Dockyard V stoommachine.

Je gaat het toch niet elk uur aanpassen Henk? :) Dacht dat ik voor het eten een andere foto van je zag. Bedenk wel dat wij sneller verouderen dan onze schepen! Die overleven ons denk ik wel. Hoofdzaak is dat we plezier in onze hobby houden. Al enig zicht wanneer de nieuwe machine gaat draaien? Gr. Klaas.
 
Soms ben je uren bezig om iets te maken.
Ik had geschreven, dat ik nu de drijfstangen ga maken, zie onderstaande afbeelding van de tekening.
Drijfstang.jpg

De belangrijkste maat is 32,5mm tussen de krukpen en de kruispen.
Daarom ben ik begonnen met het drijfstang lager op de krukpen.
Daar ik zoveel mogelijk restmateriaal gebruikt, kost het tijd om deze "afval" stukjes te bewerken, opdat deze toepasbaar zijn.
De nieuwe drijfstang lagers zijn gemaakt uit een reststukje aluminiumbrons.
Het affresen en opmaat maken van de boring ø5mm en aanbrengen van de M2 bevestigingsbouten voor de flens van de drijfstang kostte toch meer tijd dan verwacht.
Onderstaand het resultaat.

SAM_3560 verkleind.jpg


De drijfstanglagers passen op de krukpen.
Na het maken van de drijfstangen op de juiste afstand 32,5mm, zal ik de onder helften van het lager bewerken.
Groet, Henk
 
Henk,
Als ik je tekening goed interpreteer, zit dan de drijfstang op het bigend geschroefd?
Ik heb deze constructie nog nooit gezien.
Zo leer je elke keer wat bij in de modelbouw.
Goed weekend en de groeten,
Ruud.
 
De drijfstang uit messing zit op het bronzen bigend lager geschroefd.
De bigend lager delen van de drijfstang zitten met doorgaande M2 draadeinden, aan weerszijden opgesloten met een borgmoer.
Daar nu het lager op het bigend uit twee delen is, is het eenvoudig om naderhand optredende speling te compenseren.
De lagerspeling is hoofdzakelijk in de onder- en bovenkant van het lager.
Nu eenvoudig een van de lagerschalen afvlakken en de speling is gecorrigeerd.
Bij mijn stoommachine is het gehele ontwerp gebaseerd op onderhoud.
Groet, Henk.
 
Laatst bewerkt:
Henk, om te zorgen dat er minder onderhoud nodig is kan je het bovenste deel van de krukpen lager ongeveer 3 mm korter maken.
Het gedeelte wat je eraf haalt maak je dan uit één stuk met de drijfstang mee. Je kan daarna de drijfstang doorboren met b.v. 1,6 tot 1,8 mm. Het bovenste deel van het krukpen lager doorboren met 0,5 mm. Als je gaat draaien met de machine kan je de drijfstangen vullen met olie.
Groet, Jan.

full
 
Laatst bewerkt:
Zo als ik al eerder geschreven had, verlies ik tijd in het zoeken naar beschikbaar materiaal.
In het bericht #144, staat de drijfstang met een gaffel van breed 8mm.
Uit beschikbaar zeskant SLW 10mm begonnen met het maken van de steel voor de aansluiting op de voet, welke op het drijfstanglager komt,
De voet wordt hardgesoldeerd op de gaffel. wel met een M2 verzonken schroef vastgeklemd.
In dit geval heb ik weer de prikgasbrander gebruikt met een spitse vlam.

SAM_3561 verkleind.jpg


De gasbrander heeft propaan/butaan prikbussen en geeft een vlamtemperatuur van ca. 1750 °C

Onderstaand het resultaat, gesoldeerd met mijn favoriet 55% zilver.

SAM_3563 verkleind.jpg


Voor mij heeft deze prikbusbrander een voordeel, daar je kleine delen voordelig kunt hardsolderen
Je verlies geen duur gas in de aansluitslangen tussen de gasfles en de brander.
Morgen de zeskant klompen in model fresen en de boring aanbrengen voor het kruishoofd.
Groet, Henk.
 
De zeskant klompen zijn bewerkt naar een drijfstang met gaffel voor het kruishoofd.

SAM_3564 verkleind.jpg


De proefpassing op de krukas.

SAM_3565 verkleind.jpg


In de ogen van de drijfstang, geboord 2,5mm, komt de scharnierbout M3 voor de kruiskop.
Het oog wordt aan één kant voorzien van schroefdraad M3 en de andere kant wordt opgeboord naar ø3,2mm.
De scharnierbout M3 bout wordt een borstbout met een schacht van ø3,2mm en een steellengte zodanig, dat de gaffel niet kan verklemmen.
De bout met verlengde schroefdraad wordt met een contramoer tegen losdraaien gezekerd.

Volgende stap is het maken van de kruiskoppen met glijvoet.
Deze worden weer gemaakt uit het slijtvaste aluminiumbrons.
Groet, Henk.
 
Zoals eerder geschreven ben ik bezig om de huidige voorraad materiaal op te maken.
Uit een reststuk aluminiumbrons heb ik de voorbewerkte delen van het kruishoofd gemaakt.
Overigens, ik ga het aluminiumbrons niet meer zagen, maar slijp het door met een dunne doorslijpschijf ø125mm in de haakse slijper.
Wel onder gebruikmaking van een P3 masker.
Op de foto het over gebleven reststuk met daaronder de voorbewerkte delen.

