diepteregeling

Discussie in 'Duikboten' gestart door bwi, 25 jan 2015.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wegens mijn eigen onnozelheid niet van toepassing....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2015
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    bert tot hier zit je in heel je posting juist

    volgens mij kun je op de ene manier het volume water wat zich in de duiktank bevind als "buiten de boot" beschouwen, en dan geldt inderdaad dat de boot niet zwaarder wordt maar domweg meer of minder water verplaatst


    en al de rest zit je der naast
    gr raf
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Wegens spraakverwarring en goede wil verwijderd.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2015
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met een aantal jaartjes onderwijs in stabiliteit van schepen en aanverwante berekeningen aan drijvende lichamen, ben ik er MEER dan 100% van overtuigd van, dat ik er NIET naast zit....

    Ik weet wat ik op school geleerd heb. En voor je gaat roepen dat dat oppervlakteschepen betreft en dus hier niet van toepassing: Stabiliteit van schepen wordt deels bepaald door de waterlijn, en bij stabiliteit wordt DUS ook de stof behandeld als er geen waterlijn is (onderzeeërs dus)....
    Je moet namelijk als scheepsofficier OOK weten wat er gebeurt als (delen van) een schip onder water zit(ten)

    Groet, Bert
     
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oi... dat zinnetje had ik inderdaad over het hoofd gezien (geen onwil, puur overheen gelezen) en daarvoor excuus, mijn commentaar is dan in het geheel niet van toepassing...

    Zal het verwijderen.

    Groet, Bert
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.521
    Locatie:
    H&NF
    Onderwaterheren zien de duiktank als een luchtbel onder het schip die ze kunnen verkleinen of vergroten en niet als een ballasttank die je kan vullen (om je schip zwaarder te maken) of kan leegpompen (om je schip lichter te maken.)

    Die modelonderzeeërtaal maakt het lastig.
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Periscope up

    @Bert, dank voor je eerlijkheid, ik heb hetzelfde gedaan.

    Periscope down
     
  8. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Heren,

    Voor uw definities over duikboten etc, heb ik slechts één woord voor: EUREKA!

    Met vriendelijke groet,

    Paul
     
  9. bwi

    bwi

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    België, Antwerpen
    Ik had de deur dichtgetimmerd voor de discussie omtrent het type duiksysteem:lol:......maar deze had ik niet zien aankomen :confused:.

    Freek, Lex & Raf bedankt voor jullie hulp......aan de anderen sorry voor jullie middagpauze :lol: dit was niet de bedoeling.

    Ik zal dit even laten bezinken als ik vanavond een bad neem :lol:.

    Grtz,
    Bart
     
  10. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Nee hoor, wat het lastig maakt is dat veel mensen de basisnatuurkunde uit het oog verliezen en het dan verkeerd omschrijven, met alle begripsverwarring van dien.
    Hierboven doe je het zelf ook. Een ballasttank is geen duiktank (want dat is iets heel anders) en wordt niet gezien als luchtbel onder het schip. En dat is geen muggezifterij, maar zorgvuldig gebruik van definities en begrippen. Scheelt vaak veel spraakverwarring.

    En het hoeft ook niet altijd aan de uitleg(ger) te liggen dat iemand het niet snapt; dat is wel wat makkelijk de "schuld" bij anderen leggen. Sommige zaken gaan sommige petten nu eenmaal te boven.
    Ik weet niets van stoom en kwantummechanica (en nog veel meer ;) ). Daarom bemoei ik me ook niet met discussies over die onderwerpen.

    Nu weer even on topic: die ADC van Subtech is oorspronkelijk een Amerikaans ontwerp en wat ik er van gelezen heb (op de site van The SubCommittee) werkt dat over het algemeen best goed. Het betekent alleen wel weer een extra opening in het druklichaam.

    Rob
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.521
    Locatie:
    H&NF
    Rob, ik probeer dingen te begrijpen en overal van te leren.
    Heeft niets te maken met ken ik niet, ik zeg niets want ik wil het niet weten.
    Je zegt op een aparte manier dat ik hier niet thuis hoor. :rolleyes: DAT is heel erg jammer.

