Dennis' FPV vliegerij

Jow Dank u,

Hij doet het nu (omni ook nog)
Zag ze eerst niet eens zitten. Die SMD's waren wel heel mini mini.

(3 blads CL op ontvanger en omni op zender)

Binnen op tafel door muur, deur en dan buiten een meter of 30 verderop nog goed beeld.
Omni begint eerder al te ruisen.

Coax smelt niet dus dan kan ik mooi gaan solderen zoals in het filmpje. Ik doe er alleen wel eerst een krimpkousje overheen schuiven ;) achteraf gaat zo slecht.

Laatst bewerkt:
Nu nog even een cloverleaf maken voor de video zender. Dan pas heb je de volledige voordelen van circulaire polarisatie zoals multipath rejection.

Was er al mee bezig.

Eerste 4 blads is klaar.
Hij zit aardig in elkaar. Zou nog ietsjes beter kunnen maar ik doe het er even voor.
Priegelwerk met solderen om het goed te krijgen.
Heb het volgens het filmpje gemaakt.

‪Base-fed Cloverleaf build.mpg‬‏ - YouTube

Nu nog een 3 blads met een haakse connector (probeer de coax zo kort mogelijk te houden.)
Bij de ontvanger juist ietsjes langer gehouden dat hij wat hoger langs m'n hoofd uitsteekt en wat extra hoogte i.v.m. eigen lengte ;)

CL4blads2.jpg

CL4blads.jpg

Was trouwens toch 4 op de ontvanger en 3 blaadjes op de zender?
En een beetje blankelak zal toch niet zoveel invloed hebben. Lasdraad corrodeert zo snel door vocht.

Laatst bewerkt:
Inderdaad 4 blads op ontvanger en 3 op zender. Denk niet dat blanke lak veel invloed zal hebben het zal op zijn hoogst de frequentie iets naar beneden brengen. Maar hiervoor moet je even op een antwoord van sander wachten.

Ik haal die hoek van 110 graden trouwens iedere keer net niet.
Stukje is 53mm en de rechte stukken 13mm 90 graden gebogen. En dan wat daar tussen over is buig ik tot de uiteindes elkaar raken.
Nu dan een stukje extra als soldeerlipje maar dat terzijde.

Je raakt wat lengte kwijt in het bochtje van 90 graden en probeer dat te middelen maar blijft lastig aangezien het zo klein is.
Om die 110 graden te krijgen zou ik de tang iets verder op het rechte pootje moeten zetten maar dan wordt die weer een kleine mm korter. Gebogen deel wordt dan weer ietsjes langer en zo wordt de hoek groter en zou ik wel op 110 graden uitkomen.

Het zal uiteindelijk wel trial en error worden met testen. Doe ie het niet, nieuwe maken. Probeer er in ieder geval 2 van beide te maken en daar mee gaan testen.

Laatst bewerkt:
En nu ook twee zend antennes.
Kwam nu aardig uit. We zullen zien.
Eéntje kwam ik tot circa 50m de straat in heel schuin richting huis met vliegtuig binnen op tafel.
Zo even snel bekeken bleef het beeld langer goed als met 2 omni's
Ze doen dus in ieder geval iets. Ik hoop het van de week te kunnen testen.

CL-tx.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ben hard bezig met klaverbladjes buigen dus dat komt wel goed. Weet nog niet precies hoe ik het doe maar denk 5 ontvanger en 5 zender antennes. En dan door te combineren en verschillende zend frequenties te testen een goed setje zien te maken.

Sander zei in een ander topic dat de Vtx warmer wordt als de antenne niet op de juiste frequentie zou zitten.
Nu kreeg ik het idee om dan met en IR thermometer onder constante omstandigheden dan te gaan meten hoe hoog de temperatuur per tijdseenheid oploopt per zender antenne. Op de antenne, connector en zender zelf.

Nu vroeg ik me alleen af ( afgezien of dat al werkt) zou ik ook de ontvanger antennes op de zender kunnen schroeven en dit op dezelfde manier testen. In dit geval dus de 4 blads klavertjes. (Skew planar Wheel)

Dan zou je op die manier misschien toch zonder de juiste apparatuur iets beter in de buurt van de juiste frequentie kunnen komen waar dan nog wel wat meet gegeven mee zijn opgenomen i.p.v. alleen praktijk video test.

Laatst bewerkt:
Nou ja het zou leuk zijn als je er een verband in kan meten t.o.v. praktijk test.
Zit nu hoe dan ook al met het probleem dat mijn besturing eerder stopte dan video met omni's
Aangezien het weer nog al %#%%## is heb ik ook nog niet getest wat de SMC16 ontvanger doet.
Anders zat doe ik misschien wel testen met de **mW FS zender. Dan hoef ik ook niet zo ver weg om te testen en kan iemand altijd op zicht terug.

Ga gewoon wat proberen onder het motto "Meten is Weten" onder meerdere exemplaren maken kom ik niet onderuit maar misschien kan ik zowel de betere eruit pikken. En de slechtste de-solderen en nieuwe van maken.

