DJI Phantom Review

'T is geen brushless gimbal van Jakub.
Hoeft ook geen controller bij: hij wordt aangesloten op de Naza (de servo's dus).
Ik was iets van 80 euro kwijt, incl. verzending en servo's.
Die brushless gimbal van je link is al $299.....zal wel op hetzelfde bedrag uitkomen in euro's voordat je hem hebt.

Hier heb je wat info over een project met BL gimbals......ziet er prima uit, maar zal wel een flinke duit en veel moeite kosten. Het project loopt al maanden.
Ik zocht meer een PnP gimbal met een laag gewicht en dito prijs.
De andere oplossingen zullen best wel beter en meer Pro zijn, maar dat is niet wat ik zoek.
Het moet wel een betaalbare hobby blijven.

Simple AlexMos brushless gimbal from Viacopter - RC Groups

Maar hoe zit het nu met de anti-demper?
Anti-demper was uiteraard een typ fout....

Zie dat ze zojuist weer het hebben geupdate met de gopro 3 versie nu:
ARRIS CM2000 Gopro Hero3 Brushless Motor Gimbal V3.0

Je moet nog 30 euro verzendkosten betalen en dan heb je een PnP gimbal met laag gewicht voor weinig. Als je het vergelijkt met de zenmuse (wat op 500 nog wat uit komt!) dit komt bij elkaar op (afgerond naar boven) 260 euro voor een precies afgesteld ding, enige wat je moet doen is hem eronder schroeven.

Verder zeg je dat er geen controller bij moet, voor zover ik weet moet er een board (moederboard met chip) inkomen die de berekeningen doet en de motors aan stuurt. Bijvoorbeeld de opensource controller: Arris Brushless Gimbal Controller YTV3 V3.0 W/MPU6050 Sensor.
Zit dit er bij? Want dan is het echt een koopje. Het kan zijn dat ik het mis heb hoor qua werking maar ik meen te begrijpen dat je de volgende onderdelen nodig hebt voor een goede gimbal:

1. Frame
2. Servos (brusshles het liefst)
3. Controller (open source is het goedkoopste)
4. IMU sensors voor het stabiliseren (weten hoe hij staat)
5. Dragen om alles te verbinden

Kan zijn dat ik nog iets vergeten ben. Maar een goede controller kost al rond de 90 euro. Vandaar dat ik het even vraag of je wel alles hebt.

In principe heb je geen controller nodig voor een Phantom gimbal, de Naza heeft al gimbal stabilisatie aan boord. Alleen is de vraag of die ook brushless gimbals aan kan sturen. Voor een servo gebaseerde gimbal is iig geen extra controller nodig.
DJI Innovations | Naza-M Lite Features

Ah beetje bij beetje leer je wat ;) thanks!

Ik wacht rustig af wat Ridder van zijn gimbal vind want als het inderdaad voor die prijs goed werkt dan is dat natuurlijk veel beter om te kopen. Ben erg benieuwd naar het tunen want dat moet echt een ramp zijn.

Een een opmerking over de Arris gimbal, tenminste wat ik lees op http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1892797 . Dit draadje op RC Goups vol ik al geruime tijd omdat ik ook interesse heb in deze gimbal naast de brushless gimbal van AeroXCraft. Dat PnP van de Arris CM2000 moet je wel met een onzekere factor nemen. Ik lees naast de positieve verhalen ook mindere verhalen over deze gimbal. Toch zijn ze wel welwillend qua service (Nancy). Volgens mij is de techniek nog niet zover dat het een vlekkeloze operatie wordt om zo'n gimbal te installeren. Uiteraard scheelt het wel met de prijs van de Zenmuse!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk is de wind wat gaan liggen dus tijd voor de eerste vlucht na de FW update.
Ik moet zeggen dat ik na al die verhalen helemaal niet ontevreden ben.
Hij vliegt stabieler, stijgt ook rustiger op, dus geen downgrade nodig :-)

Ik vind het ook nog steeds heerlijk vliegen. Vanavond weer eens lekker licht, zonder camera. Ondanks de sterke wind, tot op de centimeter bestuurbaar. Ik oefen nu vooral met het vliegen van enkele centimeters boven de grond. En zo stabiel mogelijk. Levert prachtige beelden op. Heb sinds vanavond ook de zelfaangebrachte bescherming van het landingsgestelletje verwijderd... want hij landt toch altijd superzacht en die foam-buisjes komen vaak hinderlijk in beeld. Lean en mean dus...

