DHC-2 Beaver van E-flite

Hoi Ronald ,

Ik heb mijn DHC-2 voorzien van 6 Hitec HS-225BB mighty-mini's , deze kosten ook 19.99 p/st bij wouters modelbouw.

Mijn dhc-2 is bijna klaar voor de maiden. Hij moet nog worden uitgebalanceerd en de roeruitslagen moeten worden ingesteld. Hier een klein foto verslagje:

De dummy stermotor en cowl , ik heb keine sleuven gemaakt van de gaten in de houten steuntjes. Nu kan de cowl als een bajonet op de deels aangedraaide inbusboutjes worden geplaatst. Hiernaa moeten de boutjes nog maar een klein stukje worden aangedraaid.

a6371401-214-Beaver%20%281%29.jpg

a6371402-7-Beaver%20%282%29.jpg

Ik gekozen voor de Power32 icm met de aanbevolen 60A esc , dit is wel een beetje overkill denk ik maar voor een bushplane kan dit geen kwaad :)

a6371403-56-Beaver%20%283%29.jpg

Het kleine schakelaartje van de esc heb ik met een klein beetje 30min epoxy aan de zijkant van de romp bevestigs. Als de cowl is gemonteerd zie je hem niet meer zitten.

a6371404-169-Beaver%20%284%29.jpg

Alle nylon kwiklinks heb ik vervangen door metalen van usa type ( met die onmogelijke schroefdraad ja ! ) , deze passer perfect op de meegeleverde stuurstangen. Voor jet hoogteroer heb een ball-link gebruikt zodat ik geen metaal in metaal heb.

a6371405-154-Beaver%20%285%29.jpg

a6371408-109-Beaver%20%288%29.jpg

a6371409-94-Beaver%20%289%29.jpg

De servo kabels naar de vleugel zitten allen op één mpx steker , handig bij demontage.

a6371410-247-Beaver%20%2810%29.jpg

Blik in de romp. De ontvanger zit met een soort van ''klik'' klitterband bevestigd en de antenne's komen in stukjes bowdenkabel. Zo is de ontvanger makkelijk in en uit te bouwen waardoor ik hem ook in andere modellen kan gebruiken.

a6371411-200-Beaver%20%2811%29.jpg

De DHC-2 :) nu alleen nog Dubro 4 1/2 inch Tundra banden er op een hij is compleet.

a6371412-25-Beaver%20%2812%29.jpg

Gewicht met 4s3600mAh : 2369gram

a6371414-145-Beaver%20%2814%29.jpg

Ik heb de flaps op de 3 standen schakelaar van mijn T7Cp gezet , ik hoop dat 2 flap mogelijkheden genoeg zijn.

Mvg,

Bart

Hoi Bart,
Super mooi is hij geworden,ik heb de mijne ook inmiddels binnen van staubenfiel uit DL alleen is de stang gebroken van de elevator dus weer retour gestuurd naar wat email contact met hun.
Maar verder een prachtig toestel.
Ben benieuwd hoe de staart in elkaar past want dat schijnt nog niet zo makkelijk te gaan las ik overall!
Ik ga hem vliegen met de G25 van turnigy met 780 KV en een 60amp turnigy pluch.
Maar voorlopig nog maar even geduld hebben tot alles binnen is.
Kijk er wel naar uit om hem te vliegen daar ik nog niet zo heel erg lang vlieg. heb nu een mentor en een funcub en daar gaat het prima mee nog geen echte crasch gehad.
Heb je trouwens Y kabels gebruikt? wat ik soms lees!
Groetjes,
Ronald.

Laatst bewerkt:
Hoi Ronald ,

Ik hoop dat je snel en nieuw hoogteroer hebt zodat je hem in elkaar kan zetten. Bij mijj beaver paste de staart prima in elkaar alleen heeft de romp een kleine ''twist'' waardoor deze nu niet 100% haaks t.o.v de vleugel staat. Dit is gelukkig bijna niet te zien.

De servo verlengkabels heb ik zelf gesoldeerd met een Y-splitsing op de mpx stekker. Ik kan je wel aanraden om de flaps beide op een eigen kanaal te doen ipv van een Y kabel ,zo kan je beide flaps apart afstellen op de zender want het is nogal een heel gedoe dit mechanisch te doen doordat je elke keer het luikje moet openen. Als je de bijgeleverde kwiklinks gebruikt is dit zo goed als niet te doen.

Mvg,

Bart

Denk dat ik ook maar eens voor de Beaver van E-Flite ga.
Een mens kijkt soms eens op een €, maar dat wreekt zich soms wel op een of andere manier.

http://
Sta je klaar voor de start, vertrekt alleen de neus, de rest meesleurend aan de bedrading van de motor, gelukkig kan het gemaakt worden.
Van lijm is hier weinig terug te vinden Mogelijk zijn het in China ook besparingen.:(

Johan.

Hoi Ronald ,

Ik hoop dat je snel en nieuw hoogteroer hebt zodat je hem in elkaar kan zetten. Bij mijj beaver paste de staart prima in elkaar alleen heeft de romp een kleine ''twist'' waardoor deze nu niet 100% haaks t.o.v de vleugel staat. Dit is gelukkig bijna niet te zien.

De servo verlengkabels heb ik zelf gesoldeerd met een Y-splitsing op de mpx stekker. Ik kan je wel aanraden om de flaps beide op een eigen kanaal te doen ipv van een Y kabel ,zo kan je beide flaps apart afstellen op de zender want het is nogal een heel gedoe dit mechanisch te doen doordat je elke keer het luikje moet openen. Als je de bijgeleverde kwiklinks gebruikt is dit zo goed als niet te doen.

