DJI Phantom Review

full
full


Deze valt wel mee kwa prijs. Dan heb je alles bij de hand en kan het ook niet beschadigen. Deze heb je voor 89,- euro bij bax-shop in Goes en is helemaal zelf in te delen.
Misschien heb je er iets aan.
Gr. marc

Thx, prijs valt me inderdaad erg mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Marc, heb je nog een type voor mij, keus is groot en die van jouw past zo te zien prima.
Zit daar standaard vulling bij? Hoe snij je dat het beste?
Dank.
 
Vandaag toch maar de Phantom geüpgraded naar versie 3.12, wel voorzorgen genomen.
Schermafdrukken van de instellingen gemaakt, props eraf gehaald.
Het updaten zelf ging vlekkeloos, pas tegen het eind kreeg ik een foutmeldingschermpje te zien met bovenin de tekst 'CFG- ERR', uit de onderstaande tekst begreep ik dat dit kon gebeuren na een firmware upgrade of een abnormale TX calibratie.
Na alles even aan en uit te hebben gezet kreeg ik geen foutmelding meer.
Voor de zekerheid alles nagelopen, IMU gecheckt, calibratie was niet nodig, de TX wel gecalibreerd, alles nog eens nagelopen. Het ljkt allemaal inorde te zijn.
Naar buiten gegaan nog steeds zonder props, kompas gecalibreerd, wachten op voldoende satellieten ook dit gaat zoals ik had verwacht.
Motoren even gestart, alles lijkt inorde te zijn.
Vanwege het slechte weer, veel regen en harde wind, niet de ultieme test gedaan.
Maar ik heb er wel vertrouwen in.
Ben heel benieuwd!
Albert
 
Vandaag toch maar de Phantom geüpgraded naar versie 3.12, wel voorzorgen genomen.
Schermafdrukken van de instellingen gemaakt, props eraf gehaald.
Het updaten zelf ging vlekkeloos, pas tegen het eind kreeg ik een foutmeldingschermpje te zien met bovenin de tekst 'CFG- ERR', uit de onderstaande tekst begreep ik dat dit kon gebeuren na een firmware upgrade of een abnormale TX calibratie.
Na alles even aan en uit te hebben gezet kreeg ik geen foutmelding meer.
Voor de zekerheid alles nagelopen, IMU gecheckt, calibratie was niet nodig, de TX wel gecalibreerd, alles nog eens nagelopen. Het ljkt allemaal inorde te zijn.
Naar buiten gegaan nog steeds zonder props, kompas gecalibreerd, wachten op voldoende satellieten ook dit gaat zoals ik had verwacht.
Motoren even gestart, alles lijkt inorde te zijn.
Vanwege het slechte weer, veel regen en harde wind, niet de ultieme test gedaan.
Maar ik heb er wel vertrouwen in.
Ben heel benieuwd!
Albert
Klote weer inderdaad...

Kleine tip, wat niet heel duidelijk meer te vinden is overal en mensen dit zelfs als fout zien: Hij stijgt automatisch op. Je geeft tot 50% gas (of meer) en de phantom vliegt zelf omhoog tot een bepaalde hoogte (5 meter schat ik). Je kan het dus niet meer zelf doen, PAS DUS OP MET IN HUIS VLIEGEN! je kan uiteraard vol gas gegeven, hem iets van de grond laten komen en meteen weer laten zaken dan stijgt hij niet meer automatisch op. Snap niet helemaal waarom dit erin is gedaan.

Iemand uitleg over de beslissing en het voordeel hiervan ?
(ik heb het over dit filmpje: [media=youtube]RD5rCWvuWFU[/media] )

Ook zijn de LEDs iets anders en knippert hij nu 2x groen in GPS mode en met genoeg satellieten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Marc, heb je nog een type voor mij, keus is groot en die van jouw past zo te zien prima.
Zit daar standaard vulling bij? Hoe snij je dat het beste?
Dank.

DAP Universal foam case 2 kopen? | Goedkope | Promo | Kabel / Universele Flightcase

Dit is de link voor die koffer AlbertD.
Dat schuim zijn gewoon allemaal reepjes die je zo los haalt dus niks knippen maar gewoon kijken hoe groot het gat moet zijn en klaar.
Heel makkelijk het lijkt alsof het ervoor gemaakt is.

