Dickie Tug

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Atay, 7 aug 2012.

  1. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Robbe heeft ook een hele korte 4mm schroefas. nr 1441, as 130, koker 90mm.

    edit: oeps, er staan meer posts tussen die van kuperus en de mijne dan ik vermoedde...
     
  2. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Ok, weet weer wat me te doen staat. Dank voor de info. Houd jullie op de hoogte!
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    in de vroegere club toen drie dickies aangepast
    en deze varen met de ballast tank er in en met de toren er op zonder problemen
    deze zijn dus ook omgebouwd en de originele as zit er nog steeds in
    een paket van 6 nicads voed alles
    deze zijn al wel eens om getrokken door een kleine die wat dicht bij de bootjes kwam
    maar omgevallen zijn ze nog nooit

    gr raf
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ad,

    Omdat de Dickie sleper als speelgoed ontworpen is, heeft het een ballasttank, die eenmaal volgelopen, voldoende stabiliteit geeft om omkiepen te voorkomen.
    Er wordt zelfs reklame voor gemaakt, dat je geen zwaar model uit het water hoeft te tillen, omdat de ballast er dan uit loopt...

    Zoals ik al zei, heb ik er één keer mee gevaren in de originele uitvoering, nog zonder de toren erop, want er zijn grenzen aan met wat ik voor gebakje ik aan de waterkant gezien wil worden....

    Door de 'bang-bang' sturing (vol bakboord en vol stuurboord) en alleen vol gas of niks, schrok ik me evengoed nog wild van de slagzij, die de boot in de bochten maakte.
    Ik heb de 9,6V 950mAh NiCad accu leeggevaren en heb thuis gelijk de schroevendraaier en de kniptang ter hand genomen om die onzin eruit te slopen.

    Groeten, Jan.
     
  5. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ik heb ook de dickie omgebouwd voor zoonlief, origineel met watertank, tevens aansluiting voor pomp. De toren met servo gestuurd waterkanon zit er gewoon op. De ontluchting is iets waar je naar moet kijken. Ik vaar met een 5000 2s lipo en een brushless motor. In theorie een speedboot dat met vol vermogen schuin gaat door de kracht op de schroef.
    Echter nog nooit plat gekregen, zelfs niet met de beginners kunsten....uh.... Foutjes.

    Tip vervang de schroeven van het dek met RVS types de huidige roesten als een gek.
    Ben nog op vakantie maar kan wel eens exact kijken wat en hoe ik het gedaan heb.
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Mooi verhaal, Jan. Daar geniet ik van.
    "Learning all the time"!!!!!

    Groet,

    Ad
     
  7. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi in zo'n korte tijd zoveel reacties :)

    @ Roel: had hem eerst in buitenbadje van de kinderen geprobeerd en dat ging nog redelijk (ook al instabiel).

    De tip van de tennisbal neem ik ter harte.

    @Jan: nemen we ook mee in de vervanging van de bestaande elektra. Zie ook wel dat mensen de toren wat inkorten ... Denk in ieder geval dat ik bij de volgende proefvaart de toren even achterwege laat :)

    @Ad: heb nooit de kans gehad goed naar de waterlijn te kijken, was te druk m'n boot te redden van de zeebodem (lees: bodem van de sloot).

    @Indoorvlieger: bootje ligt er mooi bij; complimenten!

    @Niels & koperus: jullie adviezen neem ik uiteraard ook mee :)

    @Puffin: de schroefjes roesten inderdaad heel snel (had daar al eerder een vraag over gesteld). Ga die nu vervangen door rvs. Enig idee waar ik die kan verkrijgen?

    Gr. Tijs
     
  8. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Gisteren het bootje weer even te water gelaten, nu weer even in het buitenbadje van de kinderen. Eerst even met de toren erop en de tijd genomen om de ballasttanks vol te laten lopen. Moet zeggen dat hij wat stabieler lag met volgelopen ballasttanks, maar voor dat ik het wist lag hij weer op z'n zij en even later ondersteboven.

    Laten drogen en zonder toren geprobeerd. Geen probleem, bootje bleef prima overeind.

    Gek dat de toren hem zo uit balans brengt (is in verhouding ook best groot volgens mji). Bovendien vind ik menig filmpje op intranet waarbij de toren gewoon is gemonteerd en de boot gewoon mooi vaart ...

