingsroer
wegen samen 33 gram.
Verwacht vlieg gewicht :130/140 gram.
Om de vleugelbelasting in het groene bereik te houden, vergroot ik de spanwijdte met 10%.
De motor is geschikt voor modellen tot 200 gram.

Als je de vleugelbelasting in t groen wil houden dan heb je daar een hele kluif aan.

Is het model alleen niet meer schaal als je 10% vergroot maar ben benieuwd naar hoe en wat t gaat worden...
 
Hele kluif zal denk ik wel meevallen.
De tekening heb ik van outerzone en in de begeleidende beschrijving geeft de bouwer aan dat zijn model 200 gram weegt.
Dit is uitgerust met servo's,ontvanger,accu en elektromotor.
Maar ben uiteraard zelf ook benieuwd of de Demoiselle naar tevredenheid zal vliegen.
We gaan het beleven.
 
Als je de vleugelbelasting in t groen wil houden dan heb je daar een hele kluif aan.

Is het model alleen niet meer schaal als je 10% vergroot maar ben benieuwd naar hoe en wat t gaat worden...

Goed dat je mij op scherp hebt gezet, ivm.het gewicht en het groene bereik.
Ik ben aan het grasduinen gegaan.
Als alles gaat zoals gepland, dan zal de vleugelblasting op
8,45 gram /dm² uitkomen (geschat gewicht 150 gram en blijf daar mogelijk nog ver onder).
Ik heb ter controle de vleugelbelasting van de Comet Taylorcraft, gevlogen in 2019 te Nijmegen, uitgerekend.
Deze lag op 9,12gram/dm².
De vleugels worden afwijkend gebouwd tov.het origineel.
Deze worden precies zo als op de tekening en gelijk aan het toestel die als replica te zien is in de beroemde film' Those Magnificent Men in their Flying Machines'.
Is het model nog schaal te noemen als ik een replica na bouw?
Ook deze replica heeft een vergroot vleugeloppervlak.
 
Bij de bouwdoos van SIG ziet de vleugel er heel anders uit. Daar zit de neuslijst in het midden een stuk naar achteren.

SIGRC90_02_preview_large.jpeg
 
mag05.jpg
Klopt en scherp opgemerkt
Alleen is,Zoals eerder vermeld, mijn model een stand off scale van de Demoiselle die in de eerder genoemde film mee deed.
Bovenstaand de replica.
Bij de replica ligt de motor boven de vleugels en mogelijk ga ik hier van afwijken.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top