Depron trainer van tekening

@Freekt: het valt me, dit draadje doorkijkend, op dat je twee elastieken in lengterichting over de vleugel gebruikt.
Kan natuurlijk; maar als er één het zou begeven onder het vliegen, komt je toestel geheid naar beneden.
Als je wat grotere elastieken neemt en ze zo spant:
linksvoor - linksachter - rechtsvoor
rechtsvoor - rechtsachter - linksvoor
dan kan er desnoods een elastiek breken zonder dat je toestel uit de lucht dondert...

@Freekt: het valt me, dit draadje doorkijkend, op dat je twee elastieken in lengterichting over de vleugel gebruikt.
Kan natuurlijk; maar als er één het zou begeven onder het vliegen, komt je toestel geheid naar beneden.
Als je wat grotere elastieken neemt en ze zo spant:
linksvoor - linksachter - rechtsvoor
rechtsvoor - rechtsachter - linksvoor
dan kan er desnoods een elastiek breken zonder dat je toestel uit de lucht dondert...

Thanks voor de tip, wilde idd ook nog wat elastieken kruislings spannen. dat is wat je bedoelt neem ik aan?

wie weet hoe je rol roeren moet laten bewegen met plakband of kleine scharnieren ?

Ik heb doorzichtig verpakkingstape gebruikt van Tesa, kun je bij een doe-het-zelf zaak vinden. Zal nog wel even een foto posten. Scharnieren zou natuurlijk ook kunnen, maar tape is wel zo makkelijk.

Freek

Verpakkingstape voor de scharnieren? Dat heb ik zelf nooit aangedurfd in verband met de ongedefinieerde scheurrichting. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het resultaat na enige tijd gebruik.
Misschien kan ik hier nog iets bijleren!

Verpakkingstape voor de scharnieren? Dat heb ik zelf nooit aangedurfd in verband met de ongedefinieerde scheurrichting. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het resultaat na enige tijd gebruik.
Niks mis met tape voor scharnieren, zeker niet op lichte modellen (schuim / depron) maar ook op wat grotere kan het best. Als je je zorgen maakt dat het op het uiteinde van de scharniernaad zal inscheuren ('t is mij nog nooit gebeurd) dan zou je op de uiteinden een stukje tape aan de andere kant er tegenaan kunnen plakken. Roer goed in de uiterste stand omklappen voor je dat vastplakt (anders geeft het een uitslagbeperking).

Ik gebruik voor mijn depron modellen altijd scharniertape !

Gewoon de rolletjes van de Hema - 2cm breed en (ook niet geheel onbelangrijk) U.V. bestendig !

Bij de grotere modellen gebruik ik op de uiteinden van de roeren altijd een stukje vezeltape van 1cm breed, met daaroverheen het genoemde Hema tape over de gehele roerlengte..

suc-6 er mee..

gr Gert

Ik heb het zelf niet verzonnen :rolleyes:. In veel depron draadjes kom ik het tegen. Mocht het gaan scheuren dan is het eenvoudig te vervangen lijkt me. We'll see. Ben nu ook wel benieuwd.

@ bdoets: thanks voor de tip! Lijkt me een prima aanvulling

@ gertbartelink: wat bedoel je met vezeltape? Ik zal een snaar de hema tape gaan kijken. Voorlopig probeer ik gewoon enkele verpakkingstape. Na elke vlucht ff checken ;).

Freek

Hema tape, Action tape... maakt allemaal niet veel uit denk ik.
Vezeltape: in de hobbywinkel kan je tape kopen die versterkt is met glasvezel. Bestaat in plm. 15 en 30 mm breed. Dit spul heeft erg goede kleefkracht en je moet het knippen of snijden - het scheurt absoluut niet. Maar voor scharnieren vind ik het overkill; gewoon huis-tuin-en keukenplakband is prima.

@ Bart: De HEMA tape is zeker UV bestendig, wat ik zeker een must vind. Van de action tape weet ik het niet, maar verwacht het niet..

@ Freekt: De vezeltape die ik gebruik is 5cm breed, en gebruik ik ook om zagi's mee in te tapen. Ook handig om een platte DEPRON vleugel mee te verstevigen. Boven en onder een strip vezeltape, en de stijfheid neemt enorm toe..

Nog een tip..
Soms plakt tape niet zo lekker op DEPRON, smeer dan eerst een dun laagje secondenlijm (voor depron) UHU por of Action Cre-ation lijm over lengte van het roer en de vleugel op de plek waar de tape komt, even op laten drogen of uit laten harden, en dan de tape plakken.

gr Gert

Excuses Freek, een beetje buiten het boekje, maar zeker grappig bedoeld..