Laatst bewerkt:
Ik ben zéér benieuwd. Je kan vele combi's maken, eventueel ook nog proberen met CL<=>omni en SP<=>omni .
Meten is weten, maar wel "praktijk meten". Super instelling, gewoon doen!!

Vriendelijke groeten,
Aldert

SPW (cloverleaf) met drie, vier, vijf, etc bladen gaat allemaal prima op zowel zender als ontvanger. De drieblads zijn minder kritisch, >4 bladen zou ik niet aan beginnen, die zijn lastig goed te krijgen.

Wat het optimaliseren betreft heb je 't inderdaad goed begrepen, met een nauwkeurige IR thermometer kan je kijken hoe warm de zender wordt, bij een optimale afstemming van de antenne op de zendfrequentie van de zender (eigenresonantie antenne = zendfrequentie zender) zal deze ook de laagst mogelijke temperatuur te zien geven.

Ik zal vandaag, als ik eraan toekom, ook mijn recept even plaatsen, dan kan iedereen die interesse heeft ook daarmee aan de slag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Wat ook kan is de opgenomen stroom meten.
Deze moet dan zo min mogelijk worden, bij een goed afgestemde antenne zal deze doorgaans de laagste stroom opnemen. De stroom is derhalve ook de veroorzaker van de warmte.

Is een wat directere methode.

Ga ik eerdaags ook maar eens toepassen bij gebrek aan beter.... :-)

Dennis,

Mogelijk kan je met de stroommeter ook direct zien, wat er gebeurd met het verstellen van de blaadjes (dus die 45 graden meer of minder maken). Ben benieuwd of dit te zien is op de stroommeter.
Dus de zender op bepaald kanaal en door iets verstellen van de lobes kijken of de stroom minder wordt. Kan je mooi de kanalen pieken. (als het werkt... hoop doet leven)

Ga ik in ieder geval proberen, maar moet nog wachten op de nieuwe 5.8 ontvangers (Immersion UNO dacht ik).

Leuk onderdeel van de hobby om dit weer eens in de vingers te krijgen...

Wat ook kan is de opgenomen stroom meten.
Deze moet dan zo min mogelijk worden, bij een goed afgestemde antenne zal deze doorgaans de laagste stroom opnemen. De stroom is derhalve ook de veroorzaker van de warmte.

Daar zitten helaas wat haken en ogen aan. De ImmersionRC 5.8GHz videozenders gebruiken allemaal een geschakelde voeding. Zodoende is het opgenomen vermogen altijd constant (V*A=P) en is de eigen warmteontwikkeling van de voeding minimaal (rendement ~90%). Dit betekent dat als de aangelegde spanning hoger wordt de stroomafname daalt en vice versa, dit volgt uiteraard uit V*A=P.

Als je dus stroom wilt gaan meten kom je twee zaken tegen:

1) De spanning dient absoluut constant te zijn, is dat niet het geval, dan volgt uit V*A=P automatisch dat de stroom lager of hoger wordt, dan kan het dus zijn dat je spanningsfluctuaties aan het meten bent in plaats van de prestaties van de zender + antenne.

2) De geschakelde voeding heeft een schakelfrequentie van 260kHz. Veel multimeters met stroombereik zijn hier niet blij mee, en geven hierdoor een te hoge, of te lage, waarde voor de stroom aan. Wat je eigenlijk wilt is een True RMS meter die tot pakweg 1MHz stromen kan meten, alleen hebben we 't dan over multimeters van een paar honderd euro.

Kortom, het kan wel, maar hou goed in de gaten dat je niet andere effecten aan het meten bent die niks met de zender + antenne van doen hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

OK bedankt Sander... zeer leerzaam allemaal !!

Maar als je gewoon min of meer direct achter de lipo meet? Dan is de spanning en stroom toch redelijk hard/schoon? (desnoods met een Sander filter ertussen ).

Zo maar een idee hoor...

Gewoon op gevoel maakt het niet veel uit tussen de omni en eigenbouw antennes.
Qua bereik vanaf binnen naar buiten 50m schuin verderop Doet denk ik 2x 3 blads CL het best.
4 blads gaf onder de juiste hoek wel het beste beeld maar kans op beeld was kleiner.

Op ontvanger omni en CL/PSW gaat ook nog wel. Conclusie voor nu wat ik heb is het maakt nog niet gek veel uit. Dus nu maar hopen op mooi weer voor een praktijk test.
Iets verder dan 2x omni is het nu wel.

Deze is wel perfect (vind ik tenminste. )

DSC05415.jpg

Trouwens ook lekker. Had die kabeltjes vorige keer besteld voor
€2,78 EUR + €2,84 porto voor 90 graden connectors
en
€2,38 EUR+ 1,23 voor recht.

Zijn ze nu 5,14 + 4,50 porto. :S

Flinke prijs stijging. Ga ze maar eens mailen.

Laatst bewerkt:
Waar heb je die kabels besteld?
Ik moet nog steeds m'n klavertjes testen, moet alleen op m'n bril een stukje omhoog anders zit m'n hoofd in de weg....

005-13.jpg

Back