Raar hoor, je koopt een servo JR 8911 servo van 25 kg is niet 1 vd goedkoopste dan moet die hevel ook die krachten aankunnen en natuurlijk een beetje meer, lijkt mij normaal hoor.
Gr Japioooooo
Gr Japioooooo
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
het was gelukkig maar 1 aanpassing die ze aanbevolen
In mijn Kielvlak zit een servo weggewerkt.
omdat hij in het kielvlak zit kreeg ik niet lekker een alu sevo hevel gemonteerd.
Dus heb ik gekozen voor de originele kunstof hevel die er bij zit.
Mijn mening is : als dit origineel bij een servo zit kan hij die 25 kilo ook aan.( is een JR 8911 servo van 25 kg)
maar omdat dit een iets grotere jet is dan normaal ( schaal 1 op 3,5)zijn de krachten veelal groter dan normaal.
enige uitleg over aerodynamica gekregen en vergelijking met echte toestellen kwam de conclusie dat de krachten in een buiten normale toestand te groot zijn voor de kunstof vertanding van de hevel.
Hij heeft mij uitgelegd hoe ik de alu hevel kan aanpassen waardoor ik hem kan gebruiken.
maar de servo zit zo'n 40 cm diep in het kielvlak en de bedrading is allemaal al klaar en voorbereid( en vast gemaakt) waardoor het een aardige klus wordt om te vervangen.
en de kwiklink zit geborgd met een krimpkous in het kielvlak zodat hij niet los kan schieten of makelijk kan verwijderd worden
maar doe het toch veranderen terwijl ik nog steeds van mening blijf dat het zo ook goed is.
ik denk dat je nog weet , dat ik een aantal jaren geleden een kunstof hevel op het hoogte roer had zitten van mijn grote velox.
dit was een 8911
na de landing stond mijn hoogte roer op down en had groote moeite hoogte te houden
hierna kwamen we er achter dat de vertanding in het servo armpje door was gedraait.
jij was er nog bij'.
Ik ook, Horst of Nederweert geloof ik? Ik vond het al zo'n rare landing, maar later werd alles duidelijk![]()
dat was horst ja.de landing was niet echt geweldig nee.
later snapte ik het , maar goed mijn landingen lijken allemaal op elkaar
Butler zei:enige uitleg over aerodynamica gekregen en vergelijking met echte toestellen kwam de conclusie dat de krachten in een buiten normale toestand te groot zijn voor de kunstof vertanding van de hevel.
Tja, ik snap het wel maar hier kun je dus een leuke discussie over voeren.
Als de fabrikant een 25kg/cm servo verkoopt met plastic hevel dan moet je er gewoon vanuit kunnen gaan dat die dat ook aan kan.
Wel moet je natuurlijk in ogenschouw nemen dat 25kg alleen toepasbaar is op 1 cm van het draaipunt.
Ga je op 2cm zitten is het nog maar 12,5kg en op 3cm, nou ja reken maar uit.
Ga je die 25kg op 2cm of verder hangen dan kun je natuurlijk problemen verwachten.
Verder staat er in je verhaal nog een belangrijke zin, namenlijk:
Ik kan je vertellen dat jouw hele kist te zwak is als die "buiten de normale toestand" gevlogen wordt.
Dan helpt op jouw rudder een 50kg servo met metal gear en alu arm ook niet meer :nooo:
Daarom heeft elke echte kist een flight manual waarin zijn kunnen en vooral zijn limitaties in beschreven wordt.
Blijf je binnen de zgn envelop, prima, ga je daarbuiten dan kun je problemen verwachten.
Niets ten nadele van de inspecteur, maar hoe ver moet je gaan?
Moet je alles zo gigantisch sterk maken dat het niet stuk kan (wat onmogelijk is mijn inziens)?
Nee, je moet binnen de envelop blijven van de kist en dus daar je vliegstijl op aanpassen.
Zo heeft iemand een keer met een Rallye 150ST het voor elkaar gekregen om de vleugels zover te belasten dat beide vleugels halverwegeeen knik hadden.
Is dit dan te zwak?
Nee, zeker niet.
De piloot had alleen buiten z`n envelop gevlogen.
Nog geluk dat ze niet gebroken zijn.
Dat kan bij jouw Hawk net zo makkelijk gebeuren, een keer iets te hard op trekken uit een duik en krak daar gaat je bevestiging.
Is het dan te slap geweest?
nee, ik denk van niet, maar je kwam buiten de envelop van de kist met een wat minder uitkomst.
Bovenstaand verhaal neemt natuurlijk niet weg dat je nu maar overal plastic hevels moet gaan toepassen om dat dat turbine broekie dat maar zegt.
Alu hevels is en blijft gewoonweg het beste
Mhhhh, PA F-15, elevons, plastic hevels? mhhh, wie heeft dat gemonteerd??![]()
dus waarom niet een extra 100 euro er tegen aan om alle plastic te vervangen door alu?
DAT zijn wel hele dure hevels als je er maar 2 nodig hebt in mijn geval ;-)dus waarom niet een extra 100 euro er tegen aan om alle plastic te vervangen door alu?
zou toch investeren in ball links en alu armpjes.
Ik zie het hele probleem ook niet, er zijn concrete voorbeelden waarin het dus mis is gegaan met plastic hevels, vervangen lijkt me dan niet echt "overbodige luxe" meer.
Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt met een 2.6m Krill Velox, gewoon bij een niet-agressief meskantje dook hij er ineens uit, rudder geblokkeerd, ik kan je vertellen dat dat een hele spannende landing was(was ook een JR, 8811 met standaard hevel)
geen zinnige vergelijking
rudder en flaps zijn geen primaire functies,
Ger
komt de meeste kracht op tijdens de vlucht.
Is ook de meest voorkomende met flutter.
Enne Maikel, die crash met de Bobcat komt heus wel, is een kwestie van tijd en een beetje tegenslag.
Kijk maar naar het wedstrijdje van Derk en Peterjan, jagen, jagen en nog eens jagen, todat...................................
Ger
En bij flutter op je rudder is het natuurlijk ook niet zo dat de rest van de kist daar niet onder lijdt. In de ergste gevallen kan ook je stabilo mee afbreken....
Ook is het van belang dat er geen spelling zit tussen servo en roer:sleepy: maar dat is toch logisch. Spelling is voor mij trouwens ook het doorbuigen van een stootstang.![]()