Dinsdag = LB-dag in Groningen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door DHZ, 19 jul 2016.

  1. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Het bestaat ..
    - een zelfgebouwd modelvliegtuig
    - het letterlijk in de hand houden van het vliegende model dat ALLE aandacht opeist
    - de nimmer ophoudende uitdaging "lukt er nog meer?"
    - de fascinatie voor het historische aspect (ontwerpers, ontwerpen, materialen)
    - een mooie omgeving
    - de plezierige omgang met gelijkgezinden

    Op dinsdagmiddag, mits het niet te hard waait en ook niet regent, zijn er L/B-liefhebbers te vinden op het veld van Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken. Zo ook op 19 juli 2016. De plaatjes laten zien wat er zo al de lucht in ging ..

    Website van de club: http://www.mso-stadskanaal.nl/

     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.367
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    In Almere is er eigenlijk geen vaste dag.
    Wij kijken naar de lucht en naar de to-do list voor de betreffende dag en dan 'giet it oan' of niet natuurlijk.
    Maar mocht ik op een mooie dinsdag in de buurt van Stadskanaal moeten zijn dan leggen we wel iets F2B-achtigs in de auto...
     
  3. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Omdat het op 26 juli mooi vliegweer was en het MSO-gras er zoals altijd prachtig bij lag, werden de L/B motoren weer gestart.
    Klaas had in de afgelopen week weer "even" een "plank"-model gebouwd en bekleed met een restantje folie geschonken door een mede clublid. Door zonlicht beschenen liet deze kleur zich niet door de camera vastleggen maar het model vloog als een mes.
    Zelf nam ik mijn Russisch beginnersmodel mee - een loodzware karikatuur van een Polikarpov PO2. Meer dan rondjes draaien en wingovers kan het ding niet, maar het doorstaat zware crashes en de MK-17 motor vormt een leuke afwisseling. MK-17's zijn vrij makkelijk verkrijgbaar en lopen goed - deze verdient een betere kist dan waar hij nu aan vastgeschroefd is.

    De "line up" - s.v.p. NIET OP DE LIJNEN STAAN!

    De magisch groene combat kist van Klaas

    Polikarploff - een bouwdoos uit de USSR en zo sterk als een Lada
     
  4. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Vandaag geen plaatjes want censuur: Klaas heeft niet gevlogen want geen prik in de accu en mijn Record Trainer ligt weer doormidden dankzij vlagerige wind en een nukkige motor. Deze motor is een revisieexemplaar dat ik graag als reserve voor wedstrijden wil prepareren.
    Wat is het geval? Bij het choke-en steeds veel lucht in de brandstofslang. VEEL primer nodig om te starten. Wanneer de motor eindelijk loopt dan kan het soms even heel goed gaan maar dan ineens weer niet. Heb veel aan de sproeierbuis zitten prutsen (andere stand van het sproeiergaatje in de venturi) maar niets hielp.
    Bij thuiskomst ging de Record Trainer weer uitelkaar om de romp te kunnen lijmen. Toen ik de Webra los in de hand had merkte ik dat de achterdeksel van het carter los zat. Dat lijkt mij een goede verklaring voor alle verschijnselen rondom het lastige starten en de onregelmatige loop.... Soms moet de romp doormidden opdat je de motor begrijpt. Blijft de vraag of de carterdeksel nu met een papieren pakking of met wat van dat nare spul gezekerd moet gaan worden. Zijn er lezers (die het weten)?
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.367
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ja, even de maat nemen van het achterdeksel, en dan met of een passer of een cirkelschabloon het juiste gat maken in een stukje tekenpapier (>100g/m2) over het achterdeksel schuiven en de buitenkant op maat maken. Geeft niks als er nog een randje uitsteekt, zolang er maar overal een streepje papier tussen carter en deksel zit....
     
