Discus/2500 ARF lenger

Wat heb je nou gedaan? Lood voorin of achterin?

Je haalt denk ik wat door elkaar. Als het zwaartepunt te ver naar voren ligt zal het toestel de neiging hebben te gaan duiken. Dan bouwt hij snelheid op, maar doordat je stabilo ongeveer 1,5 graden EWD heeft zal dat bij toenemende snelheid de staart weer omlaag drukken. Daardoor neemt de snelheid weer af, totdat het stabilo zijn invloed verliest en zakt de neus weer. Dan krijg je dus dat pompen.

Als het zwaartepunt te ver naar achter ligt gebeurt er iets heel anders. De kist heeft dan de neiging omhoog te gaan en het stabilo krijgt de taak de staart omhoog te houden. Maar als de neus omhoog gaat en de snelheid afneemt kan het stabilo dat niet meer en gaat hij nóg verder klimmen, totdat hij overtrekt. De andere kant op, als hij begint te duiken en snelheid opbouwt zal het stabilo de staart steeds ver omhoog trekken en de duik steeds stijler worden. Kortom een zeer instabiele situatie.
Snap je? Dat verschil voel je echt wel. Met een te achterlijk zwaartepunt kun je bijna niet vliegen.

De kunst is om (met het zwaartepunt express te ver naar voren) het toestel met het hoogteroer zó af te trimmen dat het min of meer een constante snelheid en glijhoek aanhoudt, dus zonder te pompen (of heel weinig dan). Als je dat hebt ga je kijken naar het hoogteroer. Staat het up getrimd? Dan kun je het zwaartepunt een paar millimeter naar achter doen
en opnieuw uittrimmen voor constante glijhoek en snelheid. Daar ga je mee door tot hij nerveus begint te worden op het hoogteroer, een teken dat je niet verder naar achter moet met het zwaartepunt. Dan een paar mm naar voren en klaar.

Wat je beschrijft is een zwaartepunt wat te ver naar voren ligt. Om de neus omhoog te houden moet je heel veel up geven wat weerstand geeft en dus een beroerde glijhoek.

Heb je hier wat aan?

Wat heb je nou gedaan? Lood voorin of achterin?

Je haalt denk ik wat door elkaar. Als het zwaartepunt te ver naar voren ligt zal het toestel de neiging hebben te gaan duiken. Dan bouwt hij snelheid op, maar doordat je stabilo ongeveer 1,5 graden EWD heeft zal dat bij toenemende snelheid de staart weer omlaag drukken. Daardoor neemt de snelheid weer af, totdat het stabilo zijn invloed verliest en zakt de neus weer. Dan krijg je dus dat pompen.

Als het zwaartepunt te ver naar achter ligt gebeurt er iets heel anders. De kist heeft dan de neiging omhoog te gaan en het stabilo krijgt de taak de staart omhoog te houden. Maar als de neus omhoog gaat en de snelheid afneemt kan het stabilo dat niet meer en gaat hij nóg verder klimmen, totdat hij overtrekt. De andere kant op, als hij begint te duiken en snelheid opbouwt zal het stabilo de staart steeds ver omhoog trekken en de duik steeds stijler worden. Kortom een zeer instabiele situatie.
Snap je? Dat verschil voel je echt wel. Met een te achterlijk zwaartepunt kun je bijna niet vliegen.

De kunst is om (met het zwaartepunt express te ver naar voren) het toestel met het hoogteroer zó af te trimmen dat het min of meer een constante snelheid en glijhoek aanhoudt, dus zonder te pompen (of heel weinig dan). Als je dat hebt ga je kijken naar het hoogteroer. Staat het up getrimd? Dan kun je het zwaartepunt een paar millimeter naar achter doen
en opnieuw uittrimmen voor constante glijhoek en snelheid. Daar ga je mee door tot hij nerveus begint te worden op het hoogteroer, een teken dat je niet verder naar achter moet met het zwaartepunt. Dan een paar mm naar voren en klaar.

Wat je beschrijft is een zwaartepunt wat te ver naar voren ligt. Om de neus omhoog te houden moet je heel veel up geven wat weerstand geeft en dus een beroerde glijhoek.

Heb je hier wat aan?

Er zit nu geen lood voorin en ook niet achterin en die 2mm onder het stabilo is dus ook weg gehaald, als ik de discus nu op m'n standaard zet ligt het zwaartepunt op 60mm,
de discus ligt dan precies horizontaal en met deze instellingen blijft de kist ligt duiken
en komt dus niet omhoog vandaar moest ik het hoogte roer up trimmen.
ik hoop dat ik het goed uitgelegd heb.
De vraag is nu moet er nou lood voorin of niet?

Sorry voor dat ik het niet zo snel begrijp.

