Dockyard V stoommachine.

Ruud, de soldeerbout is van mijn vader, misschien uit de jaren 1950?
Ondanks alle super soldeerbouten kan ik met deze 60W met brede en korte stift veel werk maken.
Deze bout heb ik ook gebruikt met het maken van de romp van de Dockyard V geheel uit messing.
Met deze bout hebt ik de spanten en de soldeervlakken van de huidplaten uit messing voor vertind, zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-3#post-3855012.
Dus opknapbeurt, Het tin in het soldeer blijftt het koper van de soldeerstift opvreten.
Maar wel opgemerkt, vroeger maakte men gereedschap om lang mee te gaan.
Groet, Henk.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was er weer sprake van een Engelse wals, drie stappen vooruit en twee naar achter.
Vooruit, het afdraaien van de gesoldeerde delen in de vierklauw.
SAM_3501 verkleind.jpg


De stappen naar achter. ik heb de drie krukas lagersteunen afgekeurd.
Ik heb deze gemaakt op een hulpas van ø5mm niet in de lagerschalen, in tegenstelling tot de eerdere wel afgesteld in het deelbare lagerhuis met de deelbare lagerschalen.
Door de deze fout in de werkwijze ligt de krukas nu al 0,05 mm te laag.
Verder, door het doorzagen van de lagerhuizen voor het klemmen van de losse lagerschalen komt de krukas met de halve dikte van de zaagfrees lager te liggen..
Daarnaast moeten de voeten nogmaals op gelijkheid afgefreesd worden.
Gelukkig heb ik nog genoeg "afval" materiaal verzameld.
Van de week verder, Groet, Henk
 
Vandaag verder met de deelbare lagersteunen van de krukas.
Daar ik toch nog het materiaal voor de lagerschalen in de vierklauw heb, heb ik de boring ø5mm voor de krukas gemaakt.
Op de kop heb ik, stijf, een slangenklem gezet.
De delen zijn met zachtsoldeer gesoldeerd en het is niet de bedoeling, dat de boor de twee helften uit elkaar drukt.

SAM_3504 verkleind.jpg


Het volgende was het maken van de nieuwe lagerstoelen.
Weer gemaakt uit het reststuk dik 8mm.
Onderstaand de ruwe huizen, dik 5mm met aan de linker kant 2 van de afgekeurde lagerhuizen.

SAM_3502 verkleind.jpg


Nu heb ik voldoende hoogte voor de juiste plaats, hoogte, van de lagerschalen, ook na doorzagen voor het deelbaar maken.
Wordt vervolgt, Henk.
 
Leuk om te zien dat iedereen zijn eigen werkwijze heeft. Ik klemde de halve lagerschalen om te boren en ruimen altijd in met de lagerstoelen.
Groet, Jan.
 
Jan, de lagerstoelen moet ik nog maken, dus ik moest naar een alternatief omzien.
Overigens, principe blijft gelijk;
Groet, Henk.
 
Verder gegaan met het bewerken van de lagerblokken voor de krukaslagers.
De lagerblokken zijn in de breedte op de juiste maat gefreest, in de hoogte met overmaat.
Vanaf de voet, heb ik de boring voor de lagerschalen ø7,5mm, met een toeslag in hoogte van de voet met ca. 1,5mm, gemaakt.
Na het maken van de boring heb ik de M2 schroefdraad getapt voor de bevestiging van de lagerkappen op de voet van de blokken.
Deze schroefdraad dient ook voor het vastzetten van de lagerblokken op de machinevoet.
Hierna kon ik de lagerblokken doorzagen, deze moeten deelbaar zijn om de krukas te kunnen plaatsen.
Doorzagen met een zaagfrees in de kop van de boorkop van de freesbank.