SAM_3569 verkleind.jpg


Buiten, dat de aansluiting op de gaffel nog afgefreesd moet worden naar 4mm, is duidelijke, dat de delen niet conform de tekening zijn.
Het leuke is, dat als je een stoommachine bouwt volgens je eigen inzicht en vervolgens alle relevante commentaren en aanvullingen gebruikt, je tot een aanpassing komt.
In het originele ontwerp van de stoommachine heeft de voet een U-vorm, die de leibaan omsluit.
Speling afstelling is dus niet mogelijk.
In het grootbedrijf heeft men een kruishoofd met een voet is het wel mogelijk, zie onderstaand.
Kruishoofd op leibaan.jpg


Daarom heb ik de uitvoering van het kuishoofd aangepast.
Onderstaand de voorziene aanpassingen van het kruishoofd,
Kruishoofd.jpg


Na het maken van het kruishoofd kan ik mij zorgen maken, hoe ik de strippen op dikte moet maken.
Wordt vervolgt.
Henk
 
Laatst bewerkt:
Soms heb je als modelbouwer ergens geen gevoel of het goed zit.
De kruishoofden zijn gereed en passen mooi in de gaffels van de drijfstangen, zie foto.

SAM_3570 verkleind.jpg


Nu over het gevoel.
De kruklagers had ik voor het bevestigen, op de machine vloer gelijmd met een AC lijm.
Door ongeduld heb ik niet afgewacht of de lijm was uitgehard.
Door stoten verschoof het geheel, resultaat een uitlijningsfout van meer dan 0,5 mm op 60mm.
Frustratie alom.
Na het inschenken en nuttigen van een Ketel 1, bedacht ik, dat ook een Forum lid een dergelijk probleem had, verkeerde boring: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-debbie-tweetakt-motor.272629/page-11#post-4107043

Op de foto is te zie, dat twee van de drie lagerhuizen vastgeschroefd zijn.

In plaats van een nieuwe machine vloer, ga ik nu messing M3 inserts gebruiken op de plaats van de verschoven boringen van de eerste twee lagerhuizen.
Zoals eerder geschreven, modelbouw is als een Engelse wals, drie vooruit, twee naar achter.
Maar goed, in deze Corona tijd houdt het je van de straat.
Wordt vervolgt, Henk
 
Ik had in de machine vloer vier boringen M2 gemaakt voor 2 van de 3 krukaslagers.
De plaats van het middelste lager was goed, maar stond scheef.
Dus 3 boringen zijn fout, 2 st. van het buiten lager en 1 van het binnenlager, vandaar dat de krukas scheef stond.
In de verkeerde boringen, na opboren ø2,5mm en M3 tappen, heb ik de messing inserts met Locktite in de Al basis vastgeschroefd.

SAM_3572 verkleind.jpg


De volgende stap is he boren van de tapboringen voor M2 schroefdraad.

SAM_3571 verkleind.jpg


Morgen verder.
Groet, Henk
 
Ik had in de machine vloer vier boringen M2 gemaakt voor 2 van de 3 krukaslagers.
De plaats van het middelste lager was goed, maar stond scheef.
Dus 3 boringen zijn fout, 2 st. van het buiten lager en 1 van het binnenlager, vandaar dat de krukas scheef stond.
In de verkeerde boringen, na opboren ø2,5mm en M3 tappen, heb ik de messing inserts met Locktite in de Al basis vastgeschroefd.

Bekijk bijlage 426855

De volgende stap is he boren van de tapboringen voor M2 schroefdraad.

Bekijk bijlage 426856

Morgen verder.
Groet, Henk
Waarom messing en geen aluminium inserts ?
Dirk
 
Omdat ik genoeg messing rond hebt.
Bij het boren vandaag bij een boring liep de boor weg van de messing insert naar het zachtere aluminium.
Achteraf had ik de insert beter in M4 moeten maken.
Morgen uit een aluminium plaat een insert maken uit aluminium, M3 of M4 afhankelijk hoe de oude eruit komt.
Groet, Henk.
 
Omdat ik genoeg messing rond hebt.
Bij het boren vandaag bij een boring liep de boor weg van de messing insert naar het zachtere aluminium.
Achteraf had ik de insert beter in M4 moeten maken.
Morgen uit een aluminium plaat een insert maken uit aluminium, M3 of M4 afhankelijk hoe de oude eruit komt.
Groet, Henk.

Dat was dus waarom ik vroeg : waarom messing i.p.v. aluminium .:rolleyes:

Dirk
 
Dirk,
Zojuist de oude messing insert met een frees ø2mm en daarna met ø3mm uitgeboord.
Ik heb fresen gebruikt, daar deze niet zijdelings verschuiven, eerst met ø2 de ziel eruit en dan met ø3mm de draad weg.
Ondertussen heb ik ook een afval stuk aluminium vierkant 10mm dik gevonden.
Dus de nieuwe insert wordt aluminium M4, opboren naar ø3,3mm en draadtappen.
Overigens, deze zal naast lijmen met Lock-Tite ook met een zijdelingse borg worden vastgehouden.
Komt tijd komt raad, maar soms niet op tijd.
Maar zonder commentaar, raad krijg je nooit een beter product.
Bedankt voor je inbreng.
Groet, Henk.
 
Laatst bewerkt:
De meeste tijd heb ik verloren met het uitzagen het reststukje aluminium plaat dik 10mm en afdraaien en bewerken naar schroefdraad M4.
De inserts zijn nu gemaakt uit aluminium M4, gelijmd met Lock-tite, en geborgd met een messing punt stift.

SAM_3574 verkleind.jpg


Na uitharden kan ik het derde lager op de juiste plaats monteren.
Wordt vervolgd, Henk
 
Back
Top