Dockyard V stoommachine.

Leuk dat je ook zo'n hulpstuk hebt gemaakt Henk. Het staat er in mijn vorige post niet bij maar ik voorzie ze ook altijd van een merkteken zodat ik ze bij een volgend gebruik in dezelfde stand in de klauwplaat kan zetten.

Groet, Jan.
 
Jan, ik heb een merking gezet op mijn drieklauw.
De afwijking is dan minder dan 0.05 mm.
Voor mij bij afdraaien van krukwangen acceptabel.
Bij de vorige werkwijze had ik problemen in het tienden bereik van een mm.
Groet, Henk.
 
Voordat ik de krukas ga solderen, heb ik getest of de krukpennen, krukwangen goed staan t.o.v. de cilinders.
Bij mijn machine is het midden lager het vaste lager.
Hiervan uitgaande moet de meetpen op de juiste plaats staan voor het drijfstang lager.
SAM_3523 verkelind.jpg

De krukpennen staan nu even voor de foto verkeerd.
Volgende week fixeerpennen aanbrengen en hardsolderen.
Groet, Henk
 
Dergelijke samengestelde kruk assen, voorzie ik voor het zilversolderen, van 3 gelijke assen (lengte).

Aan beide eind-kanten van de doorgestoken assen, plaats ik een schijf welke voorzien zijn, van de exacte gaten op de 3 posities.

Hiermee bereik je:
a. Optimaal parallel opstelling krukas/tappen
(Optisch eenvoudig te controleren...moet geen verdraaiing/twist of spanning aan de orde zijn).
b. Stabiele(re) opstelling tijdens het zilver solderen.
c. Minder/geen kromtrekken werkstuk.
 
Jan, vervorming bij hardsolderen is wezenlijk aanwezig.
De vorige krukas was gemaakt van een stalen as gesloopt uit een oude printer.
Deze kon ik zachtsolderen, Resist 2.
De huidige is uit RVS, moeilijker te solderen, vandaar dat ik wilde hardsolderen.
Maar voor de tweede keer, de eerste het maken van de krukwangen, de tweede kreeg ik enkele minuten geleden een raad van @verfbrander.
Om zijn raad op te volgen hoef ik slechts 2 flenzen te maken met gaten op 90gr om de doorstekende verlengde krukpennen op te vangen.
Soms krijg je advies in je schoot geworpen.
Morgen uitwerken, groet Henk.
 
Om zijn raad op te volgen hoef ik slechts 2 flenzen te maken met gaten op 90gr om de doorstekende verlengde krukpennen op te vangen
Henk, graag een foto voor de duidelijkheid, 1 foto zegt soms meer dan duizend woorden.
Ik wil graag goede kennis op doen (mooi leermomentje).
Groet, Ruud.
 
Gisteren was ik zo enthousiast, dat na de koffie gelijk heb gekeken of en hoe de raad toegepast kon worden.
Helaas heb ik pech, zie foto:

SAM_3526 verkleind.jpg


De verlengde krukpennen kunnen niet langs de krukwang van 10mm breed.
De slag van de stoommachine is 12,5mm, dus de krukpen staat op 6,25mm.
De assen zijn ø5mm, dus om de krukpen langs de krukwang le laten gaan moet ik deze aan weerszijden met 1,5mm affresen tot 7mm.
Dus, de oplossing is goed, maar helaas niet bij mijn stoommachine toepasbaar.
Ondanks dat, @verfbrander bedankt voor je advies.
Groet, Henk
 
Henk, het is natuurlijk aan jou om te bepalen hoe je de krukas maakt maar als ik het moest doen lijmde ik alles met Locitie 638. Je kan dan de krukpennen tevoren precies op maat maken. Je hebt alleen een hulpstuk nodig voor de hoek van 90 graden en de precieze afstand tussen de 2 krukken. Als de sterkte niet vertrouwt kan je er een spanbus inzetten. De te lijmen delen moet je wel in één keer op de goede plaats zetten want uit ervaring weet ik dat verschuiven niet meer gaat. Na lijmen nog de stukjes uit de krukas zagen. Hoe je het ook doet, succes !