GR. marc
 
Klote weer inderdaad...

Kleine tip, wat niet heel duidelijk meer te vinden is overal en mensen dit zelfs als fout zien: Hij stijgt automatisch op. Je geeft tot 50% gas (of meer) en de phantom vliegt zelf omhoog tot een bepaalde hoogte (5 meter schat ik). Je kan het dus niet meer zelf doen, PAS DUS OP MET IN HUIS VLIEGEN! je kan uiteraard vol gas gegeven, hem iets van de grond laten komen en meteen weer laten zaken dan stijgt hij niet meer automatisch op. Snap niet helemaal waarom dit erin is gedaan.

Iemand uitleg over de beslissing en het voordeel hiervan ?
(ik heb het over dit filmpje: RD5rCWvuWFU[/media] Phantom firmware problem - YouTube )

Ook zijn de LEDs iets anders en knippert hij nu 2x groen in GPS mode en met genoeg satellieten

Dank voor de waarschuwing, in huis vliegen was ik nog niet aan toe;)
Misschien opstijgen in manuel en dan direct naar gps of atti om dit te omzeilen.
Wanneer je durft!
Ik heb in die van mij manuel nog niet geactiveerd, ben nog wat angstig om daar ongewild in terecht te komen.
Zijn er trouwens al Phantomvliegers die het aandurven manuel te vliegen, ben daar wel benieuwd naar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn Phantom zender had uit de doos 2x gecentreerde sticks: ook de throttle gaat naar de 50% stand.
Ik had begrepen (uit de manuals) dat throttle niet "veerbelast" was.....
Het is geen probleem en ik laat het ook zo, hoewel ik anders gewend ben.

Het hierboven beschreven probleem (direct opstijgen naar 5m) heb ik totaal geen last van.
Zal wel een instelling zijn in de Assistant.
Wanneer ik de motoren start en de sticks loslaat, gaat throttle naar 50% en gaat dan "hoog stationair" lopen, maar stijgt niet op.
Beetje gas erbij en hij stijgt langzaam op.
Dat gaat beter in Atti dan in GPS: in GPS wil hij nog wel eens corrigeren wanneer je te voorzichtig gas geeft, en kan dan opzij omvallen.

Ik heb gisteren een 2-assige gimbal besteld bij Jakub in Polen.
www.quadframe.com ? GoPro 2-axis gimbal BLACK version

Mijn Hero is nog niet eens gearriveerd......

Volgende stap is FPV, maar daar heb ik nog helemaal geen behoefte aan eerlijk gezegd.

Weet iemand hier een bedrijf waar ik onderdelen kan laten "plastidippen" of water transfer, of hoe het hier ook genoemd wordt?

Voorlopig eerst maar eens zoveel mogelijk vlieguren maken zonder camera en gimbal.

Als het weer het toelaat......

O ja, wanneer ik voldoende satellieten heb en ik sta in GPS mode, knippert de groene LED maar 1x, in HL of CL komt er dan nog een gele bij, en wanneer het tijd is om te landen ook nog rode knippertjes.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Phantom zender had uit de doos 2x gecentreerde sticks: ook de throttle gaat naar de 50% stand.
Ik had begrepen (uit de manuals) dat throttle niet "veerbelast" was.....
Het is geen probleem en ik laat het ook zo, hoewel ik anders gewend ben.

Het hierboven beschreven probleem (direct opstijgen naar 5m) heb ik totaal geen last van.
Zal wel een instelling zijn in de Assistant.
Wanneer ik de motoren start en de sticks loslaat, gaat throttle naar 50% en gaat dan "hoog stationair" lopen, maar stijgt niet op.
Beetje gas erbij en hij stijgt langzaam op.
Dat gaat beter in Atti dan in GPS: in GPS wil hij nog wel eens corrigeren wanneer je te voorzichtig gas geeft, en kan dan opzij omvallen.

Ik heb gisteren een 2-assige gimbal besteld bij Jakub in Polen.
www.quadframe.com ? GoPro 2-axis gimbal BLACK version

Mijn Hero is nog niet eens gearriveerd......

