DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

Mooi! En met welke 'resolutie' kun je de slee nu verschuiven? Is het een klem verbinding of heb je ergens een heleboel gaatjes waar het pennetje stapje voor stapje ingeprikt kan worden om zo het optimale zwaartepunt te bepalen?

De bedoeling is dat de slee altijd in zijn voorste positie vergrendeld wordt.
Dus geen mogelijkheid voor zwaartepunt verandering.
Dat is een bewuste keuze zodat de zware accu's altijd op de voorste spant steunen.

Voor het veranderen van het zwaartepunt heb ik later de mogelijkheid om vóór op de neus stukjes lood vast de schroeven.
Om later makkelijk bij het lood te kunnen komen krijgt mijn Habicht geen massief houten neus maar een kap van GFK die makkelijk demontabel is.

Johannes

De airspeed sensor heeft een plekje gekregen tussen twee triplex plaatjes.
Een elastiek zorgt ervoor dat hij op zijn plek blijft zitten.

habicht165.jpg

Ik ga er vanuit dat dit een geschikte plek is voor de sensor i.v.m. de statische druk.
Of dat zo is zal de praktijk leren.
Hij is wel makkelijk bereikbaar en dat is wel fijn. :grin:

habicht166.jpg

Verder gaat het met de cockpitkap.
Daarvoor heb ik de originele onderdelen gebruikt.
De populieren triplex onderdelen waren erg krom. Dus heb ik ze eerst zo goed mogelijk recht gemaakt met een strijkbout.
Natuurlijk kun je de onderdelen zonder rechtbuigen in elkaar lijmen, maar dan zitten er spanningen in de constructie. Op zich is dat geen probleem maar het werkstuk zal altijd krom trekken en dat zal je ook zien.
Zodat de kap niet vastplakt aan de romp heb ik eerst vershoudfolie overheen gelegd.

habicht167.jpg

Johannes​

De airspeed sensor heeft een plekje gekregen tussen twee triplex plaatjes.

Ik ga er vanuit dat dit een geschikte plek is voor de sensor i.v.m. de statische druk.
Of dat zo is zal de praktijk leren.

Het maakt niet uit waar de sensor in de (ruime) romp geplaatst wordt er is weinig luchtstroom in deze romp en daardoor overal de zelfde druk.

Wat van belang is waar de gaten in de romp zitten naar buiten, deze bepalen hoeveel invloed de vliegsnelheid heeft op de druk in de romp. Een opening precies in het stuwpunt op de neus en verder een hermetisch dichte romp zal ervoor zorgen dat de snelheidsmeter helemaal niets aangeeft. Een opening ergens net achter het dikste punt van de romp niet te dicht bij de vleugel als "ademgat" lijkt me het beste. Deze opening moet dan flush zijn en niet afgerond aan voor of achterkant, en geen kapje ervoor of achter.

Ik denk niet dat je een speciaal gat zou moeten maken, als je er maar voor zorgt dat het niet echt op of in de buurt van het stuwpunt zit of bv juist aan de bovenzijde van het vleugel profiel in het middendeel.

Rick

Rick, bedankt voor deze informatie.

Ik denk wel dat een opening in de romp moet komen voor het ademen.
Zijn twee 3mm gaten, één links en één rechts van de romp voldoende?
De rompneus zal ik luchtdicht maken.

Johannes

Johannes, blijft je cockpit niet open dan? Of anders als je zorgt dat in de plaat die de cockpit af gaat dekken ontluchtingsgaten/sleuven zitten, dan krijg je ook geen drukopbouw in de romp.
Hetzelfde "probleem" heb je ook met een normale vario in een romp, dat kijkt ook niet heel nauw. Als er maar een opening is, liefst niet op een druk- of zuigpunt.

komt dan in een luchtdicht doosje die aangesloten is op de statische druk
ja....maar dan moet je wel een plek hebben waar statische druk heerst! En als je het doosje in de romp inbouwt terwijl daar over- of onderdruk heerst heb je nog steeds exact hetzelfde probleem.

ja....maar dan moet je wel een plek hebben waar statische druk heerst! En als je het doosje in de romp inbouwt terwijl daar over- of onderdruk heerst heb je nog steeds exact hetzelfde probleem.

Een pitot buis is juist bedoeld om dit probleem op te lossen.
er komen twee buisjes uit, één voor de stuwdruk en één voor de statische.

Een goede speedsensor zou twee aansluitpunten moeten hebben voor beide soorten druk. Maar als je dat niet hebt, kan je het oplossen door de sensor in een luchtdicht doosje te stoppen en het doosje aansluiten op de statische druk uit de pitot buis.

Johannes, blijft je cockpit niet open dan? Of anders als je zorgt dat in de plaat die de cockpit af gaat dekken ontluchtingsgaten/sleuven zitten, dan krijg je ook geen drukopbouw in de romp.
Hetzelfde "probleem" heb je ook met een normale vario in een romp, dat kijkt ook niet heel nauw. Als er maar een opening is, liefst niet op een druk- of zuigpunt.