    Natuurlijk: helemaal waar.
    Jammer dat je alleen niet aangeeft wat er dan fout is, maar je er vanaf maakt met te zeggen "waar je geen verstand van hebt, moet je over zwijgen". :(
    En dat is iets wat ik dan weer niet kan.
    Een paar jaar terug wist ik nog niet eens van het bestaan van een PIC, nu ben ik met een 2de machinekamerautomatisering bezig.
    Had ik me toen nooit in die discussie gemengd, dan was ik nu nog steeds net zo "dom" geweest.


    :confused: en dit dan?

    :worship:

    Lex bedankt voor de uitleg.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    kijk het is eenvoudig

    de enige boot die ik en vele anderen ooit heb zien zweven in het water en dit meer dan 8 uur aan een stuk is "de stint "
    de heer de huhn is een specialist op dit gebied en heeft boeken vol geschreven over de materie duiken
    Tiefsee-Boot Projekt "STINT"

    ken hem reeds een tijdje (dacht een jaar of 20 )en als hij het niet weet dan weet niemand het

    gr raf
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    ha er was weer bijgepost tijdens mijn typen

    eventjes het probleem proberen in stukjes te kappen

    1 een echte duikboot is geen model het water blijft 1/1 want we kunnen dat in schaal niet veranderen ;er is geen dunner water of het moest koken

    2 we hebben niet het kapitaal om er eentje na te bouwen en al hadden we het er bestaan niet zulke kleine mensjes

    3 duiktank of ballast tank is een verschil
    a duiktank :
    word gebruikt om de boot te laten duiken tot een bepaalde diepte en zit normaal midden in het centrum van het drijflichaam (niet de boot )
    B ballast tank:
    ballast tank is een tank die de boot op water lijn brengt na het verbruik van diesel,voeding en munitie .(een torpedo weegt ongeveer een 1.800 kilo.
    c stabilisatie tank:
    tijdens het verschieten van een torpedo word hier met de zelfde snelheid dat de torpedo de buis verlaat water in gepompt om het gewicht verlies te compenseren .anders zou de boot uit het water komen met de toren of de boeg
    deze tank is juist zo van vollume dat er 1800 kilo water in kan .voor een tweede schot gelost kan worden moet dit water in de ballast tank gepompt worden

    d trim tanks :

    trim tanks dienen om de boot onder water in een horizontale positie te brengen als iedereen op zijn gevechts positie staat (daarom de roep battle stations )
    het trimmen gebeurt regel matig tijdens een toch omdat er weer voedsel en dergelijke verbruikt word wat de stabiliteit van de boot veranderd.
    VB een bemanning lid van 75 kilo die achter in de 50 lange boot moet werken die moet gaan kakken
    en de wc bevind zich vooraan 50 meter verder in de boot en dus die persoon beweegt zich doorheen de boot naar voor.
    de man die instaat voor het trimmen moet die 75 kilo compenseren door aan een hand wieltje te draaien en zo water van de voorste trimtank naar de achterste te pompen
    zolang de boot vaart is dit niet nodig want dan sturen de duikroeren bij maar eens in zweef toestand (periscoop diepte)is dit heel belangrijk want de balans van die tonnen zware boot word door die 75 kilo verstoord .

    e compensatie tanks:
    dit zijn de tanks die je langs zij van een type 7 ziet en die verantwoordelijk zijn voor de typische vorm van die boot
    hier zit de diesel brandstof in opgeslagen
    deze tanks staan in verbinding met de zee en zijn dus vanonder open (wel een filter er voor)
    tijdens het verbruik van de diesel geraken de tanks leeg en een lucht bel wil je daar niet hebben
    lucht kun je samen drukken en tijdens het duiken zou de boot kunnen te diep duiken omdat de lucht te veel ingedrukt word en de boot dus volume verliest (kom ik nog op terug)
    daarom word de verbruikte brandstof door water vervangen .

