[Discussie] Het "Upgrade-virus"

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door DJ41, 24 apr 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... op het gevaar af voor gek versleten te worden, wat meer van het achterste van mijn tong:

    Bij de meeste mensen die dit gedrag vertonen, is de constante drang naar upgraden niet meer dan een excuus voor het feit dat men in de eigen optiek niet de resultaten haalt die men graag wil halen (en meestal is dat een "druk" die men van buiten af voelt, de zogeheten peer-pressure ofwel het niet onder willen doen voor je vrienden).

    Een upgrade is dan een verklaring voor het uitblijven van succes in het verleden, en aangezien je altijd eerst weer met het spul moet leren omgaan, ook een mooi tijdelijk excuus voor het niet onmiddellijk ontstaan van het gewenste succes. En aangezien dat succes in eerste plaats al niet aan het gebrek aan spullen lag, is het dus alweer de aanloop naar de volgende upgrade. Net zo lang tot je niet anders kunt dan toegeven dat het niet aan de upgrades lag maar aan jezelf (en NIEMAND, ook ik niet, spreekt die gedachte zelfs maar voor zichzelf uit) en dan is het einde hobby....

    Was bij mij niet anders toen ik er nog heilig van overtuigd was dat je met helicopters loopings en rollen moest kunnen vliegen, en ik dat maar niet op kon brengen.

    Uiteindelijk heb ik ooit 3 keer een looping gevlogen, en kwam er achter dat dat niks voor mij was (gelukkig) en daarna hield de drang naar upgrades redelijk op. Nu ik er over nadenk, ging daarna de hobby ook tijdelijk redelijk stilliggen, er is toen een periode van ongeveer anderhalf jaar geweest waarin ik nauwelijks vloog.
    Ben daarna de kant van schaalvliegen (vliegen, niet bouwen) op gegaan, en ben nog wat later ook gaan lesgeven, en de enige upgrades die ik tegenwoordig nog doe, zijn echte upgrades waar het lesgeven beter van wordt (betere zenders, 7 jaar geleden) of de leerlingen profijt van hebben (ontstekings sets, lager brandstofverbruik en dus gelijkblijvende leskosten ondanks de crisis, afgelopen najaar).

    Ik ben alweer jaren redelijk fel gekant tegen "upgrades" die eigenlijk geen upgrades zijn maar een vervanging van eigen vaardigheid, en wel omdat ik sinds ik op deze manier bezig ben, juist enorm veel plezier beleef aan het fijnslijpen van mijn eigen vliegvaardigheid in de richting die IK wil (non-E-stab vliegen) en me niet meer op laat leggen dat als je niet "dit of dat, zus of zo" kunt, dat er dan iets niet goed is.
    Ik beleef weer de pure kick van het vliegen, precies zo als toen ik voor het eerst als 15 jarig jochie met mijn chartertje op het veld stond. En deze kick is blijvend, ebt niet weg. Ik heb heli's waar ik al meer dan tien jaar mee vlieg, en waar wel aan gemodificeerd wordt, maar niet aan ge-upgrade in de zin zoals waar jij last van had. Sterker nog, ik sloop er eerder onderdelen af....

    Een enorme bevrijding, dat ik niet meer iedere paar jaar een nieuwe zender, nieuwe gyro, nieuwe servo's of nieuwste E-stab hoef, maar gewoon iets koop (desnoods iets ouds), en met mijn eigen vaardigheid in de lucht breng.

    Vermoedelijk had jij met de muziek het zelfde beleefd als je de kont tegen de krib gegooid had, en in plaats van steeds duurdere drumcomputers te kopen, een drumkit had gekocht, en zélf had leren drummen.... wie weet had je dan nu in een bandje gespeeld en armen als een bosaap gehad :D

    Groet, Bert
     
  2. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Op veel punten ben ik het wel met je eens. Echter ligt mijn drang zeker niet bij het feit dat ik iets niet kan, of dat ik bij vrienden wil "pimpen". Meestal onstaat het doordat ik me ergens in verdiep. De techniek erachter boeit me dan en dan wil ik het zelf ervaren. Wanneer ik het dan eenmaal in mijn bezit heb en het heb ervaren, is het nieuwe eraf en valt je oog weer op iets anders. Dat is in ieder geval in mijn optiek de drijfveer.

