DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

Op de zweefvliegclub noemden wij het altijd de 'staartslof'. Geen idee of dat het officiele woord is.

De aluminium houder voor de stabilo struts zit nu op zijn plek.

habicht176.jpg

Dit is de basis voor de staartslof.
Totaal anders dan bij het origineel, maar voor mij is dit een test of deze constructie wel sterk genoeg is.
Één van mijn volgende projecten krijgt ook zo een staartslof en daarom is dit een mooie kans om te testen of het allemaal wel sterk genoeg is.

habicht177.jpg

Toch maar een balsa versterking aangebracht bij de overgang spant en gordingen.

habicht178.jpg

De balsa vulstukken bij het kielvlak zijn nodig voor de richtingsroer dichtlip zodat deze zo min mogelijk krom trekt.

habicht179c.jpg

Johannes​

Een klein stapje verder.

Het richtingsroer krijgt twee aluminium scharnieren met drooglooplagers.
De scharnieren zitten vast met schroeven en zijn daarom demontabel en dat vind ik erg prettig, zeker bij een toestel met deze afmetingen.
Op het uiteinde van de staartslof is een balsa vulstuk aangebracht wat later in de juiste vorm wordt geschuurd.

habicht180.jpg

Johannes

Deze twee balsa stroken zijn aan één lange zijde enigszins afgeschuind.
Zo een dun balsa randje is erg kwetsbaar en blijft niet recht.
Daarom is er een 0,4mm dik triplex strook ter versterking aangebracht.

habicht181.jpg

De twee stroken zitten nu vast aan het staartvlak.

habicht182.jpg

Het richtingsroer moet uiteindelijk met een zo klein mogelijke kier in het staartvlak vrij kunnen bewegen.

habicht183.jpg

De volgende werkzaamheden zijn het maken van het richtingsroer.
Even twijfelde ik of de originele populierentriplex ribben van het richtingsroer niet te zwaar zijn.
Gemaakt van balsahout zouden deze ribben zeker een gewichtsvoordeel opleveren.
Na ja, als de forse bramen ruim zijn verwijdert scheelt dat ook wat gewicht.

habicht184.jpg

Even in elkaar gezet zonder lijm.
De achterlijst moet absoluut lichter gemaakt worden. Het richtingsroer wil ik zo licht mogelijk maken om de kans op flutter te minimaliseren.

habicht185.jpg

Johannes

De achterlijst van het richtingsroer is een stuk lichter geworden.
Maar ook veel slapper en dat komt vooral door het afschuinen van de achterkant.
Aerodynamisch gezien is een scherpe achterlijst beter dan een 3mm dikke rand. Misschien moet later nog een extra versterking aangebracht worden.

habicht186.jpg

Zo, nu zijn de onderdelen met witte houtlijm in elkaar gelijmd.
Dit moet nu voldoende tijd krijgen om volledig uit te harden zodat het geheel zo min mogelijk krom trekt.

habicht187.jpg

Tussendoor heb ik nog het cockpit frame gemaakt.
Hoe de cockpit vergrendeling wordt is nog niet beslist.
Nog eens een nachtje over slapen. :sleeping:

habicht188.jpg

Johannes​

op elke hoek sterke magneetjes? of vanvoor een pennetje, en vanachter een veertje aan de binnenzijde die het naar beneden houd...
dan hef je het op, en trek je het achteruit om het er uit te halen.
mss niet schaal, maar het werkt ;)

op elke hoek sterke magneetjes? of vanvoor een pennetje, en vanachter een veertje aan de binnenzijde die het naar beneden houd...
dan hef je het op, en trek je het achteruit om het er uit te halen.
mss niet schaal, maar het werkt ;)

Hallo Johannes,

Misschien heb je iets aan mijn oplossing, die is eigenlijk eenvoudig, doeltreffend en ook nog behoorlijk schaal. Twee standaard cockpitsluitingen van messing heb ik in de kap aan de voorzijde ingelijmd tussen twee "kiefer" balkjes. De kopse kant daarvan dient als vergrendeling in de "open" stand. Aan de achterzijde van de kap heb ik een koolstof pen ingelijmd die in de romp schuift. De cockpit is open dus je kunt makkelijk met je hand en/of vinger in de cockpit om het pennetje beet te pakken.

Groeten,

Clemens

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor het meedenken en de aangedragen oplossingen.:D

Clemens, het gebruikmaken van de kopse kant van de grenen balkjes voor het vergrendelen in open stand vind ik een slimme oplossing!

