Discussie over veiligheid

Raar hoor, je koopt een servo JR 8911 servo van 25 kg is niet 1 vd goedkoopste dan moet die hevel ook die krachten aankunnen en natuurlijk een beetje meer, lijkt mij normaal hoor.

Gr Japioooooo
 
het was gelukkig maar 1 aanpassing die ze aanbevolen


In mijn Kielvlak zit een servo weggewerkt.
omdat hij in het kielvlak zit kreeg ik niet lekker een alu sevo hevel gemonteerd.
Dus heb ik gekozen voor de originele kunstof hevel die er bij zit.
Mijn mening is : als dit origineel bij een servo zit kan hij die 25 kilo ook aan.( is een JR 8911 servo van 25 kg)

maar omdat dit een iets grotere jet is dan normaal ( schaal 1 op 3,5)zijn de krachten veelal groter dan normaal.

enige uitleg over aerodynamica gekregen en vergelijking met echte toestellen kwam de conclusie dat de krachten in een buiten normale toestand te groot zijn voor de kunstof vertanding van de hevel.

Hij heeft mij uitgelegd hoe ik de alu hevel kan aanpassen waardoor ik hem kan gebruiken.

maar de servo zit zo'n 40 cm diep in het kielvlak en de bedrading is allemaal al klaar en voorbereid( en vast gemaakt) waardoor het een aardige klus wordt om te vervangen.
en de kwiklink zit geborgd met een krimpkous in het kielvlak zodat hij niet los kan schieten of makelijk kan verwijderd worden:mrgreen:

maar doe het toch veranderen terwijl ik nog steeds van mening blijf dat het zo ook goed is.

ik denk dat je nog weet , dat ik een aantal jaren geleden een kunstof hevel op het hoogte roer had zitten van mijn grote velox.
dit was een 8911
na de landing stond mijn hoogte roer op down en had groote moeite hoogte te houden
hierna kwamen we er achter dat de vertanding in het servo armpje door was gedraait.
jij was er nog bij'.
sindsdien doe ik op zwaar belaste vlakken alleen nog maar alu armpjes.
zou toch investeren in ball links en alu armpjes.
op een boomerang of zo zie ik daar ook niet het nut van in.
maar op die grote hawk dus wel.
een leuk voorbeeld zoals een verkeerd gemaakte aileron aansturing kun je hier zien.

NWXK2lD24-c[/media] - Florida Jets 2010, Bob Levine A-10 Flight

je ziet dan ook de onderdelen er af vliegen door de flutter

deze meneer wou perse split ailerons om te kunnen remmen zoals de echte.
hierbij had hij de geometrie zo veranderd dat hij maar 3mm uitslag nodig had om een volle aileron deflectie te krijgen.
hij had dit nodig omdat hij de rest van de uitslag nodig had om de ailerons te laten splitten/
met als gevolg flutter op lage snelheid.
hij was al gewaarschuwd dat hij flutter zou krijgen , door Ali
het enigste redmiddel was het gebruik van alu hoorns , bij kunstof was hij er niet meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat je nog weet , dat ik een aantal jaren geleden een kunstof hevel op het hoogte roer had zitten van mijn grote velox.
dit was een 8911
na de landing stond mijn hoogte roer op down en had groote moeite hoogte te houden
hierna kwamen we er achter dat de vertanding in het servo armpje door was gedraait.
jij was er nog bij'.

Ik ook, Horst of Nederweert geloof ik? Ik vond het al zo'n rare landing, maar later werd alles duidelijk:mrgreen:
 
Ik ook, Horst of Nederweert geloof ik? Ik vond het al zo'n rare landing, maar later werd alles duidelijk:mrgreen:

dat was horst ja.de landing was niet echt geweldig nee.
later snapte ik het , maar goed mijn landingen lijken allemaal op elkaar
 
dat was horst ja.de landing was niet echt geweldig nee.
later snapte ik het , maar goed mijn landingen lijken allemaal op elkaar

@Sandor.

Je metalen hoogte servoheveltje houdt het prima :wink: na 170 vluchten in mijn beheer.

Ger.
 
Tja, ik snap het wel maar hier kun je dus een leuke discussie over voeren.

Als de fabrikant een 25kg/cm servo verkoopt met plastic hevel dan moet je er gewoon vanuit kunnen gaan dat die dat ook aan kan.
Wel moet je natuurlijk in ogenschouw nemen dat 25kg alleen toepasbaar is op 1 cm van het draaipunt.
Ga je op 2cm zitten is het nog maar 12,5kg en op 3cm, nou ja reken maar uit.

Ga je die 25kg op 2cm of verder hangen dan kun je natuurlijk problemen verwachten.