    Toen ik nog met muziek bezig was, lag het ietsje anders. Toen bereikte ik niet het gewenste resultaat en dacht ik dat het aan de spullen lag, maar het lag aan mij, net zoals je dat zo mooi hebt verwoord in je laatste bericht. Bij deze hobby is "resultaat" niet de reden om te upgraden, maar meer een zoektocht door alles wat er te krijgen is. En de pest is dat er een hele hoop te krijgen is en ook steeds weer uitkomt. 8-O

    "Stel je voor dat er straks een multicopter uitkomt, die 2x zo goed vliegt als die ik nu heb. Die MOET ik natuurlijk ook een keer ervaren/in mijn bezit hebben." (Meer in die gedachte, alleen is dit natuurlijk een beetje zwart/wit gesteld).
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En hoe kan dat nou? het is een ding met vier of meer motortjes, die door pure electronica in de lucht gehouden wordt.... hoe kan zoiets nu beter of slechter vliegen?

    Een F-16 vliegt beter dan een wright flyer, da's duidelijk, maar een baksteen vliegt niet beter dan een zwerfkei. De electronica die in die baksteen zit, is mischien wel twee keer beter dan die van de zwerfkei. Maar ik ben niet geinteresseerd in dingen die iets beter kunnen, ik ben alleen geïnteresseerd in zélf iets beter kunnen.
    Ik ben zogezegd niet geïnteresseerd in speelgoed wat 2 keer zo goed met zichzelf kan spelen, omdat je dan ALTIJD op zoek gaat naar iets wat dat nog beter kan.
    Kijk maar om je heen, er is letterlijk NIEMAND die met een multicopter van 5 jaar oud vliegt... helemaal NIEMAND....

    Die drang begrijp ik totaal niet, maar het is jouw probleem, EN de multicopter hobby ten voeten uit....

    Je optiek klopt op zich wel, maar dat komt, omdat het aan de hobby inherent is dat je er niet goed, beter of slechter mee kunt vliegen.
    Als je niet met een Multi kunt vliegen kun je niks, maar als je er wél mee kunt vliegen feitelijk ook niet, want die dingen vliegen zichzelf. Maar ook al beleef je het nu niet als peer pressure, of faalangst, feit is wel dat je naadloos een hobby gekozen hebt, waarbij vaardigheden feitelijk geeneens een rol spelen (met vaardigheden bedoel ik de motorische vaardigheden. De kennis nodig om zo'n ding te bouwen ligt in een heel andere dimensie). Het is dus een hobby waarbij upgraden de hobby is, niet het multicoptervliegen, want aan dat vliegen valt domweg weinig eer te behalen.

    Je hebt dus eigenlijk nu een hobby gekozen net als met die muziek, alleen dan zonder het nadeel dat je wel eens een slechte muzikant zou kunnen zijn....

    Zoals Johan Cruyf zou zeggen: da's logies....

    Groet, Bert
     
  4. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Zonder de elektronica komt een F-16 niet van de grond itt de wright flyer dus wat dat betreft kun je je afvragen wat beter is :)