  6. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Dankjewel, Bruno!
    Een bekende motor guru belde mij met de suggestie om een beetje teflon tape te leggen over de laatste mm's van de schroefdraad van het deksel, erop lettend dat er geen teflon in het carter terechtkomt. Aldus gedaan en nu nog kijken hoe het zich houdt.
     
  7. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    16 augustus 2016
    Voor de verandering een late middag + avond sessie met PP erbij.
    PP bracht een bonte verzameling met zich mee en stelde deze netjes op langs het hek:

    Er zitten geen "showcase queens" bij - sterker nog, bij sommige modellen doen de veldreparaties van jaren geleden nog steeds dienst zoals bij de "Jaguar" combat kist

    Eigenlijk is het een internationaal gezelschap en niet alleen voor wat de herkomst van de motoren betreft. Hieronder een onbekend Nederlands ontwerp met Fora motor, een Tsjechisch model met MVVS motor en een "Blue Pants" uit de UK met ED 2.46 cc (De "Blue Pants" is een Belgisch ontwerp).

    Klaas nam onder andere een van zijn twee "Coy Lady" modellen mee, niet met McCoy motor maar met de beroemde Fox 35 stunt motor.

    Een geweldige dag had ik niet voor wat het vliegen zelf betreft want mijn arme Record Trainer kreeg de wind weer onder de buitenvleugel bij het opstijgen en dat resulteerde weer in een groundloop met een kapotte romp tot gevolg. Dus verder alleen wat rondjes gedraaid met de VT Air Racer waarvan de motor erg onzuinig loopt. Andere motor, grotere tank of probleem uitzoeken - altijd wat (te doen) in L/B-land!
     
    classicracer vindt dit leuk.
  8. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.404
    Locatie:
    Gouda
    Naast het veld waar nu de WK F5B wordt gevlogen ligt een CL baan.
    Vandaag weer eens het geluid van een 2.5 cc speed kist gehoord. Heerlijk.
    Eerst alleen maar eventjes wat geluid, daarna met een betere afstelling steeds beter tot hij na een paar pogingen lekker 15 rondes in resonantie kwam.
    Kon hem jammergenoeg niet zien vliegen omdat ik op dat moment wat trainings vluchten moest/mocht ondersteunen.
    Maar het (voor mij) oude gevoel dat ik had als supporter in Genk en Luik kwam weer even boven.
     
  9. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    23 augustus 2016


    "Double Trouble" is de naam van een Douglas Invader die ik in de 80-er jaren in Engeland (Duxford) zag vliegen en ik moest er direct weer aan denken toen ik Klaas' fraaie model bij mijn aankomst in het gras klaar zag staan. Ik heb lang moeten zeuren maar eindelijk was het zo ver en kon ik mij gaan verheugen op de dreun van synchroon lopende motoren! Heel spannend voor Klaas, want hij had er nog nooit eerder mee gevlogen. Puike weersomstandigheden: goed zicht, lekker warm en weinig wind. Maar Klaas was aan het dralen met het uitrollen van de lijnen. Of ik misschien niet als eerste wilde vliegen. En toen zag ik hoe lang het gras was en begreep ik dat Klaas geen zin had om zijn pronkstuk als grasmaaier in te gaan zetten. Oh well..


    De Mustang Ace afgetankt. Thuis had ik bij het brandstofmengen gezien dat er iets vreemds was met de lampolie restanten die ik aan het opmaken was: in de papieren filter bleef een gelei-achtig goedje achter en de gemengde brandstof leek een moeilijk oplosbaar deel te bevatten. De Super Tigre motor startte redelijk snel en liep goed en dus stegen wij op. Na een rondje over het veld sloeg de motor plotseling af. Na drie poginngen besloot ik om over te stappen op een restantje oude brandstof en daarna ging alles naar wens.