Verder staat er in je verhaal nog een belangrijke zin, namenlijk:
Butler zei:
enige uitleg over aerodynamica gekregen en vergelijking met echte toestellen kwam de conclusie dat de krachten in een buiten normale toestand te groot zijn voor de kunstof vertanding van de hevel.

Ik kan je vertellen dat jouw hele kist te zwak is als die "buiten de normale toestand" gevlogen wordt.
Dan helpt op jouw rudder een 50kg servo met metal gear en alu arm ook niet meer :nooo:

Daarom heeft elke echte kist een flight manual waarin zijn kunnen en vooral zijn limitaties in beschreven wordt.
Blijf je binnen de zgn envelop, prima, ga je daarbuiten dan kun je problemen verwachten.

Niets ten nadele van de inspecteur, maar hoe ver moet je gaan?
Moet je alles zo gigantisch sterk maken dat het niet stuk kan (wat onmogelijk is mijn inziens)?

Nee, je moet binnen de envelop blijven van de kist en dus daar je vliegstijl op aanpassen.


Zo heeft iemand een keer met een Rallye 150ST het voor elkaar gekregen om de vleugels zover te belasten dat beide vleugels halverwegeeen knik hadden.

Is dit dan te zwak?
Nee, zeker niet.
De piloot had alleen buiten z`n envelop gevlogen.

Nog geluk dat ze niet gebroken zijn.


Dat kan bij jouw Hawk net zo makkelijk gebeuren, een keer iets te hard op trekken uit een duik en krak daar gaat je bevestiging.
Is het dan te slap geweest?
nee, ik denk van niet, maar je kwam buiten de envelop van de kist met een wat minder uitkomst.


Bovenstaand verhaal neemt natuurlijk niet weg dat je nu maar overal plastic hevels moet gaan toepassen om dat dat turbine broekie dat maar zegt.
Alu hevels is en blijft gewoonweg het beste :yes:

Mhhhh, PA F-15, elevons, plastic hevels? mhhh, wie heeft dat gemonteerd?? :D
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik snap het wel maar hier kun je dus een leuke discussie over voeren.

Als de fabrikant een 25kg/cm servo verkoopt met plastic hevel dan moet je er gewoon vanuit kunnen gaan dat die dat ook aan kan.
Wel moet je natuurlijk in ogenschouw nemen dat 25kg alleen toepasbaar is op 1 cm van het draaipunt.
Ga je op 2cm zitten is het nog maar 12,5kg en op 3cm, nou ja reken maar uit.

Ga je die 25kg op 2cm of verder hangen dan kun je natuurlijk problemen verwachten.

Verder staat er in je verhaal nog een belangrijke zin, namenlijk:

Ik kan je vertellen dat jouw hele kist te zwak is als die "buiten de normale toestand" gevlogen wordt.
Dan helpt op jouw rudder een 50kg servo met metal gear en alu arm ook niet meer :nooo:

Daarom heeft elke echte kist een flight manual waarin zijn kunnen en vooral zijn limitaties in beschreven wordt.
Blijf je binnen de zgn envelop, prima, ga je daarbuiten dan kun je problemen verwachten.

Niets ten nadele van de inspecteur, maar hoe ver moet je gaan?
Moet je alles zo gigantisch sterk maken dat het niet stuk kan (wat onmogelijk is mijn inziens)?

Nee, je moet binnen de envelop blijven van de kist en dus daar je vliegstijl op aanpassen.


Zo heeft iemand een keer met een Rallye 150ST het voor elkaar gekregen om de vleugels zover te belasten dat beide vleugels halverwegeeen knik hadden.

Is dit dan te zwak?
Nee, zeker niet.
De piloot had alleen buiten z`n envelop gevlogen.

Nog geluk dat ze niet gebroken zijn.


Dat kan bij jouw Hawk net zo makkelijk gebeuren, een keer iets te hard op trekken uit een duik en krak daar gaat je bevestiging.
Is het dan te slap geweest?
nee, ik denk van niet, maar je kwam buiten de envelop van de kist met een wat minder uitkomst.


Bovenstaand verhaal neemt natuurlijk niet weg dat je nu maar overal plastic hevels moet gaan toepassen om dat dat turbine broekie dat maar zegt.
Alu hevels is en blijft gewoonweg het beste :yes:

Mhhhh, PA F-15, elevons, plastic hevels? mhhh, wie heeft dat gemonteerd?? :D

het gaat er ook niet om wat hij aankan , maar wat in het geval van een minimale flutter?
dan komt er wel meer dan 25kg op dat heveltje.
en binnen de envelop blijven is mij modevliegen toch wel onmogelijk.
dus waarom niet een extra 100 euro er tegen aan om alle plastic te vervangen door alu?
 
dus waarom niet een extra 100 euro er tegen aan om alle plastic te vervangen door alu?

Ik zie het hele probleem ook niet, er zijn concrete voorbeelden waarin het dus mis is gegaan met plastic hevels, vervangen lijkt me dan niet echt "overbodige luxe" meer.