    Ik ken het wel dat je iets koopt wat het dan achteraf toch niet is wat je had verwacht en zodoende eigenlijk toch geld over de balk gooit. Of eerst niet teveel geld willen uitgeven om later wat beters te kopen. Een oorzaak daarvan is naar mijn mening ook omdat je dingen meestal niet kan proberen en het met: specificaties, eventueel reviews en ervaringen van anderen moet doen. Vervolgens kan dat dan goed of minder uitpakken.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2013
  5. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Dat klinkt een beetje verbittert, Brutus. Ik ben het met je eens dat de electronica tot een dusver niveau is gestegen, dat het vliegen heel makkelijk kan worden gemaakt. Maar wat is daar dan zo erg aan? Dat is een beetje de insteek van "Vroegah was alles betah". Je zit toch zelf ook niet meer met een typmachine een brief te schrijven, of je was te wassen met een wasbord bij de beek? Zelfs de spellingscontrole in je Word document gebeurd automatisch, wat zou een professioneel taalkundige met echte "skills" daar wel niet van vinden? ;)

    Ja, het vereist minder skill en leren om te vliegen, maar ik vind niet dat het daardoor meteen afgeschreven kan worden als speelgoed. Het gaat erom dat je er lol mee hebt en dat je dat dan ook nog eens op een zo veilig mogelijke manier doet.

    Ik ben IT-er van beroep en heb in mijn vak ook constant het nieuwste van het nieuwste in mijn handen. Dat vind ik ook het leukste van mijn baan. Misschien neem ik dat wel teveel mee naar huis.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Grappig....ik ben geen multi- of helicopter vlieger maar herken veel :)
    Ik vlieg F5J wedstrijden (zweven dus) en daar zie je ook dat er oneindig veel geld wordt uitgegeven aan nieuwe/andere spullen. Er zijn grappige filmpjes over dit fenomeen....(en de vergelijking gaat denk ik ook op voor "pathologische upgraders" in andere disciplines).
    Ik geef eigenlijk (relatief) weinig uit aan nieuw materiaal, ik steek veel meer tijd en moeite in het verbeteren van mijn techniek. Daar kun (vaak) je meer mee bereiken dan met upgrades. Ik weet alleen niet of dat ook opgaat voor multi's.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Brutus is een vlieger die het liefst zonder electronica vliegt;-)

    Allemaal meningen, zoals je die zelf ook hebt.
    De vliegkant van de rc hobby is extreem groot en uitgebreid, als vliegen echt DE hobby wordt, zul je misschien even de juiste uitdaging moeten vinden

    Persoonlijk ben ik begonnen met heli's
    Mezelf alles aangeleerd, van de eerste simpele heli tot een 600 maat brandstofheli
    Alles had een electronische stabilisatie, waarmee e.e.a. Toch wat makkelijker gemaakt word

    Later begonnen met het zonder gyro's vliegen (op de staartgyro na), wat stiekem best een grove uitdaging is
    Momenteel heb ik 3 heli's waarmee ik de gekke dingen doe, en lekker los vlieg, met estab
    En 1 kleintje zonder stabilisatie, om zo ook dit onder de knie te krijgen.

    Ik merk wel verschil tijdens vliegen met de andere heli's, je weet nu beter wat de stabilisatie doet. Kunt dit dus ook onderverdelen in gedrag van de estab of gedrag van de hardware

    Momenteel ben ik weer bezig inverted te leren vliegen. Maar omdat ik een manouvre tot in de puntjes wil beheersen voor ik doorga, duurt dit nogal een tijd.
    Maar ik kom er wel.
    En daarna ga ik weer andere dingen oefenen.

    De heli's kunnen het wel. Zolang ik ze goed onderhoud en de electronica een beetje in de peiling houd, houden zij het wel vol
    Updates en bling zit er echt wel op, maar niet meer dan ik voor mezelf technisch kan verantwoorden...
    En volgens brutus is zelfs die estab al luxe :D

    Zoek je richting, staar je niet dood op de upgrades
    Dit is modelbouw, de lol zit hem in het zelf maken en zelf doen
    Kopen kan iedereen, er goed mee omgaan niet ;-)
     
  8. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    +1 Brutus.