Heb je geen probleem met het loshalen van de kap i.v.m. de haakse hoek aan de voorzijde rompuitsparing?

De vaste pen wil ik daarom aan de voorkant van de kap plaatsen en de sluiting aan de achterkant van de kap.

Johannes

Bedankt voor het meedenken en de aangedragen oplossingen.:D

Clemens, het gebruikmaken van de kopse kant van de grenen balkjes voor het vergrendelen in open stand vind ik een slimme oplossing!

Heb je geen probleem met het loshalen van de kap i.v.m. de haakse hoek aan de voorzijde rompuitsparing?

De vaste pen wil ik daarom aan de voorkant van de kap plaatsen en de sluiting aan de achterkant van de kap.

Johannes

Hallo Johannes,

De hoogte van de cockpitkap bedraagt aan de voorzijde ca. 1/4 tov die aan de achterzijde. Het achterste cockpitspant staat ca 115 graden tov het ondervlak.

Als je de pen aan de voorzijde maakt kun je de kap (meetkundig gezien) waarschijnlijk niet ver genoeg laten kantelen/scharnieren om de onderkant van de kap boven de romp te laten komen zodat je de kap dan achterwaarts van de romp neemt.

Zijdelings van de romp schuiven zal wel gaan verwacht ik, mits de pen heel kort gehouden wordt. Je kunt het achterste spant natuurlijk op ca. 60 graden tov het ondervlak zetten zodat de kap wel voldoende ruimte heeft om te kantelen, maar dat is weer niet schaal...

Vandaar dat ik de sluiting aan de voorkant gemaakt heb, net als bij de 1:1 Habicht, en dat werkt feilloos :D

Groeten,

Clemens

full
full

Hallo Johannes,

De hoogte van de cockpitkap bedraagt aan de voorzijde ca. 1/4 tov die aan de achterzijde. Het achterste cockpitspant staat ca 115 graden tov het ondervlak.

Als je de pen aan de voorzijde maakt kun je de kap (meetkundig gezien) waarschijnlijk niet ver genoeg laten kantelen/scharnieren om de onderkant van de kap boven de romp te laten komen zodat je de kap dan achterwaarts van de romp neemt.

Zijdelings van de romp schuiven zal wel gaan verwacht ik, mits de pen heel kort gehouden wordt. Je kunt het achterste spant natuurlijk op ca. 60 graden tov het ondervlak zetten zodat de kap wel voldoende ruimte heeft om te kantelen, maar dat is weer niet schaal...

Vandaar dat ik de sluiting aan de voorkant gemaakt heb, net als bij de 1:1 Habicht, en dat werkt feilloos :D

Groeten,

Clemens

full
full

Meetkundig gezien (zie afbeelding) was voor mij de rede om de sluiting achter te plaatsen.

habicht190.jpg

Johannes

De scharnierplaatjes wou ik eerst van aluminium maken en demontabel.

Toch maar gekozen voor vliegtuig multiplex wat sterk genoeg is voor deze toepassing en tevens vast verlijmd met het richtingsroer.

habicht189.jpg

De halvemaan plaatjes zitten erop en worden later beplankt met 1 mm dik balsahout.

habicht190.jpg

Het valt toch tegen hoeveel tijd nodig is om al die kleine frutseltjes te maken en netjes vast te lijmen.

habicht191.jpg

Johannes​

De rode pijl geeft aan waar later de roerhevel wordt ingeschoven.
In de twee zwarte buisjes kommen schroeven voor het bevestigen van de roerhevel.
Dat is erg handig, want dan kan na het bespannen de hevel eenvoudig gemonteerd worden.

habicht192.jpg

Deze twee diagonale latjes zijn erg belangrijk voor extra stabiliteit.
Weegt weinig maar maakt het roer enorm veel sterker.

habicht193.jpg

Het schiet op.:D
Veel hoeft er niet meer te gebeuren en dan is het richtingsroer klaar voor het bespannen.
Nu de voorlijst volledig ingedekt is met balsa is de torsiestijfheid enorm toegenomen.
Ook wel logisch omdat het nu een D-Box is geworden.

habicht194.jpg

Johannes​

persoonlijk vind ik dat dwarslatje de boel totaal ontsieren... zeker omdat het maar op 1 plek is, zomaar in het wilde weg geplaatst lijkt het wel :)

verder sta ik versteld van hoe knap je alles bouwt!
ik ben zeker een volger, aangezien de habicht mijn favo toestel is :)

knap project hoor! ;)

Back