De cockpit wil ik dicht maken.
Ik ben bang dat er tijdens het vliegen zuiging (onderdruk) ontstaat in het cockpit bakje.
Uiteraard is dit afhankelijk van de vliegsnelheid en hoe de romp in de luchtstroom ligt.
Als er dan gaten in de cockpitbodem zitten kan dat misschien de statische druk beïnvloeden.

Johannes

Een pitot buis is juist bedoeld om dit probleem op te lossen.
er komen twee buisjes uit, één voor de stuwdruk en één voor de statische.

Een goede speedsensor zou twee aansluitpunten moeten hebben voor beide soorten druk. Maar als je dat niet hebt, kan je het oplossen door de sensor in een luchtdicht doosje te stoppen en het doosje aansluiten op de statische druk uit de pitot buis.

Een pitot tube is zo gek nog niet, maar is niet praktisch omdat deze erg lang moet zijn voor een correcte werking.

Johannes

Dat wist ik niet, hoever moet het uitsteken eigenlijk?

Misschien kan je zo'n ouderwetsere gebogen pitot voor de cockpit neerzetten. Het is dan ook gelijk schaalgetrouw.

ps. Fantastisch project, ik geniet er van!

Dat wist ik niet, hoever moet het uitsteken eigenlijk?

Misschien kan je zo'n ouderwetsere gebogen pitot voor de cockpit neerzetten. Het is dan ook gelijk schaalgetrouw.

ps. Fantastisch project, ik geniet er van!

Helaas werkt dat niet goed omdat de romp de luchtstroom beïnvloed.
Bij de mandragende toestellen zijn de verhoudingen anders daroom werkt het wel.

De beste plek is precies voor op de romp.

Achter boven op het kielvlak zou een alternatief kunnen zijn. Maar ook daar heb je soms wervelingen van romp en vleugels.

Johannes

Dan kan de statische druk opgehaald worden door twee gaten op strategische plekken aan de zijkant van de romp. Net zoals bij de maandragende toestellen.

Kielvlak zal waarschijnlijk ook problematisch zijn door de wervelingen (dikke romp, lage kielvlak, enorme vleugelwortel met knik).

Johannes, ik zie dat je sensor inderdaad een 2e druksensor heeft voor statische druk. Als je die in de romp plaatst zou ik de romp zeker dicht maken. De grote opening boven geeft anders zeker turbulentie, en dat zorgt voor een fluctuerende druk, en dus ook een flink fluctuerende (en daarmee onbruikbare) snelheidsaanduiding.

Johannes, ik zie dat je sensor inderdaad een 2e druksensor heeft voor statische druk. Als je die in de romp plaatst zou ik de romp zeker dicht maken. De grote opening boven geeft anders zeker turbulentie, en dat zorgt voor een fluctuerende druk, en dus ook een flink fluctuerende (en daarmee onbruikbare) snelheidsaanduiding.

Inderdaad, een open cockpit geeft zeker problemen.
Er komt een gesloten bakje met daarin een pilotenbuste.
Dus uiteindelijk zijn het nog de kieren van de cockpit kap waar lucht kan doorstromen.

Voor mij is het gebruik van een airspeed sensor in een modelvliegtuig nieuw. :cool:

Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk in de praktijk zal werken.
Ermee experimenteren vind ik een interessante uitdaging. :D

Johannes

wat zou je denken van een (of een paar) niet te minieme gaten, en die wel 'afsluiten' met een stukje open polyether schuim. Dat spul dat ze voor matrassen en stoelzittingen gebruiken. Dan kan de druk goed vereffend worden, en het schuim blokkeert evt. wervelingen die tot drukfluctuaties leiden.

De gaten zou ik proberen te plaatsen op een plek waar de romp weinig of geen bolling heeft in vliegrichting gezien. Dan heb je weinig of geen drukdaling agv. een venturie-effect. Iets achter de vleugel-achterlijst lijkt me geen verkeerde plek.

Als ze groot genoeg zijn, hoef je je ook niet zo druk te maken om een evt. spleet bij de cockpit-kap. Echt dicht krijg je die toch niet zonder idiote maatregelen. Maar het 'gat' kan wel klein genoeg zijn om volledig in het niet te vallen tegenover die andere gaten. En een heel klein spleetje geeft nauwelijks wervelingen. Toch?!

Dirk.

Bij normale spleten en kleine gaten zou ik me niet druk maken over turbulentie in de romp, bij een open cockpit wel. Dat schuim is best een goed idee, maar bij niet te grote gaten denk ik niet direct nodig. Kan altijd nog als de snelheidsaanwijzing teveel fluctueert.

Iedereen bedankt voor het meedenken. :D

Hoe uiteindelijk de statische druk in de praktijk zal werken blijft voorlopig nog vaag.
Ik til er niet zo zwaar aan, maar ben uiteraard wel nieuwsgierig. :cool:

Johannes

Back