Dennis' FPV vliegerij

Hoi,

Vandaag gevlogen.
Bereik mag van mij wel wat beter maar zal nog eens wat andere kanaaltjes proberen.
Bij een lege accu valt mn beeld uit. Zie het wel aankomen maar een timertje is dus wel van belang. Zeker zonder GPS is het lastig schatten wat je nu echt aan het doen bent.
Beeld valt me nu af en toe net iets te lang weg.

Ik had eerst de cam bestuurbaar onder het model hangen. En voor op de romp een koolstof vizier kruisje gemaakt ter oriëntatie. Ging wel maar bij de eerste landing stripte ik de servo en was dus klaar. Had al een backup gemaakt dus de cam maar onder de vleugel gehangen met vaste setup.

Vliegen ging zo wel aardig. Niet te ver en te scherp sturen ging redelijk goed met het beeld. Ik denk dat die 4 windmolens een stuk verderop wat extra veld veroorzaken. Hoe dan ook hebben wij op ons veld op bepaalde plaatsen altijd storing. Grond kabels ofzo. Weet het niet.

Opstijgen vanaf opgooien was wel lastig. Zie je alleen maar lucht en meer niet. Probeer dan maar eens te sturen.

Ik ga dus maar snel voor een OSDtje kijken want die info is allemaal toch wel erg handig. Zeker hoogte en snelheid.

Grappig was het wel. En de eerste bij onze club dus eens zien waar dat toe gaat leiden.

Oh ja had nagenoeg geen storing in het beeld door de motor dus dat was wel oké

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Hoi,

Gister stuurde ik een mail waar mn EasyCap bleef en vandaag lag ie op de mat. Op de vaste PC inmiddels aan de praat gekregen. Videostudio X2 ziet hem wel maar wil niet op capture blijven staan. Een bijgeleverd programmatje zag hem wel en kon ook opnemen. Dat zou dan ook op mn laptop moeten werken.

Hier nog een fototje van mijn voortreffelijke FPV kist :mrgreen:

Later rechts onder de vleugel gehangen op een blokje piepschuim met dubbelzijdige tape die inmiddels al weer los is.

DSC04337.jpg

Nou das mooi dan, ben vandaag toch al de fout in gegaan. Eerste accu had ik nog iemand naast me om te navigeren. Accu dacht ik nu moet het toch wel lukken.

Na een paar rondjes werd er geroepen je gaat wel ver. Een paar seconde voor dat begon het beeld ook nogal vaak weg te vallen dus was mijn oriëntatie al kwijt aan het raken.

Dus een lid haalt mn bril weg en richt mij op het vliegtuig en zegt een paar seconde later. Laat maar je staat al aan de grond. Na wat zoeken zag ik hem inderdaad in de wei staan zeg 250 meter verderop. Ben een blokje omgereden en een veld in gereden maar kon er via die kant niet komen dus 2 inritjes terug gegaan, door de boomgaard geploeterd, weer het weiland in en vliegtuig gevonden.

Hij stond netjes op zijn pootjes en niets aan de hand :D
Toen ik het niet meer wist heb ik ook de sticks gehouden zoals hij neutraal vliegt met een mooie glijhoek dus dat was zn redding. Al heb ik die stick juist crash bestendig gebouwd dus hij zou wel tegen een stootje moeten kunnen.

Maar goed de keer erna ging wel alweer beter. Blijft toch lastig om afstanden in te schatten en hoogte.

Wel het op het einde geland met wat hints. En een vriend van me ook nog even.

Toch lastiger dan ik dacht dat vliegen, zeker zonder OSD.

Vliegtuig spot tot aan ons veld (auto's)

fpvlost.jpg

Laatst bewerkt:
Oh ja, ik had vandaag de zender maar op een losse 3s460 lipo gedaan. Blijft toch wat stabieler dan 3s1000 die ook op de motor zit en besturing. Spanning zakt te ver in voor de camera bij belasting. Zeker als hij leeg begint te raken.

Cam zat nu ook rechts onder de vleugel met ongeveer 1/3 lucht 2/3 grond in beeld.

haha mooi verhalen:). Voordat je het weet vlieg je de hele wereld rond met je kistje:)
Leuk kistje trouwens. Is dat een EPP vleugeltje?

Laatst bewerkt:
Hoi,

En dan hier een filmpje live stream video.

