Discus/2500 ARF lenger

@river1950,
Zorg dat je zwever op een vlakke tafel ligt. Hoe horizontaler hij ligt, hoe makkelijker dat je kan meten. Zorg dat tijdens het meten je zwever niet beweegt.
Teken op vleugel en stab een lijntje waarlangs je wil gaan meten. Kleef desnoods een stukje tape op de vleugel en stab.
Meet eerst langs deze lijn de koorde van de stab en vleugel.
Meet dan de afstand van aanvalsboord en vluchtboord tot aan de tafel. Meet wel ter hoogte van het lijntje of tape. Ik gebruik meestal een winkelhaak om met de meter mooi vertikaal te kunnen meten (schuin is de afstand langer hé)
Als je nu alle gegevens mooi invult in het excel spreadsheet, dan maak je volgens mij geen fouten.

@river1950,
Zorg dat je zwever op een vlakke tafel ligt. Hoe horizontaler hij ligt, hoe makkelijker dat je kan meten. Zorg dat tijdens het meten je zwever niet beweegt.
Teken op vleugel en stab een lijntje waarlangs je wil gaan meten. Kleef desnoods een stukje tape op de vleugel en stab.
Meet eerst langs deze lijn de koorde van de stab en vleugel.
Meet dan de afstand van aanvalsboord en vluchtboord tot aan de tafel. Meet wel ter hoogte van het lijntje of tape. Ik gebruik meestal een winkelhaak om met de meter mooi vertikaal te kunnen meten (schuin is de afstand langer hé)
Als je nu alle gegevens mooi invult in het excel spreadsheet, dan maak je volgens mij geen fouten.

Evert ook jij bedankt voor je adviesen en toch blijft het voor mij een moeilijk onderwerp.
Maar al doende leren we ervan.

Hoi Ilja,
Niet zo best? Ik vind het een mooi filmpje hoor. Vliegbeeld is prachtig. Klimmen is inderdaad geen probleem zo te zien :D
Als ik zo kijk lijkt er weinig mis met je Discus. Maar an de knuppels kan dat anders zijn....
Heb je je problemen nog? Dan zou ik als ik jou was gewoon eens beginnen het zwaartepunt een paar mm naar achter te leggen tot hij nerveus op het hoogteroer begint te worden. Dan netjes aftrimmen en nog eens naar je hoogteroer kijken.

Hoi Ilja,
Niet zo best? Ik vind het een mooi filmpje hoor. Vliegbeeld is prachtig. Klimmen is inderdaad geen probleem zo te zien :D
Als ik zo kijk lijkt er weinig mis met je Discus. Maar an de knuppels kan dat anders zijn....
Heb je je problemen nog? Dan zou ik als ik jou was gewoon eens beginnen het zwaartepunt een paar mm naar achter te leggen tot hij nerveus op het hoogteroer begint te worden. Dan netjes aftrimmen en nog eens naar je hoogteroer kijken.

Maar na echt 3x meten, eerst verkeerd gedaan, blijkt dat het stabilo dus toch op 0 graden
staat, volgens Lenger moet de EWD 1,5 graad zijn komt dus op ongeveer 2,5 mm onderde achterkant van het stabilo.
We blijven proberen en komen er echt wel een keer uit.

Het vlieggedrag op het filmpje lijkt goed maar wel met veel upgetrimd en 0 graad EWD
en zwaartepunt op 60 mm.
Iemand op het rcgroup forum heeft het zwaartepunt op 55mm en EWD op 1,5 graad

het komt een keer goed

Ah! Dan wordt het ineens allemaal logisch. Nul graden en het gedrag wat je beschreef kan kloppen. 4 1/5 graad en dat gedrag is niet helemaal te rijmen :D

Succes, ben benieuwd hoe het verder gaat. Jammer dat het zulk pokkeweer is.

Ah! Dan wordt het ineens allemaal logisch. Nul graden en het gedrag wat je beschreef kan kloppen. 4 1/5 graad en dat gedrag is niet helemaal te rijmen :D

Je hoort zeker hoe het verder gaat.
Wat heet pokkeweer en met zeer veel wind in het midden van het land.