    buiten de duiktank zijn alle andere tanks dunwandig en inwendig van de boot aan gebracht (druklichaam)
    de compensatie tanks zitten natuurlijk buiten de romp want die diesel wil je alleen maar in je filters naar de motoren
    de compensatie tanks zijn ook dunwandig want er komt geen drukverschil op.

    dus je ziet dat er in het echtie meer bij komt kijken dan je denkt

    in model heb je een of twee duiktanks en da is het voor 99.9% van alle duikboten
    op de 40 jaar dat ik er mee bezig ben heb ik misschien twee boten gezien met trimtanks tanks
    trimmen werd gedaan met of de accu te verschuiven of een blokje lood op een draad stang
    maar deze boten konden dan ook torpedo's verschieten .

    in het echtie duiken de boten een 300 meter (ongeveer) en tijdens het duiken verliezen zo ook nog drijfvermogen om dat ze door de waterdruk samengedrukt worden (ze verliezen dus vollume)
    dit word dan weer gecompenseerd door de duik tank terug leeg te pompen
    alle tanks buiten de stabilisatie tanks staan in verbinding met de duik tank .want eens de boot gedoken is word er alleen water van plaats veranderd en geen water niet meer bij genomen als er niets van de boot weg geschoten word .(torpedo ,vuilzakken ,mijnen ,lijken)

    de moderne duikboten kunnen dieper (600 meter )maar daar nemen ze geen water meer voor in dit word bereikt door naar onder te varen .
    als dit fout gaat dan eindig je zoals de tresher als stukjes op de bodem
    te lang om te schrijven google is je vriend

    zo dat was het zowat ongeveer wat de verschillende soorten tanks aan gaat in een duikboot
    en in model krijg je dat echt niet voor elkaar
    gr raf
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.318
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    even een correctie.
    De Stint is van Heinrich Kistenich
    Helmuth Huhn heeft de U0 tot en met de U6.
    Ze werken wel veel samen.

    Hein
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    ja ok als ge gelijk hebt heb je gelijk dus je hebt gelijk
    maar de techniek die in de u0-6 zit
    die zit ook in de u7 want heinrich heeft de nummer 7 en die verschilt van die van helmuth
    door de straalbuizen rond de props
    ik heb er geloof ik een filmpke van waar je het verschil ziet

    de stint is een verder ontwikkeling van hun beide net zoals de u7 een verder ontwikkeling is
    de u7 kan langer varen met de zelfde accu lading en de techniek is moderner geworden

    maar buiten de stint heb ik nog geen enkele boot zien doen wat deze boot kan
    dat is dus uren achter elkaar op de zelfde plaats blijven hangen

    gooi je der 2 cent op dan daalt de boot eventjes om nadien terug zijn oude positie aan te nemen
    mooie techniek dat die twee ontwikkeld hebben

    in keulen kun je der uren mee door brengen en leer je steeds weer iets nieuws

    gr raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    nu voorlopig geen tijd maar ik zal proberen een van de dagen een filmpje te maken dat heel de zooi hier boven visueel laat zien wat er gebeurt
    en dan kun je zien dat de boot niet zwaarder word maar kleiner
    nu effe nog bezig met dit op te ruimen
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    daar zijn mark en ik dus nog eventjes zoet mee

    gr raf
     
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.318
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Wat betreft een diepte regeling.
    Olaf en Lothar en nog meerdere in Keulen en Sonar hebben dat ding er uit gegooid.
    Het werkt wel maar ook weer niet.
    Elke vaarplek is anders en werkt dat ding weer niet zo als je hem afgesteld hebt.
    En periscoop diepte varen is moeilijker dan duiken.
    Je ziet de boot meestal toch niet meer als hij dieper dan 1 meter is, uitgezonderd sommige wateren.

    De voorste diepte roeren of de roeren op de toren werken niet.
    Om ze te bedienen is alleen maar extra ballast.
    Of je gaat te snel of te langzaam om er profijt van te hebben.