Volgende stap is FPV, maar daar heb ik nog helemaal geen behoefte aan eerlijk gezegd.

Weet iemand hier een bedrijf waar ik onderdelen kan laten "plastidippen" of water transfer, of hoe het hier ook genoemd wordt?

Voorlopig eerst maar eens zoveel mogelijk vlieguren maken zonder camera en gimbal.

Als het weer het toelaat......

O ja, wanneer ik voldoende satellieten heb en ik sta in GPS mode, knippert de groene LED maar 1x, in HL of CL komt er dan nog een gele bij, en wanneer het tijd is om te landen ook nog rode knippertjes.

Dat omvallen is mij al eens overkomen, hij stond toen net op straat en niet op het gras zal je altijd zien, opstijgen in atti mode is dus beter dat ga ik zeker proberen, zal vandaag wel weer niet worden, slecht weer, balen.
Ben nu wel heel benieuwd hoe die straks opstijgt

Hoe doe je dat met je throttle bij het plaatsen van de akku, die moet dan toch in de onderste stand gezet worden (en blijven), bij jou gaat die weer terug! Lijkt me lastig.

Ook bij mij knippert de led nu 2-maal groen bij voldoende satellieten dit was voor de firmware update 1-maal.
Hier wordt dat bevestigd: 1knip0ktKoI[/media] Phantom #30 - Status LED & Start Firmware 3.1 & 3.12 - YouTube
Weet je zeker dat je firmware versie 3.12 is;)

Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen met je gimbal straks, ziet er mooi uit, niet al te zwaar en de prijs is ook niet verkeerd, neem je er ook servo's bij?

FPV wilde ik eerst ook maar heb niet zo'n haast meer.
Nieuwe ontwikkelingen bij DJI eerst maar eens afwachten, Phantom 2.0 komt er denk ik aan: Rht-QarvEM4[/media] Innovations CEO, Colin Guinn demos the DJI Phantom VISION - Interview @ Cine Gear Expo 2013 - YouTube
Andere frequentie van de TX dus geen last meer met WiFi, alle film/foto controle van de Phantom met je smartphone.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zal toch beperkt zijn het contact met je smartphone want dat zal dan hoogst waarschijnlijk met wifi gaan en dat is op die manier nog wel beperkt.
Ik heb vluchtig zo'n filmpje gezien van DJI waarin ze dat demonstreren maar ook daar zie dat hij hapert.
Ze hebben naar mijn mening niet voor niks goede kwaliteit antennes voor zender en ontvanger van beeld.
Maar we zullen zien misschien werkt het grandioos. ..
 
Hij knippert 1x als alle sticks gecentreerd staan. Zo niet dan knippert hij 2x. Dit is altijd al zo geweest ;)

Bij het plaatsen van de lipo hoeft de throtle stick niet onder te staan.
Wat wel belangrijk is, dat je de eerste 10 sec je sticks en je multi niet beweegt.
Ik vlieg altijd al met gecentreerde stick, wookong en naza

Verder nooit maar dan ook nooit in gps mode opstijgen. Daar zijn al zoveel ongelukken mee gebeurt
Altijd in atti of manuel

Hier een (oud) voorbeeld wat er gebeurt als je opstijgt in gps zonder dat je een goede fix heb

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn Phantom zender had uit de doos 2x gecentreerde sticks: ook de throttle gaat naar de 50% stand.
Ik had begrepen (uit de manuals) dat throttle niet "veerbelast" was.....
Het is geen probleem en ik laat het ook zo, hoewel ik anders gewend ben.

Het hierboven beschreven probleem (direct opstijgen naar 5m) heb ik totaal geen last van.
Zal wel een instelling zijn in de Assistant.
Wanneer ik de motoren start en de sticks loslaat, gaat throttle naar 50% en gaat dan "hoog stationair" lopen, maar stijgt niet op.
Beetje gas erbij en hij stijgt langzaam op.
Dat gaat beter in Atti dan in GPS: in GPS wil hij nog wel eens corrigeren wanneer je te voorzichtig gas geeft, en kan dan opzij omvallen.