Groet, Jan.
 
Jan, bedankt voor je advies.
De vorige krukas uit stalen as en krukwangen heb ik gesoldeerd met Resist 2.
Alle krukwangen heb ik destijds met doorlopende draadstiften M2 vastgezet, daarna gesoldeerd.
Destijds was ik een paar dagen kwijt aan het maken van de krukwangen, nu door jouw advies enkele uren.
Gaat het verkeerd, dan nieuwe krukwangen maken.
Daarnaast, het is voor mij weer een uitdaging om dit keer de krukas met zilver te solderen.
Wel zal ik verklappen, dat ik, alvorens met zilver te solderen, de wangen met doorgaande draadstiften M2 zal borgen.
De wangen kunnen dan niet onder het zilversolderen verschuiven.
Mijn voordeel is, dat ik niet gebonden ben aan de bijgeleverde hoeveelheid materiaal.
Uit een afval strip 16x5mm en een meter RVS 304, ø5mm, kan ik eigenlijk zonder kosten meerdere krukassen maken.
Het meeste waar ik tegen opzie is het reinigen na het solderen.
Samengevat Jan, ik stel je advies weer op prijs, maar als het mij lukt om op de bedachte wijze de krukas te maken, dan ben ik weer een stap verder.
Groet, Henk.
 
In het thema hardsolderen pagina 481

Daar is te zien dat Jeroen een kleine krukas gesoldeerd heeft met zilver.
Jeroen was met Ruud.
Misschien kunnen zij hun ervaring delen?
Ruud heeft dit krukas solderen enkele dagen geleden aangehaald in een van zijn berichten.

Willum
 
Bij de nieuwe krukas heb ik een fout gemaakt met de plaatsing van de eerste krukwang, deze stond op de plaats van het midden lager, vaste lager.
Onder de krukas met foute plaats van de krukwang.
SAM_3532 verkleind.jpg


Enkele dagen geleden schreef ik:
Destijds was ik een paar dagen kwijt aan het maken van de krukwangen, nu door jouw advies enkele uren.
Gaat het verkeerd, dan nieuwe krukwangen maken.
Dus een vervanger gemaakt voor de foutief geplaatste krukwang en ook een nieuwe krukas lengte afgezaagd.
Vanochtend na de koffie een nieuwe krukwang gemaakt en deze in lijn gebracht met de vorige.

Soms moet je terugkomen op eerder bedachte oplossingen.
In bericht #127 en #133 geef ik aan, dat ik de krukas wil hardsolderen, maar ik geef ook aan, dat ik problemen voorzie met het schoonmaken.
Ik heb een test gemaakt met een krukwang uit FE 360 hardsolderen op AISI 304,
Door de verkleuring, aantasting, door het met hoge temperatuur solderen met zilver, zie ik hiervan af.
Ik kan niet glasparelstralen en mechanisch verwijderen van de verkleuring, oxide laag zie ik niet zitten.
Daarom heb ik besloten om de nieuwe krukas, evenals de vorige, te solderen met Resist 2.
Nu heeft soldeer, maakt niet uit zacht of hard, de vervelende eigenschap zich te verzamelen op scherpe punten/overgangen.
Daarom heb ik de boringen van de krukwangen met een centerboor gesoevereind, zie foto.

SAM_3533 verkleind.jpg


De afschuining zit aan de kant waar het soldeer wordt toegevoegd.
De krukwangen zijn met M2 draadstften tegen verdraaiing geborgd.
Wordt vervolgd, Henk
 
Soms maak je veel werk en soms niet.
Vandaag nogal tijd verloren met het inspannen van de ene krukwang onder 90° t.o.v. de andere krukwang.
Ook in deze krukwang moest de doorgaande draadstift M2 komen voor het fixeren van de krukwang.
Daarna het solderen met Resist 2, weer onder gebruikmaking van het agressieve S39 voor RVS.
Voor een indruk:

SAM_3536 verkleind.jpg


Het solderen is gedaan uit de kant, van de as, die verwijderd wordt, hier zat ook de soevereining.
Aan de rechterkant, bij de andere wang is te zien, dat het soldeer mooi doorgevloeid is.
Het gat in de krukwang is de borging M2.