    Via het forum uit te leggen wat Helmuth en Heinrich doen is niet mogelijk of een flinke dagtaak aan schrijven.
    Helmuth is ingenieur en hoger bij de Duitse Post geweest, er zijn er die hem nog aanspreken met "Herr Dokter", en ontwierp en begeleide de bouw van grote telefoon centrales en communicatie posten.
    In een arbeids verleden van ongeveer een 40 jaar.
    Dus heel veel ervaring en kennis.
    Dat is ook te zien in zijn boten de u0 tot de u6.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit is overigens een van de zeldzame keren dat Helmuth alle 7 zijn boten bij zich heeft gehad in Idar Oberstein.
    De boten kunnen allemaal in konvooi zelfstandig varen.

    Heinrich heeft iets van laboratorium natuurkunde.
    Gooi dat samen en je krijgt een moeilijke soep, techniek en natuur samen.
    En om dat even vertellen via het Modelbouw Forum is niet mogelijk.
    Daar moet je het model bij hebben.
    Als Heinrich begint te vertellen neem dan je boterham en koffie maar mee.
    En met Helmuth is precies het zelfde, maar hoofdzakelijk de techniek.
    Ze geven zich met hart en ziel samen aan hun projecten.

    Degene die er meer interesse in heeft moet dan eens naar een beurs of treffen gaan.
    Afgelopen weekend heb ik beide getroffen en koffie met ze gedronken.
    Ik begrijp er iets van maar het meeste gaat mij echt boven mijn pet hoor.
    En hier even uitleggen is echt niet mogelijk.

    Hein
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.521
    Locatie:
    H&NF
    Zonder kleren aan, staat hij ook in zijn nakie. :p
    Het hebben van een titel betekent niet dat je meteen geniaal bent hoor.......
    Voorbeelden te over in NL.

    Ik heb dan geen titel en ik ben er nog steeds in gelaagd mijn ideeën te verwezenlijken.
    Ik heb al eerder verhalen over die school boten in combinatie met lokale plaatsbepaling gelezen en dan kan je alleen maar denken/ zeggen: heel knap werk.
     
  19. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.318
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Wat ik er mee bedoel Baggeraar is dat beide heren nog al diep in die studie en werk hebben gezeten, techniek, chemie en natuurkunde.
    En van hun werk hebben ze hun hobby gemaakt en ze delen dit ook met mede hobbyisten.
    Wat je hier in Nederland niet kon zeggen van veel duikboot liefhebbers.
    Mij is op de Irma in Den Bosch wel eens gezegd, ik moest mijn boot niet openzetten.
    Dan konden andere zien wat we maakten en dan was de magie weg.
    Hoe bekrompen ben je dan?

    Als deze 2 heren vertellen kunnen ze uren bezig vertellen.
    En ook nog steeds met nieuwe dingen komen.
    Vraag Raf maar eens, die zal dit ook beamen.

    Hein
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.521
    Locatie:
    H&NF
    Hein, wees heel zuinig op zulke mensen.
    Ik heb ook rondgevraagd op Duitse fora (niet over duikboten overigens) en daar proef ik een sfeer zoals jezelf al omschrijft.
    Ik weet het en ik vertel het je niet.
    Ik heb hier een boek waarin jouw vragen beantwoord worden, maar ik zeg niet dat dat boek bestaat.

    Heel zielig, maar je doet er weinig aan.
    Kijk, dat je van een programmeerbaar IC het programma niet vrijgeeft als je er maanden aan gewerkt hebt begrijp ik, maar de gassproeier diameter geheim houden welke je gebruiken moet als je zo en zoveel kW aan gas hitte nodig hebt is geen raket wetenschap.

    (verder heb ik wat tegen titels en nog meer tegen mensen die pronken met dat ze ING IR en DR en bachelor en master weet ik veel zijn, terwijl ze nog niet fatsoenlijk een hamer kunnen vasthouden.)
    grt Harm
     

Deel Deze Pagina