Depron Airboat.

pompebled

Forum veteraan
Vóór de zomervakantie al mee begonnen; twee Airboats naar tekeningen van Alex Tretter:
MAGIX | Meine Album Website

De tekeningen staan tussen de foto's en moeten een beetje 'geinterpreteerd' worden, maar als alle onderdelen op dezelfde schaal zijn uitgeprint is het uitsnijden van de 6 mm Depron delen geen heksentoer, ik heb kartonnen malletjes gemaakt, dan is het uitzetten op de plaat Depron wat eenvoudiger.

Op een vlakke bouwplank met wat haakse attributen ben ik begonnen te lijmen met POR:

full

Daar dit mijn eerste Depron project is heb ik de noodzaak van goed haaks snijden aan den lijve ondervonden en diverse onderdelen opnieuw (en nu wél haaks) uitgesneden voordat het goed paste.

Daar ik de POR laat aandrogen, gaat het samenvoegen niet zo snel, maar als het mooi weer is, vind ik dat niet zo erg.

full

Een blik op de site van Alex laat zien in welke volgorde je moet (kunt) werken om niet voor verrassingen te komen te staan.

full

Hier is het raamwerk van de eerste romp klaar.

full

De eerste twee bodemplaten:

full

Ook hier is het goed passend maken van belang anders lekt de zaak later...

full

De motorisering is een Turnigy buitenloper met een 7x3 prop op 2S:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 450/500 H2223 Brushless outrunner 3500KV

Het toerental is wat heftig, maar deze motoren kon ik voor een prikje overnemen en er komt natuurlijk een regelaar tussen, dus ik hoop dat de zaak straks op het water te houden is.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er veel belovend uit!
leuk dat je ook een keer een bouwverslag houd.
maar ik zag dat je me uhu aan het lijmen bent.
ik zal daar maar mee op passen.
want als ik het goed heb lost depron op in uhu

Dit type boot plakt teveel op het water waardoor er geen snelheid uit te halen is.
De steps hebben geen enkele nut, werken bij lage snelheden zelfs tegen.
Op mijn moerasbooat zit een 50cc motor en een 22"x8 prop, dat ding zou moeten vliegen, het tegenover gestelde is echter waar......hij ligt als een (bak)steen op het water.

Het gaat bij deze bootjes ook niet om de pure snelheid, maar meer om de fun. En je hebt er s'winters ook wat aan op sneeuw ;)

Leuk dat je dit draadje hebt gestart Jan, ik ga het volgen. Ben beniewd of de steps echt nut hebben. Hoewel op die site van Alex geen filmpjes staan is het vaargedrag naar de foto's te oordelen wat springerig.

Ik zit zelf ook te denken om zo'n ding te bouwen, misschien dan drie voor Pa en twee zoons. Deze heb ik ook gevonden Anarchy Airboat en die gaat als de brandweer!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Lex,

De steps werken wel degelijk, da's ook de reden dat Alex er mee begonnen is; zijn eerdere modellen plakten inderdaad teveel aan het water.

De truuk is om de steps laag te houden, worden de steps te hoog, dat trek je enorm veel lucht onder de romp en wordt het vaargedrag (nog) onvoorspelbaar(der).

De luchtroeren annex motorsteunhouder zijn inmiddels ook klaar, gemaakt van een sandwich styreenplaat/1 mm schuim/ styreenplaat, om de roeren zo dun mogelijk te houden, 6 mm Depron is wat teveel van het goede.

Foto's volgen zodra er weer wat gemonteerd is.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Achter een step creeer je vacuum en het maakt niet uit of de step groot, klein of quick is, er is vacuum en geen overdruk.
Een boot met steps gaat vliegen op het moment dat het vacuum opgeheven wordt en dat is als er lucht onder de boot komt.
Je heft in 1x het vacuum wat de boot op het water houdt op en de boot wordt gelanceerd.
Zijn de steps te klein, dat plakt het water aan de bodem en krijg je een film waarop de boot gaat glijden en je daarmee ook de stabiliteit verliest.
Door de vorm van de neus zal inderdaad de boot alle kanten op gaan vliegen.