SAM_3507 verkleind.jpg


Na het doorzagen klopt de binnendiameter niet meer.
Voor het opboren van de geklemde delen, zie:

SAM_3506 verkleind.jpg


Ik heb weer de parallelklem gebruikt als aanslag.
De boring van de lagerhuizen is nu goed, maar de ashoogte absoluut niet!.
Het op hoogte fresen van de van de lagerhuizen gebeurt, nadat de lagerschalen zijn gemonteerd en met een hulpas exact in in lijn gehouden worden.
Het voordeel van deze werkwijze is, dat ik, binnen redelijk nauwkeurige grenzen, kan werken.
In de laatste bewerking worden alle maatverschillen, eventuele fouten in de lagerschalen en ashoogte, gecorrigeerd.
Gaat niet snel, maar het is hobby, Henk.
 
Laatst bewerkt:
Langzaam maar zeker:thumbsup:
Je hebt de losse helften ingeklemd en opgeboord.
Een geboord gat zal niet voldoen aan de eisen van de maatnauwkeurigheid vermoed ik.
Nabewerken met een ruimer zal wellicht nodig zijn.
In welk stadium ga je dat doen?
Ik denk dat dat kan als de lagerblokken, met de schalen erin, op de machinevoet zijn gemonteerd.

Of heb ik het mis?
 
De boring, gat in de lagervoeten, is voor mij niet van belang.
Ik maak per per lagersteun de passende half schalen van de krukaslagers.
Voor het voorbewerken van de halfschalen zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-6#post-4130853
Nadat de lagerschalen in de stoelen zijn geplaatst, wordt het geheel met een hulpas op de juiste in lijn hoogte gefreest.
Onderstaand de maatvoering'

img026 aangepast.jpg


De bijschriften zijn mijn aanpassingen naar de stoommachine van de Dockyard V.
Deze werkwijze heb ik ook toegepast bij de huidige stoommachine van de Dockyard.
Groet, Henk.
 
Bedankt voor je antwoord , maar je antwoord geeft aanleiding tot de volgende aanvulling.
Op de tekening rechts boven staat een belangrijk detail, n.l een schroefdraad M3.
Dit is de schroefdraad voor de in de halve lager schaal instekende smeernippel om het verdraaien van de lager schalen tegen te gaan.
Stoom is leuk, maar door de verschillen in temperatuur, kan je niet op micro meter niveau werken.
Wordt vervolgt, Henk.
 
Na de koffie, toch nog tijd kunnen besteden aan de krukaslagers.
In het lager de boring van de stoel ø7,5mm met de mesbeitel ingestoken en vervolgens met de lagerstoel vastgeklemd.
Ik had tijdens het maken van de kamer ontdekt, dat de helften toch losgekomen waren, vandaar het het af te steken deel in het lagerhuis geklemd, zie de opmerking in bericht #107 van Jan Walpot.
Op de smeernippels zijn de buitenste lagers gereed, maar nog niet op hoogte gefreest.
Voor een indruk zie:
SAM_3508 verkleind.jpg


De lagers even als voorbeeld met een hulpas geplaatst op de machine voet.
Even de functie van de aangepunte meetpennen laten zien.
Hiermee kan je precies de plaats van de krukas op de machine vloer vastleggen.
Wordt vervolgt. Henk.
 
De deelbare lagersteunen voor de krukas zijn gereed. De bovenste schaal is gefixeerd met een doorstekende smeernippel, hierdoor kan de onderste schaal ook niet verdraaien.
Onderstaand de foto van de 3 lagerstoelen.
Bij de bewerking heb ik cilinderkopschroeven gebruikt voor het klemmen van de schalen.
Bij een stoommachine is dit geen gezicht, daarom heb ik voor een indruk bij de voorste lagerstoel de M2 modelbouwmoeren gebruikt.
Straks in de machine krijgen alle stoelen de M2 modelbouwmoer(stoommoer).
SAM_3517 verkleind.jpg


De smeernippels heb ik gemaakt uit messing cilinderschroeven met zaagsnede.
Deze in de eerder aangebrachte doorlopende schroefdraad M3 geschroeft en het in de lagerschaal instekende deel met een hoogwaardige boor verwijderd.
Ik heb geen 5mm ruimer, maar een hoogwaardige boor heeft een benaderbare tolerantie. Na even "inlopen" op de hulpas was de speling goed.
Daar nu de speling goed is en er geen torsiekrachten meer op de doorstekende cilinderschroef worden uitgeoefend, heb ik met een boor ø6mm de kop hol uitgeboord en in de kern een doorboring met ø1,5mm gemaakt.
Ik heb in de lagerschaal, aansluitend op de doorboring met een bolfreesje, een soort van oliegroef aangebracht.
De voeten moeten nog wel op hoogte gefreest worden, maar dit doe ik nadat de krukas gereed is.

