Depron mini 2D F16, FUN!!!

Hoi Jacob, dat wachten is inderdaad vrij irritant! Ik heb er een nieuwe regelaar besteld maar kon tóch niet wachten vanmiddag. Met als gevolg hier en daar weer een paar storing tikken maar dat mocht de pret niet drukken. Beetje hoger blijven dan normaal voor de zekerheid zodat ik de tikken op kan vangen, maar wel errug vervelend!


Ik heb nog wél een filmpje van vanmiddag, kan ik ook nog iets laten zien ha ha. Niet superkwaliteit, mobieltje. (mijnalbum.nl licht er nog steeds uit :()

Groetjes,
Gerald

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi filmpje Gerald,

Het is alsof ik mezelf zag vliegen vanavond.... Haha, nee hoor, het is maar goed dat dat niet gefilmd is :lol:

Wat ik niet begrijp is hoe je na zo'n snelle serie rolls weet hoe je toestel ligt, dat is voor mij niet te volgen....

Dirk
 
Hee mannen,

leuk projectje :thumbsup:

Na een tip van Dirk kwam ik op dit draadje terecht, ik ga dit zeker even volgen :)

@Gerald: mooi ontwerpje en leuke filmpjes, dat vind ik nou ook altijd de charme van die schuimpjes, met bijna niets lol hebben :yes:

Grtz,
Menno
 
@Gerald: niet enkel een leuk filmpje maar een zeer leuk project.

@Dirk:
Op mijn zender (MC24) kan ik met vliegfasen werken:
fase 1, start: een beetje hoogte, rol rechts wat omhoog om het rollen naar links te compenseren en minder uitslag op hoogte en rol
fase 2, normaal: alles gewoon, gemiddelde uitslag
fase 3, acro: meer uitslag

Dat wil niet zeggen dat een start wel eens verkeerd kan aflopen zoals deze middag met mijn F-22

Jos
 
@ Menno, d.knoppers, JvW, tnx! Ik zie dat het virus zich langzaam verder verspreid en da's mooi!

Ja, kwaliteit van zo'n mobiel valt inderdaad helemaal niet tegen. Het was alleen moeilijk te volgen omdat je geen beeld zoeker hebt en naar een schermpje kijkt wat lastig is op een zonnige dag vanwege reflecties.


Eindelijk doet de foto site het weer, hier nog een paar foto's van assemblage en het geheel.

Hier de set-up van de rolroer/hoogteroer servo's. Kun je nog makkelijk bij voordat de romp delen vastgeplakt worden.
GroteFoto-TZF4TFWF.jpg


En hier het 3mm triplex kruisje voor de motor bevestiging, vastgelijmd met 5min epoxy alsook de roer aanstuur plaatjes van 0,8mm triplex.
GroteFoto-RWOAOD8V.jpg


De smokewinders, gemaakt van 9mm kunstof buis, moet nog aan de achterkant vinnetjes op plakken. Deze zijn bevestigd met klitteband zodat ze er bij een slechte landing vanzelf af springen.
GroteFoto-73H7A3YD.jpg


Hier klaar voor de eerste vlucht:
GroteFoto-J68XYNXW.jpg


En hier alle prototypes bij elkaar, ze leven nog, al is het in slechte staat.....:rolleyes:
GroteFoto-GODNYE4X.jpg


Vandaag weer effe wezen vliegen met een geleende andere 35mHz ontvanger maar na start onmiddelijk méér storing dus dat hielp niet. Ik was hem al bijna kwijt boven de bomen maar gelukkig weer veilig geland. Knoop doorgehakt, er komt toch maar een 2,4 ontvangertje in. Het zal bij mij een ongelukkige combinatie van bedrading, slechte regelaar en stalen stuurstangetjes zijn denk ik want anderen hebben er geen last van....:(

Hier de trotse eigenaar! :D
GroteFoto-O4SV4VFU.jpg
 
@Jos: bedankt voor de uitleg!. Helaas heb ik niet zo'n luxe zender

@gerald: echt mooi die afwerking!