    Toen wij Klaas' Coy Lady wilden startten bleek zijn startaccu (weer) leeg te zijn. Geen andere nitro gebruikers te bekennen want de wereld is snel aan het veranderen en dus ook geen leen accu voorhanden. Zulk mooi weer en dan niet kunnen vliegen. Eerst het gras, nu de accu: double trouble! Het moet gezegd worden, Klaas blijft in dat soort situaties altijd een heer - geen onvertogen woord.

    De middag werd afgerond met het opstoken van mijn laatste restjes oude brandstof in de opnieuw herstelde Suls Rekord Trainer. De Webra Rekord loopt als een Jekko maar met het warme weer moet de compressie écht een beetje terug om oververhitting te voorkomen.

    Toen Klaas en ik om een uur of vijf in de autos stapten waren wij maar nét op tijd want uit het niets dook er een enorme hond op en hij had er zin in! Eigenlijk wilde de hond Klaas het wegrijden verhinderen maar toen verscheen de bazin van het beest: kort haar, strakke outfit, blote schouders en armen met veel tattoo's - Double trouble!
     
  10. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    30 augustus 2016

    Perfecte weersomstandigheden, kort gemaaid gras en een nieuwe startaccu. Vandaag moest Klaas' Invader de lucht in en hij stond al op de startbaan toen ik in bij het veld aankwam.

    De twee OS motoren had Klaas snel aan de praat en de spanning steeg. Om de binnenmotor als laatste af te laten slaan was het zaak om de tank hiervan nog even onder het draaien tot de nok bij te vullen, maar het gevolg was een flinke snijwond in zowel wijsvinger als brandstoffles. Double Trouble is geen loze kreet!
    Met de piloot in het verband en een geleende brandstoffles werd de Invader opnieuw afgetankt en gestart (nu door mij). Het is nogal spannend om een motor met de hand te starten terwijl op 30 cm afstand er al eentje ronkt. Als rechthandig mens ben ik genegen om de binnenmotor als eerste te laten draaien zodat ik geen draaiende buitenmotor onder mijn linkerarm hoef te ontwijken. Het gevolg is dat de tank van de binnenmotor als eerste leeg zal raken - mits ik hem onder het lopen navul. Van dat navullen kwam niets terecht en de Invader werd losgelaten in de wetenschap dat de eerste vlucht zou worden afgesloten op alleen de buitenmotor. Vermeldenswaard is dat de buitenmotor niet naar buiten is gericht om zijtrek te leveren.

    De eerste vlucht van de Invader verliep voorbeeldig en toen de binnenmotor als eerste afsloeg draaide het model niet naar binnen. Of Klaas daarbij flink achteruit liep weet ik niet omdat mijn ogen op het vliegtuig gericht waren. De relatief kleine wielen (het is tenslotte een schaalmodel) bemoeilijken het landen op gras maar er gebeurden geen ongelukken. Al-met-al een welverdiend succes voor Klaas.

    Zelf had ik kort voor vertrek van huis een vers mengsel voor mijn diesels geprepareerd. Het mocht niet baten want in de knijpfles zag het er alweer geschift uit en mijn beste Webra Record kon er niets mee. Waarschijnlijk te oude restjes lampolie gebruikt. Zo kon ik weer inpakken zonder een vlucht gemaakt te hebben.

    De middag werd afgerond met de Fox 35-aangedreven Coy Lady van Klaas. De Fox start goed en kan mooi viertakten en tweetakten maar nog niet op de gewenste momenten. Dat is voor de volgende keer.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.367
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Goed bezig, mannen!:thumbsup:

    Brengen jullie al dit moois ook mee naar Almere, op de 2e LB dag?
    Ik zorg voor wat goede dieselpeut, dan gaan we die Webra's eens even leren wie de baas is....:yes:
     
  12. Bell-crank

    Bell-crank

    Lid geworden:
    25 jan 2014
    Berichten:
    30

    Ja, we komen zeker, Bruno, en we nemen de meeste kisten wel mee.
     