Ik heb gisteren een 2-assige gimbal besteld bij Jakub in Polen.
www.quadframe.com ? GoPro 2-axis gimbal BLACK version

Mijn Hero is nog niet eens gearriveerd......

Volgende stap is FPV, maar daar heb ik nog helemaal geen behoefte aan eerlijk gezegd.

Weet iemand hier een bedrijf waar ik onderdelen kan laten "plastidippen" of water transfer, of hoe het hier ook genoemd wordt?

Voorlopig eerst maar eens zoveel mogelijk vlieguren maken zonder camera en gimbal.

Als het weer het toelaat......

O ja, wanneer ik voldoende satellieten heb en ik sta in GPS mode, knippert de groene LED maar 1x, in HL of CL komt er dan nog een gele bij, en wanneer het tijd is om te landen ook nog rode knippertjes.
Ik denk dat je niet de laatste firmware versie hebt (3.12 is de nieuwste). Hierbij zit de auto start functie, 50% gas en dan gaat hij opstijgen. Als dit niet het geval is bij jou, is hij te zwaar of heb je niet de goede firmware. (zie de youtube video van AlbertD 1knip0ktKoI[/media] Phantom #30 - Status LED & Start Firmware 3.1 & 3.12 - YouTube). Dit is helaas geen instelling, als die er was had ik het graag uit gezet ;)

Verder moet je niet bij die gimbal vergeten om een anti demper te kopen, ik had die ook bijna gekocht maar de kwaliteit is me toch te slecht. Je moet nog goede brushless motors erbij komen en je moet nog een anti demper erbij kopen en zit je zo alweer op de prijs van een heel pakket. Geef je nog even net iets meer uit dan heb je meteen een perfect afgesteld ding ;) Maar ben ook geïnteresseerd in je review! Ik zelf zit te kijken naar deze:
FR-60 Brushless Camera Mount Gimbal Set for Gopro 3 Aerial Photography $188.52 Free Shipping @GoodLuckBuy.com
Heb je meteen een bescherming voor je gopro. Maar hier meer over gimbals: brushess-gimbals-44

Verder zal ik meteen je controller terug sturen! Je gas hoort geen veer te hebben, dan kan je nooit starten krijg je hele tijd een piep bij het aanzetten van je TX, zwaar irritant lijkt me dat!

(..)

FPV wilde ik eerst ook maar heb niet zo'n haast meer.
Nieuwe ontwikkelingen bij DJI eerst maar eens afwachten, Phantom 2.0 komt er denk ik aan: Rht-QarvEM4[/media] Innovations CEO, Colin Guinn demos the DJI Phantom VISION - Interview @ Cine Gear Expo 2013 - YouTube
Andere frequentie van de TX dus geen last meer met WiFi, alle film/foto controle van de Phantom met je smartphone.

Interessant maar Colin zegt duidelijk dat het gaat om de dJi Phantom Vision, het is een ander model en het is niet een verbeterde versie ten opzichte van de Phantom. Luister op 2:07:
"Of Course you won't get that perfect stabilized footage, but flying for fun, FPV, Dude wait till you see that happens!"
De Vision richten ze dus niet op het filmen (ondanks de camera die er onder hangt) maar op het langere vliegen en het plezier vliegen.
Verder crasht die app halve wegen en werkt het niet echt soepel (uiteraard kinderziektes) maar ik vlieg dan toch liever FPV met een direct output !

Hij knippert 1x als alle sticks gecentreerd staan. Zo niet dan knippert hij 2x. Dit is altijd al zo geweest ;)

Bij het plaatsen van de lipo hoeft de throtle stick niet onder te staan.
Wat wel belangrijk is, dat je de eerste 10 sec je sticks en je multi niet beweegt.
Ik vlieg altijd al met gecentreerde stick, wookong en naza