Vanmiddag het neusje van m'n toestel geamputeerd en een nieuwe prothese aangebracht. En ik kon het uiteraard niet laten om hem vanavond weer te proberen...

Twee vluchten van ca een kwartier gemaakt zonder schade! Inderdaad helpt het om hem een beetje schuin naar rechts op te gooien!

O, o, wat is 'ie lelijk, maar o, o, wat vliegt 'ie leuk :lol:

2764abfa724d5f97.jpg


Ik heb twee vragen:

1. Ik heb wat zitten oefenen met rollen, hij rolt wel maar ik krijg het niet goed voor elkaar om dan de lengteas mooi in dezelfde stand te houden, is daar een truc voor? Zijn mijn uitslagen misschien te klein?

2. Als ik 'm uittrim op 'normale' snelheid, dan is het zo dat ie bij gas geven naar links gaat rollen en bij gas minderen naar rechts. Je bent dus eigenlijk constant aan het corrigeren bij wisselende snelheden. Ik denk dat dat op te lossen is door de motor onder een hoek naar rechts te zetten, net als bij een gewoon vliegtuig. Klopt dat?

Dirk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Code:
Nou, inderdaad Dennis, en ik denk dat ik na één rondje de zaal voor mij alleen heb.... :rolleyes:

1 rondje 8-O Ppffff, optimist ;)
Haha die Dirk :mrgreen:

Wat betreft jouw tweede vraag, ik denk dat je last hebt van de torque van de motor (draaimoment), een kleinere maat prop wil nog wel eens helpen, maar ik weet natuurlijk niet wat je er nu op hebt zitten.

De eerste vraag zou (net als bij "normale" vliegtuigen) wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat rollen niet een kwestie is van alleen vol rolroer in te sturen ... m.a.w. je zult waarchijnlijk wat moeten corrigeren met rudder en elevator.

Grtz,
Menno
 
Hoi Dirk, beide vragen heb ik niet ervaren bij al mijn prototypes, hmmmm.
Zoals Menno al zei heb je misschien en té grote prop waardoor je een reuze koppel krijgt wat lastig te compenseren is. Ik gebruikte eerste een 4,5 propje, nu een 5" wat perfect uitpakt met m'n motortje. De eerste vluchten zat er bij mij ook een véél te grote standaard gws prop op die ik na 3 crash starts er al af haalde. Wat de rol betrefd, je zou je misschien differentieel kunnen mixen, naar gelang wat je kist doet. (Dus bij links; linker roer meer omhoog en rechter minder omlaag, of omgekeerd, de echte schijnt dat ook te hebben)

Wat misschien ook kan zijn is je profiel, heb je de vleugel voorlijst wel afgerond? Gistermiddag had namelijk ook een clubgenoot er effe eentje in elkaar geflanst, echter van 3mm depron. De romp hier en daar verdubbeld voor de sterkte maar het vloog behoorlijk anders, niet zo fijn als de 6mm varianten. Ook deze rolde heel appart, lastig te besschrijven. Daarnaast had hij in bochten de neiging om ineens naar beneden te duiken. Ik vermoed dan ook dat de voorlijst té scherp is, hij gaat het aanpassen en dan opnieuw proberen. (Probeer in ieder geval zowel de voorlijst van het vleugeltje als de hoogtevlakken af te ronden zoals je kan zien op onderstaande foto.)

Daarnaast had hij ook geen knik in de neus. Als je op de tekeningen kijkt zie je dat er een knik is bij de cockpit, de vleugelplaat neus sectie loopt daar dan iets naar beneden. Dat had hij ook niet, misschien dat het wel effect heefd!?