Hier een copie van mijn Perssonlijk Bericht aan Bart:

Hallo Bart...

Mijn excuses als ik je beledigd heb, dit was echt niet mijn bedoeling.

Ik dacht grappig en vooral netjes voor de dag te komen. Een grapige reactie te plaatsen op een lichtelijk sarcastisch grapje van jou.

Sorry vriend..

Het gebruik van UV bestendige tape raad alleen maar aan voor Depron modellen die meer dan 1 seizoen meegaan ( bijvoorbeeld mijn Polaris en puddle twin II XL Beiden gaan het 4e seizoen in)

gr Gert

All right Gert, goed dat je het met bdoets hebt opgelost. Ik ben nog wel erg benieuwd waar je die 5 cm brede vezeltape koopt.

Freek

Die 5 cm brede versie is wel te koop bij de betere modelbouwwinkels, echter ..mocht je een keer in de buurt zijn van Kampen, dan wil ik je wel een rol sponsoren. Ik heb er nog wel een paar..

gr Gert

Zoals ik al aan Gert PB-de:
't Is voor het eerst dat iemand me een vriendelijk bedoelde middelvinger opstak.
Maar je kan overal aan wennen... :)

;) he he, idd, veel went, zolang het niet verkeerd bedoeld is ...

@ Gert, bedankt voor het aanbod, vrees alleen dat ik de komende tijd niet in de buurt ga zijn.

Ik ga eens kijken of Q in P die vezeltape van 5 cm heeft, is de enige grote zaak bij mij in de buurt.

Wat betreft het plakken van de tape, de verpakkingstape lijkt tot op heden uitstekend te plakken.

Hopelijk is het weer as zondag goed genoeg voor de maiden :D:confused:

Freek

Maiden poging nummer 1: mislukt

Gisteren naar een veldje in de buurt gegaan voor de lang verwachtte maiden. Bij het uitstappen viel al meteen op dat windkracht 3 toch harder is dan verwacht. Ik zou het moeten weten als zeiler. ik zou dus al gewaarschuwd moeten zijn:rolleyes:. Anyway, ik pakte de vleugel uit de auto en die tikte meteen met een rolroer tegen de auto, knak. Servohevel bleek losgekomen van het rolroer. ik kon meteen weer inpakken, haha. Ik heb plastic servohevels op het depron gelijmd met epoxylijm. Leek me stevig genoeg, niet dus. Het plastic is blijkbaar niet goed te lijmen, wist ik niet. Die moet ik dus allemaal vervangen, denk ik.

Volgende poging ga ik wagen met maximaal windkracht 2 ;).

Ten slotte lijkt het vliegtuigje naar rechts te willen bij het taxien. Bleek al bij wat taxiën in huis. De wielen staan toch echt naar voren, hoe komt dit :confused:. Te grote prop met te groot moment? Ga eens een kleinere prop proberen.

Zo blijf ik door prutsen ;).

Freek

Roerhevels kan je het beste een gleufje voor in het depron snijden, en de hevel daarin lijmen met epoxy. Bij depron modellen gebruik ik altijd overtollige armpjes van de servohevels; daar hou je er altijd een zooi van over en die zijn prima, mits goed vastgelijmd.
Als je afwijking naar rechts komt door de prop, dan zal het niet helpen een kleinere prop te nemen (tenzij je ook genoegen neemt met minder aandrijving). De motor een beetje naar links richten zal beter helpen (ringetjes ertussen).

het lijmen van de roerhoortjes doe ik altijd wel met epoxy dat gaat beter als je de epoxie op een wat groter oppevlak uitsmeert in plaats van een klein stukje
het is goed dat hij bij het uit de auto halen er uit ging omdat het in de lucht een heel ander verhaal is als je roerhoorntje los gaat ;)

@ bdoets: de roerhevels zijn eigenlijk standaard roerhevels die je kant en klaar kan kopen, bedoeld om met schroefjes vast te ztten, L-vormig dus zeg maar. Het contact oppervlak om te lijmen is hierdoor best wel groot. Maar goed, niet groot genoeg dus :rolleyes:. Zal voortaan idd de boel via sleufjes inlijmen.

Om die afwijking naar rechts eruit te krijgen wordt uitproberen. Ik wacht eerst nog even het taxigedrag af buiten. Als het zo blijft zal ik gaan experimenteren met propellors en richten motor.

@ robertboxhoorn: oppervlak was dus niet heel klein. Anyway, idd goed dat het op de grond gebeurde :cool:

Freek

Back