    En als je het nog simpeler wilt bekijken, het moet nog altijd leuk blijven. Daar zijn hobby's nu eenmaal voor, of niet soms ? :p
     
  9. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    :p:p:p:p:p:p:p:p:p:p

    Daarom vlieg ik Compass geen upgrades nodig ;)

    Maar....... Kan nog wel een beter aggregaat gebruiken, extra voeding voor 24 V en paar dikke laders, een 2de heli.......:p
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hohohoho! :D IK ben niet bitter!

    Jij bent degene die zich afvraagt hoe het toch komt dat je steeds maar nieuw spul koopt, en ik leg alleen maar uit waarom dat zo is. Het zelfde geldt voor andere hobbies waarbij weinig vaardigheden komen kijken, zoals dure geluidsapparatuur kopen om naar muziek te luisteren, o.i.d.

    Ik doe het ook niet af als speelgoed, maar je hebt zelf het voorbeeld al gegeven: voor het squashen koop je niet ieder half jaar een nieuwer en beter racket, en dat komt puur, omdat bij dergelijke activiteiten de nadruk op de speler ligt, niet op het materiaal. Had je aan motorracen gedaan (waar nog steeds de coureur een grote rol speelt) dan had je toch, ondanks dat je eigen talent een grote rol speelt, nog steeds ook iedere winter je motor uit elkaar gehaald en ge-upgrade.

    Het is geen insteek van vroeger was alles beter!... het is een insteek van: jij vind blijkbaar niet in de hobby, wat je zoekt. En let wel: JIJ stelde de vraag, niet ik.

    En die vraag die jij stelt, die hoor ik in andere vormen steeds weer: het moet steeds duurder, steeds moderner, en na een paar jaar houdt men met de hobby op. Maar als je de vinger op de zere plek legt (het accent wat bij zulke mensen verschuift van de eigen vaardigheid naar vervangende electronica) dan ben je verbitterd, ouderwets, zuur, tegen elke vorm van luxe, noem het maar op.

    Ik ben verre van dat. Ik ben niet tegen ontwikkelingen, en ik ben niet tegen modern, en ik ben ook niet tegen luxe.
    Ik had 7 jaar geleden een electrische boordstarter in mijn heli, hoezo ben ik tegen luxe?
    Ik ben 25 jaar geleden al actief bezig geweest met het ontwikkelen van een heading hold gyro (juist ja, toen piezo gyro's nog nauwelijks bestonden) Hoezo Brutus is tegen ontwikkelingen?
    Ik had 20 jaar geleden al ontdekt dat een computerzender iets heel prettigs is, hoezo Brutus is tegen modern?

    Echter: ik heb gemerkt, dat een boordstarter die het niet doet, je middag vergalt. Als ie dat tien middagen per seizoen doet, sloop ik hem weg, en komt het niet terug, want ik zit niet te wachten op frustratie.
    Ik heb zodra ze voor mij bereikbaar waren een HH gyro gekocht (12 jaar geleden of zo) en ik bleek er geen fuk aan te vinden. Het frustreerde het vliegen voor mij. Het gevoel was weg, het plezier van vliegen werd minder. Dus hup, er uit, en niet weer erin.
    Ik zie mensen crashen met geen andere oorzaak dan dat ze over geschakeld waren naar 2.4 gieg, terwijl dat nog niet uitontwikkeld was. Mijn 35 MHz spul werkt nog prima, dus waarom zou ik?
    Ik heb met FBL gevlogen, en ik merk, dat ik dat lang zo leuk niet vind als "met de hand".... ben ik verbitterd, omdat ik iets vlieg wat ik leuker vind?

    WAT EEN ONZIN!

    Waar ik wel een beetje bitter van word is als ik een hoop moeite doe iemand te helpen, die adviezen worden in de wind geslagen en vervangen voor electronica, en een paar jaar later staat de boel wegens "niet meer uitdagend" of "ik vind er niets meer aan" op Marktplaats. Maar dat is een heel andere discussie.