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt met een 2.6m Krill Velox, gewoon bij een niet-agressief meskantje dook hij er ineens uit, rudder geblokkeerd, ik kan je vertellen dat dat een hele spannende landing was;) (was ook een JR, 8811 met standaard hevel)
 
dus waarom niet een extra 100 euro er tegen aan om alle plastic te vervangen door alu?
DAT zijn wel hele dure hevels als je er maar 2 nodig hebt in mijn geval ;-)

Flutter is ook iets waarbij er dus buiten de envelop is gevlogen.
In veel gevallen dus te snel voor de constructie van het model :roll:
Of, en dat zou dus bij een inspectie kunnen blijken, teveel speling op de aansturing ;-)


Modelvliegen binnen de envelop van het model is zeker mogelijk, probleem is alleen dat niemand weet wat de envelop van een model is.
Het is niet getest en je zit er niet in om het te constateren wanneer je er buiten gaat.

Je moet dus door veel vliegen aanvoelen waar die envelop ligt (die blauwe te vaak op de deurmat :lol: ).


Gelukkig dus dat in verhouding modelvliegtuigen veel sterker zijn dan echte vliegtuigen waardoor de envelop zeer groot is.
Echter kan je hier dus ook nog steeds buiten komen :teacher:
 
zou toch investeren in ball links en alu armpjes.

Dat zit in de hele kist wel in , ik kwam er alleen niet mee weg in het kielvlak.


maar verklaar nu eens dat mijn Bobcat met kunstof heveltjes al p/m 150 vluchten heeft overleeft .
en de meeste kennen die kist wel en kunnen nou niet zeggen dat deze langzaam gaat en niet verkracht is in elke vlucht door Koen.

het is logiesch dat je de 25 kilo hebt op 1 cm van de as van de servo.

ik denk dat de meeste vertandingen kapot gaan in transport , als ze een tik krijgen bij stoten
 
Ik zie het hele probleem ook niet, er zijn concrete voorbeelden waarin het dus mis is gegaan met plastic hevels, vervangen lijkt me dan niet echt "overbodige luxe" meer.

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt met een 2.6m Krill Velox, gewoon bij een niet-agressief meskantje dook hij er ineens uit, rudder geblokkeerd, ik kan je vertellen dat dat een hele spannende landing was;) (was ook een JR, 8811 met standaard hevel)


een 3D kist is totaal niet te vergelijken met een jet.

jij hebt een meter uitslag op je roeren die in 1 seconde van links naar rechts moeten gaan en je roeren zijn 30 keer zo groot als bij een jet.
bij een jet gebruik je p/m 3 mm uitslag in de lucht op een roertje zo klein


geen zinnige vergelijking

.
 
oke.......verder........

En nu de andere kant van de servohevel.
Pertinax, plastic, koolstof, staal of alu, in combi met ball-links?
Ikzelf ga voor Pertinax omdat het licht is, enige flex heeft en zeer slijtvast blijkt, plus helemaal ingelijmt in de stuurvlakken, althans voor de hoogte en rolroeren, rudder en flaps zijn geen primaire functies, wel leuk als ze het blijven doen.
Wel regelmatig controleren op slijtage en verbinding natuurlijk en zonodig vervangen :wink:

Enne Maikel, die crash met de Bobcat komt heus wel, is een kwestie van tijd en een beetje tegenslag.
Kijk maar naar het wedstrijdje van Derk en Peterjan, jagen, jagen en nog eens jagen, todat...................................

Ger
 
Laatst bewerkt door een moderator:
geen zinnige vergelijking

Het was ook geen vergelijking, ik voeg mijn eigen voorbeeld er alleen maar aan toe om aan te geven dat het dus bij alle soorten modellen speelt.

Sandor zijn Velox was voor jullie jetters het meeste van belang;) (ik dacht ook altijd dat het bij jets niet van belang was, totdat ik het zelf zag gebeuren bij Sandor)
 
rudder en flaps zijn geen primaire functies,

Ger

ik denk dat je hier een grote fout begaat met je rudder.

komt de meeste kracht op tijdens de vlucht.
Is ook de meest voorkomende met flutter.

je hoogte roer en rolroeren worden door lift naar een kant belast in bv rechte vlucht

je rudder heeft geen lift en moet heel de tijd zoeken om recht te blijven
daarom gebruiken ze vaak ook een zwaardere servo op het rudder.
niet voor de uitslag maar voor het nulpunt tegen flutter.

is mijn ook maar verteld door een "expert"
maar geloof hem wel
 
komt de meeste kracht op tijdens de vlucht.
Is ook de meest voorkomende met flutter.

En bij flutter op je rudder is het natuurlijk ook niet zo dat de rest van de kist daar niet onder lijdt. In de ergste gevallen kan ook je stabilo mee afbreken....
 