    Ga morgen even met de kleine man bij Quartel kijken in Pijnacker, hopelijk hebben ze daar ook schroefjes waarmee in de originele mee kan vervangen, want die roesten weg alleen al door er naar te kijken. Benieuwd met welk advies ze komen :)

    Gr. Tijs
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Tijs, ik kan niet teveel credit aannemen voor de Dickie-verbouwing, mede-forummer Focused heeft de ombouw gedaan, als uitstapje tussen de speedboten. Wat ik, na overkopen van focused, heb gedaan is de accu en snelheidsregelaar vastgezet, aparte ontvangeraccu en ontvanger ingebouwd, en de uitslag van de roerservo verkleind, omdat die aanliep in de uiterste standen. En de stootbanden wat naar voren opgehangen.


    Gr. Henk
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Zoals al eerder gezegd, rvs schroeven en dan hoef je geen problemen daarmee meer te hebben. Normaal gesproken gewoon bij de bouwmarkt te krijgen, goed opletten dus: rvs, niet verzinkt. Ik weet niet of het boutjes zijn of zelftappertjes, maar beide moet geen probleem zijn. Maar als ze die bij Quartel hebben ook goed natuurlijk.

    Nieuwe boot???:confused:

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Toen die ballasttanks volgelopen waren, lag ze toen goed op de waterlijn?? Fotootje doet wonderen!!!
     
  11. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Ad,

    Dan ga ik eerst even bij de Gamma kijken.

    Als ik verkoper was van een modelbouwwinkel zou ik hetzelfde doen, maar ik ga er toch wat moois van proberen te maken, zonder dat het al te veel geld kost. Als zoon lief het na een tijdje nog steeds leuk vindt, dan gaan we verdere stappen zetten.

    Gr. Tijs
     
  12. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Bescheidenheid siert de mens :D
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bij Quartel hangt het er erg van af wie je treft en hoe je er zelf in staat.
    Die wat oudere man die vaak achter de technische balie staat is er eentje van een beetje oude stempel, als het niet van hout is gemaakt is het speelgoed zeg maar.
    En verder gewoon laten blijken dat je wéét dat het speelgoed is in zijn originele vorm maar dat je er graag wat leuks van wilt maken en dat zij jou daar vast mee kunnen helpen. Ze zijn de kwaadsten niet hoor, daar... Ze willen alleen soms wel wat plagen ;)
     
  14. bas v.v

    bas v.v

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Ridderkerk
    ik heb dezelfde ervaringen daar!!
     
  15. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Mmm, misschien bedenk ik me nog en ga ik toch maar naar Wateringen, qua afstand maakt het weinig uit voor mij.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2012
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoho begrijp me niet verkeerd, het zijn prima geschikte gasten! Alleen moet je niet alles even serieus nemen... Ze krijgen best wel wat "wel willen maar niet kunnen (betalen)" en "wel willen maar te eigenwijs" volk over de vloer (omdat ze nou eenmaal "de grootste" zijn en "de naam" hebben) en daar worden ze soms wat sceptisch van.
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Even voor de goede orde, dit was puur als grapje bedoeld, ik heb totaal niets tegen welke vestiging van Q dan ook. Ik ben zegge en schrijven één keer in Pijnacker geweest, en ze hebben me toen goed geholpen.

    Groet,

    Ad
     
  18. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Haha, dat begrijp ik ook heren en ergens kan ik me die houding ook wel voorstellen als er weer eens iemand met zo'n speelgoedboot over de vloer komt.

    Zal beide zaken een een bezoek brengen en kijken welke me het beste bevalt :)
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb dat "nieuwe boot"-advies anders toch echt een paar keer gehad :rolleyes: Maarja ik kwam toen ook aangelopen met zo'n NQD-speedboot-dinges, helemaal standaard, met de vraag hoe ik die proportioneel bestuurbaar ging krijgen.... Het antwoord toen was dus "Tsja dat kan, maar dat kost veel geld, en als je die en die boot koopt ben je net zo veel kwijt en in één keer klaar... Kan je dat speelgoed direct in de kliko mikken!"

    En nu weer ontopic over de Dickie tug van Atay maar weer:cool:
     
  20. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Ben afgelopen weekend maar niet geweest, was me 'iets' te warm. In plaats daarvan maar even echte boten bekeken in Scheveningen :)
     

Deel Deze Pagina