Grappig trouwens zat gister nog even op de laptop te kijken en hoor ik ineens geluid.
Aangezien hij geen input kreeg en ik wel de tulp stekkers had aangesloten bromde hij dus had de microfoon ingang omgezet naar die van de PC zelf. En die stond blijkbaar aan :D

Heb trouwens 1 dingetje. Als ik een flinke dalende hoek maak richting mijzelf heb ik nog amper beeld. Zou alleen niet weten wat de reden daar van is. De antenne lijkt mij juist dan beter gericht te zijn als in vlakke vlucht.
Bij 3:45min

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha,

Nou vandaag ging ie wel plat.
Camera wat hoger gezet maar daardoor erg veel blauw in beeld en had al het idee dat het mis ging dus gaf hem snel over. Alleen had ik nog niet te horen gekregen dat ik al bijna beneden was.

Even naar huis gereden 15 min geplakt en daarna nog 3 accutjes gevlogen.

Schade. Elastiek was tussen de aileron geschoten en had de aileron gebroken. Scheurtje in de vleugel en plaatje van de losse motorsteun was los. Ofwel beetje 5 min epoxy en secondelijm en weer gaan.

Afstand van tegen de 300 meter wel gehaald alleen soms ook vaak uitval.
Dalende uitvallen iets minder gekregen door de antenne heel iets achterover te kantelen op het vliegtuig.

Goed ik ga toch maar eens kijken voor GPS. Beetje info wordt het toch allemaal wat makkelijker om alles in te schatten. Zo zonder wolken en alleen blauw in beeld als je iets te snel klimt ben je hem gelijk helemaal kwijt.

Die Remzibi was wel aardig toch en onder de 100 te vinden? Is die ook nu leverbaar en waar kan ik deze dan het beste bestellen?

Levertijd moet ook wel acceptabel zijn, niet dat de bladeren al weer van de bomen vallen tegen de tijd dat ik hem heb.

DSC04381.jpg

Laatst bewerkt:
Nee Bernie

Goed over nadenken hoever je wil gaan met je FPV hobby en dan je OSD bepalen.

Koop je een OSD dan zit je meestal aan dat Merk vast.
Verkoop je de OSD weer dan kun je de helft al afschrijven.

Of begin met een $9 OSD

En als je een tracker wil dan word de keuze ook steeds kleiner.

Roel...we zijn zelf ook simpel begonnen...soms moet je dat traject doorlopen...eerst simpel en een paar kisten kwijt of de grond in...daarna osdeetje tot dat ook weer een kist kost...that's the hard way.

MVG. Robert.

Maargoed als wij ze hiermee voor een aantal crashes kunnen behoeden.

Ik heb toen gelijk een goede keus gemaakt betreft de OSD
Kon gelijk verder bouwen toen er weer geld was.

Het kan ook "the hard way"
geen beeld is boem.
Ik kan het niet vaker zeggen
antennes antennes antennes.
Goed beeld is veel plezier.

Als je met een osd even geen beeld meer hebt ben je het model ook kwijt. Om je osd goed te kunnen blijven zien moet je over goed beeld beschikken. Dat kan als je over een tracking systeem beschikt met goede antenne's. Heb je altijd goed beeld dan heb je ook geen osd meer nodig want tegen die tijd heb je zoveel ervaring dat jij je in de lucht als een vis in het water voelt. Je gaat strategies vliegen als een postduif. Dat maakt het juist leuk. Dat is mijn ervaring.

MVG. Robert.

Robert,

Ook van het weekend weer, vloog ik met mijn FPV vliegtuig overmijzelf heen omdat ik dacht dat ik 300 meter verder opstond.
Echt veel ervaring heb ik (nog) niet maar heb ontdekt dat ik minstens 1 vlucht nodig heb om mij te kunnen oriënterend hoe het e.e.a. er van bovenaf uit ziet.

Op de grond ben ik ook slecht met mijn postduiven gevoel hoor :-) Maar heb echt mijn OSD nodig om niet te verdwalen.

Zonder al te veel dit draadje te vervuilen ben ik best wel geintereseerd in hoe een postduif dit oplost.. :-)

Gewoon blijven oefenen zonder osd. Richtings gevoel in de lucht is redelijk belangrijk. Als je osd er opeens mee ophoudt of opeens vallen de satelieten weg. Sta je daar naar het pijltje te kijken. En kom je nooit meer thuis. Ik heb nog nooit met osd gevlogen en vindt het heerlijk. Je zelf oriënteren in de lucht leer je vanzelf. Op zijn hoogst gooi je er zo'n 9$ osd in voor het voltage.

Back