Enne Maikel, die crash met de Bobcat komt heus wel, is een kwestie van tijd en een beetje tegenslag.
Kijk maar naar het wedstrijdje van Derk en Peterjan, jagen, jagen en nog eens jagen, todat...................................

Ger

daar ben ik zeker van overtuigd.

maar dat van Peterjan had niks temaken met servo's o.i.d.

was een vleugel die openklapte op de neuslijst;)
 
Gelukkig heb ik nog nooit flutter gehad ondanks hoge snelheden van verschillende model type (aanduiken vanaf 300mtr met een F3B kist in speedtaak, pylon racer, grote motor kisten). Flutter komt zeker door buiten de envelop van de constructie te vliegen. Daarom zal ik NOOIT scharnieren precies verdelen in een roer. Tussen de draaipunten kan dan een mooie sinus beweging ontstaan (flutter) die versterkt wordt door de snelheid van het model. Bij verschillende afstanden tussen scharnieren zal deze sinus geen kans krijgen te ontstaan.

Ook is het van belang dat er geen spelling zit tussen servo en roer:sleepy: maar dat is toch logisch. Spelling is voor mij trouwens ook het doorbuigen van een stootstang.:mrgreen:

Alles bij elkaar zal een plastic servo horn (zwaar model) zeker kunnen verdragen. Echter alu is sterker dus zeker een aanraden.

Over de envelop gesproken. Hier een klein verhaaltje over een Pilatus B4 (man dragend).
De piloot was zijn kunstvlucht program aan het oefenen en tijdens een duikvlucht hoorde hij een vreemd geluid in de cockpit. Abrupt trok hij up waardoor de kist een knik maakte om weer tot level te komen. De piloot is voorzicht geland en heeft zijn kist geinspecteerd. Tot zijn schrik was de bovenhuid van de vleugel net golf karton geworden. Een duidelijk geval van overstressen van de bovenhuid cq. ligger. Vleugel afgekeurd.

Jammer genoeg zit ik veel mensen, vooral met jets, een kist de bocht omgooien zonder zich af te vragen wat voor een krachten op het toestel komt. Als je dit maar vaak genoeg doet dan krijg je vanzelf last van "overstress" wat dan het einde van een model/vlucht betekend.
Ik heb zelf vrij recentelijk een model (ala hotspot) voor zeer hoge snelheden > 700Km doorgerekend waar ik schrok van de hoeveelheid kracht (> 400kg) :(die 0,1 graad instelhoek verschil gaf. Natuurlijk vliegen wij langzamer maar en zal de kracht niet zohoog zijn. Echter de Cl waarde(lift waarde bij een bepaalde snelheid) zijn wel groter en als wij de bocht omgaan dan doen we dit met roer uitslagen die factoren hoger zijn dan de 0,1 graad waar ik mee gerekend heb.

Tot slot ben ik geen echte snelheids duivel. Ik vind het mooier om een kist sierlijk te zien vliegen en dan blijf je binnen de evelop van de kist.
 
nou eens een lijstje met wat te doen voor veiligheid.


b.v.

alle kwiklinks/ballinks borgen.
de juiste dikte aanstuuringen gebruiken.
de minimaal voorgeschreven servo's gebruiken kwa kracht.
alle kabels , brandstofleidingen en luchtleidingen vastleggen.
geen onnodige koppelingen om een slang te verlengen
brandstofleidingen borgen.
alle lucht systemen scheiden.(als je retracts leeg zijn en je hebt spring air heb je nog wel remmen)
powebox of bic schakelaar met 2 accu,s voor contante spanning
alle electronica (ontvanger , ecu , pomp etc etc op een schuimrubber ondergrond.
servo kabels verlengen door te solderen en niet door verleng kabels te gebruiken.
neuswiel kabels met bv een elastiek of tyrip opspannen
je lucht systemen moeten minimaal 30 min op druk blijven
accu,s tanks, hopper vast
geen schakelaars met omhoogstaande pinnen gebruiken.
retracts moeten minimaal 4 keer in uit gaan
wielen moeten soepel draaien en niet aan lopen of veel speling hebben
Turbine goed gemonteerd op de juiste manier
vleugel bevestiggingen moeten goed werken



enz enz .

vul eens aan ( ik moet effe werken:mrgreen:)
 
Ook is het van belang dat er geen spelling zit tussen servo en roer:sleepy: maar dat is toch logisch. Spelling is voor mij trouwens ook het doorbuigen van een stootstang.:mrgreen:

Ik weet nog goed dat jij mijn Extra aan het keuren was op Deelen met de F4C wedstrijd; zender aan, toestel aan, en volop duwen en trekken aan de roeren. De servo's gilden het uit, maar alles bleef strak, dus goedgekeurd:mrgreen:
 
Back
Top