    Jij meldde een "probleem", doe niet alsof het aan mij ligt, als ik je uitleg waar je probleem vandaan komt. Want dat je probleem daar vandaan komt, lijdt weinig twijfel, daar zijn in de psychologie hele boeken over geschreven (Westerse kinderen met kasten vol speelgoed die zich vervelen, terwijl de arme kindertjes in Afrika zich een hele dag met een blokje hout vermaken, bijvoorbeeld)
    Leg me alsjeblieft ook geen woorden in de mond als zouden multicopters speelgoed zijn, dat heb ik nooit gezegd.

    Ik ben niet verbitterd, maar ik wordt wel een klein beetje narrig van deze kortzichtigheid:
    Je loopt ZELF je af te vragen waarom je behept bent met het upgrade virus (en start daar een discussie over), in de hierboven aangehaalde eerste zin, je eigen woorden zelfs, ligt het antwoord besloten, en vervolgens vraag je je af wat er zo erg is aan die electronica....
    Hallo? valt het kwartje niet, of wil je het gewoon niet zien? Die electronica is de OORZAAK van je upgrade virus. En dat upgrade virus zie JIJ blijkbaar als een probleem... ik niet.

    Student verwoordt het verkeerd: ik zie die electronica niet als "overbodige luxe"... ik weet, dat zodra ik die rommel in mijn heli's ga prakken, dat IK OOK (en opnieuw) aan dat virus ga lijden, omdat de uitdaging deels uit het vliegen gehaald wordt en dat gecompenseerd moet worden met steeds weer nieuwere spullen. En vlot daarna, de hobby aan de wilgen.

    Het is voor mij dus geen luxe, het zou voor mij het begin van het einde zijn. En dat zou ik erg vinden. Heel erg zelfs, want pielen met heli's is mijn lust en mijn leven, ook al ben ik er niet heel erg goed in. Maar dat laatste, dar ben ik tevreden mee.

    Groet, Bert
     
  11. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Dat zei ik ook niet. Ik zei dat het verbittert klonk. Hoe je het neer hebt gezet kwam het mij over als "afgeven" op multirotors.

    Ik vroeg het mij niet af, in mijn beginpost van deze thread geef ik aan dat ik upgrade-drang heb, met daarbij de vraag of anderen dat ook in die mate hebben. Dat anderen dan gaan analyseren waarom dat dan zou komen vind ik best. Daar wil ik dan zelf ook wel in meegaan als mensen de behoefte hebben om dit te doorgronden. Maar ik kom hier niet met de insteek om een persoonlijk probleem droppen, met de vraag hoe dit nou allemaal komt en of iemand anders het even voor mij op wil lossen.

    De enige vraag die ik heb gesteld in de startpost (je mag hem nalezen), is of anderen zich hierin herkennen. Het diepere waarom is door mij niet naar voren geschoven.

    Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat niet iedereen streeft naar vaardigheid. Soms is die electronica die het makkelijker maakt juist de reden dat iemand ergens aan begint. Omdat hij/zij de vaardigheid niet heeft, maar het wel leuk vind om ermee bezig te zijn. Ik zie daar verder geen probleem in.

    Blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt met het woordje "verbittert". Dit is niet een persoonlijke aanval, maar het is hoe de tekst op mij overkomt. Hoe kan ik nou weten of jij verbittert bent? Ik ken je geeneens! Ik zei alleen dat wat je schreef verbittert klonk. Ik heb de tekst nu nog een keer gelezen en blijft bij die stelling. Het komt op mij over alsof je afgeeft op multirotors. Maar laten we er maar over ophouden, want dit voegt niets toe aan de discussie.

    Misschien reageer je daarom wat heftig op mijn reactie? dat je er ergens klaar mee bent. Als jij geen plezier meer uit haalt om adviezen te geven, die later vaak in de wind worden geslagen, dan stop je daar toch mee?