De krukas wordt gemaakt uit RVS 1,4301, met de krukwangen uit FE 360, zie tekening.
Krukas.jpg


De bijschriften zijn weer de maataanpassingen voor de vergrote Dockyard stoommachine.
De as heb ik al met overmaat in de lengte afgeslepen, dus de volgende stap is het maken van de krukwangen, zie de rechterkant van de tekening.
Onderstaand het begin, de 4 delen afgezaagd met overmaat ingespannen in de machineklem van de freesbank.
De frees is een Tin vierlippen ø10mm.

SAM_3515 verkleind.jpg


Alle 4 de krukwangen opgespannen om in één bewerking op 10mm te brengen.
Wordt vervolgt, Henk.
 
De krukwangen heb ik op breedte gefreest en de boringen voor de krukas en krukpen gemaakt ø5mm.

SAM_3520 verkleind.jpg


De krukwangen moeten nog verder bewerkt worden, zie tekening in vorig bericht.
Als de boringen niet in lijn zijn, dan zouden alle aanvullende werkzaamheden tevergeefs zijn geweest.
Mijn conventionele kleine freesbank heeft alleen de nonius als meetinstelling.
Daarom heb ik de eerste krukwang gebruikt als boorsjabloon om de rest te boren.
Onderstaand het resultaat.

SAM_3518 verkleind.jpg


De gemaakt boringen zijn in lijn, het geheel van krukpennen, -wangen past op de krukas.
Nu kan ik de krukwangen bewerken volgens de tekening, koppen afronden op de straal van10mm.
Dit laatste zal ik niet doen op de draaibank, daar ik geen mogelijkheid zie om de wangen in te klemmen.
Ook een hulpas met M5 in de klauw, waarop de wang wordt vastgeschroefd, zie ik niet zitten.
Morgen maar weer de draaitafel van de freesbank van stal halen.
Wordt vervolgt, Henk.
 
Henk, als je een hulpas met M5 gebruikt voor de as gaten en een hulppen als meenemer lukt het op de draaibank ook.
Het einde van de hulppen moet je zover afdraaien dat hij tussen de klauwen past of een drieklauw gebruiken. Als extra zekerheid een meedraaiend center gebruiken.

Groet, Jan.
 
Jan, Adviezen jouwerzijds leiden altijd tot nadenken mijnerzijds.
Ik heb je bericht gelezen en er over nagedacht, mede gelet op mijn machine beperkingen.
Jouw voorstel is goed, maar op mijn draaibank zit een drieklauw ø125mm met een breedte van 17mm van de spanbekken.
Ik kan dus de meenemer, op een steekcirkel van 6,25mm niet maken,
Maar, nadenkend, zou een oplossing zijn een stomp ø20mm met centreer pen voor de krukas en een meeneempen in het gat van de krukaspen.
Het geheel met het losse center vast klemmen.
Morgen uitwerken, groet, Henk
 
Ik begin dit verslag met het bedanken van @Jan Walpot.
Zijn advies heb ik overgenomen en een overeenkomstig hulpstuk gemaakt.
Waar ik bij de eerste machine uren lang bezig was met het op de draaitafel fresen van de rondingen, had ik vandaag binnen 1,5 uur al de 4 de krukwangen op diameter afgedraaid.
De meeste tijd is nog gaan zitten in het zoeken van een stuk messing ø20mm, afsteken en fresen van de sleuf voor de krukwang.
Het resultaat mag er zijn.

SAM_3521 verkleind.jpg


Links de "Jan" houder en daarnaast de krukaswangen op maat gedraaid.
Nogmaals bedank, Henk
 
Back
Top