Verder nooit maar dan ook nooit in gps mode opstijgen. Daar zijn al zoveel ongelukken mee gebeurt
Altijd in atti of manuel
(..)
Weet je zeker dat je firmware 3.12 runt? Als ik mijn sticks centreerd en dan me TX aan zet dan krijg ik een piep en doet hij niks, ik moet links (gas) naar benende doen voordat hij verbind met de Phantom. Verder zou ik het erg raar vinden als het klopt wat jij zegt, lipo erin en je stick staat op gas geven lijkt me niet echt heel veilig voor je handen lol.
En in GPS opstijgen gaat prima hier, gewoon gas geven en hij stijgt netjes op zelfs nu met die wind. Die video van jou is van een drone die vliegt en niet opstijgt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nope. Die hexa copter (DJI s800) steeg wel op. Die crash was daardoor veroorzaakt.
GPS opstijgen kan wel. maar het gaat een keer fout. Bij een slechte fix bijv.
Een gps fix hoeft nog geen goede fix te zijn
Het filmpje wat ik liet zien was in een stadion. Logies dat de gps daar niet goed werkte.
Ik zou het NOOIT doen.

Als je de lipo aansluit met gas erop is gewoon veilig omdat je eerst moet armen.
 
Verder zal ik meteen je controller terug sturen! Je gas hoort geen veer te hebben, dan kan je nooit starten krijg je hele tijd een piep bij het aanzetten van je TX, zwaar irritant lijkt me dat!
Het schijnt standaard te zijn op laatste versies die de fabriek uit rollen
(PhantomPilots.com - DJI Phantom Quadcopter Forums ? View topic - TX Throttle stays centered)

Persoonlijk lijkt het me wel prettig, op 50% blijft de phantom in gps en att mode op dezelfde hoogte hangen, en dat zijn de modes waarmee ik vlieg. Helaas heb ik nog de "oude" zender.
De veer schijnt makkelijk te verwijderen zijn mocht je willen.
 
Betreft de coating: ik bedoelde dit: Car&Folie » Dompeltechniek

Wordt waarschijnlijk een winter projectje.....extra body kopen en laten dippen.

Gimbal: op RCgroups is er over deze gimbal gesproken en hij bevalt goed. Dit in tegenstelling to de door jou genoemde Good Luck Buy (??) gimbal.
Die is van slechte kwaliteit en werkt niet goed....good luck met dat ding.
Die van Jakub is echt en stukje Pools vakwerk!

Wat bedoel je eigenlijk met een anti-demper? Is dat een soort vibrator die trillingen genereert?
Ik heb reeds een carbon anti-vibratie (niet anti-demper dus) ding er op zitten....er hangt alleen nog niets onder.

Ik heb de laatste FW er op gezet.....meteen uit de doos gedaan voordat de props er op zaten.
Ik vindt het, net als Tasz, wel prettig met de centrerende sticks.....heb altijd gevlogen met niet centrerende stick, maar dat was met vaste vleugel vliegtuigen....daar lijkt me een centrerende throttle stick niet prettig......
Ik hang de accu eraan, wacht een tijdje tot ik 1 groene knipper heb en "arm" de motortjes en laat de stick los.
De motoren gaan draaien, maar hij stijgt nog niet op. Beetje gas erbij en hij stijgt netjes op.
Wanneer je wilt hoveren hoef je niks te doen.....hij blijft gewoon hangen met gecentreerde sticks.
Enfin, alles werkt naar wens. Morgen of overmorgen zou de GoPro moeten komen en dan kijken of alles nog steeds goed werkt.
Als dat het geval is zal ik toch aan de FPV moeten.....je moet toch wat te prutsen hebben.
Dat had ik vroegah al met computers: tweaken tot het niet meer werkt.
Nu heb ik allemaal Macs in huis en dat werkt en blijft werken.
Dus een paar maanden geleden maar een HTPC met W8 er op aangeschaft.
Dat (MS) houdt je weer even van de straat!

oeps.....off topic

Maar ik zit nu dus alweer met een schuin oog naar een Fat Shark Attitude setje te kijken....

IK was pas bij een drone specialist in Zoetermeer (om de Graupners op te halen) en daar stond een geheel opgetuigde Phantom......zag er aan de ene kant wel leuk uit, maar de cleane look is wel weg. Dat is dan weer jammer.
Een Phantom Vision zier er dan wel weer strak uit met de witte gimbal.....maar daar hangt ook weer een ander prijskaartje aan.
 
Betreft de coating: ik bedoelde dit: Car&Folie » Dompeltechniek

Wordt waarschijnlijk een winter projectje.....extra body kopen en laten dippen.