    Dan heb je de beginpost niet goed gelezen Bert. Ik meld geen probleem. Ik geef enkel aan dat ik een drang heb, waarvan ik aangaf dat ik dat niet altijd even leuk vond. Daarbij had ik de vraag gesteld of anderen dit herkennen. Dat er vervolgens verder geanalyseerd wordt, komt niet van mij af. Je voelt je wel heel snel persoonlijk aangevallen in deze discussie. Dat vind ik wel een beetje jammer. Maar voor lange tenen is maar 1 remedie en dat is er niet proberen op te staan. Dus laat ik het voor wat het is. Een simpele discussie over upgrade-drang.

    Nogmaals. Klopt niet wat je zegt. Ik heb 1 vraag gesteld in de openingspost en die luidt : "Is dit herkenbaar, of is het een aparte tik van mij?". Dat de psychologieboeken uit de kast worden getrokken vind ik verder prima, maar doe niet alsof ik hier hulp kom zoeken voor een verslaving.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    heren, ff kappen met de persoonlijke discussie aub..
    Ik vat hem onder offtopic, laatste twee zijn een beetje kandidaat voor een veegactie..

    dus, ontopic!

    Als je multi's leuk vind om te upgraden en te testen, zou je eigenlijk eens een blik richting de heli moeten werpen ;-)
    Geweldig wat je aan zou kunnen passen als je zou willen
    hoeveel je nog kunt prutsen via een zender, regelaar, stabilisatie, bladen en heel de samenhang van alles bij elkaar...
     
  13. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik ben niet uit op een persoonlijke discussie, maar werd gekieteld. Ik laat het dan ook maar zo. No harm done.

    Ik had al eens zijdelings wat zitten kijken naar de helicopters. Daarin heb je ook zoveel verschillende types, merken en configuraties. Ergens is het ook wel fijn als je wat te kiezen hebt natuurlijk. Er hangt wel een hele industrie achter die goed profiteert van de gelduitgevers zoals ik. :)
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed voor de economie ;-)

    ff googlen op "help, mijn man heeft een hobby"
    zit ergens een vent in, met een stevige helitik :D
    Zo erg kan het worden
     
  15. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Het is gewoon onwetendheid : Anders had je direct het goede wel gekocht!

    En geef toe : reclame filmpjes op internet zien er altijd mooier uit dan als je het hebt,
    een goed product heeft geen reclame nodig.

    Jes, mijnte doet het ook nogsteeds, er staat ook op de doos : Long lasting,
    dat is zeker weten geen reclame praat, want er staat ook : Fly at own risk.
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ben hier wat aan het afbouwen... Meer naar 1 ding per hobby tak.
    Dus 1 vliegtuig, 1 heli, 1 quadcopter,1 hexa copter, 1 rc auto, etc..

    Dat is een stuk goedkoper, en na ene poosje weet je meteen waarmee je het meeste vaart vliegt of rijd. Deze houd ik dan. de rest gaat dus langzaam te koop...
    Persoonlijk haal ik dan veel meer plezier uit de hobby. En daar wil ik weer naartoe, plezier hebben met het besturen van de hobby/ onderhoud reparatie...

    Vroeger was he tidd wel anders, maa rwe worden wat ouder, zal er wel mee te maken hebben. De meeste verslagen van me in de afgelopen jaren waren toch heftige bling upgrade acties!, hahahah
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Veeg gerust....

    Groet, Bert
     
  18. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Het willen hebben van nieuw materiaal, zelfs als het nog niet helemaal goed doorontwikkeld is heeft een naam. Zo'n persoon heet een Early Adopter.
    Dat zijn de mensen die uren in de rij hebben gestaan voor de allereerste iPhone en iPad. Of hen die een tent opzetten voor de spelletjes winkel omdat er weer een nieuwe serie uitkomt.

