Direct Drive CP heli (T-Rex)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door sietse, 24 mei 2006.

  1. Heb je geen koeler plekje voor de regelaar, zo bovenop de accu lijkt mij niet de beste plaats.
    Nu kan de boog kan niet altijd gespannen staan, en we willen hem graag zien. Dus woensdagavond Delft?
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Valt sowieso in het niet vergeleken met het effect t.g.v. de hoofdrotor.

    @Sietse
    :worship: :worship: :celebrate:
     
  3. go4air

    go4air Guest

    WOW Trex in wispher mode je hoor alleen de bladen en de tail gear nog maar wat een sound.

    toppie Sietse geweldig project dit is modelBOUW :pim:
     
  4. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Dikke vette CONGRATS, Sietse !!!
    Die sound op +/- 1:47....amazing. 8O

    mvg, Z
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    thnx :).

    Op 2:35 gaf ik trouwens ff flink pitch. gelijk uit beeld, alleen begon mijn vader (filmde) daarna uit te leggen dat dat niet te volgen was... Nou, toen ik het filmpje aan het monteren was moest het geluid wat versterkt worden om hem goed te horen (niet dus :D). Alleen toen me pa er doorheen kwam leek het wel een stadion speaker... :roll:. daarom heb ik hem daar ff geknipt :).

    Das dus mid stick, bijna 2500RPM (65% gas, 0°pitch)

    Gascurve is nu: 0-65-100
    Pitchcurve is nu 45-45-100

    Eens kijken of ik naar delft kan... :roll:
     
  6. aviador

    aviador Guest

    wanneer komt de 100 100 100 100 100 gascurve?? :D :lol:
    2 weken later naar delft kan misschien ook, dan kan ik er in iedergeval ook bij zijn :p
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    misschien later... :roll: 100% gas met 0° pitch word wel hard gok ik... tis wel een plastic kop met houten blaadjes (335) :D.
    Naja, doe ik nog wel :).
    Wil meer testen, maar moet ik wel eerst ff wat tijd hebben.

    Beetje erg druk nu, wordt waarschijnlijk op z'n snelst de meeting over 2 weken idd...
    Oh ja, mag jij hem ff inverted testen oscar ;)


    Ik was eigenlijk van plan pas verder te posten als ik weer meer gegevens had, Ron niet :) lol
    thnx Ron.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=522526&page=3#post6737275
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=522304&page=2#post6737267
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb niet meer gegevens gepost, filmpje is bedoeld als teaser :)
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Na aardig wat leuk rondgevlogen te hebben en zelfs geprobeerd een rompje er voor te maken, ging ik toch maar weer eens klooien met de gascurve. Bleek dat hij nog vanaf 60 omhoog liep. niet ideaal dus. Motor werd ook af en toe best warm.
    Heb ook nog geprobeerd om met een flink laag toerental te vliegen. op het gegeven moment kon ik leuk hoveren, maar als ik een stoot pitch gaf, dan stallde de bladen meteen :). de motor ragt ze er wel door...
    Uiteindelijk teruggezet naar 100%. Nu leek hij wel weer lekker te vliegen, wel met minder toeren dan met de curve van 60 tot 100... raarrrrrrrrrrrrrr.
    Had mijn nieuwe datalogger erop zitten.

    [​IMG]

    1e stuk is beetje leuk rondvliegen met een paar keer vol pitch. gas volgens mij constant op 100%. daarna ff stil gestaan en daarna nog wat gefladderd en met de curves zitten klooien. Moet mijn RPM metertje nog een keertje installeren.

    Maar goed. blijkbaar is er toen toch iets mis gegaan.... :roll:
    [​IMG]

    Hij vloog nog wel, maar minder dan eerst. Beetje kortsluiting in die 2 statorpooltjes :(. aardig gebakken draadjes. Denk dat ie die dan als 1 wikkeling ziet, werkt dus alsnog wel. maar minder goed dan eerst natuurlijk.

    Heb nu alle wikkelingen weer eraf gesloopt en zit nu te twijfelen of ik weer met 1mm draad ga wikkelen, of dat ik ga proberen om met iets dunner draad meer wikkelingen erop te krijgen.
     