Gimbal: op RCgroups is er over deze gimbal gesproken en hij bevalt goed. Dit in tegenstelling to de door jou genoemde Good Luck Buy (??) gimbal.
Die is van slechte kwaliteit en werkt niet goed....good luck met dat ding.
Die van Jakub is echt en stukje Pools vakwerk!

Wat bedoel je eigenlijk met een anti-demper? Is dat een soort vibrator die trillingen genereert?
Ik heb reeds een carbon anti-vibratie (niet anti-demper dus) ding er op zitten....er hangt alleen nog niets onder.

Ik heb de laatste FW er op gezet.....meteen uit de doos gedaan voordat de props er op zaten.
Ik vindt het, net als Tasz, wel prettig met de centrerende sticks.....heb altijd gevlogen met niet centrerende stick, maar dat was met vaste vleugel vliegtuigen....daar lijkt me een centrerende throttle stick niet prettig......
Ik hang de accu eraan, wacht een tijdje tot ik 1 groene knipper heb en "arm" de motortjes en laat de stick los.
De motoren gaan draaien, maar hij stijgt nog niet op. Beetje gas erbij en hij stijgt netjes op.
Wanneer je wilt hoveren hoef je niks te doen.....hij blijft gewoon hangen met gecentreerde sticks.
Enfin, alles werkt naar wens. Morgen of overmorgen zou de GoPro moeten komen en dan kijken of alles nog steeds goed werkt.
Als dat het geval is zal ik toch aan de FPV moeten.....je moet toch wat te prutsen hebben.
Dat had ik vroegah al met computers: tweaken tot het niet meer werkt.
Nu heb ik allemaal Macs in huis en dat werkt en blijft werken.
Dus een paar maanden geleden maar een HTPC met W8 er op aangeschaft.
Dat (MS) houdt je weer even van de straat!

oeps.....off topic

Maar ik zit nu dus alweer met een schuin oog naar een Fat Shark Attitude setje te kijken....

IK was pas bij een drone specialist in Zoetermeer (om de Graupners op te halen) en daar stond een geheel opgetuigde Phantom......zag er aan de ene kant wel leuk uit, maar de cleane look is wel weg. Dat is dan weer jammer.
Een Phantom Vision zier er dan wel weer strak uit met de witte gimbal.....maar daar hangt ook weer een ander prijskaartje aan.

Excuses dat was de verkeerde link! Moest om deze gaan: (ze zijn bezig met een gopro 3 only behuizing)
http://www.hobby-wing.com/arris-cm2000-gopro-brushless-gimbal.html

Het is een kant en klaar pakket, schroeven op je phantom en kabels aan sluiten en klaar ben je. Ze testen het allemaal 1 voor 1 en nemen netjes de tijd ervoor. Ze blijve hem ook update, erg goed allemaal!

Heb je een link van reviews en van topic support link op rcgroups? Want op hoeveel kom je als je alles erbij koopt? Neem aan dat je ook een board erbij moet kopen enzo?

Ga ik ook ff kijken. Wil namelijk heel graag een alleen ga over 1 week 2 maanden of vakantie en denk dat als ik terug kom er een ga aanschaffen.

4 Beta
 
Laatst bewerkt door een moderator:
'T is geen brushless gimbal van Jakub.
Hoeft ook geen controller bij: hij wordt aangesloten op de Naza (de servo's dus).
Ik was iets van 80 euro kwijt, incl. verzending en servo's.
Die brushless gimbal van je link is al $299.....zal wel op hetzelfde bedrag uitkomen in euro's voordat je hem hebt.

Hier heb je wat info over een project met BL gimbals......ziet er prima uit, maar zal wel een flinke duit en veel moeite kosten. Het project loopt al maanden.
Ik zocht meer een PnP gimbal met een laag gewicht en dito prijs.
De andere oplossingen zullen best wel beter en meer Pro zijn, maar dat is niet wat ik zoek.
Het moet wel een betaalbare hobby blijven.

Simple AlexMos brushless gimbal from Viacopter - RC Groups

Maar hoe zit het nu met de anti-demper?
 
Back
Top