    In het geval van modelbouw zijn het mensen die de nieuwste motoren, zenders en controllers willen hebben. Kijken wat ze kunnen en zelf ervaren hoe het is om ze te hebben in plaats van het te zien bij anderen.
    Het "kietelt" om nieuw materiaal te willen en de enige manier om de jeuk te stoppen is om het te kopen.

    Ok, soms koop je iets halsoverkop en dan blijkt dat het niet hetgeen is dat je wilt. In mijn geval was dat muziek maken d.m.v. synthesizers. Jammer, maar geen ramp: weer een ervaring erbij en ik ben erachter gekomen dat het niets voor me is.
    Je komt er pas achter of iets voor je is weggelegd als je het hebt geprobeerd. Hetzelfde geldt met eten: hoe kun je iets vies vinden als je het nooit geproeft hebt?

    De drang om steeds beter en meer te willen is iets moderns. Men neemt niet snel meer genoegen met wat ze hebben, zeker niet nu de ontwikkelingen zo snel gaan.
    Ieder gaat hier anders mee om. De een gaat niet snel voor iets nieuws en blijft bij datgeen wat vertrouwd is en de ander durft risico's te nemen en nieuw materiaal op goed gevoel aan te schaffen.
    Met beide principes is absoluut niets mis, laten we dat wel respecteren.

    De een heeft meer plezier in het bouwen dan in het besturen van zijn of haar modelbouw creaties. De ander slaat liever het bouwen over en gaat voor een RTF set om zo snel mogelijk te kunnen vliegen/varen/rijden.
    Of wellicht heb je net zoveel plezier in het bouwen als in het vliegen (zoals ik).
    Ook hier is absoluut niks mis mee! Dat houdt de hobby juist divers. :) Wat zou het toch saai zijn als alle hobbyisten hetzelfde zouden zijn haha.
     
  19. aeng

    aeng

    Lid geworden:
    18 sep 2012
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Boskamp (ov)
    Hier mijn story:

    Al op jonge leeftijd was ik al met elektronica in de weer. Daaruit voort kwam het bouwen van FM/Middengolf zenders. Het was natuurlijk allemaal verboden, maar dat maakte het allemaal nog leuker. Op latere leeftijd heb ik mijn zendamateur licentie behaald. Een grote mast vol met antennes kwam in de tuin met daarbij de nodige zend/ontvangers voor verschillende frequenties. Het maken van verbindingen en elkaar dan een QSL-kaart sturen als bevestiging was toen een leuke bezigheid. In de loop der jaren werden de antennes steeds groter en de zenders steeds krachtiger.

    Maar toen kwam de Personal computer en Internet in beeld. Voor het maken van een verbinding met de andere kant van de wereld waren geen grote masten meer nodig. Via internet ging het tenslotte allemaal veel eenvoudiger. Op een gegeven moment ging hier al mijn vrije tijd in zitten waarna ik alle zendapparatuur heb verkocht en mij helemaal heb gestort op de computerhobby.

    Uit mijn tijd als zendamateur heb ik eigenlijk één apparaat niet verkocht, dat was het weerstation. Zendamateurs gebruiken weerstations (windmeters) om te bepalen hoe hard het waait en uit welke richting de wind komt. De antennes moesten bij storm richting de wind wijzen voor zo weinig mogelijk schade. Het leek mij toen leuk om de gemeten weerdata op een website te plaatsen zodat ook anderen hiervan kunnen profiteren. Ik ben toen een website gaan bouwen waarop alles keurig te zien is. Op een gegeven moment wil je alles perfectioneren waardoor er een semiprofessioneel weerstation werd aangeschaft, daarna zelf een professioneel station. De website werd weer verbeterd en geperfectioneerd waardoor op een gegeven moment alles “klaar” is en niet verder kan worden uitgebreid.