Weet iemand of er veel verschil zit tussen de Droneflyer Phantom Carbon Blades en de Graupner E-Prop 8x5, de eerste kan ik zo ophalen de Graupner is wat lastiger te krijgen.

Weet iemand of er veel verschil zit tussen de Droneflyer Phantom Carbon Blades en de Graupner E-Prop 8x5, de eerste kan ik zo ophalen de Graupner is wat lastiger te krijgen.

de Droneflyer props zijn goed , we leveren ze zelf ook .
vooral met wat gewicht heb je die gewoon nodig.
passen direct op de as , geen gekloot met plaatjes of busjes of boren.
Graupners zijn gewoon slecht leverbaar,wijzelf zijn al helemaal om naar carbon.

Ik heb vorige week een setje Graupners in Zoetermeer gehaald, pasklaar: zo er op zonder boren of busjes.
De Graupners zijn niet van carbon, en zijn derhalve ook niet hetzelfde.
De carbon props kan je zo in Grun ophalen Albert.....daar komt mijn Phantom ook vandaan.

Gisteren de Poolse gimbal in elkaar gezet en eronder gehangen en softwarematig ingesteld.
Ik denk dat het wel aardig werkt.....maar zeker weten doe ik het niet.
Ik heb de gain etc een beetje op de gok ingesteld.
Ik heb de prop guards er weer af gehaald (moesten er toch af voor het opereren) want die wogen bijna evenveel als de gimbal+servo's!
Zoals ie nu is weegt ie 970 gram.

De GoPro zou gisteren aangekomen moeten zijn, maar helaas.....er waren wat doune probleempjes voor de leverancier, dus het wordt nu waarschijnlijk na het weekend.

Ik had ook 3 LiPo's besteld bij HK en die kwamen ook gisteren binnen: binnen 14 dagen uit het int'l warehouse.
Valt me niet tegen.
Ik heb nu 5 LiPo's.....lijkt me voorlopig wel genoeg.
IK heb ook een charging board besteld bij HK: dan kan ik ze alle 5 tegelijk laden en balanceren.

Fotootje doe ik weer apart met de telefoon....gaat makkelijker dan via link.

weg met die foto! onderstaande is wat beter

volgende keer een fotootje van de zijkant.....hier zie je niet zoveel op.....

ehebuved.jpg

Carbon props in Grun opgehaald gelijk ook de prop quards gekocht en erop gezet, wachten is nu op goed weer, komt er aan zeggen ze! Gezien de opmerking van Ridder zijn de quards misschien niet zo handig, ik had me niet gerealiseerd dat het gewicht misschien (later) nog een rol zouden spelen. Maar goed, voorlopig blijven ze wel even zitten, veilig idee vind ik toch wel.

Ik kan de prop guards er zo weer opzetten.
Mischien doe ik dat wel totdat de GoPro komt.
Het scheelt je wel wat vingers, huisdieren en/of props.....

Alhoewel.....paar dagen terug wilde ik opstijgen vanaf de tafel in de tuin.....dus, LiPo eraan vast en wachten totdat er genoeg satellieten waren (ik heb overigens nog nooit hoeven te wachten op opwarmen)......tadaaaaa......1x groen....good to go!
Motoren inschakelen en gas erop.....was alleen vergeten de LiPo in de daarvoor bestemde ruimte te doen....dus de Phantom kukelde van tafel.....ondersteboven.
Dat kostte me een Graupner.
Gelukkig had ik nog 2 reserve props.

Ja....heel toevallig wel.....jij ook?

edit: dat "ook" in je bericht zou voldoende info voor me moeten zijn.....

Klopt :D.

Ze zouden misschien morgen binnenkomen en dan direct doorgestuurd worden en dan krijgen we ze misschien zaterdag maar ik reken maar nergens meer op, kan het altijd meevallen.

Back