Hoe komt het toch dat lijnbesturing zo uit de gratie is geraakt bij het volk? Dit is toch geweldig allemaal..
Daar wil ik wel wat van mijn opvattingen over kwijt.
Hier een aantal factoren -zeker niet de enige- die dit volgens mij hebben veroorzaakt:
1. Luchtvaart an sich is niet 'cool' meer.
In de jaren '50, '60 en zelfs nog '70 zat er in luchtvaart nog ontwikkeling in de zin van 'groter, sneller, verder'. Nu is het meer van hetzelfde, efficienter, maar dat is het dan ook wel. Ga maar na, pas met het verschijnen van de A380 is er naast de 747 een tweede echte jumbojet bijgekomen. Vliegen is voor de burger een routine geworden, niks bijzonders meer. De fascinatie met iets dat op eigen kracht door het zwerk gaat is vrijwel weg. Verschoven van echte naar denkbeeldige dingen (bijv. videogames). In zo'n wereld horen wij niet er niet bij. Wij zijn namelijk niet nep, maar echt.
Hetzelfde verschil als dat tegenwoordig veel mensen gewend zijn aan yoghurt met synthetische kleur- en smaakstoffen, daarentegen yoghurt met een handvol echte bosbessen of aardbeien voornamelijk 'zuur en raar' vinden smaken.
2. Het verloren gaan van vliegplekken dicht bij huis.
Lijnbesturing kwam met name op in de stedelijke gebieden, omdat men daar geen grote, open vlakten had die voor Vrije Vlucht noodzakelijk zijn. LB heeft zich vanuit Engeland (die het weer van de Amerikanen hadden) over Europa verspreid. Met name de 'greens' en 'schoolyards' waren de ideale plek om de sport te ontwikkelen en omdat het in 1. aangeroerde nog niet had toegeslagen, trok men ook de aandacht van niet-modelvliegers.
Ook in Nederland waren stadsparken en sportvelden prima, beschikbare LB accomodaties voor de stedelingen die niet binnen redelijke tijd een VV terrein konden bereiken.
Daar kon men steevast rekenen op belangstelling en waardering van willekeurige passanten.
Als men tegenwoordig geluk heeft wordt men van die plekken hooguit weggestuurd... De assertieve burger bedient zich liever van hardere middelen om zijn gebrek aan inlevingsvermogen -en daarmee waardering- te laten blijken.
Het gevolg is dus dat het grote publiek (afgezien van die 3 man en een paardekop die toevallig langs een modelvliegveld komen) er niets meer van te zien krijgt. En wat men niet ziet, bestaat niet.
3. De waardering voor mensen die echt iets kunnen maken is hard achteruit gehold.
Iets zelf maken was in genoemd tijdvak nog heel gewoon. Je hebt altijd mensen met twee linkerhanden gehad, maar na 1980 lijkt het mij een epidemie te worden. Kijk maar naar de gemiddelde bouwkwaliteit van het eerste model van een leerling RC vlieger. Die is vaak diep triest, en dan niet zo'n beetje ook.
Ik heb beginnende RC vliegers meegemaakt die nog geen 3 seconden in een rechte lijn konden vliegen met hun schots en scheef in elkaar geplakte ARF schuimpje massaproduct, maar ondertussen hun neus ophaalden voor een keurig, zelfgemaakt houten LB modelletje 'dat alleen maar rondjes kon vliegen, waar dus niets aan was'.
De vraag 'Hoe heeft u dat gemaakt?' is allang geleden vervangen door 'Wat kost zo'n vliegtuig en waar koop je dat?' Ik heb jongeren vol ongeloof horen uitroepen: 'Zelfgemaakt? Dat kan niet!'
4. De absolute afwezigheid van kennis over LB bij de meeste clubs.
Eigenlijk is dat de nekslag voor een bestendige ontwikkeling.
Vraag op een gemiddelde club wat nodig is om te beginnen met modelvliegen en in de opsomming komt altijd wel ergens het woord zender voor. Er zijn inmiddels al weer generaties modelvliegers opgegroeid die werkelijk niet beter weten.
En het ergste, deze onvolledige kennis voor waarheid doorgeven.
Hier op aangesproken wordt men vaak helemaal niet graag en rechtvaardigt zichzelf dan door LB als uiterst minderwaardig af te schilderen.
Ook eindeloos gezeur over het geluid door nota bene clubleden duidt ook op zo'n schrijnend gebrek aan kennis en inlevingsvermogen.
Voor het clubhuis gezeten wil men vooral het geluid van modelvliegtuigen niet horen. Volgens mij kun je voor dat laatste dan beter niet naar een modelvliegclub gaan....
Iedereen die een beetje nadenkt, ziet in dat LB geluid veel minder ver draagt vanwege de geringe vlieghoogte.
Dat een RC model op een kilometer afstand nog te horen is bij dezelfde geluidsdruk blijkt ineens geen enkel probleem.
Het kan nog stukken beter met de collegialiteit. Maar het kan niet altijd van ons komen....
Gelukkig kom ik nog steeds uitzonderingen tegen, echte modelvliegers die meteen onderkennen dat LB (net zoals VV en RC) een waardevolle tak van de sport is. Voor hen haal ik alles uit de kast om hun inzicht te bevestigen.