Hoi vanavond werd het mooi weer klein briesje en na alles ingesteld te hebben weer een paar vluchtjes gemaakt.
2mm onder de achterkant van het stabilo gedaan, na de vlucht toch weer even meten
1,1 graad EWD, is te weinig we gaan er 3mm van maken dan zal het op 1,5 graad EWD uitkomen en het zwaartepunt ligt op 62mm,
ik vind het wel ver naar achter liggen met een vleugelkoorde van 150mm,
De Discus vliegt wel beter maar heeft een ligt pomp gedrag, hoogteroer in het midden.

groeten Ilja

Vanavond weer een paar vluchtjes gemaakt ,nu met 2,5mm onder het stabilo en staat de EWD op 1,5graad en vliegt nu goed en zwaartepunt op 61mm, tegen de wind in heeft iets neiging tot pompen en met de wind mee niet en als er geen wind is geen pompen,maar in
de bochten zakt het toestel wel een beetje weg ,moet wel een beetje up geven.

groeten Ilja

Da's mooi :D
Je hebt het over een vleugelkoorde van 150 mm en dat 62 mm dan wel ver naar achter lijkt. Maar een Discus heeft toch naar achter buigende en taps toelopende leugels? Daardoor verandert natuurlijk de effectieve koorde en schuift het liftpunt ook naar achter. Je kunt beter naar het vlieggedrag dan de cijfertjes kijken.
Bij wat je beschrijft (licht pompen en wegzakken in de bochten) zou je het zwaartepunt wellicht nog eens een mm of 2 naar achter kunnen doen.
Overigens zou het pompen niet moeten veranderen of je nu met of zonder wind vliegt en ook niet kunnen varieëren met de vliegrichting. Wat ik zelf wel herken is dat ik tegen de wind in de neiging heb sneller te vliegen (je lijkt immers te langzaam te gaan wat niet waar is, je hebt gewoon tegenwind) en met de wind mee te langzaam (je gebruikt de grond als referentie en dat is veraderlijk - je luchtsnelheid is veel lager dan je grondsnelheid als je wind mee hebt).
Ik hou het er op dat je tegen de wind in ongemerkt te veel snelheid probeert te maken. Daardoor gaat hij pompen, dat klopt. Je vliegt te snel dus hij zal stijgen - tot hij snelheid verliest en zijn neus laat zakken.

Jammer tijdens de landing de bocht iets te scherp genomen zodat de vleugeltip de grond
raakte en het toestel op zijn neus terecht kwam, gelukkig toestel heel maar de as van de motor heel klein beetje krom dus maar gouw een reserve asje besteld zal morgen wel in de bus liggen.
Dus ik moet beter opletten de volgende keer.

groeten Ilja

Nou weer even geleden maar de motor weer voorzien van een nieuwe as en het zwaartepunt verder naar achteren gelegd "62mm" en de discus vliegt nu zeer mooi en blijft nu ook langer in de lucht en geen pomp neiging meer dus zal het nu goed zijn.

groeten Ilja

Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat :D
En veel geleerd in de tussentijd toch?
Veel plezier

Vanavond even de Discus de lucht ingestuurd maar met deze sterke wind vliegt het niet zo lekker, tegen de wind en met de wind mee steeds maar weer bij trimmen om het toestel lekker te laten vliegen, dus de volgende keer met wat minder wind.

groeten Ilja

Het vliegt misschien niet lekker maar het geeft wel héél erg mooie beelden!
Je cockpit is wel akelig leeg :D

Het vliegt misschien niet lekker maar het geeft wel héél erg mooie beelden!
Je cockpit is wel akelig leeg :D

Ja dat klopt maar ik heb nog niks gevonden wat ik er in wil.

En ik heb de termiekstand in geprogrameerd kun je ook op het filmpje zien maar het werkt nog niet naar behoren ik denk te weinig uitslag van de rolroeren en hooglaag

Su-per! :worship:
Ik was enkel een beetje verrast door de persoon met de zender in zijn hand op het eind. Die zou ik geen 58 jaar geven :roll:

En als ik hem zo zie vliegen krijg ik ook zin in zo'n ding. Kan knap hard maar blijkbaar ook zeer gemoedelijk thermieken. Ziet er echt goed uit.

Back