Genoeg om uit te proberen in ieder geval! :D


Hieronder trouwens nog mijn set-up van de optionele rudder, extra servo met direct stangetje naar het ruddertje. Ik heb het nog niet echt uitgeprobeerd, is meer bedoeld voor 3D vliegen maar het voegt absoluut géén waarde toe aan het normale vliegen.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-KPNVDUDR.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoi gerald,

ik heb ook bij een aantal modellen last gehad van storing op de 35 mhz. Maar toen kwam iemand hier op het forum met het bericht dat je je regelaar en ontvanger in aluminium folie moet wikkelen. bij mij hielp het.

Jan-Willem
 
Hoi Menno en Gerald,

Bedankt voor de tips!

Inderdaad nog genoeg om uit te proberen. ik heb nu een GWS 7*6 prop op een 1450 kv motortje op 2S, dus die prop kan niet kleiner of ik moet naar een 3S, die ik effe niet heb liggen.

En die knik in de neus was me nog niet opgevallen, maar ik zie het nu op de tekening 8-O. Komt omdat ik 'm op A4 heb uitgeprint en geplakt, mijn romp loopt kaarsrecht van achteren naar voren .... :mrgreen:

Voorlijsten vóór wel afgerond, achter niet.

Kortom, inderdaad nog veel uit te proberen.

Grtz, Dirk
 
Druk bezig met een mal te maken uit triplex. Samen met mijn pa, die nogal handig is in dat soort dingen :)

De mal is bijna af zodat ik dan uit de depron de F16 kan gaan maken, zodat ik al 2 F16's klaar heb als de elektronica komt, dan kan ik rustig alles uitproberen. En heb ik reserve-onderdelen klaar liggen.
 
Dit projectje sprak me direct aan, ik heb een zwak voor pushprop foamies en heb al wel eens wat depronjets de lucht in gesmeten.
Ik heb de onhebbelijke gewoonte om een nieuwe jet volledig te schilderen, zonder eerst een testvlucht te doen... en ben hier al wel eens bescheten mee uitgekomen als het ding dan niet luchtwaardig bleek te zijn :hammer:maar het oog wil ook wat!
Setup, identiek aan mijn 6mm F14 (die wel 10cm langer en 5cm breder is):
motor 2100kv 26gr met 7x3,5 prop, 5-grams servos, 10A regelaar, jeti-ontvangertje en een 1050mAh 3S lipo. Deze was absoluut nodig om het zwaartepunt in orde te krijgen. Met lichtere 3s 500mAh of 2S 850mAh kwam ik er niet, of ik had de neus 5cm moeten verlengen ;-) Oorzaak is misschien het aanzienlijk gewicht van de motor? Zonder setup weegt hij 42 gram, mooi binnen de perken lijkt me.

full


full


full


Enfin, om een lang verhaal kort te maken: 2 seconden na het opsmijten met halfgas: recht de grond in, neus eraf, afgebroken achter het verstevingshoutje. DAMN! Ik kreeg hem gewoon niet onder controle, heb ik nog niet eerder meegemaakt. Gek genoeg vloog hij achteraf wel redelijk (zonder de neus) maar je voelt dat hij te zwaar is in verhouding tot de vleugeloppervlakte (weegt +/- 220 gram).
Ik ga alleszins een lichtere setup proberen, dit MOET vliegen :-).
Wordt vervolgd,
groetjes
Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik moets gokken waarom het ding zo onbestuurbaar was, verdenk ik de stuurstangen. Vrij lang, en weinig ondersteuning.
Je hebt ze goed om zitten (trekken voor UP) maar bij rollen (er moet er een duwen) kan dat een probleem geven.
 
Zonde Peter, zeker als je hem al zo mooi afgewerkt had....

Maar hij is idd wel zwaar, de mijne weegt 155 gram, maar dat is met een 20 grams motortje en een 55 grams lipo.

Was je net als ik te laat bij je zender na het opgooien of was dat het niet?

En voor de zekerheid: zit je prop wel de goeie kant op? Op de laatse foto lijkt íe wel met de "bolle kant" naar achteren te zitten, maar dat kan vertekening zijn.

Suc6 met de reparatie.....

Dirk
 
Back
Top