De afstand tussen de krukwangen is de lengte van het vaste lager.
Volgende stap is het plaatsen, uitlijnen en plaatsen van de krukas lagersteunen.

SAM_3535 verkleind.jpg


Na het op maat en gelijkheid van de voeten van de lagersteunen fresen, heb ik deze op de machine vloer gelijmd.
Dit keer weer met een AC lijm.
Ik kan nu eenvoudig met als gebruik de lagervoet, in de machine voet de juiste boringen maken.
Een AC lijm hardt uit door de aanwezigheid van vocht in de lucht. Het leuke is, dat als je teveel vocht toevoegt de lijm loslaat.
Evenals bij de vorige machine. even koken in heet water en de lijmverbinding laat los.
Laatste alleen bij bouwen in metaal, bij bouwen in hout of kuststof is dit absoluut niet toepasbaar!
Wordt vervolgd, Henk.
 
Contra gewichten, eigenlijk niet.
De krukwangen zijn verlengd voor een klein beetje compensatie, maar dit is meer optisch.
De machine draait max. 800 t/min, met een slag van 12,5 mm.
Daarbij, het is een dubbelwerkende machine, dus de stoom wordt wisselend aan de onder- of bovenkant van de zuiger toegevoerd.
De zuiger werkt zowel drukkend als trekkend op de krukas.
Eigenlijk het grootste probleem met de onbalans is, dat de krukwangen onder 90°staan.
Groet, Henk.
 
In mijn bijdrage #133, had ik het over het borgen van de wangen op de krukas met draadstiften M2.
Nu hier van, na aanbrengen van één doorlopende schroefdraad voor de borging door de draadstift, heb ik hiervan afgezien.
Het boren van de kerndiameter en tappen M2 in de AISI 304 as was geen succes.
De volgende borgstiften zijn gemaakt uit AISI 304, ø2mm.
Met een goede Cobalt gelegeerde boor was het geen probleem meer voor het doorboren van wangen en AISI 304 as.
Bedenk, dat ik alle delen in verband met het solderen had ontvet en daarom kon ik bij het doorboren geen boorolie gebruiken.
Onderstaand de foto van de huidige stand.

SAM_3541 verkleind.jpg


De as moet nog nabewerkt worden, maar nu is goed te zien, dat het zachtsoldeer Resist 2 met het agressieve S39 voor RVS mooi doorgelopen is.
Volgende week de tussenstukken uitslijpen en de krukas fatsoeneren.
Groet, Henk
 
De krukas heb ik schoongemaakt en de tussenstukjes tussen de krukwangen verwijderd.
Bij de nieuwe as heb ik t.o.v. de oude enkele veranderingen aangebracht.
Ten eerste de afstand tussen de krukwangen heb ik met 0,5mm vergroot en ten tweede de wangen nu vastgezet met doorgaande stiften RVS ø2mm.
Het vergroten van de afstand van de krukwangen heb ik gedaan, daar bij de oude as het drijfstanglager altijd tegen de buitenwang zit.

SAM_3546 verkleind.jpg


De proefpassing van de krukas in de lagersteunen.

SAM_3549 verkleind.jpg


Het middelste lager, vast lager, past mooi tussen de binnen wangen en er is nog enkele tienden van een mm ruimte op de buitenlagers.
Op het korte aseind komt de aandrijving van de voedings- en de condensaatpomp en op het lange aseind het vliegwiel en de koppeling naar de schroefas.
De volgende stappen zijn het maken van de drijfstangen en nadenken over de kruiskoppen met de leibanen.
Groet, Henk.
 
Back
Top