Discus/2500 ARF lenger

Hallo Arjan,

Ik kan je gerust stellen er rust geen loden last op je schouders ik heb zelf de verantwoording voor wat ik gekocht heb en heb veel gelezen in de forums en de database.
Ik heb moeite met de neus afzagen en dan erin lijmen maar het zal wel lukken.
3x kijken 2x meten 1x zagen, bedankt voor de tip
 
Tip voor het afzagen: laat hem in eerste instantie een paar milimeter te lang (zaag er dus te weinig vanaf). Dan kun je hem nog precies in de juiste hoek en tot de juiste diameter afschuren. Als je hem in één keer op lengte zaagt en je moet wat corrigeren kun je alleen maar méér van je romp afhalen en loop je het risico te ver te gaan.
Daarna het motorschotje maken en eventueel met de motor erop proef-passen. Als je een oud CD'tje op de as vastzet kun je de hoek goed bekijken.

Motorschot pas met epoxy inlijmen als je de neus goed hebt.

Succes....!
 
VOORAL op ASH-25's zijn deze zaken toepasbaar. Nu weet je alles dus hup de zaag erin.....:D
 
ik ben wel erg langzaam met bouwen maar het komt een keer af.

Nou ik heb de zaag erin gezet maar er is toch iets fout gegaan de prop sluit niet netjes aan,
de opening is 3 mm nou maar hopen of ik een prop vind die wel wil aansluiten.

P5134393.jpg

P5134380.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Ziet er netjes uit. Die kier zou ik niet over inzitten. Als je geen koel-inlaten in je romp maakt is dit de enige plek waarlangs je motor zijn koellucht krijgt. Bij mijn Hurricane heb ik de spinner expres precies zo gemonteerd omdat het anders in de romp tamelijk warm kan worden.
 
hey, is dit afzagen moeilijk? Ik ben misschien van plan dit ook te doen... Hoe plak je het en de motor mount is dit gewoon een stukje hout met 4 gaten in voor schroeven in de motor te kunnen vastzetten? Hoe plak je het tegen de romp? en voor je het plakt kan je het dan volledig van buiten toe naar binnen duwen?
 
hey, is dit afzagen moeilijk?
Nee. Gewoon goed meten en zagen :cool:
de motor mount is dit gewoon een stukje hout met 4 gaten in voor schroeven in de motor te kunnen vastzetten?
Nou; het is wel kwaliteitshout want anders vliegt je motor in z'n eentje weg. En ja, gewoon gaatjes voor de as en de schroefjes. Wat zou het anders moeten zijn....?
Hoe plak je het tegen de romp?
Met epoxy. Maar je moet wel een nauwkeurig passend schotje maken anders vliegt het eruit.
en voor je het plakt kan je het dan volledig van buiten toe naar binnen duwen?
Handiger is andersom. De meeste neuzen zijn op het eind smaller dan verder naar achter :roll: Dus als je het van buiten naar binnen kunt duwen gaat het nooit meer klem zitten natuurlijk.
 
dus je mount moet net iets groter zijn als de gezaagde neus? en moet je dan mount van met de mount binnen of met de mount buiten plakken? is het moeilijk om met epxy te werken? bedankt voor die antwoorden! het zijn vragen die ik me al lang stel!
 
Het duurt nog even voor we verder kunnen gaan ons dak van het huis word geisoleerd.
maar daarna gaan we weer verder.

groeten ilja
 
Hallo allemaal,

Ben ondertussen weer even door gegaan, hier wat foto's van de servo's en de plaatsing van
de accu en alvast de instelhoek van de achtervleugel veranderd, had gelezen op het rcgroup
forum dat de instelhoek standaard niet goed is en heb er op hun advies 2mm onder gedaan.
zie foto: Attachment browser: Zeichnung1.jpg - RC Groups
en het zwaartepunt heb ik op 60mm van de voorlijst, Baudis geeft op tussen 58mm en 62mm
dus heb ik het gemiddelde genomen.

cocpit-1.jpg


totaal2.jpg


rolroerkapje.jpg


richtingroerservo.jpg


hooglaagservo.jpg


totaal1.jpg


accu-1.jpg
 
Alles werkt naar behoren en nu de eerste handstart gedaan ging behorlijk goed lijkt of iets te
zwaar is van voren dus de accu iets naar achteren gedaan, ik hoef gelukkig geen lood in de neus te doen. De Discus weegt nu compleet 1635 gram.
Gisteravond voor het begon te onweren de eerste vlucht gemaakt ging goed.
De motor setup is meer dan goed, ik denk in 20 sec op 100 meter, geschat ongeveer.
Wat moet je doen als de kist nijging tot pompen heeft?
Als het wat beter weer is ga ik een filmpje maken.
 