    Dan ga je op zoek naar iets nieuws. Ik zag toen een keer een filmpje gemaakt met een DJI-S800 + Zenmuse. Dat leek mij ook wel wat, dus ben ik mij gaan verdiepen in deze materie door veel discussies op forums mee te lezen. Daarna aan de slag gegaan met een simulator waardoor je met veel modellen kunt vliegen. Het vliegen met een multicopter vond ik het leukst, daarom was mijn eerste multicopter een Blade MQX met als zender een Spektrum DX18. Dat is natuurlijk een beetje overkill, maar deze is gekocht voor een eventuele opvolger. Het vliegen leek een eitje, maar daar ben ik wel op terug gekomen. Het lijkt allemaal heel simpel maar dat is het niet.
    De volgende stap is het zelf bouwen van een Multicopter. Hiervoor wil ik als frame een SKY Hero Spyder gebruiken. Het is alleen nog even wachten tot juni omdat ze dan pas leverbaar zijn:(.
     
  20. Marco899

    Marco899

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hilversum area
    Heel herkenbaar en het gaat maar heel langzaam over.
    Ooit begonnen als DJ c.q. geluidstechnicus als hobby. Had als 17 jarige al een setje van 40.000 gulden bij elkaar maar moest dit helaas weg doen ivm de dienstplicht die eraan kwam en de tijd die ik er niet meer voor had.
    Heb alles ingeruild voor de nieuwste 12MHz 8086 pc met 5 1/4 floppydisk en een super kettingprinter. Alles tesamen voor zo'n 10.000 gulden inclusief de nodige boeken hoe je één en ander moest formateren. Daarna was het ieder jaar upgraden voor het beste van het beste. Tot het besef kwam dat ik het eigenlijk niet nodig had. Ben toen over gestapt naar de gadgets waaronder spelcomputers, palmpc's, psions etc, etc. Ook de nodige high-end geluids apparatuur gehad totdat ik daar ook ontdekte dat ik eigenlijk zo'n bruut was die het echte verschil niet hoorde tussen medium en high end.
    Daarna het rc virus. Begonnen met speelgoed, daarna de mini-z reeks waarvan ik nog een tiental stuks heb staan met de nodige upgrade's. 80% heeft nog nooit gereden. Toen een heng long tank. Standaard was niets dus al gauw stalen tracks, betere tandwielen, wat verouderen en de loop krachtiger maken. Totdat ik hier ook geen zin meer in had en deze nog onaf gebouwd op de kast staat.
    Daar kwam het vliegen. Eerst met een Kyosho minium en toen maar overstappen naar iets groters zoals een nemo, easystar, skywalker mini en de grote skywalker. Videobril, zenders, osd etc. Nemo 1x gevlogen, easystar nog nooit, skywalker de grote nooit en maar verkocht. De skywalker mini één maal en daarna de veeel verprust. Oh ja. Ook nog een arrowfly die na twee mislukte testen in de prullebak belande (eerste keer antenne vergeten uit te schuiven. Tweede keer de enige boom in een weiland vol vermogen pakken).
    Daarna helicopters. Leuk en moeilijk. De nodige walkera's laten crashen, geupgrade met alle aluminium onderdelen die er te verkrijgen zijn en ook net zo hard weer verkocht met enkele vlucht minuten. Toen de multicopters. Eerst zelfbouw, daarna toch maar een frame. Osd camera, sony bloggie en vervolgens kwijt raken in een plas. Daarna een nieuw frame met gimbal, gopro en toen geen zin meer om verder te gaan want daar was de ladybird. Ladybird 3x gevlogen en dan moet het natuurlijk fpv worden. Ondertussen ook de ladybird skywalker gekocht en ondertussen een heli in de opruiming. Maar dat verlipe weer anders. Heli niet verkocht maar geruild voor een 4x4 buggy. Dit was weer leuk maar de ruilende partij reed zelf met e-revo's. Dus eerst de buggy een stukje geupgrade naar brushless en inmiddels een e-revo erbij gekocht waar al voor honderde euro's aan upgrades aan gespendeerd zijn.
    Kortom. Ja ik ben ook zo'n gek.
     

Deel Deze Pagina