Je hoeft geen sorry te zeggen hoor ;-)

Als het zwaartepunt te ver naar achter ligt gebeurt er iets heel anders. als hij begint te duiken en snelheid opbouwt zal het stabilo de staart steeds ver omhoog trekken en de duik steeds stijler worden.

Ik neem aan dat hij dat dus doet.
Als hij gaat duiken en steeds harder doorzet ligt het zwaartepunt te ver naar achter óf staat je stabilo in een te kleine of negatieve hoek tov je vleugels.
Dat laatste kun (en moet!) je meten met de link die Berrie gaf. Daar moet een waarde van ongeveer 2 graden uit komen.

Als dat klopt en hij blijft duiken moet het zwaartepunt iets naar voren.

Laatst bewerkt:
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor ;-)

Ik neem aan dat hij dat dus doet.
Als hij gaat duiken en steeds harder doorzet ligt het zwaartepunt te ver naar achter óf staat je stabilo in een te kleine of negatieve hoek tov je vleugels.
Dat laatste kun (en moet!) je meten met de link die Berrie gaf. Daar moet een waarde van ongeveer 2 graden uit komen.

Als dat klopt en hij blijft duiken moet het zwaartepunt iets naar voren.

Op wat voor een manier kun je dat meten, ik zou niet weten hoe je dat doet?
is daar een slim maniertje voor of iets dergelijks

Even op die link van Berrie klikken, meten en de waardes invullen. Het is wel essentiëel dat je dat doet hoor. Als de instelhoek niet goed is krijg je hem nooit goed vliegend.

Even op die link van Berrie klikken, meten en de waardes invullen. Het is wel essentiëel dat je dat doet hoor. Als de instelhoek niet goed is krijg je hem nooit goed vliegend.

Ik heb het bestand binnengehaald en ga kijken hoe je dit moet doen, mijn duits is niet al te best maar ik ga het proberen of dit lukt.

Flächentiefe is toch de koorde van de vleugel?

Ja. Wat je moet meten is de wortelkoorde van de vleugel én van het stabilo.
Je zet de romp horizontaal vast op een werkblad (positie maakt niet uit, als hij maar niet gaat bewegen en het kielvlak rechtop staat).
Dan ga je meten.
Afstand 1 tm 4 is gemeten op het midden van de voor-en achterlijsten, dus niet de onderzijde! (is belangrijk)
= koorde vleugel
1=afstand grond - midden neuslijst
2=afstand grond - midden achterlijst

=koorde stabilo in het midden
3= afstand grond - midden neuslijst stabilo
4= afstand grond - midden achterlijst stabilo.

Als je dat invult krijg je de EWD.
Onderaan krijg je dan ook hoe dik je een plaatje aan voor- of achterkant van je stabilo moet leggen voor 0,5 graden EWD verandering.

Da's vast een fijne setup maar wel een keer zo duur als die River1950 heeft en met veel minder vermogen. Die Evodancer motor is 92 gram, die van hem 130.

Ja. Wat je moet meten is de wortelkoorde van de vleugel én van het stabilo.
Je zet de romp horizontaal vast op een werkblad (positie maakt niet uit, als hij maar niet gaat bewegen en het kielvlak rechtop staat).
Dan ga je meten.
Afstand 1 tm 4 is gemeten op het midden van de voor-en achterlijsten, dus niet de onderzijde! (is belangrijk)
= koorde vleugel
1=afstand grond - midden neuslijst
2=afstand grond - midden achterlijst

=koorde stabilo in het midden
3= afstand grond - midden neuslijst stabilo
4= afstand grond - midden achterlijst stabilo.

Als je dat invult krijg je de EWD.
Onderaan krijg je dan ook hoe dik je een plaatje aan voor- of achterkant van je stabilo moet leggen voor 0,5 graden EWD verandering.

Dit is een mooie uitleg, hieermee gaan we aan het werk ben er nog niet aan toegekomen
maar je hoort nog hoe het gegaan is

Ik ben er trouwens achter gekomen dat de Discus in GFK versie een andere achtervleugel heeft met een bol profiel of iets dergelijks zag ik op het rcgroup forum, de mijne dus ARF die heeft eigenlijk een plank
die overal even dik is erg vreemd vind ik.

Discusgfk.jpg

P6074484.jpg

en zie het verchil

Baudis 2.5m Discus 2b Build Thread - RC Groups

O ja en Baudis maakt de arf versie niet eens meer zag ik net, vind ik toch vreemd terwijl Lenger de arf versie nog steeds verkoopt lijkt wel of die achtervleugel er niet bij hoort.

Laatst bewerkt:
Met 'achtervleugel' bedoel je waarschijnlijk het stabilo?