Mvg,

Bart

Hoi Bart,
Even een vraagje over de vleugels lijm je die alleen dmv dat tussenstuk of ook de vleugel helften zelf ,de vlakke kanten?
Alvast bedankt.
Grz,
Ronald

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Happy 2014 !!

@ Ronald , zowel de joiner als de wortelribben voorzien van een laag 30min epoxy. Ik heb het geheel bij elkaar gehouden met wat elastieken over de rondhouten en aan de achterkant de flaps naar beneden geklapt zodat er hier ook een elastiek over de vleugel kon.

Mvg.

Bart

Happy 2014 !!

@ Ronald , zowel de joiner als de wortelribben voorzien van een laag 30min epoxy. Ik heb het geheel bij elkaar gehouden met wat elastieken over de rondhouten en aan de achterkant de flaps naar beneden geklapt zodat er hier ook een elastiek over de vleugel kon.

Mvg.

Bart
Hoi Bart,
Ook een goed 2014 .
En bedankt voor de info.
Hoop dat de elevator gauw in huis is kan ik aan de slag.

beaver magneten cowl

Hi mannen,
Ik heb magneten gebruikt om de cowl vast te zetten,werkt prima!
Maar nu kom ik ruimte te kort voor de prop,zou ik nu de alluminium stand ofs kunnen gebruiken die eigenlijk voor de 32 motor zijn en ik gebruik de 25 welke eigenlijk zo op de firewall gezet kan worden.
Volgens mij moet dit gewoon kunnen om zo wat ruimte te maken voor de prop.
Grz,
Ronald

Deze week de Beaver zijn maiden gegeven. Model vliegt er goed. Wel vind ik de dat de power32 een beetje overkill voor dit vliegtuig. Ik denk serieus dat je met een power 15 icm met een 2200mah lipo en dan 6 micro servo's heel mooi schaal kan vliegen.
Zelfs voor het watervliegen is de power32 nog wel veel denk ik.

Mvg,

Bart

a6675459-220-SDC18190.jpg

a6675470-128-SDC18208.jpg

a6675461-216-SDC18194.jpg

a6675463-122-SDC18199.jpg

a6675465-147-SDC18202.jpg

a6675467-179-SDC18205.jpg

a6675468-19-SDC18206.jpg

a6675469-117-SDC18207.jpg

.
Gefeliciteerd met de geslaagde maiden Bart!
Heb je een drijverset voor onder de Beaver?

Groeten, Ramses

Bedankt Ramses ! drijver ? nee deze houd ik op wielen. Er komen nog wel Tundra banden op en ik zit er over te denken om er ski's voor te maken voor het geval er sneeuw is aankomende winter.

centralairwaysootsa5152w.jpg

Mvg,

Bart

Beste mensen,

Ik heb besloten om ook voor de beaver van e-flight te gaan.
De bestelling staat klaar moet alleen nog betaald worden :D

Dit wordt mijn "eerste" vliegtuig. Heb een paar jaar geleden een easystar gevlogen maar vlieg nu al jaren heli.

Aangezien dit mijn eerste echte vliegtuig is ben ik al flink aan het simmen. Ook zal het nog een tijd duren voor hij klaar is.

Mijn setup wordt het volgende;

DHC-2 Beaver 25e ARF
EFL4525Power 32 BL AL-motor770KV
EFL 60A Brushless ESC BEC75
SLS XTRON 3600mAh 4S1P40
APC E-prop 13x6,56
HS225BB servo

Deze setup om misschien later ook met floats te gaan vliegen.

Wat vinden jullie van de setup?
Ik zou graag een meer scale prop willen maar welke...
De servo's zijn met nylon gears..

Als jullie nog tips hebben of aandachts punten hoor ik het graag.

Groeten

Peter

Hoi Peter,
Niet echt een toestel om als eerste vliegtuig te gebruiken!
Hij heeft zo toch zijn aandacht punten met de start.
Je vliegt heli dat is wel een voordeel omdat je gewend bent rudder te gebruiken en dat heeft de beaver echt nodig om hem mooi de bocht om te krijgen.
Kijk ook eens naar de Hobbyking G32 motor genoeg power om mee water te vliegen en kost ook een stuk minder.
Op 4 cellen is echt niet nodig voor schaal vliegen ik zelf gebruik 3 cellen 4000 mah en genoeg power en vliegtijd. De batterij ruimte is ook vrij beperkt zonder aanpassingen.
voor vragen kun je me altijd een PB sturen.
Groetjes,

Ronald.

Mocht er iemand not een reserve vleugel willen hebben doe mij even een pb. Ik heb mijn beaver helaas in een boom gevlogen.
Vleugel is op een stukje folie na onbeschadigd.

Mvg,

Bart

Ik zoek ook geen echte "beginner". Het is een hoogdekker volgens mij ook rustig te vliegen met niet al te hoge snelheid te landen ook met flaps...

Wat zijn dan de moeilijke punten?

Top! Ik ga het bestuderen..
Wel een hele pil 314 pagina's :)

Mocht iemand hier evengoed nog wat hoofdpunten willen noemen dan hoor ik het graag.

Jawel, het is er eindelijk van gekomen... Mijn Beaver heeft succesvol gevlogen.
De eerste vlucht was op het veld van de Red Eagles in Dordrecht en de tweede op vliegveld Deelen.
Helaas heb ik geen foto's of filmpjes maar dat komt nog wel. Ik zag dat mijn foto's eerder in dit draadje zijn verdwenen hoewel ze nog wel in mijn album staan.
Weet iemand hoe ik die weer terug kan plaatsen?

De foto's staan weer terug en de Beaver heeft al heel wat vluchtjes achter de staart! Het bommenluik dat ik eerder in dit draadje beschreven heb zit erin en de "action" para's hebben al heel wat sprongen gemaakt. Nu kijken hoe ik het filmpje hier op het forum krijg.

Back