Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Nee, maar ik bedoel dat als ik straks zo'n bootje heb gebouwd en hij kantelt,
dan is mijn elektronica naar de kl...
Ik wil een beetje zekerheid hebben dat dit niet gebeurd, snap je..
Als 'ie kantelt zit je motor onder water, behalve dat je water in de lagers kunt krijgen zal dat de motor verder worst wezen.
Je electronica zit onder een (afgeplakt) deksel in de romp, die blijft dus droog, als je doorvoeren waterdicht zijn.
Hij maakt kortsluiting in de aansluitdraden, maar niet in de motor.
Je kan zelfs beter een motor in laten lopen onder (desistaleerd) water dan in de lucht.
Onderwater lopen van een motor gaat prima, geen kortsluiting. Er gaat wel een miniem stroompje lopen maar voor serieuze kortsluiting heeft gewoon 'normaal' water een te hoge weerstand. Er zijn zelfs modelduikboten met motorgondels met bewust open motoren. De lagers zijn er uiteindelijk helemaal niet blij mee, zo'n boot loopt 1:1 qua motoren (één motor per vaarseizoen ) maar met zo'n airboot kun je dan wel mooi op z'n kop naar de kant varen als het nodig is! Heeft de ervaring mij geleerd ... Maar goed, het doel zal zijn om het ding gewoon rechtop te houden, toch Jan?
Ik ben misschien een beetje een zeur(piet) maar ik snap nog steeds niet hoe je die boot waterdicht krijgt.
Je hebt een plek waar de draden van je motor naar binnen gaan, je hebt een plek waar het staaldraadje van je servo naar buiten komt, en je hebt een plek waar je je accu moet verwisselen.
Hoe krijg je dit ooit waterdicht?
Bij duikboten speelt dit waarschijnlijk nog meer, dus Lex Verkuijl zou het wel moeten weten.
Alvast bedankt,
Hallo,
Om dan nog even door te gaan op die motor: kan ik mijn mabuchi 540 motor werkelijk gewoon helemaal nat laten worden zonder dat mijn motor naar de maan is?(zit wel in een auto) als dit zo is heb ik voor niks aardig wat zooi zitten maken...
Joris
Als een motor nat wordt in een boot, dan zal er veel minder snel zooi in vast blijven zitten dan in een auto, zelfs al rijdt je op asfalt, het lekkere papje van stof en water is niet bevordelijk voor je motorlagers en de koolborstels vanwege de verhoogde slijtage.
Als je door de modder bent wezen rijden, dan kun je naderhand je motor uitbouwen en onder stromend water schoonspoelen.
Goed laten drogen (een nachtje op de verwarming) en een klein(!) drupje olie op de lagers en je kunt weer verder.
Hij overleeft dat een tijdje ja. Zoals ik al zei, bij de genoemde duikboten gaat een motor één vaarseizoen mee. Of je een automotor zo lekker nat kunt laten worden betwijfel ik. Het zit hem dan meer in het vuil wat in de motor gespoeld wordt en je koolborstels en collector heel snel zal laten slijten.
een leuk filmpje is het,lijkt me alleen niet erg goed voor de moter en regelaar.
dat het al vooruitkomt is voor mij een raadsel,ik neem aan dat de sneeuw hetzelfde werkt als water.al met al een leuk filmpje maar ik gooi mn bootje liever in het water .
hoe gaat het verder met de bouw van de boot? zijn er al vorderingen ?
waar heb je die 6mm depron besteld?
mvg patrick
Het Depron heb ik bij de lokale vloerenboer (tapijthandel) gehaald.
Sneeuw ís water, dus als de schroeven voldoende grip hebben en de romp licht glijdt gaat de zaak, na een zetje, gewoon vooruit.
Als de regelaars ruim genoeg bemeten zijn, dan gaat dat wel een poosje goed, het is per slot van rekening goed koud daar in Zuid Duitsland en je glijdt/vaart overwegend vol gas.
@Jan: op internet ontdekte ik onlangs ook een depron rigger. Depron is een superlicht materiaal alleen wat ik me wel afvraag is hoe je het waterproof krijgt. Dus hoe zorg je ervoor dat het depron geen water opzuigt?
Voor zover ik weet heeft Depron een gesloten celstructuur en neemt dus geen water op.
Je moet er echter wél voor zorgen dat je lijmnaden vlak en dicht zijn, wat anders krijg natuurlijk wel water in de boot...
Ik leg uit voorzorg een wurmpje POR in de naden die in het water komen.
Daarnaast bekleed ik de onderzijde van de rompen met dunne styreenplaat vanwege de kans op beschadigingen door obstakels in het water waar je overheen boendert, anders steekt een tak in het water natuurlijk dwars door je 6 mm loopvlak heen.
Nou, ik ben ook om. Ik heb wat zitten tekenen en dit is het plan om te gaan bouwen: (motorsteun en roer komt er nog bij natuurlijk.)
47x25 cm, aangedreven door een 28mm outrunner 1650KV met 7x4 (of7x5) prop. Het is een afgeleide van die Anarchy Airboot. Ik hou het op een vlakke bodem opdat ik ook op sneeuw, ijs, en nat gras wil gaan scheuren met dat ding. Gaat me niet om de topsnelheid maar wel om de fun Het wordt houtbouw met een glasvezel matje er omheen. Tzt open ik er een nog apart draadje voor.