Mijn Ventus 2500 van Lenger / Baudis heeft wel netjes een symmetrisch profiel. :)

Zo'n plank ziet er niet uit! :nooo:

Mailen naar Lenger, en om opheldering vragen!

jan.

Met 'achtervleugel' bedoel je waarschijnlijk het stabilo?

Mijn Ventus 2500 van Lenger / Baudis heeft wel netjes een symmetrisch profiel. :)

Zo'n plank ziet er niet uit! :nooo:

Mailen naar Lenger, en om opheldering vragen!

jan.

Het is wel problemen met Lenger ik moet nog mijn geld terug krijgen van het terug zenden van de verkeerde bestelling was € 20,- " kreeg eerst de Salto"
en nu dit weer mijn duits is slecht dus dat word weer even tobben, maar we gaan het proberen. Wat een gedoe allemaal

Mijn Duits is behoorlijk / goed.

(Vroeger veel FMT's gelezen! :p )

Stuur me eventueel maar een concept-tekst oid.; ik wil er met alle plezier naar kijken.

jan.

Nou ik heb de EWD gemeten maar er klopt niet veel van, of ik doe het fout of het komt door het stabilo dat een plank is i.p.v. een symetrisch profiel.

Hoe nouwkeurig kun je meten en waar meten jullie mee?
Ik heb met de schuifmaat gemeten.

Instelhoek.jpg

Hoi,
Ik meet met een soort winkelhaak met schaalverdeling. Dat gaat in mm. Niet in honderdsten van mm zoals jij kan met een schuifmaat :confused:
Als je stabilo helemaal vlak is kun je trouwens gewoon aan de onderkant meten.

Ik meet altijd een paar keer, totdat ik zeker van mijn zaak ben.
Op zich kan het wel wat je gemeten hebt; probeer het nog eens en kijk of je op dezelfde waardes uitkomt? Ik zet zelf de romp altijd zó dat de waardes voor de hoofdvleugel hetzelfde zijn.

In ieder geval zou je ook een paar plaatjes kunnen maken van 2, 3, 4 en 5 mm om onder de neuslijst van het stabilo te leggen. En dan maar proberen of je schuivend met het zwaartepunt tot betere resultaten komt. Als de waardes echt zo zijn als je gemeten hebt zou ik zelf wel 3 mm durven te proberen. Met 5 mm kom je op een EWD van 2,2 graden volgens het programmaatje.
Het zwaartepunt moet trouwens voorzichtig verder naar achter als je de instelhoek verkleint.

Misschien moet je ook niet vergeten dat je Discus behoorlijk op snelheid gevlogen moet worden. Ik weet niet wat je gewend bent?

Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik meet met een soort winkelhaak met schaalverdeling. Dat gaat in mm. Niet in honderdsten van mm zoals jij kan met een schuifmaat :confused:
Als je stabilo helemaal vlak is kun je trouwens gewoon aan de onderkant meten.

Ik meet altijd een paar keer, totdat ik zeker van mijn zaak ben.
Op zich kan het wel wat je gemeten hebt; probeer het nog eens en kijk of je op dezelfde waardes uitkomt? Ik zet zelf de romp altijd zó dat de waardes voor de hoofdvleugel hetzelfde zijn.

In ieder geval zou je ook een paar plaatjes kunnen maken van 2, 3, 4 en 5 mm om onder de neuslijst van het stabilo te leggen. En dan maar proberen of je schuivend met het zwaartepunt tot betere resultaten komt. Als de waardes echt zo zijn als je gemeten hebt zou ik zelf wel 3 mm durven te proberen. Met 5 mm kom je op een EWD van 2,2 graden volgens het programmaatje.
Het zwaartepunt moet trouwens voorzichtig verder naar achter als je de instelhoek verkleint.

Misschien moet je ook niet vergeten dat je Discus behoorlijk op snelheid gevlogen moet worden. Ik weet niet wat je gewend bent?

We gaan het nog een keer na meten samen met me zoon en kijken of we de zelfde waarden krijgen.
Ik ben wel gewend om snel te vliegen en heb de discus snel gevlogen.
Misschien komt het door het vlakke stabilo dat mijn discus heeft wat volgens mij zie foto's
hierboven symetrisch zou moeten zijn want de bovenkant van de staart heeft een kleine
welving voor een symetrisch profiel.
Afstand 4 van het stabilo moet toch gemeten worden bij het hoogteroer?
Aan de foto kun je zien hoe het hoogteroer is getrimd is om recht te vliegen

Laatst bewerkt:
Dan zou ik eerst eens het zwaartepunt wat naar achter proberen want als je zoveel up moet trimmen is de instelhoek eigenlijk nóg groter.

4 moet je inderdaad meten bij het hoogteroer maar dan moet dat wel gewoon vlak getrimd staan (dus in lijn met het stabilo).

Back