BigBoat,

Dit is mijn eerste airboat met een gestepte romp, de gladde romp van een Glynn Guest ontwerp kreeg ik niet goed varend, zodra de boot in plané kwam, was het sturen een hele toer, de romp begon te zwalken.

Met gestepte rompen heb ik bij mijn speedboten absoluut geen last van opstijgneigingen als de romp helemaal los komt op kabbelwater, maar die zijn natuurlijk anders van vorm en aanzienlijk zwaarder...

Vacuum lijkt me een wat heftige uitdrukking, ik zou eerder spreken van onderdruk, waardoor er lucht onder de romp wordt gezogen, allemaal om de weerstand tijdens het varen te verlagen.
Nu wordt de onderzijde nog bekleed met 0,8 mm styreenplaat om het Depron te beschermen als er eens over een tak heen gevaren wordt, of, als het er nog ligt als de boten vaarklaar zijn, over sneeuw of ijs heen te boenderen, dus het (relatief) onregelmatige en zachte oppervlak komt niet in aanraking met de ondergrond.

Groeten, Jan.

Hallo Lex,

De steps werken wel degelijk, da's ook de reden dat Alex er mee begonnen is; zijn eerdere modellen plakten inderdaad teveel aan het water.

Hoi jan,

Ben zeker benieuwd hoe dit gaat varen. Ook het vaargedrag met die lichte V-stelling is interessant, de meeste van dit soort bootjes hebben een vlakke boden. Al zal het voorlopig meer glij- dan vaar gedrag worden waarschijnlijk ... ! ;)

De lichte V-stelling is om het driften gemakkelijker te maken, de vlakke rompen neigen, zeker als de zijden haaks op de bodem staan, er naar om zich in te graven, als je dat met voldoende hoge snelheid probeert sla je om.

Het is te koud in de hobbyruimte, de lijm trekt niet eens meer aan, ik moet óf naar binnen (met geneuzel van SWMBO...) óf wachten tot ik de hobbyruimte weer op temperatuur kan krijgen...

Groeten, Jan.

hoi jan, een leuk bouwverslag is dit
ben enorm nieuwschierig hoe je de moter gaat vastzetten.
ikzelf heb 2 hydrofoam bootjes staan waar ik eigelijk alleen maar mee vaar omdat ik simpelweg niet kan vliegen.deze wil ik dus ombouwen zodat ik er alleen maar mee kan varen.
is natuurlijk niet hetzelfde model maar lijkt een beetje op mekaar.
ook naar het luchtroer ben ik erg beniewd naar ,werk niet goed bij mij .
het word denk ik een hele klus om je bootje op het water te houden .
suc6 met het verder bouwen van je bootje (als het wat warmer word)
mvg patrick

Weer wat geleerd, lantaarnpalen gaan niet opzij voor airboten.
Ondanks alles is de funfactor meer dan 100%

air1.jpg

air2.jpg

O jé, en dan is sneeuw ook nog aanzienlijk gladder dan water, eenmaal op de verkeerde koers is er geen redden meer aan...

Gelukkig is de schade alweer geplakt.

Groeten, Jan.

Je moet iets doen wat je normaal nooit zou doen als het misgaat en dat is gas geven, vol open dat gas en tegensturen.
Je motor werkt bij een airboot ook als rem, maar dan moet je hem wel omdraaien.
Nu heb ik nog een handycap, mijn airboot weegt ruim 15 kilo en als die massa eenmaal gaat werkt ook bovenstaande niet meer.

@ jan
Ik volg dit draadje al een poosje,
maar zijn er nog vorderingen?
Ben wel nieuwsgierig.
Als hij het goed doet ga ik er misschien ook eentje maken :p

J.G

Hallo JG,

Ja, er zijn vorderingen, maar daar heb ik nog geen foto's van kunnen maken, dus even geduld.

Het origineel van Alex T. doet het prima, dus daar heb ik geen zorgen over; ik heb alleen 'iets' meer power dan een speed 400 in de planning en dat zou wel eens voor handlings 'problemen' kunnen zorgen...

Maar dat zien we wel als 'ie klaar is (en het water vloeibaar is).

Groeten, Jan.

Back