  10. KriZ

    KriZ

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    686
    Ik heb dit topic net eens even helemaal doorgelezen (had ik nog niet gedaan :oops: ) en wil toch even zeggen dat ik het heel erg knap vind wat je hier laat zien. Prachtig geluidje ook :thumbsup:
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    THNX :).

    Moet nog een keertje een beter filmpje maken. Komt nog wel een keertje. word nu vaker mooi weer.

    Had trouwens dacht ik nog geen pics gepost van mijn zelfbouw depron klooirompje:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Achterkant heb ik er nu weer vanaf gehaald. Voorkant heb ik nog wel als een soort standaard kapje :). scheelt al veel in de zichtbaarheid!

    Ik heb trouwens ook afgelopen woensdag de nieuwe riemen uit amerika gekregen van Charles. THNX!
    Met deze lange riem zou ik een normale staartbuis van de T-Rex XL erop kunnen zetten om de staartbladen helemaal ver vrij van de hoofdrotor te laten draaien. Dit heb dus ook maar gedaan :D. Enige is dat mijn berekende riempje nog ietsjes te lang bleek te zijn. Door de staartbevestiging achter een beetje creatiever te maken is het toch gelukt. Ziet er gelijk een stukkie groter uit :)
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    nieuwe wikkeling begonnen :).
    had 8 wikkelingen. Zat nog heeeel klein beetje ruimte tussen en volgens mij kan hij nog ietsjes zuiniger vliegen. En dan continu op 100% gas. Hij vloog nu ook al redelijk op lager gas. Oftewel. Proppen met dat 1mm draad! :D

    9 wikkelingen :)

    [​IMG]

    dat wit op het draad is trouwens alleen maar wat glasvezeltroep van mijn glasvezelstokje dat wel erg snel stuk gaat bij het aandrukken van dit extreem dikke draad. Lijkt wel op massief stafmateriaal... :roll:
     
  13. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    Je laat er geen gras over groeien zeg!

    Dat je die extra wikkeling er ook nog opkrijgt! Meet je eigenlijk of de isolatie niet beschadigd is? Heb zelf de ervaring dat die snel kan beschadigd raakt met dat dikke draad. Ben benieuwd naar het resultaat.

    Charles
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik meet niet tijdens het wikkelen, wel erna.

    Naja, gewoon ff tijdens het middageten bammetje eten en tandjes wikkelen :).
     
  15. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    mooi man nog meer wikkelingen ben benieuwd hoe dat straks loopt :thumbsup:

    groet,

    Roy
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ik ook. Voorlopig ben ik nog ff aan het wikkelen :).

    Net weer 4 pootjes gewikkeld. 8 gedaan, nog 16 te gaan... pfoei, krijg kramp in me hand...

    maarrrrrrrrrrr, heb wel mijn afstudeerpresentatie overleefd! nog 2 vakken halen en dan ben ik helemaal klaar met school :)
     
  17. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    Wat een productiviteit kunnen we wel niet verwachten als je klaar bent met je studie! :lol:
     
  18. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    ja....wacht maar af de wereld gaat dan met sprongen vooruit :wink: nouja iig. als het om modelbouw gaat dan
    schiet mooi op Sietse :thumbsup:

    groet,

    Roy
     
  19. aviador

    aviador Guest

    gefeliciteerd sietse! :proost:

    wat je trouwens ook nog kan proberen voor je kapje op je t-rex, een houten mal maken en dan een plastic fles eromheen doen. dan leten krimpen boven het vuur en je hebt het. ben ik ook van plan voor mijn t-rex.
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    goed idee idd, had ik ook al eens aan gedacht voor kleinere kapjes.

    Had trouwens net de wikkelingen af. beetje teveel geweld gebruikt om die 9e wikkeling er elke keer tussen te frutten, want 5 van de 6 draadjes gaf kortsluiting met de stator :(. hoppa. alles weer eraf....
    volgens mij heb ik nu zelfs niet meer genoeg draad over om het netjes weer met 1mm 8wikkelingen te doen....
    heb nog wel iets van 0.7mm liggen. Misschien 15 wikkelingen en dan in delta schakelen. eens kijken wat erop past.
     

Deel Deze Pagina