  13. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    > Ik zorg voor wat goede dieselpeut, dan gaan we die Webra's eens even leren wie de baas is..
    Heel aardig van jou, Bruno!

    50 jaar geleden kon ik met succes dieselbrandstof mengen, dus wat ging er dan nu mis? Het is simpel - ik heb mij laten misleiden door gemakkelijke praat over het gebruik van lampolie :hammer: Dat kan namelijk niet - het recept schrijft zuivere petroleum voor.

    Groet,
    JW
     
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.513
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Minimaal 99% parrafin is "zuivere" petroleum. Maar petroleum is niet niet altijd "zuiver".
    Als je brandstof schift is de oorzaak bijna altijd de wonderolie. Een fles wonderolie die ooit bevroren is geweest, of in direct zonlicht heeft gestaan zal schiften.

    Mvg,

    Jo
     
  15. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Dank voor je interessante reactie, Jo.
    De lampolie was de enige onbekende factor in mijn twee mislukte brouwsels en inmiddels is het bewijs rond.
    Mijn problemen ontstonden toen mijn 40 jaar oude (!) voorraad petroleum opraakte. Ooit in een jerrycan uit een enorm vat getapt bij een kolenboer. Man, wat rook dat goed.

    Groet,
    JW.
     
  16. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    6 september 2016

    Heel zonnig weer maar meer wind dan voorspeld. Telkens weer snap ik niet dat er niet meer mensen komen vliegen! Klaas had kleine aanpassingen verricht aan de tank van de Coy Lady in de hoop dat de Fox 35 beter van vier- naar tweetakt zou schakelen. Zelf had ik een vers dieselmengsel bij mij, nu gebaseerd op "geurloze" petroleum.

    Het geheim van de Fox 35 afstelling hebben wij deze middag niet ontdekt. De koude start is prima, de warme onmogelijk. Zijn er lezers die kunnen uitleggen waarom deze motor het vertikt om warm gestart te worden? Verder is de verlangde viertakt-tweetakt modus ook niet bereikt, doch meerdere kalme pruttelvluchten met flinke rookpluimen.

    Op de nieuwe dieselbrandstof wilden al mijn diesels weer goed lopen.
    Na oververhitting, twee weken geleden, heeft mijn beste Webra Record een vastgelopen contrazuiger. Er kon nog mee gevlogen worden maar het zal verholpen moeten worden.

    De Record motor van mijn nieuwe Suls Trainer is een oudje waarvan ik de compressie niet geweldig is en de compressie schroef zich niet graag laat borgen. De eerste vlucht van de nieuwe trainer bestond uit een volledig circuit taxiën en een tweede circuit op geringe hoogte. Weinig vermogen, een licht model en wind: ik was blij dat de moter er snel mee ophield.

    Tenslotte nog de Mustang Ace weer geprobeerd. De Super Tigre liep fantastisch en er werd maar weer eens een looping geprobeerd: Ik moet zeggen dat ik steeds minder hoogte tekort kom en dat de kist ijzersterk is.

    De plaatjes zijn allemaal van Klaas, waarvoor dank.
     
  17. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Hulshout België
    De plaatjes zijn (voor mij) niet meer zichtbaar :(

    Groeten Jef
     
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.513
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Inderdaad, niet zichtbaar....

    Groeten,

    Jo
     
  19. Bell-crank

    Bell-crank

    Lid geworden:
    25 jan 2014
    Berichten:
    30
    Ook voor mij zijn de plaatjes niet (meer) zichtbaar. Klaas.
     
  20. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Excuses voor het ongemak, geachte lezers! Mijn ICT-werkstukken lijken net zo beroerd als die van mijn modelbouw:hammer:Het album gaf het kenmerk "openbaar" aan, maar ik had kunnen weten dat het natuurlijk precies andersom was. Tenslotte loopt een Webra diesel soms ook zomaar achteruit - je moet BLIJVEN OPLETTEN.
     
    dieselracer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina