Direct Drive CP heli (T-Rex)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door sietse, 24 mei 2006.

  1. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    aah balen dat is altijd kl*te ik ben op zo'n moment dan altijd wel in voor een pauze :wink:
    maar wat zou nu het voordeel zijn van een dunnere draad en meer wikkelingen?

    groet,

    Roy
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    makkelijker te wikkelen.

    KV moet je hetzelfde kunnen houden als het goed is.
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Heb nu 2 laagjes CA erop gesmeerd en in laten drogen. kijken of dat een beetje isoleert...

    Hier nog een foto van de 9 wikkelingen (die na 3 sec weer eraf konden :( )
    [​IMG]
     
  4. rixo

    rixo Guest

    Wat een mooi project Sietse. Door jouw heb ik ook wat inspiratie gekregen. Ik ben van plan om de SJM-400 v2 aan te passen. Het is de bedoeling dat de belt net als bij jouw om een 50T poelie op de hoofdas komt.
    Origineel zit op de SJM een 302MXL 2.5 width belt. Van een oude printer heb ik vreemd genoeg een “Fair Belt 365mxl” die korter is. Weet jij hoe dat zit? Zou het misschien mogelijk zijn om door een buis met een binnen diameter van 10mm een 3mm brede belt te doen? (i.v.m. met de verkrijgbaarheid). De poelies lijken breed genoeg!

    Ps. Ik hoop dat ik jouw topic niet teveel vervuil.
     
  5. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    Met de cijfer aanduiding wordt meestal het aantal tanden aangegeven. Steek (lengte riem al zou je hem doorknippen) is dan bij MXL-profiel 2,03*aantal tanden. Of de 3mm past in een 10mm buis is natuurlijk afhankelijk van de diameter van de heck-poelie. Zover ik het kan bekijken gaat bij de SJM de orginele tandriem net aan door de buis. Mogelijk gaat de riem bij 3mm aanlopen. Er is iets te winnen bij het "knijpen" van de riem na de 50t poelie.

    Ik heb met Sietse via Caldic-NL http://www.caldic.com/ bij SPD-si in de U.S. https://sdp-si.com/eStore/ een aantal tandriemen besteld. Het duurde een maand en kost je geloof ik 16 euro aan administratie kosten. Hebben wel een héél groot assortiment aan (mxl) tandriemen (van 155 tot 1189! tanden). Je geeft aan Caldic op wat je wilt hebben en ook de betaling loopt via Caldic.
     
  6. rixo

    rixo Guest

    Op de SJM zit een 10T heck-poeli. De snaar loopt door de 90 graden draai van de snaar niet in het midden maar tegen de zijkant. Tussen de 2 zijkanten zit 4mm, dat lijkt me op zich genoeg om een 3mm snaar door te laten lopen. Immers bij een bredere snaar zal hij niet verder uit het midden gaan lopen. Wat ik me afvraag is wat de binnen diameter van een T-rex staart buis is en hoe breed en hoeveel tandjes de heck-poelie heeft?

    Edit: Sietse kun je aangeven wat de maten zijn van de 50T poelie van helidirect?
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    of de 3mm snaar erin past kan je makkelijk testen lijkt me. Je heb toch die snaar uit de printer? Prop hem er eens in en je weet het :).

    diameter minimaal is 31.5mm, buitenmaat (randje) is 34.5mm (±).
    Dikte is 5mm.

    Verder zit er natuurlijk nog een hubje enzo aan, maar daar kan ik nu ff niet goed bij. Heb hem ook op een DF36 zitten. Binnenkort krijg ik daar een tandwieltje voor binnen en dan moet die dus ook weer uit elkaar. dan zou ik eventueel nog extra kunnen meten als het nodig zou zijn.

    Een T-Rex staart heeft als buitenmaat 12, binnen 11


    oh, enne, Welkom op het FORUM!!!
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    nou... word een beetje gefrustreerd...
    Hij heeft het een tijd goed gedaan totdat een tijd geleden kortsluiting ontstond bij 2 statortandjes...
    daarna 3x opnieuw gewikkeld. De laatste had geen kortsluiting... Daarnet alles aan elkaar gesoldeerd. loopt ineens alles stroef en bagger. Regelaar wil hem ook niet oppakken... beetje langzaam draaien, meer niet...
    klereding


    draad is bijna op. misschien nog een keertje weinig wikkelingen met 0.7 draad. Dan heb ik alle ruimte en hoeft er niks gek ofzo. heb het voor nu alleen wel weer ff gehad met dat ding. frustrerend...
     
  10. Ik weet zeker Sietse dat als je de direct drive van Charles hebt gezien dat je gelijk weer zin krijgt.
     
  11. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    Neem a.s. woensdag in iedergeval mijn DD-bouwsel mee, dat gaat wel goedkomen met Sietse! Gewoon een tijd(je) laten rusten en weer oppakken.

    Ik schat dat ik mijn motor wel 10 keer opnieuw heb moeten winden voordat hij kortsluitings vrij was en hij goed draaide. Ook erg leuk: je laatste stuk draad waar je dacht dat je het net ermee zou redden, 15cm te kort blijkt te zijn :(

    Charles
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    jupjup.. komt wel weer goed. heb het nu alleen ff helemaal gehad... Misschien later weer.

    Ik kom wel naar de indoor woensdag. FF weer kwijlen op jouw "bouwsel" en lekker de hal onveilig maken met wat andere vliegende objecten...
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    sow, dat "misschien later weer" van de post hierboven heeft ff geduurd....
    Al die tijd stond hij maar op de kast. Heb hem uiteindelijk zelfs wel wéér opnieuw gewikkeld. Daarna liep er alleen iets aan waardoor ik hem zelfs niet echt getest had. Weer een tijd stof staan vangen dus...

    Laatst goedkoop een plastic rompje voor een T-Rex gekocht. Nou, dan is een Direct drive natuurlijk wel het mooiste! Lijkt me namelijk dat zo´n rompje een aardige klankkast gaat worden voor de tandwielherrie...
    FF verder geknutseld met mijn DD en ja hoor, loopt weer mooi! Zit nog wel wat gewiebel in de rotor, maar daar moet ik gewoon nog ff naar kijken. Zitten nu simpele tp 9gr servootjes op en een walkera gyro. Net ff gehoverd in de tuin en het werkt weer prima!
    Ik had alleen niet zo´n zin om met die plastic kapjes te gaan klooien, dus die heb ik maar als malletje gebruikt om een glasvezel versie ervan te maken :). daar kan ik een stuk meer mee dan met dat stomme plastic!
    hopelijk echt binnenkort dus weer wat meer nieuws... Zit alleen nog te twijvelen over de kleur en het landingsgestel... Of gewoon maar de skids houden, of echt naar wieltjes gaan...
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Gast, die DD is GROOT! Hoeveel KV heb je op gemikt, 100? En hoeveel watt trekt ie nu in hoover?
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    uhms, weet ik eigenlijk niet :).
    in het begin wel met 1mm draad gewikkeld om genoeg toeren te hebben op 3S. Toen zat ik rond de 2600 dacht ik. Die fikte alleen eraf en na veel geklooi nu maar met wat dunner gewikkeld. meer wikkelingen ook, dus lager KV. Heb hem nu kort test gevlogen met 4S2200. klonk al een stuk beter! Binnenkort misschien ook een betere gyro erop en dan kan ik eindelijk met het kapje verder.

    De motor is idd erg groot. Gebouwd naar de tips van Ralph Okon (powercroco.de). Na er flink mee gevlogen te hebben denk ik dat hij beter 2 stators hoog kan zijn. dus 2/3 van de dikte van wat hij nu is.
     
  17. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    hoei, ff weer een update.
    De DD T-Rex was met 4S2200 wel max beladen en nog wat zwabberig enzo. Daarbij wilde ik eigenlijk het kapje van hierboven er omheen bouwen. maarja, GY401 en goede servo gekocht, maar daarmee past het kapje weer helemaal niet. Toen dacht ik, misschien de servo in het frame monteren, maar op die plek is er al bijna geen frame meer over door de motor....
    1,2, hop! andere oplossing :).
    Vond via helidirect-ebay erg goedkoop een HDX500SAH. Perfecte versie voor de DD motor die ik nu heb volgens mij. Lekker wat groter en volgens mij trekt die motor dat wel.
    Ben hem nu aan het opbouwen en past allemaal aardig. Motor loopt alleen nog wat aan door enige speling hier en daar... Verder moet ik nog even wachten op een nieuwe paddlestang.. ("klein" foutje bij het reversen waarbij mijn hand de paddles zoek heeft gemaakt....)

    Zo zat het in de doos, hoef niet veel meer te doen en alles is best netjes in elkaar gezet!
    [​IMG]

    Motor ingebouwd, servo, alleen nog de gyro. hier is de paddlestang al naar de eeuwige jachtvelden... :(
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb op de T-Rex eerst nog toerental gemeten. Was iets van 2050 op een bagger 3S. Die zakte in naar 10.3 volt. Dan kom je dus op 200KV. Een goede lipo moet op 11.1 volt kunnen blijven volgens mij en dan zit je op in ieder geval 2200rpm. Moet lukken denk ik. Het is geen 3D machine en dat wil ik ook niet. Enige doel is rustig en lang vliegen, maar vooral zo stil mogelijk :).


    De DD 4#3 gaat trouwens ook de goede kant op!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Nieuwe paddlestang, dus nu vliegklaar. zo ff testen:
    [​IMG]

    4#3tje opnieuw gewikkeld, 29ipv 33 wikkelingen, 0.3mm draad, ster. zit nu alleen te klooien met een baggergirootje....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ff getest in het donker hoveren...
    Op 1x 3S2100mah TP Pro lite. Want ik heb 2 stekkertjes aan de regelaar zitten om 2 accu's paralel te zetten... maar goed, er kan maar 1 accu via de datalogger... Voltage zakte daardoor wel iets meer in, maar zat toch netjes te hoveren met voldoende vermogen voor wat rondvlucht volgens mij. Trok 20 amp in hover. met 2x 3S paralel bleef hij wat beter op toeren bij pitch. Morgen dus maar ff echt gaan vliegen :).

    de brushless rpm meter gaf 1650 in hover aan, maar dat lijkt me wat weinig op zich? Naja, kan op zich wel natuurlijk... weet het niet. zou ff met een optische erbij moeten meten. Met 3S2P klonkt het wel wat hoger in ieder geval.

    In het topic van Mario met die grote e-conversie zeiden ze dat minder toeren minder vermogen kost, dus denk dat ik zo wel goede punten score voor langste vliegtijd :).

    Motor werd wel ietwat warm. misschien een fannetje erop monteren nog. kan nu bijna geen lucht doorstromen..
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Getest met 4S2200 Zippy-R. OF de accu kakt keihard in en kan het vermogen dus niet leveren, OF de voltmeting van de eagle tree staat te laag...
    Vloog wel een stukje beter in ieder geval. Blijft lekker op toeren en dit toerental vind de heli ook wel wat leuker volgens mij.

    Metingen ongeveer vanaf de grafiek gelezen:
    RPM in hover: 3S=1650, 4S=1900
    Volt in hover: 3S=10.4, 4S=12.2
    Amp in hover: 3S=22, 4S=22
    Watt in hover: 3S=230, 4S=270

    3S2P2100mah TP pro lite, wat rondvliegen. RPM meter zat beetje los denk ik en ging op het gegeven moment beetje flippen...
    [​IMG]

    4S2200 Zippy-R. stil hoveren en 2 keer een hopje
    [​IMG]

    Vliegklaar gewicht met 3S2P2100 is trouwens ongeveer 1.5 kilo. best licht vergelijken met de SE versie van Oscar. die woog 1.7 kilo.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina