DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

Hoi Rick,
Deze gebruik ik.

Johannes

Wel makkelijk met alleen de totale druk die je extern aansluit.
De statische druk in de romp is niet zo nauwkeurig als bij een goede Pitot-statische buis maar deze plaatsing is vrijwel standaard voor hoogtemeters en daar werkt het meestal ook voldoende.
De snelheidssensor van SM-Modellbau heeft wel een echte Pitot-statische buis maar werkt alleen met de Unilogger.

Wat kost de CB sensor?

Rick

Rick, voor deze speedsensor heb ik 85 Euro betaald.

Er zijn natuurlijk ook nog andere systemen op de markt maar deze vond ik de meest eenvoudige.
Plug and Play! :D

Johannes

Dit zijn de onderdelen voor de sleepkoppeling.

Een geharde pen met een diameter van 3mm en een gat erin voor de kwiklink moet ervoor zorgen dat het ontkoppelen probleemloos functioneert.
Om het servo zo veel mogelijk te ontlasten tijdens het ontkoppelen komt er een drooglooplager bij het uiteinde van de schuifpen.
Een standaard kwiklink met een 2mm dikke stuurstang als verbinding met het servo is sterk genoeg om onder alle omstandigheden te kunnen ontkoppelen.
habicht153.jpg

De extra geleiding, het drooglooplager is nu uitgericht en verlijmd met de romp.

habicht154.jpg

Ik ben enthousiast over hoe soepel de koppelpen beweegt.

habicht155.jpg

Johannes​

Johannes,
misschien begrijp ik niet helemaal goed hoe je constructie werkt. Waar komt het lusje nu om de pen? Net links van het kleine spantje met dat lager?
Als dat zo is; als de koppeling half geopend is laat de kracht op het lusje jouw pennetje dan niet kantelen/vastlopen?

Vanavond heb ik veel tijd verloren met het uitzoeken van waar al die elektronica in de romp geplaatst moet worden.
Nu is de romp nog open en kan ik overal goed bijkomen.

Dit futuristisch ogende bakje wordt een slee voor de accu's, ontvanger en Akkuweiche.
Gemakt dient de mens. :D

habicht158.jpg

Voor deze oplossing heb ik gekozen zodat de accu's die helemaal voor in de romp zitten makkelijk eruit gehaald kunnen worden voor het opladen.

Johannes

Voor deze oplossing heb ik gekozen zodat de accu's die helemaal voor in de romp zitten makkelijk eruit gehaald kunnen worden voor het opladen.

Johannes
Waarom niet een verdekt geplaatste laadstekker?
Elke keer je accu demonteren lijkt me ook niet handig.
Hij moet ook vastgezet worden (schroefje? wordt ooit lam), of je vergeet het een keer en je zwaartpeunt verandert tijdens een acro-stunt dramatisch, of je zet hem niet op exact de goede positie vast, of ... :schrik:

Dirk.

Ik weet dat hij het op de zaak maakt, maar ik vraag me af hoe. Met een soort kleine wals of zo?

Nog een zucht.....

Ik denk ouderwets rood maken en in vorm smeden.

Heb ik ook wel eens geprobeerd:rolleyes:

wel weer een prachtig stuk vakwerk Johannes

Terence

Ik weet dat hij het op de zaak maakt, maar ik vraag me af hoe. Met een soort kleine wals of zo?

Nog een zucht.....

Het uitgangsmateriaal is een uitstoterpen Ø 3 mm.
Deze uitstoterpennen zijn in verschillende diameters en lengtes te verkrijgen.

habicht159.jpg

De schacht is geslepen en heeft een hardheid van 61 ± 2 HRC,
en de kop 45 ± 5 HRC.
Met een brander de kop roodgloeiend gestookt en met een hamer plat geslagen.
In de lucht laten afkoelen dan blijft het materiaal plaatselijk zacht genoeg voor het boren van het gat.

Johannes

Waarom niet een verdekt geplaatste laadstekker?
Elke keer je accu demonteren lijkt me ook niet handig.
Hij moet ook vastgezet worden (schroefje? wordt ooit lam), of je vergeet het een keer en je zwaartpeunt verandert tijdens een acro-stunt dramatisch, of je zet hem niet op exact de goede positie vast, of ... :schrik:

Dirk.

Dirk, de twee ontvanger accu's wil ik niet in het toestel hebben tijdens het opladen. Vandaar dat ze makkelijk toegankelijk moeten zijn.

Je opmerking is terecht dat de accu's tijdens de vlucht absoluut niet mogen verschuiven.
Maar dat komt wel goed. :)

Na het weekend plaats ik weer foto's en dan kun je zien wat ik heb bedacht.

Johannes

De slee is nu klaar.
Alle componenten zitten nu op de juiste plek.
Voor het bevestigen van de twee accu's gebruik ik klittenband.

habicht160.jpg

De slee zit nu vast op twee geleiders in de romp.

habicht161.jpg

Een schuifpen met veer zorgt voor het vergrendelen van de slee. :D

habicht162.jpg

Johannes​

I'm soooo sorry. Maar ik begrijp het nog niet helemaal.

Wat ik nu zie, geeft de indruk dat aan dat hendeltje waar de pijl naar wijs een arrêteerpennetje zit (onder de slee) die van onderen naar boven in de slee valt. Daardoor kan de slee idd. niet meer naar achteren schuiven, maar nog wel naar boven! Een richting die voor een acro-kist als deze, toch niet heel zeldzaam zal zijn ... En dan valt jouw mooie sleetje naar 'boven' ... :puppydogeyes:

Maar ... jou kennende zal ik wel wat missen.
Een of ander heel ingenieus (nog net niet geoctooieerd) mechanisme ...
;-)

Dirk, op deze foto is te zien hoe de slee vast komt te zitten.

habicht163.jpg

De slee heeft een stalen pen die in de twee haken schuift.
Het uitstekende stuk (rode pijl) moet nog ingekort worden.
Dit was voor proef om de testen of het werkt.

habicht164.jpg

Ik moet zeggen het werkt perfect!
Slee naar voren schuiven en klik, hij zit vast.
Loshalen gaat ook simpel door het schuifpennetje met één vinger naar beneden te duwen en slee naar achter trekken.

Johannes

Mooi! En met welke 'resolutie' kun je de slee nu verschuiven? Is het een klem verbinding of heb je ergens een heleboel gaatjes waar het pennetje stapje voor stapje ingeprikt kan worden om zo het optimale zwaartepunt te bepalen?

Back