Als hij pompt misschien iets sneller vliegen (dus ietsje down trimmen) en/of toch het zwaartepunt iets naar voren.
Overigens heb je met je 2 mm het instelhoekverschil groter gemaakt, dat kan ook de oorzaak zijn. Als dat kan zou je eerst eens kunnen proberen er een mm vanaf te halen (of alles). Door het grotere EWD heb je een veel kleiner snelheidsbereik waarin de balans te vinden is en hij stabiel blijft vliegen.

Gefeliciteerd met je geslaagde maiden trouwens.
 
Nagekomen bericht: in die post waaruit je de truuk met de 2mm hebt gehaald wordt genoemd dat die toestellen een EWD van 0 graden hadden. Had die van jou dat ook? Anders is het niet nodig.
Verder, met het ophogen van de achterlijst van je stabilo moet je ook het zwaartepunt naar voren doen, in die post wordt 54mm genoemd. Jij had het op 60mm en hebt het nog verder naar achter gedaan dus dat klopt met wat ik je in mijn eerste antwoord adviseerde.

-edit- in die post op RC groups gaat het over een heel ander vliegtuig. Haal die 2mm maar weg zou ik zeggen. Dat is nodig om een fout in de romp te corrigeren, dat heeft die van jou waarschijnlijk helemaal niet.
 
Laatst bewerkt:
Nagekomen bericht: in die post waaruit je de truuk met de 2mm hebt gehaald wordt genoemd dat die toestellen een EWD van 0 graden hadden. Had die van jou dat ook? Anders is het niet nodig.
Verder, met het ophogen van de achterlijst van je stabilo moet je ook het zwaartepunt naar voren doen, in die post wordt 54mm genoemd. Jij had het op 60mm en hebt het nog verder naar achter gedaan dus dat klopt met wat ik je in mijn eerste antwoord adviseerde.

-edit- in die post op RC groups gaat het over een heel ander vliegtuig. Haal die 2mm maar weg zou ik zeggen. Dat is nodig om een fout in de romp te corrigeren, dat heeft die van jou waarschijnlijk helemaal niet.

Oke dan heb ik dit niet goed begrepen, maar hoe meet je de EWD van 0 graden?
Wat is de afkorting van EWD mischien een stomme vraag?
De 2mm ga ik weg halen en kijken hoe het nu zal gaan.
 
EWD staat voor Einstell Winkel Differential. ofwel het hoekverschil tussen vleugel en stabilo. Als je wat gaat zoeken vindt je wel waar dat voor nodig is en wat het doet.
 
De 2mm onder de achtervleugel weer weg gehaald, zwaartepunt ligt op 60mm en alles neutraal gezet, vanavond weer een testvlucht gemaakt maar het toestel moest weer up getrimd worden om rechtuit te vliegen dus als de neus omhoog komt moet er achter lood in.
maar de neus gaat naar beneden dan zou er lood voor in moeten.
Dit hebben we gedaan maar dan vliegt het toestel wel rechtuit maar zakt erg snel naar beneden, wat doe ik nou fout?
 
Als je handstarts hebt uitgevoerd, dan zal je omgekeerd moeten redeneren.

Heb je je toestel op hoogte gevlogen, dan trim je eerst je toestel zodat hij in een mooie lijn vliegt. Heb je dit gedaan, dan ga je snelheid opnemen: je zwever stuur je in een hoek van 45 graden down. Als je de knuppel terug neutraal zet, en de zwever gaat vrij snel van 45° naar neutraal of up, dan heb je te veel gewicht in de neus. Gaat hij steeds sneller down, dan moet er gewicht bij in de neus. Houdt hij de 45° aan, dan zit je perfect op het zwaartepunt, om makkelijk te vliegen, mag er dan een beetje gewicht bij in de neus: iets neuslastig is altijd aangewezen (behalve dan voor de 3d mannen)

(edit) Bij de meeste model zwevers heb je een instelhoek van ca 1,5°. Ik weet niet of dit klopt met de 2mm zoals je eerst gedaan hebt. Via de excel van de rc-network kan je dit makkelijk eens nameten.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top